Eigenbouw voerboot probleem


Plaats reactie
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

10-06-2006 20:52

Knutselaars,

Ik zit met een probleempje. Ik heb vorigjaar een kant en klare romp gekocht op een visbeurs.
Ik heb alles eringebouwd en alles doet het en werkt (nog), maar nu zit ik met het probleem dat ik niet weet hoe ik de bovenkant op de onderkant moet maken. Dus Waterdicht, en weer losneembaar!!

Zoals je op de eerste 2 foto's ziet is er een profiel in het kunsttof gemaakt zodat de delen op elkaar passen.

Ik heb eraan gedacht op er een soort rubberachtige kit in te leggen en dan met kleine schroefjes rondom alles vast te zetten. (eerst kit natuurlijk laten drogen :wink: )

Maar aangezien ik maar krap een cm heb om die schroeven vast te zetten ben ik bang dat ik niet zal houden, en alles gaat breken en scheuren.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Onderkant


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Heeft iemand misschien ideeën??

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

11-06-2006 01:09

misschien eeen modelbouwforum bezoeken>?
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

11-06-2006 14:02

Ik heb bij de bouwmarkt tochtstrip plakband gekocht, een soort foam wat aan 1 kant een plakstrip heeft. Sluit bij mijn uitstekend af.
stassen erwin
Berichten: 202
Lid geworden op: 05-06-2006 23:07
Locatie: st truiden

11-06-2006 16:34

ik ken dit type
mooie boot maar niet goed over nagedacht
dichtkitten en aan de bovenkant een klep maken om op en toe te doen
dit is de enige manier om dit model waterdicht te krijgen
er bestaat trouwens een forum waar de klanten van deze romp info met elkaar uitwisselen met fotos en zo erbij
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

11-06-2006 17:22

Misschien is er hier iemand die je kan helpen...

http://www.karperspot.nl/forum/

Mvg

Peter
stassen erwin
Berichten: 202
Lid geworden op: 05-06-2006 23:07
Locatie: st truiden

11-06-2006 22:00

Voerbootbouwers@groups.msn.com mail er maar eens heen die kunnen je beslist helpen man
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

15-06-2006 12:19

Goed,

Bedankt voor de reacties

Ik ben een beetje aan het zoeken geweest.
Heb besloten hem helemaal af te kitten rondom.
Als ie toch nog eens open moet, heb ik een probleem. Dan zie ik tegen die tijd wel weer. Desnoods met grof geweld :wink: Ik had er al een luikje in gemaakt om de accu's eruit te halen ed.

Van het weekend varen. Ben erg benieuwd.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Bart van Doesburg
Berichten: 125
Lid geworden op: 08-11-2003 01:00

17-06-2006 09:18

Luuk,

Laat even weten hoe het gegaan is. Ik ben ook van plan die zelfde romp te halen en de bot te gaan bouwen maar heb ook datzelfde probleem geconstateerd en nog geen oplossing voor. Ik heb zitten denken aan een soort compriband en dan een dun laagje siliconenkit eromheen zodat als hij nog eens open moet je alleen de siliconenkit door hoeft te snijden.

Waar heb jij de electronica vandaan gehaald???

Groet,

Bart
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

17-06-2006 15:00

Bart,

Ik heb hem dus helemaal dichtgekit. Het zal moeilijk worden om hem nog eens open te krijgen, maargoed. Dat zie ik dan wel weer als het zover is.
Ik heb hem gister te water gelaten. Klein water, dus kon het berijk niet super goed meten. Zat nu op max 80 meter, en had daar totaal geen problemen mee.
Wat me opviel is dat de boot absoluut niet achterui vaart. Dat komt mede doordat de schroef helemaal in gebouwd zit, en water voornamelijk van onderaf zuigt. (zo is dat model boot nou eenmaal) Dus zodra de schroef andersom draait, krijgt ie een opwaardse druk. Maar achteruit varen...? heel zachtjes op volle toeren van de motor.
Nou is dat ook niet echt het probleem, maar het viel me wel op.

Maar over het algemeen ben ik er wel over te spreken.


Electronica heb ik hier en daar wat bij elkaar gescharreld.
Zendsetje van internet 2e hands.
motor van een vriend van me overgenomen (marx decaperm 3,5 Ah als ik me niet vergis) vaartregelaar ook van internet, en wat servo's gewoon nieuw gekocht in een modelbouwwinkel. Die kosten toch bijna niets.
Verder heb ik er niet zoveel op zitten. Verlichting heb ik helemaal achterwegen gelasten. Misschien dat ik nog een keer iets maak om een zaklampje erop te kunnen maken, maar ik denk toch niet dat ik in het donker ga uitvaren...

Groeten,

Luuk
ps. Als ik hem nu vaker ga gebruiken, ga ik hem spuiten. Hij is nu nog helemaal wit. Misschien van de vakantie als ik er even tijd voor heb.
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

17-06-2006 23:19

beste is er gewoon een te kopen
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

17-06-2006 23:33

remon van dusschoten schreef:beste is er gewoon een te kopen


Dit is gewoon leuk hobby'en en met zoals je leest resultaat tevens scheelt het wel even in prijs.
Ik heb hem zelf ook gemaakt, en waar ik hem gebruik voldoet het prima. En een gekocht ding hoeft ook niet altijd goed te zijn, denk dat je hier meer plezier aan beleefd en je weet hoe het in elkaar zit dus makkelijker te rapareren.
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

18-06-2006 03:08

Tja, Je kan er wel een kopen, maar ten eerste heb ik daar absoluut het geld niet voor.
Ten tweede zijn vrijwel alle boten die je kant en klaar kunt kopen in mijn ogen veel te groot om te vervoeren, Ik wil geen boot van een meter lang.
Ten derde is het gewoon een hobby. Ik vind het leuk om zo'n ding in elkaar te zetten, en er dan proberen daarmee productiever te vissen.

Dus ik ben heel tevreden met die boot van me!
Maar daar zijn de meningen over verschild denk ik.


Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

18-06-2006 15:56

wat was je totalkostenplaatje ongeveer?
Als ik vragen mag inverband met twijfels over een eigen boot te bouwen

groeten Joris
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

18-06-2006 18:56

beste is er gewoon een te kopen


Ik ben benieuwd waarom je dit vind? Ik heb 3 jaar geleden mijn eerste voerbootje gebouwd en bouw momenteel voerbootje nummer 3 (en dit is niet omdat de eerste niet meer functioneerde.... :) ).

Tis een stuk goedkoper, en het is meer een hobby naast een hobby geworden. Een eigenbouw voerboot kun je ook geheel aanpassen aan je eigen wensen....Ik heb overigens nog nooit hoeven te zwemmen om de voerboot weer op te halen.

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

19-06-2006 15:29

Zo, Vannacht voor het eerst weg geweest met de boot.
Rond een uur of 5 kom ik aan. Vaar mijn eerste lijn uit. Zonder problemen. De 2e lijn begint het een beetje te haperen. Motor aan..uit..aan..uit maar met wat geduls kwam ie wel weer aan de kant.
Savonds net voor het donker beide hengels nog eens uit gevaren en een bak vol voer erbij. Nu had ik totaal geen problemen. Beide hengels niet.

Snachts een klein schubje gevangen. Die hengel gooi ik op goed geluk maar ergens in. Varen zag ik niet zo zitten in het donker.
Smorgens beide hengels opnieuw uitgevaren. weer een beetje problemen met het varen. Weer dat aan en uit van de motor. Nog voordat de boot terug is van de 2e hengel gaat deze al af.
Een uur laten weer die hengel. met lijnbreuk tot gevolg :cry:

Maar al met al is het zeer leuk speelgoed!

Het enige wat nu nog veranderd moet worden is de zendset.
Binnekort een nieuwe ontvanger en afstandbediening kopen. Want dat haperen wordt ik helemaal gek van. Dat hoort niet zo!

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

19-06-2006 16:13

Luuk weet je zeker dat je snelheidsregelaar het wel aan kan? Misschien trekt de motor te veel stroom en word de snelheidsregelaar oververhit....

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

19-06-2006 16:56

Heb deze regelaar van iemand gekocht die er 1 over had. Hij had ze zelfde op een zelfde soort motor staan dacht ik. En dat zonder problemen.
Maar ik heb er alleen last van als ik verder uit de kant kom.

Wat ik ook van iemand hoorde is dat je ontvanger nooit te dicht bij de andere electronica moet liggen. Deze ligt er dus zo ver mogelijk vanaf.


Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

19-06-2006 17:05

Ik heb het meteen toch voor de zekerheid even nagekeken.
De snelheidsregelaar is een Robbe min 200. Deze kan tot max 10 Ah aan.
De motor verbruikt maximaal 3,5 Ah. Dit moet dus geen problemen opleveren.
Maar ik had er nog niet bij stil gestaan :wink:

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

19-06-2006 17:14

Oohw, idd. die kan het met gemak aan.... Het zou ook nog kunnen dat je motortje stoort op je ontvanger/zender. Dat zou dan wel kloppen met je probleem dat dit alleen bij de grotere afstanden voor komt.

Hiervoor zijn trouwens wel ontstoorfilters te verkrijgen ( iets van 6 euro dacht ik).

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

19-06-2006 17:24

Zo'n ontstoor dingetje heb ik ook volgens mij. Als ik me niet vergis zijn dat een paar elco'tjes die op een bepaalde mannier achter de motor komt in de bedrading. Dat heb ik in ieder geval wel.

Wat voor zendset gebruik jij als ik vragen mag. En hoeveel Hz?
Zit hier en daar een beetje te kijken wat ze kosten.
Heb die ik nu heb goedkoop ergen op de kop getikt. Is een oud ding. Was meer om te kijken of ik de boot varende zou krijgen :wink:

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

19-06-2006 18:09

Klopt, kan het daar in ieder geval niet aan liggen.

Ik heb ook een simpele zender, Sanwa dash saber 27 mhz. (am 2 kan.)
Tot nu toe werkt deze perfect, (ook na een koude douche tijdens een stortbui.... :oops: ). Ondanks dat het am is heb ik de boot nog niet buiten bereik gekregen; 150 m+, verder dan dat vaar ik toch aangezien men dan bijna een verrekijker nodig heeft....

Deze zender zal zonder servo's denk ik ongeveer 50 a 55 euro kosten.

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

20-06-2006 12:35

Luuk,

Plaats eens een fototje van je voerbak/laadklep aub.
Ben benieuwd.
Lijkt me echt leuk om zoiets te maken, projectje voor in de winter :wink:
Theo Belt

27-06-2006 17:48

Hallo Luuk,

Ik wil dezelfde romp kopen maar ik wil er dan twee motoren in bouwen. zodat ik hiermee kan sturen. ik heb een redelijke uitgebreide zender die een mix functie heeft..Mijn ervaringen met een roer is dat er heel makkelijk troep in blijft hangen wat vervolgens weer in de schroef komt.

Met welke kit heb je de boot dichtgemaakt?

Groet.
Theo
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

27-06-2006 18:48

Theo,

Het lijkt me niet verstandig om deze romp te kopen als je 2 motoren in wilt bouwen.
Je hebt ten eerste maar weinig ruimte voor 2 motoren en accu('s).
ten tweede is deze boot ervoor gemaakt om met 1 motor te varen. een holte achter onderin de boot waar de schroef zit. Die zit er maar 1, in het midden.

Ik heb gewoon simpele kit gepakt die goed geschikt is voor buitengebruik.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Plaats reactie