wet en regelgeving nachtvissen (met tent)


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

09-06-2006 00:08

Kan iemand mij uitleggen hoe het nou precies zit met de wet en regelgeving omtrend nachtvissen met tent? Ik hoor allemaal dingen door elkaar en snap er geen hout meer van. Ik wil eerders voor meerdere dagen aan het water bivakkeren en dit graag zonder boetes e.d. Mijn oog is gevallen op een water waar nachtvissen is toegestaan, maar nu lees ik op het board dat op sommige wateren waar nachtvissen is toegestaan dat je alleen een paraplu mag gebruiken. Geld dit voor alle nachtviswateren of zijn er ook nog wateren waar je wel gewoon met een tent mag staan. In het geval van een paraplu, wanneer is het een paraplu, want ik heb zelf de groundhog van nash die zonder voorkant precies op een paraplu lijkt, maar het net weer niet is :wink: Kan iemand mij een beetje duidelijkheid geven omtrend nachtvissen met tenten en plu's?
Ik zet mijn huupie in
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

09-06-2006 01:41

het is heel makkelijk..

als nachtvissen toegestaan is betekend dit dat je er snachts een hengel mag uitgooien..

echter je mag geen slaapplaats creeeren en slapen aan de waterkant. omdat je dan volgens de wet aan het kamperen bent en dus een boete krijgt voor wildkamperen.. en het soort onderkomen maakt niets uit. plu of tent met of zonder grondzeil. je mag gewoon niet aan de waterkant een slaap plaats maken.. ook alleen een stretcher zonder plu word gezien als een slaapplaats en kun je dus bekeurd worden.. je zult dus officieel in een actieve houding moeten zitten/staan.

je mag wel een tent of iets dergelijks opzetten voor beschutting. maar je mag er dus niet in slapen volgens de wet.


dit is puur de wet. het kan zijn dat aan het betreffende water uitzonderingen of een gedoogbeleid word gehandhaaft. dit zul je moeten uitzoeken met de controleurs of vragen aan medevissers.

Gr. Remok
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-06-2006 09:18

Arjen hier is maar 1 antwoord op mogelijk: neem contact op met de HSV die verantwoordelijk is voor het water waar je wilt vissen.
Medevissers willen het nog wel eens mis hebben namelijk.

Een paraplu is een paraplu zonder zijflappen de rest is geen paraplu.
De visserijwet en de WOR die het tentje verbied hebben alleen zijdelings met elkaar te maken.
Is er geen ontheffing van die WOR is het wildkamperen.
Tussen zonsondergang en zonsopgang mag er aan de waterkant geen gebruik gemaakt worden van enig onderkomen, een paraplu zal nog getolereerd worden.
Vissen is een hobby, geen religie!
karel meester
Berichten: 56
Lid geworden op: 24-02-2005 09:33

11-06-2006 07:26

Douwe Bijlsma schreef:Tussen zonsondergang en zonsopgang mag er aan de waterkant geen gebruik gemaakt worden van enig onderkomen, een paraplu zal nog getolereerd worden.


Een paraplu is gewoon legaal en mag altijd.
Getolereerd worden heeft hier niets mee te maken.
Je mag alleen geen slaapzak stretcher kooktoestel, enz enz onder de plu opstellen.
Als je gewoon wakker "zittend op een stoel" onder een paraplu aanwezig bent, dan kan niemand hier moeilijk over doen.
Houd wel rekening met het feit dat je niet overal het gehele jaar mag nachtvissen.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-06-2006 14:35

Karel,

In dit geval, moet ik Douwe gelijk geven.
Het lijkt er soms op of iedereen nog steeds niet door heeft hoe het echt werkt.

Paul
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-06-2006 14:40

Oke jij stelt dus mag je het bewijzen, geef mij het wetsartikel waarin staat dat je onder een paraplu tussen zonsondergang en zonsopgang aan de waterkant mag verblijven.
Vaak/meestal wordt er een uitzondering gemaakt, tolereren noemen ze dat ook wel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

11-06-2006 19:05

Ik heb hier een brief an de politie betreft het nachtvissen.
VERBODEN:Tent hetzij met plu en overwarp
:Mag niet afsluitbaar zijn en geen grondzeil.

Wat WEL mag is een plu.
Over strechers,slaapzak,kooktoestel word niets gezegd
Dus wordt het nog getollereerd!!

MAAR!!!!
Hou je stek schoon!!
Als het een bende is zullen ze eerder zeiken ook al als je zegt dat je het allemaal opruimt.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-06-2006 19:34

Ron wat jij zegt is een plaatselijk gebeuren, het is niet de politie die het toestaat de eigenaar moet het toestaan.
Wat in jou brief staat zegt niets over recreatief nachtverblijf, zo jij het neerzet mag je er wel nachtvissen maar niet slapend aangetroffen worden.
Nachtvissen - visserijwet - en slapend overnachten - Wet Openbare Recreatie - hebben niets met elkaar te maken, hoe graag wij het ook zouden willen.
Het heeft raakvlakken dat wel.
Daar waar het toegestaan wordt is het puur tolereren niets meer en niets minder.

Nu is het DE tijd om het aan te kaarten bij je HSV na 01-01-2008 is het opgenomen in een APV of totaal verboden, geen tolereren meer dus.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

11-06-2006 19:42

Bijlsma u heeft het bij het rechte eind.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-06-2006 08:08

Artikel 1

1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. Onze Minister: Onze Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij;
b. kampeerterrein: terrein of plaats, geheel of gedeeltelijk ingericht, en blijkens die
inrichting bestemd, om daarop gelegenheid te geven tot het plaatsen of geplaatst houden
van kampeermiddelen ten behoeve van recreatief nachtverblijf;
c. kampeermiddel: tent, tentwagen, kampeerauto of caravan dan wel enig ander
onderkomen of enig ander voertuig of gewezen voertuig of gedeelte daarvan, voor zover
geen bouwwerk zijnde, waarvoor ingevolge artikel 40 van de Woningwet een

bouwvergunning vereist is; een en ander voor zover deze onderkomens of voertuigen
geheel of ten dele blijvend zijn bestemd of opgericht dan wel worden of kunnen worden
gebruikt
voor recreatief nachtverblijf;



Artikel 8

1. Het is verboden zonder vergunning van burgemeester en wethouders een kampeerterrein
te houden.
2. Van het verbod, bedoeld in het eerste lid, kunnen burgemeester en wethouders
vrijstelling of ontheffing verlenen voor:
a. het houden van de kampeerterrein voor ten hoogste tien kampeermiddelen;
b. het houden van een kampeerterrein door een organisatie met een doelstelling van
sociale, culturele, educatieve of wetenschappelijke aard ten behoeve van eigen
doeleinden of
c. het houden van een natuurkampeerterrein dat voldoet aan door Onze Minister gestelde
regelen.
3. In afwijking van het tweede lid, onderdeel a, kunnen burgemeester en wethouders voor
door hen per kalenderjaar vast te stellen korte perioden, het aantal toe te laten
kampeermiddelen verhogen tot ten hoogste vijftien.
4. De regelen, bedoeld in het tweede lid, onderdeel c, hebben in ieder geval betrekking op
het soort en het aantal toe te laten kampeermiddelen, de periode gedurende welke deze
kampeermiddelen op het terrein aanwezig mogen zijn, alsmede op de inrichting en het
gebruik van het kampeerterrein.
§ 2. Vergunning, vrijstelling of ontheffing


Artikel 15

1. Het is verboden ten behoeve van recreatief nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of
geplaatst te houden buiten kampeerterreinen waarvoor een vergunning, vrijstelling of
ontheffing als bedoeld in artikel 8, eerste onderscheidenlijk tweede lid, of een ontheffing als
bedoeld in artikel 13 is verleend, behoudens voor zover bij verordening door de
gemeenteraad afwijking van dit verbod is toegestaan voor het plaatsen of geplaatst houden
van ten hoogste vijf kampeermiddelen gedurende korte perioden.
2. In afwijking van het eerste lid kan bij verordening het plaatsen van één kampeermiddel
voor eigen gebruik door de eigenaar van een terrein voor langere perioden dan bedoeld in
het eerste lid, worden toegestaan. Daarbij kan tevens worden bepaald dat het is toegestaan
tijdelijk bij dat kampeermiddel ten hoogste twee andere kampeermiddelen voor eigen gebruik
te plaatsen.
3. Bij verordening als bedoeld in het eerste lid, kan niet worden toegestaan het plaatsen of
geplaatst houden van kampeermiddelen ten behoeve van recreatief nachtverblijf op
terreinen aansluitend aan of behorende bij kampeerterreinen als bedoeld in het eerste lid.
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

12-06-2006 22:48

Oke, dat lijkt me duidelijke taal! Ik zal contact opnemen met de plaatselijke HSV om zeker te zijn van mijn zaak.

Nu we het hier toch over hebben, op welke manier is het mogelijk invloed uit te oefenen op zaken rondom de nachtvisserij (en andere zaken omtrend karpervisserij) Ik weet dat mijn HSV weinig tot niks doet op dit gebied.

Groet,
Arjen
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-06-2006 23:04

Bij een vergadering voldoende stemmen verzamelen om het bestuur te dwingen er iets aan te doen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie