aquarium


Plaats reactie
Anne Hogenkamp

08-06-2006 20:28

Beste mensen,

ik zit met een aantal vragen over een aquarium! Ik ben namelijk op zoek naar een aquarium om kleine karper in te houden. Nou wou ik weten of je bij een aquarium met karpertjes erin ook een verwarmingselement moet hebben en hoe warm het water moet zijn? Moet er een lichtbak inztitten? Waarmee moet ik de bodem bedekken? Ik neem aan dat er ook waterplanten in moeten? en zo ja welke? hoornblad, waterpest, fonteinkruid of weet ik veel wat? waar kun je de vissen het beste mee voeren? Welke pomp moet je gebruiken voor een bak met de afmetingen 60x30x30 of iets daar in de buurt? Heeft 1 van jullie nog een mooie bak te koop? Nou een boel vragen dus ik zou zeggen, BARST LOS! haha

Mvg Anne
Gebruikersavatar
chris koekoek
Berichten: 146
Lid geworden op: 12-12-2004 18:32
Contacteer:

08-06-2006 20:31

Bak liefst met een kap(als ze springen)hoeft geen verwarming.
Liever een grotere bak,min. 80x40x30.
Met pomp uiteraard(grote filter erop,dus buiten externe pomp.
Ze schijten veel.
Als bodem bedekking grind fijn.(niet scherp)
Allen iets waterpest,en hoeft niet vast in de grond ,dat woelen ze toch zo los!

Nog meer?
Kom eens kijken bij ons op de site!!
http://www.wf-baits.nl
Jelle Bijker
Berichten: 51
Lid geworden op: 24-09-2004 16:40
Locatie: Zuidhorn (Groningen)

09-06-2006 15:16

voor karpertjes of koi is een bakkie van 60x30x30 al heel snel veel te klein. omdat je ze zo lekker warm hebt staan zullen ze groeien als kool.. 1 cm per week is gemakkelijk haalbaar. en zelfs voor een visje van 10 cm is een 60 cm grote bak al erg klein.

als ik jou was zou ik zeker gaan zoeken naar een fors grotere bak. 1 meter lijkt mij het minimum, maar beter nog 120 of nog groter.

verder moet je zorgen dat je geen zaken als zand / grind op de bodem legt. daar gaat al snel wat slib tussen zitten en die kleine rakkers kunnen maar niet stoppen daar in te wroeten. met een grote stofzooi tot gevolg.

toch zou ik er nog maar eens goed over nadenken als ik jou was... het is leuk... maar ze groeien al te snel de bak uit... en dan?

veel plezier ermee
zomaar een vismoment:

Ik geniet van de serene rust die heerst tussen de langzaam wegtrekkende dampen van de ochtendschemering. Op een meter van mijn korst zie ik af en toe een karper door het wateroppervlak breken. De tijd lijkt stil te staan.
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

09-06-2006 15:29

Sorry maar koi of kleine karpers horen NIET in een aquarium!!
Ze zijn snel te groot voor een aquarium de bak moet minimaal 200x50x50
Pak als je graag vissen wilt chiclides (pauwoog chiclide) wordt 30 cm groot
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

10-06-2006 01:19

een pauwoog hoort ook in een bak van minimaal 200 x 50 x 50 dus wat is het verschil.
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

10-06-2006 01:33

Als er één vis supergeschikt is voor een aquarium is het wel een jong karpertje!!! Gaan zelden dood, eten alles wat je ze geeft, groeien snel en zijn extreem leerzaam!

Iedereen die over een aquarium beschikt en nog nooit een paar karpertjes heeft geprobeerd doet zichzelf tekort!

Cichliden zijn mooi, maar pffff doe mij maar een bak met spiegels...! Zodra ze de bak uitgroeien proberen we weer wat nieuws.

groeten tinus
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-06-2006 09:21

En waar dan met al die uit de bak gegroeide karpers heen?

Het is leuk en leerzaam om als karpervisser wat karpertjes in een aquarium te houden. Maar daar blijft het bij.

Karpers horen niet in een bak! Totaal ongeschikt en niet iets wat iedereen moet gaan doen.

Trouwens, voor een vis van het formaat karper, die in een aquarium een groeiachterstand oploopt omdat de omstandigheden onvoldoende voedselopname toelaat, lijkt het mij uiteindelijk ook geen pretje.

Waarom niet een visje gekocht dat geschikter is voor een aquarium? Ik ben geen expert, maar in de bakken van de winkel zie ik genoeg zwemmen dat in de buurt komt van een karpertje.

Kees
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

10-06-2006 13:27

Kees Ouwehand schreef:En waar dan met al die uit de bak gegroeide karpers heen?



Toevertrouwen aan Het Grote Water!

Afbeelding
Daar is niks mis mee

gr Martijn
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-06-2006 16:43

Grote onzin Martijn.

Alleen de visstandbeheerder mag uitzetten. Door zelf karpers of koi uit te zetten kunnen ziektes overgedragen worden. Denk aan KHV dat nu in veel kweekvijvers aanwezig is. De gekweekte karper en koi is inmiddels resistent maar wel drager van de ziekte. Uitbraak van KHV kan sterfte van een groot deel van een karperbestand betekenen. Verspreiding naar andere wateren is niet uitgesloten.

Kees
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

10-06-2006 17:02

Dat risico loop je helemaal niet als je een zelf opgekweekt aquariumvisje in een grote rivier uitzet. Haha ja misschien dat dat ene visje dood gaat dan.

Je steriliseert je schepnet toch ook niet voordat je in een ander water gaat vissen ofzo. Ik vind dat allemaal kul die alleen opgaat voor van die hele kleine putjes.

Beter je opwinden over bijvoorbeeld mensen die vissen over zetten van het ene plassie naar de andere.

En reken maar dat de Nederlandse open wateren al heel wat bakken rijker geworden zijn doordat sommige karpervissers er wel eens een spiegeltje in hebben laten vallen..... :wink:

gr M
er zwemt een karper in mijn hoofd
jos richaerts
Berichten: 13
Lid geworden op: 07-06-2006 10:18
Locatie: thoear

10-06-2006 18:43

de bak mag indd iets groter zijn. ik heb zelf een bak van 80x40x40 gehad met 2 spiegels en 1 schub maar groter mag altijd, heel graag zelfs!!
als je planten op de bodem wil dan zou ik ze minimaal 1 maand voor dat je de karpers erin zet, planten zodat ze goed kunnen wortelen en eventueel wat dikker steentjes er omheen anders ploegen ze deze helemaal om. drijvende waterplanten zoals waterpest zijn veel geschikter en wortelen zichzelf na loop van tijd toch ook wel.
verder heben ze graag beshuttingsplaatsen zoals kienhout maar pas op voor scherpen randen ivm beschadigingen. persoonlijk heb ik als bodembedekker graag rivierzand met her en der een grindplaatje met niet te scherp grind (bv filtergrind tot 1mm).
een beluchtingspomp zeer aan te raden vooral in de zomer (hoge temperaturen -> weinig zuurstof). een filterpomp in een bak zoals boven genoemd volstaat een hoekpompje nog net, maar ga je boven de 150l water in je bak dan is het raadzaam om een zwaarder pomp die je buiten het aqaurium plaatst te gebruiken.
zorg er verder voor dat ze karpers heel gevarieerd te eten krijgen en natuurlijk niet te veel anders zijn ze na een half jaar al uit de bak gegroeid!!! je kunt zeker je bollen testen geloof maar dat ze ze lekker gaan vinden, maar zorg ervoor dat ze heel veel natuurlijk voedsel krijgen, dus op zn tijd slakjes en waterdiertjes zoals watervlooien, vlokreeftjes, muggelarven enz. gaan vangen. je kunt ook van alles de diepvries en gedroogde variant kopen in de dierenwinkel.
verder ben ik eig ook niet zo'n fan van het uitzetten van vis dus als ze te groot worden probeer ze dan bij iemand die een mooie grote vijver heeft te herbergen, ik heb ze zelf ook in mn eigen vijver gezet en ze vinden het geweldig!

heel veel succes en plezier ermee het kost een beetje moeite maar je krijgt er veel voor terug

groet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-06-2006 18:43

Het is heel eenvoudig Martijn. Dat risico loop je met vissen die je betrekt uit de vijver of aquariumhandel. Ook al vetroetel je ze daarna in je bakkie. En niet alleen op putjes. Dus dat uitzetten op viswater moet je gewoon niet doen.

Kees
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

10-06-2006 23:53

Doe het niet.

Zelfs al heb je niets op de bodem liggen dan nog is het niet schoon te houden.

Zelf had ik een 200 liter bak met daarin 3 kleine koikarpertjes.
Ik filterde over 2 eheim proff filters en pompte een kleine 1100 liter per uur in het rond.
Je filtermateriaal zal snel dichtslippen en zal vaak schoongemaakt moeten worden.
elke dag een kleine 15% water verversen, en je water waarden blijven niet eens op peil.
Vervolgens krijg je een partij nitraat in je bak waar je vissen niet zo goed tegen kunnen.
Bij mij zijn de 3 koi die in het aquarium zaten echt achtergebleven kwa groei bij de rest(teveel nitraat tast het groeivermogen aan)

Maar als je denkt dat het een goed plan is ga gerust je gang

Ik heb aan mijn vijver inmiddels minder werk dan aan dat aquarium waar ik iedere avond mee aan het stoeien was

Kleine tip
Kwalitatief goed voer scheelt wel een hoop werk in een aquarium in plaats van de goedkopere bagger die te koop is
Anne Hogenkamp

11-06-2006 13:30

bedankt voor de uitleg allemaal! ik heb een bak gekocht met een pomp en een filter erbij. de bak is 80x40x40 dus dat moet groot genoeg zijn. ik ga hem in de loop van de week ophalen en dan neem ik meteen een paar waterplanten mee en een paar zakken superdensa. zodat ik de bodem kan bedekken. Dan laat ik het een paar weken goed vast groeien en dan ga ik op zoek naar een paar karpertjes. Is het mogelijk om bij kwekerij valkenswaard een paar spiegeltjes te kopen? en wat is de prijs hiervan? En hebben ze daar ook echt kleine spiegeltjes? Wat moet ongeveer de temp. van het water zijn wat ik erin doe? en dit kan toch gewoon leidingwater zijn?

Mvg Anne
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

11-06-2006 13:45

Toch eigenwijs
Tja ieder zijn ding zal ik dan maar zeggen.
Het HOORT gewoon niet.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

11-06-2006 14:10

En hoe ga je het filteren?

EEn mooi juwel aquarium gekocht?

die pomp met filter die daarbij zit is zeker niet genoeg
Frank de Vries
Berichten: 19
Lid geworden op: 15-04-2002 02:00
Locatie: Deventer

15-06-2006 00:21

Lees nu je post pas Anne, vandaar de late reactie. Leuk dat je een (ik neem idd aan Juwel record?) aquarium gekocht hebt, maar je haalt jezelf hier een onwaarschijnlijke hoop ellende mee op de hals. Zoals hierboven al vaak gezegd is: karpers horen niet in aquaria te zwemmen, ze groeien te snel, het water is practisch onmogelijk op de juiste waarden te houden, om over de pompcapaciteit nog maar te zwijgen.

Ik heb zelf ook zo'n juwel record van 80 cm, leuke bak voor de vissen die erin zitten. Tropisch, klein spul. Visjes tot 8 centimeter, en dan in schooltjes zijn er prima in te houden. Karpers werken echter anders. Dat zijn onderwatervrachtwagens die a) alles opeten wat ook maar op een plant lijkt en b) alles wat in de bak ligt proberen te slopen.

Erg jammer dat je nu tot de aanschaf van zo'n bak bent overgegaan, maar goed, er kan nog wel wat leuks mee gebeuren.
De watertemperatuur voor een koudwateraquarium is vooral in de zomermaanden een probleem. Mijn aquarium (tropisch) werkt nu al weer anderhalve week zonder thermostaat en dat water zit op 25°C. Dat is écht veels te warm voor een koudwaterbak.

Mocht je echt karpers willen houden: ga aub op zoek naar een forum voor (koudwater)aquaria. Daar zitten mensen met kennis en verstand van zaken, die je uit kunnen leggen wat je vooral wel en niet moet doen. En het allerbelangrijkste: neem die adviezen aan. Want als je dat niet doet, nemen je karpers je dat niet in dank af.

Toch succes met je onderneming, want ik heb niet het gevoel dat jij nog op een andere gedachte kan worden gebracht.
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

30-06-2006 01:21

ik heb ook kennis dus als jullie vragen hebben over het aquarium houden specifiek techniek, waterwaardes,ziektes vissen. ik weet er alles van heb vanaf mijn elfde al aquariums en heb alle beginnersfouten al gemaakt.

ik heb nu een 600 liter bak met 5 volwassen discussen waarvan 3 wildvang waarvan ik regelmatig jongen heb.

tevens is een temperatuur van 25 graden echt geen probleem voor een karper. ik heb karperachtigen op 33 graden zitten bij de discussen. als er maar genoeg zuurstof in het water zit.

zie hier wat foto's van mijn plasma tv

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

30-06-2006 01:43

ik zal als bodembedekking metselzand nemen van de bouwmarkt wel goed spoelen. (absoluut geen grind hoe fijn het ook mag zijn).

als planten zou ik javavaren, javamos en anubias nemen deze kan je op takken en achterwanden prikken, knopen zo kan je de bodem vrijhoudem voor de karpers.

neem een zeer krachtig buitenfilter en laat deze een beetje plonsen voor extra zuurstof ( de meeste gaan me nu voor gek verklaren inverband met het verjagen van de co2 uit het water maar de bovenstaande planten nemen nagenoeg geen co2 op uit het water).

neem aub wel een termostaat verwarming want veel ziektes zijn te verhelpen door de temperatuur te verhogen.

lampen: neem altijd phillips 830 840 of 860 lampen liefst gecombineert dit voorkomt algen de meeste andere lampen veroorzaken algen hoe mooi/duur ze ook zijn.

waterwaarden zal je rond de ph 7 wel goed zitten
kh 4 tot 8 laat je kh nooit te laag worden want dit kan plotselingen ph shokken terweeg brengen.

nitriet en nitraat 0 houden zijn deze te hoog waterverversen.
dit zijn dodelijke factoren.

bij normale planten aquariums speel je wat met de nitraat en de Po4 maar dat is hier niet nodig.

als voer zal ik enkel diepvriesvoer geven met afwisselend levende watervlooien.

bij huid aandoeningen of wormen etc is veel te genezen doormiddel van een zoutbad.

bij witte stip temperatuur boven de 30 graden gooien (geleidelijk).

veel suc6 verder als je meer vragen hebt dan hoor ik het wel.
marcel geuke
Berichten: 21
Lid geworden op: 12-07-2005 17:13
Locatie: Leiden

30-06-2006 15:57

je temp boven de 30 gooien lijkt me toch te veel van het goede (voor een koudwatervis), en de karper achtige die jij heb zitten zijn waarschijnlijk tropisch toch.
en met alleen diepvriesvoer gaat je nitraat echt de lucht in (geloof me ik kan het weten), een beetje nitraat is niet erg als je maar niet te veel nitraat krijgt (alg).
de speciale aqaurium tl's heb ik nog niks van gemerkt dat deze alg zouden veroorzaken.
maar ben het met de rest eens ,of een bak van 2 meter waar ze kunnen zitten voor een paar jaar dan kleiner ,en ze na een paar maanden wegdoen een vis neem je voor je leven.

mvg marcel
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

30-06-2006 17:49

een karper komt van oorsprong van azie denk je dat het water daar koud is???

diepvriesvoer is meer waterverversen wat overigens nooit kwaad kan je moet zorgen dat je je nitriet nitraat laag houd.

dit is tevens wel de beste voeding mosseltje rode muggen (niet teveel) witte en zwarte zijn beter,artemia's etc dit is altijd beter als korrel voer uit een doosje.
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

01-07-2006 10:45

Hoe hoger de watertemperatuur hoe harder ze groeien.
De bak staat neem ik aan in de woonkamer warm zat 20 +.

Alleen je hebt de bak VEEL en VEELS te klein!!!!!!!!

Als je een beetje zorg hebt gooi je der max maar 1 vis in.
Ik hoop ook dat je een buitenfilter hebt gekocht, maar denk dat je er zo'n klein filtertje bij hebt voor in de bak die je gratis bij de bak krijgt.
Die filtert lang niet genoeg.

Geef de vis gewoon koivoer en geen diepvries.
Diepvries voer zijn gewoon nitraat/nitrietbommen.
Vooral als je iets te veel voert.

groeten Joris
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

01-07-2006 14:29

30 graden kunnen ze makkelijk hebben hoor.
Veel ziekten zijn idd te voorkomen door hogere temperatuur van je water, echter dan is 24 graden niet genoeg en zal je flinkl moeten verwarmen.
Constant tegen de 30.

Dat zoutbad zou ik ook niet zomaar doen.
verlicht vaak wel wat maar kan ook zeker dodelijk zijn (costia vermeerderd zich juist extra in zout water)

En wat gaan we over een jaar doen?

Mijn (koi)karpertjes waren een cm of 4 toen ze erin mochten en waren 7 maanden later tegen de 25 cm aan.
Niet meer te houden in een aquarium want als ze een beetje schrikken zwemmen ze zowat door het glas heen.

Nog wat leuks als je ze er nu indoet kan je net als mij een vijver gaan graven in bevroren grond.

Geef ook niet teveel levend voer aan ze want ze groeien drie keer harder dan met gewone koi korrels.

Ik wens je veel succes en hou ons op de hoogte.
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

09-07-2006 15:03

Hmm...Ik hou het wel bij mijn aquarium met piranha's.

(alleen nitraat waarde is moeilijk te beheersen.)

Mvg,
Ron
LIFE IS A BITCH...AND THEN YOU DIE...
Plaats reactie