Vissen in de winter


Plaats reactie
Bianca Venema
Berichten: 93
Lid geworden op: 04-09-2002 02:00
Locatie: Borne
Contacteer:

10-10-2002 09:23

Hallo allemaal,

Het is voor het eerst dat ik de winter ook wil doorvissen. Ik ben van plan om op enkele stekken voor te voeren met boilies. Ik weet dat in de winter de vis sneller verzadigd raakt en hier met voeren rekening gehouden moe worden. Wat is de juiste hoeveelheid?

Verder ben ik ook benieuwd welk aas typisch winters is?

Greets van Bianca
Tight Lines!
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

10-10-2002 10:02

hoy,

ik dat je dan het beste je een beeld kan vormen van het bestand aan karper wat je op je stek verwacht!
denk er ook aan dat de karpers in de winter vrij stek gebonden zijn en niet vaak meer azen.

ik wens je veel succes
groetjes rob
Bianca Venema
Berichten: 93
Lid geworden op: 04-09-2002 02:00
Locatie: Borne
Contacteer:

10-10-2002 10:41

Dank je Rob.

Op zich heb ik wel een beeld van het karperbestand van de stek, maar mijn ervaringen beperken zich tot zomer-najaar. Ik vraag me af wat een juiste voer-aas stragie in de winter is. Wegens mijn gebrek aan winterervaring ben ik op zoek naar tips.
Tight Lines!
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

10-10-2002 13:21

hoy bianca,

ik voer zelf nooit voor in de winter en vis met uitsluitend een funnelweb gevuld met wat boilies!!

ik weet niet of het op dat water waar jij vist noodzakelijk is om voor te voeren maar ik raad het je af om voor te voeren je kan beter instant proberen!!
hier heb ik zelf tot nu toe de beste ervaringen mee

groetjes rob

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rob borjans op 2002-10-10 13:31 ]</font>
Bram van de Berg
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Deurne

10-10-2002 14:06

Bianca,

K vis ook graag in de winter...geen mens die gaat vissen, de vissen zitten op hun topgewicht en ze zijn ook nog eens hun mooist.
Maar om nu ff terug te komen op je vraag. Ik denk dat t aas ook van groot belang. Ik kan me een artikel herrineren in de KW over winteraas. Dat vissen die in de winter een paar vismeel boilies hebben gegeten al op hun zij gingen liggen, dit vanwege de verzadiging... Ik heb persoonlijk ook een betere ervaring met een koolhydrate boilie in de winter ten op zichte van een vismeel boilie..
Naar mijn mening kun je met koolhydraat boilies ook meer voeren vanwege het snelle verteren... Vetten zijn in de winter ook moeilijk te verteren, probeer deze ook zo laag mogelijk te houden...
Met deze goedkope en goededraaide mix heb k in de winter goedgevangen:
2 delen tarwebloem
2 delen tarwe volkoren meel
1 deel griesmeel

De voertaktiek die k prefereer in de winter s verspreid. Gooi op verschillende stekken waar de vis waarschijnlijk rondhangt een 20tal boilies en vis deze stekjes af...

MvG BRAM
Cor Blokhof

10-10-2002 14:10

Als je in het najaar al vast begint met voeren en dit langzaam afbouwt richting de winter

En de stek loopt in het najaar goed kan je nog prima resultaten berijken in de winter

De aastijden zijn dan wel vaak veel korter en vinden vaak meer overdag plaats

Als je nu een niet al te groot water kiest met nog een redelijk bestand is het best te doen in de winter

Gegroet,

Cor
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-10-2002 14:24

ik voer in de winter vaak een of twee dagen voor (trouvit boilies!) gebruik zeker kleine haken en extra zwaar llod omdat de vis erg traag is en zich dus minder diep haakt bij een licht lood
gebruik vaak een dip (active-8) voer maar een stuk of 8 boilies bij

mvg martijn
Bianca Venema
Berichten: 93
Lid geworden op: 04-09-2002 02:00
Locatie: Borne
Contacteer:

10-10-2002 15:42

Geweldig heren jullie reacties!

Daar kan ik dus echt iets mee!

Mijn dank!

Met dankbetuigende groet,

Bianca
Tight Lines!
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

10-10-2002 17:30

Ik vis ook door in de winter. Als ik mijn eigen bollen maak vind ik belangrijk dat ze geen (of weinig) vet bevatten. De karper eet in de winter toch al stukken minder dan in het voorjaar. Als je dan gaat vissen met vet aas zullen ze snel vol zitten en misschien jou haak-aas laten liggen.

Groeten
Luuk Schenkelaars
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

10-10-2002 23:48

Bianca,

als ik in de winter ga vissen voer ik of helemaal niet (zo vis ik meestal instant op de activiteit) of 2 ochtenden. De resultaten van mij en andere karpervissers in de buurt zijn veruit het best als je weinig voert. Een hoeveelheid van 30 tot 50 boilies per stek per dag is al genoeg.

Een eiwit rijke boilie is een goed uitganspunt om in de winter mee te vissen. Onderschat echter niet de vangkracht van goed zichtbare pop-ups en dergelijke.

Aas uit blik als Mais en Honden- kattenvoer kan zeer goed werken op de pen en ook de mais kan op een hair bevist worden. Maar de kans op witvis is dan ook erg groot... hoewel dat de vele rustige winteruren weer wat leuker maakt.

Ook tijgernoten zijn voor mij een absolute killer..

ik raad je aan om nu al te beginnen met een kleine voerplek zodat de karper weet waar het aas te vinden is en deze plek hoogswaarschijnlijk tijdens de koude wintermaanden nog zal bezoeken om snel voedsel te kunnen halen.

Mijn absolute tip;
zoek de vis op... dit is lastiger dan in de wintermaanden maar nog wel te doen. Zoek de vis bij obstakels of kijk nu waar veel vis zich ophoud.
Ga dan aan de slag met een opvallend aas... bijvoorbeeld een fluro pop-up en voer hier ongeveer 5 boilies bij. Dat werkt altijd goed.

Succes en laat me nog eens horen of je het geprobeerd hebt... en hopelijk successen hebt geboekt.

Frank Avezaat
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

10-10-2002 23:51

Op 2002-10-10 17:30, schreef luuk schenkelaars:
Ik vis ook door in de winter. Als ik mijn eigen bollen maak vind ik belangrijk dat ze geen (of weinig) vet bevatten. De karper eet in de winter toch al stukken minder dan in het voorjaar. Als je dan gaat vissen met vet aas zullen ze snel vol zitten en misschien jou haak-aas laten liggen.

Groeten
Luuk Schenkelaars




luuk, hier ben ik het niet mee eens. juist vette boilies kunnen vanuit mijn oogpunt gezien een doorslag geven. De karper zal in de wintermaanden eten wat hij goed kan gebruiken en juist uit koolhydraat-rijke boilies kunnen ze voornamelijk energie halen. De vetrijke bollen zullen net datgeen bevatten wat de vis nodig heeft om de winter goed door te komen.

Dit is mijn mening.

Frank
Cor Blokhof

11-10-2002 00:10

Frank,

Jij begint over Tijgernoten in de winter

Na mijn weten zijn tijgernoten vrij moeilijk te verteren en in de winter verteert de karper sowieso al moelijker

Lijkt mij niet echt goed dus

Gegroet,

Cor
Roberto Kluijtmans 1
Berichten: 39
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

11-10-2002 00:21

Bij mijn weten moet je GEEN OLIË bevatten boillie's / particels pakken ivm dat de spijsvertering met koude tijden weinig verteerd dus de karper krijgt net als ons buikpijn :sad: !!!
Dus gebruik simpele boillie's ZONDER OLIË :grin:
Particels net als TIJGERNOTEN bevatten OLIË'S dus eigenmlijk ook slecht :sad:

en probeer ook singlehookbait :razz: kan on verwacht succes opleveren :grin:

succes

gr roberto
I love DELKIM TXI that's quallity!
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

11-10-2002 00:43

Hoi,

Vetten en olieen hebben een laxerende werking dat is op termijn natuurlijk niet goed voor een karper, niet omdat hij buikpijn krijgt - een karper heeft immers geen maag - maar omdat er geen voedingsstoffen worden opgenomen. Als je instant gaat vissen in de winter werken vette boilies dus wel degelijk. Als je een vezelrijke boilie draait in de winter is dat vast hardstikke gezond voor de karper, maar als ie er 18 uur over doet om die weer uit te kakken dan mag je lang wachten op je aanbeten, en das geen pretje in de kou.

Voor het voeren gaat mijn voorkeur uit naar mais, vooral omdat groot aas minder snel wordt genomen en omdat dit voor mij meerdere keren een vis heeft opgeleverd in de winter.

De definitie van wintervissen is voor mij niet de 10 graden grens, want die is nu al bereikt, maar het moment dat de watertemperatuur niet meer verder daalt, rond de de 3 a 4 graden dus.

groeten Jeroen.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

11-10-2002 02:03

Mensen aub lees even goed.
ik voer weinig... vandaar dat ik het over vetrijk aas heb.

maak ik langere voercampagnes dan ga ik egt niet met tijgernoten aan de slag... juist dan wel met zeer snel verterende boilies.

Verder verschilt per water wat de vis goed pakt.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

11-10-2002 02:16

Beste Bianca,
Ik voer s`winters alleen voor met makkelijke verteerbaare particles die ook door witvis worden gegeten.

denk hierbij aan mais / baitfeedpellets en de normale trauvit (geen boilies) de dagen dat ik vis doe ik dat single hook bait.

dit werkt voor mij prima en vang er redelijk goed op.

ik heb geen idee hoe je setup er voor de winter uitziet maar zelf maak ik korte pensessies in havens.

wens je bij deze veel succes

vissende groet en zaterdag afreizend naar orient,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-10-2002 19:18

Frank,

Dat karper de voedingswaarde zal herkennen en dus op winter dieet gaat komt mij niet echt waarschijnlijk over. Zo lijkt een karper normaal ook niet in elkaar te zitten. Verder zul je verstelt staan hoe weinig karpers eten in de winter. Die 50 boilies per dag kan al aan de hoge kant zijn. Ligt aan het water en de karperactiviteit op dat water. Voor wat betreft de voedingswaarde denk ik dat er gekeken wordt naar het voeren op kweekvijvers in de winter. Omdat de spijsvertering laag is van de karper voert men daar pellets op tarwe basis met minder eiwitten dan in de zomer.

De verhalen van de karpervissers spreken zich nogal tegen. De één beweert bijvoorbeeld dat vismeel boilies slecht vangen en de ander weer dat ze goed vangen. Mijn voorzichtige conclusie in dat soort gevallen is dan dat het waarschijnlijk helemaal niks uit maakt. Het verhaal om dan vanwege de lage spijsvertering met lichter verteerbare boilies te voeren lijkt het meest zinnige. Zo zal verzadiging minder snel optreden. Vooral als je blijft doorvoeren op een water en je dit wilt uitbuiten op langere termijn. Aan de andere kant vraag ik me af of een karper het gevoel van verzadigd zijn wel kent. Eigenlijk zit een karper normaal ook al weer niet zo in elkaar. Als een karper echt gepreoccupeerd raakt op bepaald voer, dan kan hij enorme hoeveelheden eten die onverteerd weer worden uitgescheten. Daarbij is hij onverzadigbaar. Kortom, wat is hier wijsheid?

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

12-10-2002 02:42

Bianca

Ik gebruik voor de winter de zelfde basismix als in de zomer. In plaats van flavours op olie basis gebruik ik dan flavours op alcohol basis, de geur komt dan veel beter uit de boilie.

Ik voer meestal wel van te voren. De hoelveelheid bepaal ik aan de hand van het karper bestand. Ga ik op een water vissen waarvan ik het bestand niet ken dan voer ik meestal zo'n 12 boilies per stek, om de twee dagen. Op de dag dat ik ga vissen gebruik ik enkel PVA netjes die ik naast het haakaas aan de haak bevestig. Ik doe dan totaal zo'n 6 boilies, halve, hele en een verkruimelde in dat PVA netje.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.
In ieder geval succes met het wintervissen.

Groet
Bart
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

12-10-2002 17:44

Goedemiddag,

Wat is veel wat is weinig.

Een paar winters terug met vier man de handen in een geslagen en een plan de campange opgezet.Het betreft een cultuur-water van +/- 10hec. met een (te)goed bestand. +/- 5hec. is gem. 1.5m diep en +/- 5hec. is gem. 4m diep.Daar de meeste vissers s'winters op het diepe vissen kozen wij er voor om het eens op het ondiepe te gaan proberen.Tevens kozen wij ervoor om geen vloeibare (chemische) flavours te gaan gebruiken maar natuurlijke flavours.Gekozen werd voor een (naar ons idee)licht verteerbare mix met als toevoeging de combinatie CURCUMA EN KNOFLOOK.deze combinatie zorgde voor een goede geur/smaak/eetlustopwekkende en spijsverterende combinatie.

De voercampange begon eerste week Oktober.Per week werd er,verdeeld over twee dagen,10kg mix !! (15kg knikkers) gevoerd.

De eerste sessie was in eerste weekend November,we hebben zowel December als januari en Februari doorgevist en héél belangrijk door gevoerd met dezelfde hoeveelheden als waar we mee begonnen zijn.

Hierboven ff een voorbeeld uit de praktijk hoe het ook kan.Persoonlijk een winterstek aan de loop houden met 50 boilies !!??!! per keer,ik zou er weinig vertrouwen in hebben.

Heb ook wel eens winter-campanges gehouden met Pellets,deze aangeboden met behulp van een voerboot,ook een zéér doeltreffende manier van vissen.

Er wordt gesproken over wel/geen,veel/weinig vetten.Wordt er ook rekening gehouden met het vet percentage van de eitjes !!Heb het idee dat dat nog wel eens over het hoofd wordt gezien.

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

12-10-2002 17:47

Cor

Als tijgernoten amper verteren in de winter, is het dan ook niet zo dat een karper van tijgernoten in de winter minder snel verzadigd raakt??

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-10-2002 18:38

Jeroen,

Wat is veel wat is weinig, maar ook welk water en wat voor winter. Met de combinatie overbezet cultuurwater en, vermoedelijk, een slappe winter kun je de zaak wel aan de gang houden met veel voeren. Dat lukt je inderdaad niet met 50 boilies. Eén en ander hangt dus heel erg van de omstandigheden af. Er zijn echter zat wateren waar zo’n aanpak geen enkel effect sorteert. Overigens, een paar weken aanhoudende vorst en de zaak kan ook bekeken zijn. Maar inderdaad, als je zo’n water hebt en het weer laat het toe, dan kun je een leuk wintertje hebben. Hopen maar dat de komende winter weer net zo meevalt als de vorige.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

12-10-2002 19:10

Zoek de karpers op, door op verschillende stekken je kans te wagen.
Vis met een boilie die ze kennen, en vis deze single hookbait.

Dit is in de koude maanden vaak een succes.

Veel geluk en warmte deze winter!
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

13-10-2002 20:34

Goedemiddag,

Kees,klopt helemaal.Het betreffende water is inderdaad zo'n overbezet water en een strenge winter hebben we ook niet gehad. Wellicht ook een van de redenen dat het gelukt is.Maar naar mijn idee was metname door met een totaal ander aas aan de gang te gaan het succes.In januari heeft het water voor drie weken trouwens helemaal dicht gelegen !!!Ik moet toegeven dat we niet met echt veel vertrouwen in de vierde week stonden te voeren.

Ga je met een aas aan de gang dat veel wordt gebruikt zal de vis dit wellicht sneller herkennen.Persoonlijk niet echt een voorstander van,maar wanneer je instant moet/kunt vissen dan zal dit zeker een optie zijn.Gewoon ff checken in de hengelsportzaak wat veel verkocht wordt !! :smile:

Toch ben ik van mening dat het niet verkeerd is als we weer eens een echte harde/strenge winter krijgen.Heb het idee dat dit de flora en fauna geen verkeerd zal doen.

Momenteel een winter-stek aan het opbouwen in een oud gedeelte van een haven.Maar daar over later meer.

MVG "GRUM"
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

14-10-2002 19:23

Mijn eigen ervaring is dat je 's winters de vissen op één bepaalde plek zult aantreffen. Een methode die ik zelf gebruik is de hengels schuin omhoog zetten en dan op de punt te letten. Zo zie je goed wanneer je een lijnzwemmer hebt en je dus de goede richting uitvist. Zo gewoon een paar keer verschillende richtingen uitproberen.

Mvg,
Bart
Eat... Sleep... Go Fishing...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-11-2002 22:21

En Bianca??

Ruim 1 maand en ...? vissen verder?

Sportieve groeten Henk
Plaats reactie