accu's herladen...


Plaats reactie
henk vos
Berichten: 1
Lid geworden op: 05-06-2006 22:17
Locatie: rotterdam

05-06-2006 22:19

Ik had een vraagje over het laden van een accu;

Voerbootje gekocht met 6 accu’s erbij dit is redelijk wat. Als ik nu een weekje in frankrijk ga vissen dan kom ik alleen wat accu’s tekort. Om nu nog een 6 accu’s bij te kopen vind ik wel een beetje te worden.

Nu heb ik een vraag zou ik geen grote accu kunnen kopen bijvoorbeeld van een auto of men elektromotor van men Zodiac. Om deze dan voor vertrek helemaal op te laden en daarna verschillende van mijn kleine accu’s te herladen.

Hierdoor zou ik wat geld en gewicht kunnen besparen,

alvast bedankt,

Henk
Gebruikersavatar
Rolf Bril
Berichten: 468
Lid geworden op: 07-11-2005 17:43
Locatie: hardenberg

05-06-2006 22:46

Zonnepaneeltje misschien iets voor op je voerboot die de accu's automatisch laad?
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

06-06-2006 07:59

Zo'n zonnepaneel is niet echt een optie of je moet er 1 hebben van een vierkante meter of 6... Je zal tog echt een stroompje moeten hebben, gewoon 220..

groet
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

06-06-2006 10:24

Lexus Cuyten schreef:Zo'n zonnepaneel is niet echt een optie of je moet er 1 hebben van een vierkante meter of 6... Je zal tog echt een stroompje moeten hebben, gewoon 220..

groet


Zo`n zonnepaneel is ook niet op een lege accu op te laden maar om een volle accu stelkens weer een beetje op te laden naar dat er mee is gevaren. :wink:
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

06-06-2006 20:53

Henk,

Ik heb voor de accu van mijn fishfinder laatst een lader gehaald bij een modelbouwzaak.
Deze gebruiken mensen die met autotjes racen om hun accu's op te laden.
Het enige wat er aan moest gebeuren, is dat er een sigarettenaanstekerautostekker :lol: aan gemaakt moest worden.
Het apparaatje kan op allerleid soorten accu's en met allerlei amphere's en hoeplala werken. Je ziet dat ik er verstand van heb.
De meneer wist mij te vertellen dat ik een loden accu had, die ik met 3,5 amphere op kon laden. 1 keer instellen en het apparaatje onhoudt het.

1 ding, een lader die ook op 12 volt werkt en allerlei soorten accu's aan kan is niet goedkoop. ( +/- 90,- euro)

220 is niet nodig, kan je dus gewoon in je auto opladen en het is niet slecht voor je autoaccu.

mvg,

Jean-Paul.
marco van de welle 2
Berichten: 30
Lid geworden op: 05-01-2006 18:59

06-06-2006 21:35

Ik gebruik een zonnepaneel om de accu van me baitboot op peil te houden dit werkt goed.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

07-06-2006 06:29

Omvormer kopen ....

Steek je in de sigaretten aansteker van de auto en maakt gezellg 220v

Kost ca. € 30,-


Volgens mij heeft Halfords ze

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

07-06-2006 15:08

Ik denk niet dat het slim is om op een 12 v accu een omvormer naar 220V. te zetten waarop weer een lader wordt gezet die je accu voor je voerboot vol maakt. Naast de onnodige kosten voor deze speeltjes heb je ook veel verlies aan vermogen.

Ga idd naar een modelbouw winkel of beter een modelbouw club.

In een grijs verleden heb ik modelbouw accu's geladen mbv een 12V. elektromotor / auto accu. Hiervoor hadden we een Laadkabeltje...in deze kabel zat een weerstand. Hoe groot deze weerstand moet zijn kan je uit rekenen maar dan moet je wel de laadstroom (b.v; 3.5 A) weten en de spanning van je boot-accu (b.v. 7.2 V) 12-7.2=4.8 V / 3.5 = 1.4 ohm (neem wel een zware weerstand van min. 20 watt en wees bewust dat je snel laad (hoe rustiger... hoe voller! en vol is vol)

Of was de wet van m'n oom anders...? :wink:
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

07-06-2006 17:54

Rob met jouw zulle we de oorlog wel winnen :roll:

Accu’s laden met een andere accu geld een hele andere regel voor:

Als je bijvoorbeeld een accu heb van 400Ah (Ampère per uur) (12volt) en met deze accu wil je een accu laden van 100Ah (12volt) dan heb je een verschil van 300Ah. Als je deze direct tegen over elkaar zet dan gaat het mis dan zal de kleinere accu door de hoge stroompiek van de groter stuk gaan. Dit gaan we opvangen met een weerstand die weerstand wil ik ongeveer zo groot hebben dat hij 25 Ampère per uur doorlaat. Dus dan gaan we de spanning van 12 volt vermenigvuldigen met die 25 Ampère. Dan komen we op een 300 Watt uit dit is het vermogen dat we nodig hebben om de grote accu zijn werk te laten doen in een wat korte tijd dit is ook beter voor de accu.

Nu kun je uit gaan rekenen hoelang het duurt voordat de grote accu leeg is. 400Ah kan de accu leveren met de weerstand ertussen laat hij 25 per uur door. Dit wil zeggen dat als hij maximaal vol zit 16 uur kan laden.

Je moet ook nog berekenen hoeveel kleine accu’s je kunt laden met die grote en in hoeveel tijd de accu vol zit. 100Ah van de kleine accu delen we weer door die 25 Ampère dan komen we op 4 uur dat de accu vol is je kunt dus 4 accu’s laden met een grotere accu (4 /16)

Daarna gaan we nog even kijken hoeveel Ohm er tussen de twee accu’s komt. Dat is 12 volt delen door 25 ampère dat er gaat lopen dit is precies 0.48 Ohm. Nu hebben we daar niet veel weerstanden van en wat de meest voorkomen de is van een vermogen van 300 Watt is 1 Ohm of hoger. Dus gaan we er 2 van 1 Ohm parallel zetten en dan mogen we de weerstand delen door 2 dat komt ons heel dicht bij de 0,48 Ohm die we hebben plus kabel wordt het dan nog wel iets meer maar daar blijft het bij.

Als je dit gaat doen gebruik dan zeer dikke kabel, want er loopt 25 ampère (een gewone huisinstallatie is afgezekerd op 16 ampère dus wees voorzichtig!

Gr Sjorske

PS: dit is even snel uitgerekend met wat makkelijke getallen dezelfde waardes kun je ook met andere waardes omzetten.

Komt die school toch nog eens van pas

En Rob het is de wet van OHM :wink:
After School is over you're playing in the park Don't be out too late, don't let it get too dark
Met honing vang je nu eenmaal meer bijen als met azijn...
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

07-06-2006 17:57

Heb even een zonnepaneel tegenover het accu overladen gezet. En mijn mening is dat je beter een zonnepaneel kunt kopen deze laat 1 accu in 7 à 8 uur vol. En dit is degelijk en ook een stuk handiger om mee te nemen. Met het accu overladen kan dit wel in 4 uur maar je moet een hele boel meer mee sleuren dat is het nadeel ervan.

Gr Sjorske
After School is over you're playing in the park Don't be out too late, don't let it get too dark
Met honing vang je nu eenmaal meer bijen als met azijn...
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

08-06-2006 10:35

Sjors,
400Ah (Ampère per uur) schrijf je....was het maar waar.
400Ah (Ampère, één uur) volgens mij en Oom Frits :roll:
of 200A - twee uur lang, 1A - 400 uur lang of 800A voor maximaal een half uurtje als de accu sterk genoeg is en niet smelt)

Ik weet niet wat voor voerboot je heb met accu's van 100Ah....en ik zie je ook niet zo snel een accu van 400Ah naar het water tillen voor het laden van andere accu's. Werken met zoveel power vraagt andere oplossingen.
Je voorbeeld is buiten de werkelijkheid en slaat de plank totaal mis.

Ik herhaal... ga eens kijken bij de modelbouwfreaks! met 12V (auto of tractie) accu (+/- 75 Ah) andere accu's (b.v. 8.4V. 3500mAh) laden werkt met een laadkabeltje heel snel (15 á 45 min. is vaak lang genoeg) met een V-meter kan (moet) je het laadproces volgen om op tijd te stoppen tegen het "overladen".
Het wordt idd een moeilijk verhaal om met een 12V accu een andere accu van 12V (of meer) te laden met dit kabeltje.
Als dit nodig is dan zijn zonnepanelen of omvormers een optie.

Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

08-06-2006 10:48

Mijn modelbouwladertje werkt prima... :lol:
In de sigareten aansteker en gaan.

Volgens mij was het deze:

Afbeelding

het gaat hier om een: T2M Swallow Advance lipo/nicad lader

gevonden bij: http://www.quartel.nl/
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

08-06-2006 13:31

Een agregraat meenemen :lol: Ideaal!
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

09-06-2006 12:12

Je voorbeeld is buiten de werkelijkheid en slaat de plank totaal mis.


De waardes die ik heb gebruikt zijn om een voorbeeld te geven (grote getallen rekenen nu eenmaal gemakkelijker) hiermee kunnen misschien andere gebruikers wat mee... (andere waardes invullen en je kunt het berekenen)

Maar voor de duidelijkheid de normale waardes van een voerbootaccu zijn ongeveer 5 tot 10 Ah en dan zou je dus met een accu van ong. 60 Ah een 6-tal accu's op kunnen laden.
Deze accu kun je dus wel heel makkelijk mee naar het water nemen…

400Ah (Ampère per uur) schrijf je....was het maar waar.


Hiermee bedoel ik niet wat jij denkt, maar ik wil even de nadruk leggen op Ah (wat de afkorting betekend) en dat is Ampère per uur. Dus net als jij zegt deze accu kan 400Ampére in één uur leveren of als je hem gaat begrenzen dan 100 of zelfs minder per uur...

maarja volgens mij is Henk V. er al lang uit en hij gaat ie een zonnepaneel kopen :wink:

Gr Sjorske
After School is over you're playing in the park Don't be out too late, don't let it get too dark
Met honing vang je nu eenmaal meer bijen als met azijn...
arnoud janssen
Berichten: 12
Lid geworden op: 03-09-2002 02:00
Locatie: vortum mullem
Contacteer:

23-08-2006 22:05

volgens mij is t zo als je een accu op wilt laden met een andere accu zul je m nooit helemaal vol krijgen
je krijgt de accu van de voerboot nooit voller als je accu die je als laad accu gebruikt
mits je een omvormer plaatst naar 220 volt en daar weer een accu lader op zet die de accu oplaad (je moet boven die 13,2 volt uitkomen)
inderdaad wel verlies maar dit is de manier op de accu wel vol te krijgen
ook terwijl de bufferaccu bijna leeg is
Plaats reactie