bezettingsgraad en gedrag


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

09-10-2002 10:20

Hoi,

Om even in te haken op het onderwerp biomassa; hoe gedragen de karpers zich tov de bezettingsgraad?

In wateren met een hoog percentage karpers zijn de meeste karpers in ieder gedeelte van dat water te vangen. Zou dit door de voedselconcurrentie komen? of door de verstoring van de plekken waar de vis zich thuis voelt?

In wateren met een extreem lage bezetting valt mij op dat de karpers veel stekvaster zijn. Mischien hebben ze alles om van te leven in een klein gebied. Dit is zeker zo op een water waar vrijwel geen brasem zwemt.

Op wateren met een groot brasembestand en een klein karperbestand vind je opvallend genoeg de karpers ook steeds op dezelfde plekken,van een groot voedselaanbod is dan geen sprake op een beperkte oppervlakte. hoe kan het dan dat ze op dezelfde plek blijven?

Ik stel dus dat -los van de paai- karpers in een laagbezet water op dezelfde plek blijven hangen en dichtbezetwater de karper veel mobieler is.

ik ben benieuwd wat jullie van dit onderwerp vinden/weten.

Jeroen
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

09-10-2002 10:59

hoy,

ik ben het wel met jou eens, ik heb vooral het gevoel dat de groetere vissen op een laag bezet water heel stekgebonden zijn.

ik geloof wel dat er op dichtbezette vijvers ook wel stekgebonden vissen zijn aleen in mindee maten. ik vis regelmatig met het pennetje op een vaste plaats en vang bijna altijd dezelfde karper ik herken deze vis steeds weer omdat hij een afwijking aan zijn kop heeft!! k weet aleen niet of deze plaats gebondenheid iets met zijn handicap te maken heeft( hij ziet echt niet uit ) maar dat denk ik wel niet!

ben eens benieuwd of ander vissers hier ook ervaring mee hebben

groetjes rob
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

09-10-2002 11:37

hallo,

Ik denk dat het al dan niet stekvast zijn van karpers bijna geheel te wijten is aan voedseldrang en wordt beinvloedt door hengeldruk.

het valt me op dat op sommige wateren de ene vis wel steeds op dezelfde stek te vinden is en andere vissen meer rondtrekken. het is dus zeker niet zo dat op een bepaald water alle karpers stekvast zijn en op een ander water alle vissen veel rondtrekken.

In het algemeen kan ik wel het volgende stellen:
- In een drukbezet water moeten vissen meer actief zoeken naar voedsel om hun concurrenten voor te zijn.

- in laagbezette wateren kán het zo zijn dat een karper een stek "claimt", maar dit hoeft dus niet zo te zijn. dit hangt ook weer af van de hoeveelheid voedsel in het water en van de individuele kenmerken van een vis.

groeten,
karperlimbo
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

09-10-2002 11:54

hoy,

je moet anders eens in de dunne lijn van luc de baets kijken staat een heel artikel erover!!!!!!!!!!!!

groeten
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

09-10-2002 14:39

Op een water met een dichtbezet karperbestand is het zo dat ze moeten 'strijden' om hun voedsel.
Maar dit aspect moet je dan toch weer bekijken met de biomassa van het water zelf.
Want als er meer natuurlijk voedsel is, zal er minder competitie zijn, dan wanneer er weinig voedsel is.

Als dat klein bezette grote water met voedsel tekort kampt, dan hebben de karpers het nog moeilijker.
Want ze moeten nog eens goed zoeken, maar ook nog eens veel.

De natuur zal alles goed terug brengen, dat het karperbestand terug loopt, wat goed is voor het water.
Omdat het water voedsel tekort heeft, dan zullen de zwakkere exemplaren weinig tot geen voedsel vinden. Of ze vinden net genoeg, of veelste weinig, en sterven op den duur.
Wet van de Sterkste, of in dit geval, van de snelste/beste.

Hierbij moet er gedacht worden dat er geen vissers op het meer zijn. Want op die mannier ken elke karper z'n kostje binnen krijgen :wink:
Plaats reactie