Vasthouden voor de man/visfoto


Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

02-06-2006 19:03

Misschien hoort dit in de beginnershoek, maar ik weet niet of de cracks daar vaak komen :lol:

Inleiding
Afgelopen week had een stel veertien- en vijftienjarigen bij 'Vangsten' (op datum of met de pen, daar wil ik van af zijn) een gezellige onderlinge scheldkanonnade over hoe je de vis hoort vast te houden voor de foto.
Nou maak ik zelf tot nu toe altijd een foto op de mat. Maar een u allen welbekende boarder die bij mij in de buurt woont heeft aangeboden op afroep de brommer te pakken om een man/visfoto van mijn volgende PB of anderszins heel bijzondere vis te komen maken. Lijkt me wel wat.

Vraag
Prachtig natuurlijk dat de ene jonge boarder de andere een veeg uit de pan geeft over dit onderwerp, hoewel ik het zou waarderen als ze elkaar wat meer respect zouden tonen. Intussen heeft dit 45-jarige jochie nul ervaring met het optillen van een karper voor de foto. Eng. Hoe doe ik dat zo goed mogelijk? Ik ken inmiddels voldoende karpervissers die me hier mee kunnen helpen (heb het er bij toeval nog nooit over gehad), maar ik vind het leerzame stof voor discussie. Hoe moet dat?

Voorstel
Plaats in dit topic foto's (max. 640 pixels breed) van hoe het wel en eventueel van hoe het niet moet. Leg daarbij duidelijk uit waarom je dat vindt. Daar schieten we allemaal - vooral nitwits als ik - mee op.
En niet te vergeten: onze karpers!

Groeten van Bert.
ff v==
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

02-06-2006 19:10

enne niet ruzien :wink:
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

02-06-2006 19:17

Helemaal waar, René.

Laten we dit met z'n allen afspreken: het gaat om het onderwerp, niet om elkaar af te zeiken. Als je een foto plaatst van iemand anders die het in jouw ogen niet goed doet, knip dan eerst de kop van de visser eraf. Het gaat om de vis en de handen.

Want we zoeken vooruitgang; geen ruzie.

Bert.
ff v==
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

03-06-2006 08:51

Afbeelding

dit vind ik 1 van de mooiste foto's van mezelf. het is niet de mooiste vis die ik gevangen heb.. maar gewoon hoe de foto genomen is en natuurlijk hoe ik er op sta :)

paar tips die ik iedereen wil mee geven.

- fotograaf moet op dezelfde hoogte zitten als de visser. geeft het mooiste effect
- kijk niet recht in de camera
- lach niet te overdreven of je moet echt foto geniek zijn :)
- zorg voor een mooie achtergrond en niet een tent of een auto die achter je staat.. een mooi stukje groen doet wonderen
- maak altijd een aantal foto's zeker nu met de digitale tijd is dit geen probleem.
- zorg in het donker dat je niet vol op de flank van de vis fotografeert. ivm reflectie. hou dus de vis iets schuin
- zorg dat de fotograaf de zon in de rug heeft en dat degene die de vis vast heeft geen last heeft van de zon krijg je van die rare gezichten van.

meer tips weet ik zo niet. hier nog een foto hoe het niet moet :) hier is de foto van schuin bovenaf genomen en daarom staat me kop er niet op

Afbeelding
Wout Haasjes
Berichten: 204
Lid geworden op: 28-03-2005 14:48
Locatie: Hengelo

03-06-2006 09:58

Uitstekend idee Bert!!!

Helaas is ook het fotograferen een kunst op zich. Inmiddels besteed ik er zelf veel aandacht aan, nadat de fotos van mijn eerste 30-er volledig verprutst waren.

Momenteel heb ik op deze pc helaas geen fotos staan die voldoen aan mijn kwaliteitscriteria, maar deze week kwam ik op dit board wel een foto tegen die ik erg goed vond. Hierbij gaat het om foto nummer 4 van de verkiezing 'foto van de maand-mei'.

Hierbij zijn er ook wel schoonheidsfoutjes (zon van opzij), maar er spreekt ook duidelijk een niet-technisch element mee. Namelijk een stukje 'sfeer'. Hier is vaak weinig aandacht voor, maar is zeker niet onbelangrijk!

Nogmaals, zeer interessant topic (althans, dat kan het worden), ik lees met plezier mee.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

03-06-2006 10:17

Best interessant inderdaad. Maar ik heb mijn vraag duidelijk niet goed gesteld. :oops: Als ik wilde weten hoe die foto het best wordt, had ik deze topic wel ergens anders op het board geopend :) .

Mij gaat het er vooral om hoe en waar je de vis vasthoudt, zodat je weinig risico loopt dat je deze letsel toebrengt.

Ik zie vaak dat mensen een hand voor/over de borstvinnen leggen en de andere om de aarsvin. Wat zijn daar de redenen voor? Verder zie ik dat men meestal de kop iets omhoog houdt. Soms heb ik het idee dat men best hard knijpt in de vis. Zit zijn hart niet bij de borstvin?

Dat soort vragen dus...

Groeten van Bert.
Laatst gewijzigd door Bert Vooijs op 03-06-2006 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
ff v==
Gebruikersavatar
robbin kremer
Berichten: 760
Lid geworden op: 25-02-2004 09:20
Locatie: Norg!

03-06-2006 11:06

Afbeelding
Juiste behandeling tijdens het poseren..

Afbeelding
Verkeerde behandeling tijdens het poseren..

Afbeelding

Bron: http://www.karperworld.nl/biologie.php
FCG, Trots van het Noorden!
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

03-06-2006 11:48

Afbeelding

Erg mooie foto. Nachtopname, maar toch nog de achtergrond goed zichtbaar. mooie vis, perfecte verhoudingen binnen de foto.

Zoals Remko zei, fotograaf moet op dezelfde hoogte zitten als de vis. Zo krijg je geen vertekend beeld van de vis. Ook de vis niet te ver voor je uit houden want die grote handen zijn zooowww lelijk :P :wink:

Stefan
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

03-06-2006 12:04

O.K. Robin!

Dat is heldere taal!
ff v==
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-06-2006 15:25

Robbin, allen,

De plaatjes die jij geeft kloppen wel, het is in theorie inderdaad "verkeerd" om hem zo vast te houden zoals bijna IEDEREEN doet!
Maar, het is volgens mij nog nooit echt aangetoond dat er werkelijk schade is ontstaan na het vasthouden op die manier.
Hier komt bij dat het vasthouden van de vis op de "goede" manier totaal onhandig is aangezien je geen "grip" hebt op de vis..
En dan ga ik het nu eens heel erg theoretisch benaderen:

- De kans dat je de vis laat vallen als je hem "goed" vast houdt is groter dan als je hem "vekeerd" vast hebt.
- Het is mij niet bekend dat er karpers zijn overleden doordat ze op de "verkeerde"manier zijn vastgehouden.

Conclusie:
Als je de "gevaren" van beide manieren tegen elkaar opweegt zeg ik toch echt dat het vasthouden op de "verkeerde" manier BETER is.

Groeten Bart

p.s.


zo dus

Afbeelding

Een korte instructie:

- Leg de vis op de mat met de rug naar je toe en de kop aan de rechterkant. (of links, maakt niet heeel veel uit)

- Zorg dat je handen nat zijn en ga met je hand vanaf de bek onder de kop langs. Hierbij zorg je ervoor dat je de vin die onder de vis ligt gladstrijkt. Het doel is dat je de vin aan de bovenkant (als de vis dus plat op de mat ligt) vast kan pakken.

- Pak de voorste vin vast alsof je een dun voorwerp tussen de vingers klemt. Zo heb je veel grip op de vis en kun je hem goed optillen.

- Glij met je linkerhand vanaf de staart onder de vis door en pak de aarsvin. Deze pak je op gelijke wijze vast als de voorste vin.

- Til voorzichtig de vis een stukje omhoog. Hou de vis eerst nog een beetje plat en kantel hem dan langzaam naar voren zodat de flank recht staat, zo krijg je de mooiste foto.

- Na de foto kantel je de vis weer naar achter zodat hij plat op je armen ligt en leg hem weer zachtjes op de mat.

Veel succes!

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

03-06-2006 16:34

Naar zo'n discussie was ik op zoek!
:D
Nog meer gezichtspunten?
Robin, Bart, weten jullie iets over het schuin omhoog houden met de kop?

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
robbin kremer
Berichten: 760
Lid geworden op: 25-02-2004 09:20
Locatie: Norg!

03-06-2006 17:05

Probeer met het poseren ervoor te zorgen dat u uw bovenlichaam zo recht mogelijk houd, je hebt snel de neiging om naar voren te gaan hangen...maar mijn mening is dat dit geen mooi resultaat geeft, ik vind het altijd vrij lomp lijken...
FCG, Trots van het Noorden!
Derk Roelsen

03-06-2006 17:14

Daar ben ik de laatste tijd ook mee bezig. Om het hoofd van de vis hoger te houden. Je moet de vingers wel tussen de aarsvin hebben, anders ligt de vis niet fijn in je handen en kan de vis uit je handen glijden.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

03-06-2006 18:08

[quote="Roel Derkse"]Daar ben ik de laatste tijd ook mee bezig. Om het hoofd van de vis hoger te houden. Je moet de vingers wel tussen de aarsvin hebben, anders ligt de vis niet fijn in je handen en kan de vis uit je handen glijden.

[URL=http://imageshack.us][img]http://img250.imageshack.us/img250/192/kopievanimg22929je.jpg[/img][/URL]

[/quote]

Ik vind dit dan geen manier van vasthouden in plaats van de aarsvin tegen het lichaam van de vis te houden, vouw jij hem met je wijsvinger dubbel. Het beste vind ik om de borstvinnen tegen het lichaam van de vis te houden. En zeker niet je vingertop in de kieuwen te stoppen want dat zie je ook nog vaak. En met je andere hand heel de aarsvin vast te hebben.

[img]http://pic15.picturetrail.com/VOL631/3952356/8185420/152467048.jpg[/img]

geen geweldige foto maar zo bedoel ik het dus.

mvg

Dion
erwin van der meule
Berichten: 161
Lid geworden op: 07-06-2004 17:04
Locatie: leidschendam

03-06-2006 18:16

ik denk dat robin al een hele mooi reply heeft gemaakt hoe je de vis het beste kan vast houden. op die manier krijgt de vis het minste druk op zijn ingewanden. en we doen het toch voor de vis en dat ie weer heelhuids terug kan.

grz. erwin
de morgenstond, haalt karper uit de plomp
Derk Roelsen

03-06-2006 18:34

dion van dongen schreef:
Roel Derkse schreef:Daar ben ik de laatste tijd ook mee bezig. Om het hoofd van de vis hoger te houden. Je moet de vingers wel tussen de aarsvin hebben, anders ligt de vis niet fijn in je handen en kan de vis uit je handen glijden.

Afbeelding



Ik vind dit dan geen manier van vasthouden in plaats van de aarsvin tegen het lichaam van de vis te houden, vouw jij hem met je wijsvinger dubbel. Het beste vind ik om de borstvinnen tegen het lichaam van de vis te houden. En zeker niet je vingertop in de kieuwen te stoppen want dat zie je ook nog vaak. En met je andere hand heel de aarsvin vast te hebben.

Afbeelding

geen geweldige foto maar zo bedoel ik het dus.

mvg

Dion


Ja, maar als jij het hoofd omhoog wilt houden, dan moet je de vingers wel tussen de aarsvin houden, anders glijdt de vis toch weg. :wink:
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

03-06-2006 18:35

Tussenstandje dan maar.

* Robbin geeft met tekeningen helder aan hoe het zou moeten. Erwin ondersteunt dat.
* Bart heeft zijn bedenkingen, want je moet ook zorgen dat je controle houdt.
* Roel is bezig de kop hoger te houden. OK, maar waarom? Is dat voor de foto of is dat beter voor de vis?
* Dion heeft ook een duidelijk punt. Helaas krijg ik geen foto te zien.

Die hand bij de borstvin lijkt me belangrijk (dat je hem wat verder naar achter legt, zoals Robbin/Erwin zeggen, om de belangrijke organen te ontzien).

Verder ben ik zelf uberhaupt geneigd niet te veel 'grip' te zoeken op de vinnen.
Maar misschien ben ik wel veel te bang om iets kapot te maken...

Ga zo door, mannen!

Bert.
ff v==
Derk Roelsen

03-06-2006 18:39

Bert Vooijs schreef:Tussenstandje dan maar.

* Robbin geeft met tekeningen helder aan hoe het zou moeten. Erwin ondersteunt dat.
* Bart heeft zijn bedenkingen, want je moet ook zorgen dat je controle houdt.
* Roel is bezig de kop hoger te houden. OK, maar waarom? Is dat voor de foto of is dat beter voor de vis?
* Dion heeft ook een duidelijk punt. Helaas krijg ik geen foto te zien.

Die hand bij de borstvin lijkt me belangrijk (dat je hem wat verder naar achter legt, zoals Robbin/Erwin zeggen, om de belangrijke organen te ontzien).

Verder ben ik zelf uberhaupt geneigd niet te veel 'grip' te zoeken op de vinnen.
Maar misschien ben ik wel veel te bang om iets kapot te maken...

Ga zo door, mannen!

Bert.


Nee dit doe ik voor de foto, maar het wilt nog niet echt lukken. En ik weet niet of het beter voor de vis is. :oops:
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

03-06-2006 18:47

't Zijn in ieder geval mooie foto's :wink:
ff v==
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

03-06-2006 19:08

Ik ben mijn foto's eens aan het terugkijken hoe ik de vissen het meeste beethou. Meestal gaat dit als volgt:

Afbeelding

De vis leunt op mijn vier vingers en op de handpalm. Ik houd mijn vier vingers ongeveer onder de borstvin. De borstvin aan 'mijn' kant komt heel losjes tussen mijn duim en de hand te liggen. Dit is een gevolg van het feit dat ik nou eenmaal mijn duim opzij moet leggen om de vis op de handpalm te kunnen laten rusten. Let wel: ik gebruik de borstvin aan 'mijn' kant op geen enkele manier om de vis vast te houden.
De borstvin aan 'mijn' kant plat tussen de hand en de vis laten liggen werkt niet goed. Ik heb dan te weinig grip omdat de borstvin over het vissenlijf gaat 'glijden'. Ook vind ik dit erg onnatuurlijk aanvoelen.
De achterste hand bij de aarsvin hou ik meestal net iets ervoor. Ik houd er namelijk niet van om de staartvin uit zijn fatsoen te drukken.

Gr. Pieter
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

03-06-2006 19:29

Remko, sorry maar ik vind jouw foto juist helemaal niet mooi genomen..

De vis ligt schuin, te laag waardoor jij te veel naar beneden moet kijken, en de foto is teveel van bovenaf genomen waardoor je vrijwel niks van de achtergrond ziet.

Wat ik een perfecte foto vind is deze: (mag em wel even lenen toch Ruud?)
Afbeelding

De vis is goed op de voorgrond zodat daar alle aandacht naar uitgaat, het gezicht van de (gelukkige) visser is goed te zien en de horizon ligt ongeveer in het midden.

De kop en staart van de vis tegen de randen van de foto vind ik het best.

Joachim
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

03-06-2006 19:48

Is ook een schitterende foto alleen wordt die aarsvin weer verfrommeld.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-06-2006 19:48

Wanneer je de vis optilt tijdens de foto "sessie" is het mijn inziens van belang dat je ervoor zorgt dat de kans op beschadigen van de vis minimaal is en de controle over de vis (grip) maximaal is. Hierdoor heb je zo snel mogelijk de vis goed vast en onder controle, dus zo snel mogelijk een goede (en dus mooie foto) en kan die vis dus ook weer zo snel mogelijk terug.

Positionering van de hand bij de kop: een karper heeft een kuiltje zitten net onder zijn borstvin (waar deze aan zijn lijf vast zit). Op deze plaats zit mijn middelvinger in het kuiltje. Mijn andere vingers sluit ik aan op mijn hand en laat ik niet te bollend (zo groot mogelijk rakend oppervlak met de huid). Mijn hand bij de kop valt dus gedeeltelijk dan wel geheel weg achter de borstvin op de foto.

Positionering van de hand bij de staart: Om de kans op beschadiging bij de aarsvin te voorkomen (ongeluk is snel gemaakt tijdens het spartelen), doe ik nooit de aarsvin tussen mijn vingers. Gebroken vinstralen wil ik gewoon liever niet op mijn geweten hebben. Wat ikzelf doe is mijn wijs, middel en ringvinger aan de voorzijde van de vis (gezien vanaf de fotograaf) en mijn pink en duim aan de achterzijde van de vis. De vis steunt dus op een soort wig en heb je zeer stevig vast bij de staart. De aarsvin wordt dug gewoon platgedrukt tegen het lichaam.

Manier van zitten: Zelf ga ik altijd op de hurken zitten met de "kont op de hakken". Mijn beide onderarmen/polsen steunen op mijn knieen en mijn hoofd hou ik ter hoogte van de rug van de vis dan wel net daarachter. Zo is de foto van gezicht-vis scherp en is de vis snel op de mat wanneer hij wil spartelen. Ook is de vis goed te tillen omdat een deel van het gewicht op de knieen steunt, daardoor heb je hem beter vast en dus ook weer snellen een goede foto en dus sneller de vis terug.

De vis is op deze manier dicht bij de grond en het risico op een (hoge) val is zeer klein. De enige beweging (wanneer de vis begint te spartelen) is namelijk de afstand tussen de knieen wat verder uit elkaar en de vis rustig dan wel wat sneller op de mat leggen en rustig laten worden tot hij zich goed vast laat houden. Ik zie veel mensen foto's maken met beide knieen op de grond dan wel 1 knie en 1 been gehurkt, waarbij de vis gewoon hoger van de grond is en ook nog eens moeilijker te liften is (hefboomwerking op de knieen niet aanwezig). Mijn inziens dus ook niet de goede manier, maar goed.

Foto's van deze manier staan er genoeg op KWO...

Oh, het theoretische verhaal van Robbin, leuk en aardig op die site maar absoluut niet praktisch (zoals mijn voornaamgenoot ook al aangeeft). Je hebt geheel geen grip als je de vis onder de buik en achter de aarsvin vasthoudt, resulterende in vaker vallende vissen en ook een langer fotosessieduur door het noodgedwongen maken van meer foto's
mvg

Bart van den Hurk
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

03-06-2006 20:15

Ik ben er ook achtergekomen, dat je het hoofd v/d vis beter iets naar voor kunt houden (I.v.m mooiere foto's). Dus zo: :D

Afbeelding


En niet zo:
Afbeelding

Ook vind ik persoonlijk dat het hoofd iets hoger moet liggen dan de staart (= mooier), maar niet ''recht'' omhoog! (dus een klein hoogte verschilletje :wink: )

Voor de rest ben ik het met iedereen wel eens :wink:

Gr. Lex :D
Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan: KSN!
Jos Lennips
Berichten: 102
Lid geworden op: 20-06-2005 22:12
Locatie: hardenberg

03-06-2006 20:24

Jullie hebben het allemaal over het vasthouden van voor of achter de borstvin, ik kan het ook volkomen fout hebben hoor maar ik houd hem gewoon vast onder de kop. Die is stevig dus geen kans op beschadigingen. Meestal stop ik ook nog een vinger in de bek, daar wordt ie naar horen zeggen rustig van, ik heb hem hem zo stevig vast met die vinger als extra steun. Mijn achterste hand, houd ik aan het begin van de staart, dus net achter de aarsvin. Zoals ook op het plaatje van robbin kremer te zien is.
Hou ze strak he!