Vasthouden voor de man/visfoto


Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

03-06-2006 23:28

Yep Jos,

Dat van die vinger in de bek/kopondersteuning zie ik ook wel eens op het net, maar vreemd genoeg vooral op andere, niet karperspecifieke sites. Dat kan twee dingen betekenen:
* 'Wij' zijn de weg kwijt en vinden b.v. vinger in de bek niet 'vet cool';
* 'Wij' weten het beter.

In het laatste geval: kan iemand uitleggen waarom?


Groet, Bert.
ff v==
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

04-06-2006 11:59

joachim stelma schreef:Remko, sorry maar ik vind jouw foto juist helemaal niet mooi genomen..

De vis ligt schuin, te laag waardoor jij te veel naar beneden moet kijken, en de foto is teveel van bovenaf genomen waardoor je vrijwel niks van de achtergrond ziet.

Wat ik een perfecte foto vind is deze: (mag em wel even lenen toch Ruud?)
Afbeelding

De vis is goed op de voorgrond zodat daar alle aandacht naar uitgaat, het gezicht van de (gelukkige) visser is goed te zien en de horizon ligt ongeveer in het midden.

De kop en staart van de vis tegen de randen van de foto vind ik het best.

Joachim

ja die van remko vind ik ook juist niet mooi vastgehouden worden :wink:
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

04-06-2006 13:54

Wat ik persoonlijk mooi vind op foto's, is wanneer de handen van de visser zover mogelijk verborgen zijn.

Bij de borstvin heb ik nu aardig onder de knie hoe je je hand het best weg kan werken, maar bij de aarsvin wil het soms niet helemaal lukken.

Ondanks vind ik dit een goede manier van vasthouden. (let niet op de wazige kwaliteit, dat is weer een ander onderwerp :P )


Afbeelding
mvg
Robbert
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

04-06-2006 13:59

Bert Vooijs schreef:Yep Jos,

Dat van die vinger in de bek/kopondersteuning zie ik ook wel eens op het net, maar vreemd genoeg vooral op andere, niet karperspecifieke sites. Dat kan twee dingen betekenen:
* 'Wij' zijn de weg kwijt en vinden b.v. vinger in de bek niet 'vet cool';
* 'Wij' weten het beter.

In het laatste geval: kan iemand uitleggen waarom?


Groet, Bert.


Bert,

Ik heb 'vroeger' vaak m'n vinger(s) in de bek van de vis gedaan. Hier ben ik echter mee gestopt, omdat het naar mijn idee geen moer uitmaakt. Uit eigen ervaring merkte ik soms zelfs dat de vis actief wordt zodra je je vinger in z'n bek stopt. Vandaar.
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

04-06-2006 14:03

Die Datum onder de foto vind ik aan de ene kant handig. Je ziet precies wanneer je die vis gevangen hebt. Aan de andere kant geef ik je volkomen gelijk, het maakt er de foto niet mooier op.

Ik heb het sinds kort ook niet meer eronder staan.

De foto heb ik niet speciaal uitgezocht, ik was zoals bijna altijd weer even door de foto's aan het bladeren, om voor mezelf wat kritische opmerkingen te vinden. Ik baal echter als een stekker dat die foto wazig is, want het is echt een prachtige foto verder.

mvg
RObbert
jan van kranenburg

05-06-2006 03:08

Is "geen foto's" maken niet beter?

Zelf vis ik al ruim 50 jaar op karper, en heb pas vorig jaar de eerste foto's gemaakt van vissen van ca 25 pond; beetje onder de invloed van het gebeuren hier.
Is me niet bevallen.

Als ik weer aan vissen toekom, dan zeker geen plaatjes meer.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

05-06-2006 07:02

Dat is zeker een optie, Jan.

Ik ken wel meer mensen die er zo over denken.
Zo zie je dat er heel veel verschillende zienswijzen zijn.
Er zijn mensen die het meer om de eigen 'glorie' gaat dan om de vis.
Jij hebt waarschijnlijk meer zoiets van: gevangen is gevangen en nou weer terug naar je eigen biotoop.
Tussen die twee uitersten is een hoop te beleven.
Die snelle snapshot op de mat zal ik altijd blijven maken voor een soort archiefje.
En in een enkel geval ga ik mogelijk met de vis op de foto, als herinnering.

Als dat het voor jou niet is, begrijp ik dat best.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Dick van Middelaar
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-11-2005 13:29
Contacteer:

05-06-2006 11:58

Voorgheen ging ik altijd gehurkt op de foto, maar doe het nu met 1 knie gehurkt en 1 knie op de grond, puut voor het evenwicht. Ik vond het vaak niet ideaal om gehurkt op de foto te gaan omdat ik de neiging had om te vallen. Vind die andere manier dus een stuk fijner.

Misschien hebben meerdere mensen deze ervaring?

Gr Dick :P
Geen natuur maakt m'n leven zuur...
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

05-06-2006 12:11

Even een wat ingekorte quote:

Ton Gommers schreef:
Pieter Stam schreef:Ik ben mijn foto's eens aan het terugkijken hoe ik de vissen het meeste beethou. Meestal gaat dit als volgt:

*** Foto van de vis die schuin naar voren wordt gehouden***

Gr. Pieter


Dit vind ík juist weer niks :wink: . Ik denk dat we ons eerst eens moeten gaan afvragen:

1. Wordt de foto gemaakt om mensen te laten zien waar je welke vis hebt gevangen?
2. Maak je de foto's om later je vangsten terug te kijken en te vergelijken voor het vinden van misschien gedubbelde vissen?
3. Maak je de foto slechts voor een album waar later slechts een enkele keer op teruggekeken wordt zonder enige actie (bijv. vergelijking van de vis, hebben veel vissen dezelfde soort littekens, enz)?


Ik denk dat dit de belangrijkste redenen zijn voor het maken van een foto.

(...) Dit is dus de reden dat ik alleen fotos recht van voor maak, en nooit op de manier waarop Pieter poseert (moet hij natuurlijk helemaal zelf weten!). (...)

Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar het lijkt me handig even te vermelden als je een reactie plaatst er ook even bij vermeldt voor welk doeleinde je de foto hebt gemaakt.
mvg Ton


Als ik foto's neem neem ik altijd fotos waarop de vis recht van voor wordt gefotografeerd. Met precies dezelfde drie redenen als Ton. Ik neem 9 van de 10 keer ook foto's van beide flanken.

De foto op de afbeelding heb ik gebruikt als illustratie om aan te geven hoe ik de vis beethou. Dit was een van mijn foto's waarop dit het best te zien is.

Gr. Pieter
Derk Roelsen

07-06-2006 15:42

Hier nog een vis van afgelopen weekeind.

Afbeelding

Zo bedoel ik het dus.
Laatst gewijzigd door Derk Roelsen op 28-10-2009 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rik ligthart
Berichten: 231
Lid geworden op: 01-09-2005 22:02
Contacteer:

07-06-2006 15:44

ja...wat valt hier nog over te zeggen :roll:
CarpAngler
CarpHunter
CarpFighter
CarpCatcher
Carpreleaser
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

07-06-2006 15:55

Vooral serieus / semi professioneel kijken naar die vis en doen als of je het geen fuck interesseert. Da's pas stoer!

Maakt me verder geen mallemoer uit.

Sorry,

Frank
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

07-06-2006 16:00

Nou Frank kom op ouwe, geef ons een voorbeeldje :D
Derk Roelsen

07-06-2006 16:05

.
Laatst gewijzigd door Derk Roelsen op 28-10-2009 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marcel Boogert
Berichten: 76
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Locatie: Achthuizen
Contacteer:

07-06-2006 16:20

Robbert Spuijbroek schreef:Wat ik persoonlijk mooi vind op foto's, is wanneer de handen van de visser zover mogelijk verborgen zijn.

Bij de borstvin heb ik nu aardig onder de knie hoe je je hand het best weg kan werken, maar bij de aarsvin wil het soms niet helemaal lukken.

Ondanks vind ik dit een goede manier van vasthouden. (let niet op de wazige kwaliteit, dat is weer een ander onderwerp :P )


Afbeelding
mvg
Robbert


Hoe doe je dat mijn een 30+ vis? Volgens mij wordt dit een stuk lastiger dan.

MB.
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

07-06-2006 16:27

Ik zie net op wat foto's dat ik ook een aarsvin frommelaar ben. Op de één of andere manier heb ik zo de vis het beste vast. Ik laat meestal de vis ook enigszins tegen me aan leunen. Het laten stuiteren van de vis is een fobie dus dan maar de minst slechte van twee kwaden.

Zo dus:

Afbeelding

Overigens geldt hier ook weer, als we het zo goed voor hebben met de vis dan zouden we niet vissen. Ik denk dat een haak in je lip en een dril waarbij aan je getrokken wordt een stuk minder prettig is dan even vervelend opgepakt worden...

Oh ja... of ik er zelf goed opsta interesseert me minder. :D
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

07-06-2006 17:00

Tuurlijk heb je gelijk, Sander.

Dat we de vis stress bezorgen is nou eenmaal zo. :oops:
'Dan maar niet vissen' vind ik een dooddoener (op een forum voor karpervissers).

Beschadigen wil ik de vis zo min mogelijk.
Want ik weet niet hoe 't met jou zit, maar ik ben nogal dol op die beestjes. :D
Vandaar dat ik een vraag als deze uitzet.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

07-06-2006 17:30

dion van dongen schreef:
Roel Derkse schreef:Daar ben ik de laatste tijd ook mee bezig. Om het hoofd van de vis hoger te houden. Je moet de vingers wel tussen de aarsvin hebben, anders ligt de vis niet fijn in je handen en kan de vis uit je handen glijden.

Afbeelding



Ik vind dit dan geen manier van vasthouden in plaats van de aarsvin tegen het lichaam van de vis te houden, vouw jij hem met je wijsvinger dubbel. Het beste vind ik om de borstvinnen tegen het lichaam van de vis te houden. En zeker niet je vingertop in de kieuwen te stoppen want dat zie je ook nog vaak. En met je andere hand heel de aarsvin vast te hebben.

Afbeelding

geen geweldige foto maar zo bedoel ik het dus.

mvg

Dion


Persoonlijk vind ik het op deze foto jammer dat je vingers te veel voor de vis zitten. Bovendien vraag ik me af of het met grote vissen wel praktisch zou zijn. Laat ik het iets anders stellen: Heb jij wel eens geprobeerd een 30er zo vast te houden?

Wat dat "aarsvin frommelen" betreft, op de een of andere manier doe ik het altijd als ik de linkerflank fotograveer, maar nooit bij de rechterflank. Het zal er wel mee te maken hebben waar ik aan gewend ben.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

07-06-2006 17:46

Ziet er ook uit alsof je bij de minste geringste beweging de vis in tweeen knijpt (of valt dat mee, Dion?).
ff v==
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

07-06-2006 17:51

Marcel Boogert schreef:
Robbert Spuijbroek schreef:Wat ik persoonlijk mooi vind op foto's, is wanneer de handen van de visser zover mogelijk verborgen zijn.

Bij de borstvin heb ik nu aardig onder de knie hoe je je hand het best weg kan werken, maar bij de aarsvin wil het soms niet helemaal lukken.

Ondanks vind ik dit een goede manier van vasthouden. (let niet op de wazige kwaliteit, dat is weer een ander onderwerp :P )


* foto *

Robbert


Hoe doe je dat mijn een 30+ vis? Volgens mij wordt dit een stuk lastiger dan.

MB.


Om eerlijk te zijn.. Ik zou het niet weten. Ik heb nog geen 30+ vis gevangen, dus ik kan daar niet over mee praten :oops:
Toch denk ik dat het wel op de zelfde manier moet kunnen lukken.
Ik zou namelijk niet weten waarom niet? Ja, de vis is een stuk dikker dan, maar goed, maakt dat veel verschil? Nog steeds kan je je hand bij z'n kop 'verstoppen' achter z'n borstvin. Bij de aarsvin echter, denk ik dat hij dan wel verfrommeld wordt.

Maar, zodra ik m'n eerste 30+er vang ( ging het om ponden of kilo's? ;) ) zal ik 'r eens op letten, en het hier posten.

mvg
Robbert
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

07-06-2006 19:13

Bert Vooijs schreef:Tuurlijk heb je gelijk, Sander.

Dat we de vis stress bezorgen is nou eenmaal zo. :oops:
'Dan maar niet vissen' vind ik een dooddoener (op een forum voor karpervissers).


Eens... maar het ging me meer om het idee dat we ook weer niet te overdreven moeten doen. Ik lees soms kwade reacties als iemand geen onthakingsmat heeft of een vis zakt. Nu weer een topic over hoe je een vis moet beethouden. Ik neem aan dat iedereen hier het beste voor heeft met de vis maar laten we het ook niet overdrijven. Nogmaals, uiteindelijk is gevangen worden nooit leuk voor de vis maar dat willen we allemaal wel.

Het lijkt wel een vis evangelie... als je niet hetzelfde gelooft dan word je haast verketterd. :D
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

07-06-2006 22:37

Persoonlijk vind ik het op deze foto jammer dat je vingers te veel voor de vis zitten. Bovendien vraag ik me af of het met grote vissen wel praktisch zou zijn. Laat ik het iets anders stellen: Heb jij wel eens geprobeerd een 30er zo vast te houden?

[img]http://pic15.picturetrail.com/VOL631/3952356/8185420/15397004.jpg[/img] :)

Hoe breder de vis is hoe lager je vingers komen te zitten omdat je anders de vis op je onderarm steunt.

Het in tweeën knijpen heb ik geen last van, je hebt de vis goed vast.
Spartelt of begint de vis te bewegen dan houd je hem laag en naar je lichaam toe. Je steunt de vis tussen duim en vingers en knijpt niet.
Je moet ervoor zorgen dat je de vis in evenwicht hebt.

mvg

Dion
Laatst gewijzigd door dion van dongen op 12-06-2006 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

07-06-2006 22:38

Alleen op dit forum krijg ik mijn foto's niet normaal geplaatst :-?
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

07-06-2006 23:02

Bedankt voor de uitleg Dion.

@ Sander: ik begin net, zie die dingen nu zo en wil er graag discussie over om een gefundeerde mening te kunnen vormen.
Daar is zo'n forum voor.
Mijn onthaakmat gaat altijd mee, ook tijdens het struinen met de pen (mijn favoriete visserij).
Het gebruik van bewaarzakken vind ik - ook na discussie over het onderwerp - een tikje zielig.
Behoudens uitzonderingsgevallen (rivier), waar het verstandig lijkt de vis wat te laten rusten voor je hem/haar laat gaan.

Maar dat betekent niet dat jij daar hetzelfde over moet denken.

Er is een - niet eens zo nipt - verschil tussen discussie en evangelie. :wink:

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
jan van teijen
Berichten: 167
Lid geworden op: 23-12-2010 21:38
Locatie: 111

11-04-2011 17:23

kun je er ook voor zorgen dat op een of andere manier de rug vin omhoog gaat??
behalve de vis op de kop houden:P


gr jan