springende karper


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-06-2006 18:54

Mark,

Sterker nog. Een karper springt op minder dan 2 meter water ook wel. Maar bedankt voor je info. Zo leer je nog eens wat.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

19-06-2006 19:07

Zo bedoel ik het niet, snapte alleen niet helemaal wat je bedoelde?
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-06-2006 19:36

Marck,

Wat de reden ook is dat er karpers springen, op het moment van de sprong zijn ze niet aan het azen. Mogelijk gaan ze na het springen ergens azen. Als je kunt inschatten waar en als je erbij kunt komen, dan vang je mogelijk karper. Even zoveel keer zit je er gewoon naast en brengt het niks.

De karpers die ik beschrijf springen de hele avond. Daar zitten kanjers tussen. Maar knappe jongen die ze dan vangt.

Dat springen altijd samengaat met azen is trouwens geheel speculatief. Niemand die dat echt aangetoond heeft. De hoop op vangen bij het zien van vis neemt ook toe en schept een verwachtingspatroon.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

19-06-2006 19:54

Nee, het blijven wilde beesten, je kan ze niet voorspellen. Maar het heeft mij al zovaak vis opgeleverd om naar springende karper te vissen ,dat ik het wel begin te geloven. Het is niet altijd dezelfde vis die je vangt, voor zover je kan zien. Ik ben er wel van overtuigt dat een springende karper nooit alleen is, en gewoon aan het spelen is met andere, net als dolfijnen, alleen dan op lager niveau, voor ik Douwe weer op mijn nek heb met die vergelijking... :lol: :lol:
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-06-2006 19:58

Denk het niet Marck. Maar je mag erbij verzinnen wat je wilt. Ook dat weet niemand.

Het is een schoolvis. Dus waar er één is zijn er mogelijk meer. Voor zover klopt het.

Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-06-2006 20:06

Ik heb jou site eventjes bezocht, ik zeg niets meer, ik durf niet in te gaan tegen iemand die zichzelf tegen betaling verkoopt als visleraar.
Leuk initiatief overigens wij doen het hier gratis de jeugd onderricht geven.
:D :D :D :D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

19-06-2006 20:21

Bij mij op de rivier is springende vis toch echt (bijna) een garantie voor het krijgen van een run, ook al springt hij 100 meter verderop!
Ik zie ze helaas te weinig springen... :wink:

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

19-06-2006 20:36

Douwe Bijlsma schreef:Ik heb jou site eventjes bezocht, ik zeg niets meer, ik durf niet in te gaan tegen iemand die zichzelf tegen betaling verkoopt als visleraar.
Leuk initiatief overigens wij doen het hier gratis de jeugd onderricht geven.
:D :D :D :D :D :D :D


Douwe, kun je ook even ophouden met je denigrerende opmerkingen? Ben het nu wel weer eventjes zat...Je kan ook iets waarnemen zonder iemand af te kraken...Ga iemand anders pesten ouwe! :-? :lol:

Het is een goed initiatief, daar ben je het dus mee eens. Alleen het zit je tegen dat ik er geld voor vraag. De artikelen die ik via mijn site verkoop, zijn van goede kwaliteit, en ik maak er nog geen 5 euro winst op. Verder vind ik het belangrijk dat kinderen goed leren vissen. Hier in Velp, en Blaricum word er geen gratis visles gegeven. En ik weet dat ik ook nog leren moet, maar jij zelfs jij bent niet te oud om te leren! Kan je vliegvissen? Anders nodig ik je uit voor een gratis les, even kijken of ik jou dat aankan leren...Moet je niet al te eigenwijs zijn he :o Ik heb van elke vistak wel een beetje verstand, niet van alles evenveel, maar de beginselen zijn er wel degelijk. Ik weet het ook nog eens over te brengen dat de kinderen het snappen ook, wat is er dan mooier dan met je hobby geld verdienen? Ik heb het eerst een tijdje gratis gedaan voor familie en vrienden, maar aangezien ik daarmee teveel onkosten draaide en ik het zelf niet meer kon betalen, kwam de betaalde variant...Je moet niet vergeten dat jij gesteund word door eventuele hengelsporvereniging, misschien KSN, en dat jij iets meer verdiend dan de gemiddelde student...als ik het gratis kon doen, deed ik het gratis! Als jij me helpt om een project op te zetten met de lokale hengelsportvereniging, doe ik het gratis. Ik ben zelf nu in gesprek met De Winde in Velp. En een gesprek met HSVHilversum zit er aan tekomen.

Ik hoor wel of je die gratis les wil;) en als je nog meer te zeiken heb, doe het dan prive, en niet via het forum als je wil, dan hebben anderen er geen last/plezier van! :lol:
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-06-2006 20:39

Ik pest je niet ik denk ik maak eventjes reclame voor jou is het weer niet goed.
Oja over dat ouwe, als je niet oud wilt worden moet je je jong opknopen oid.
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 19-06-2006 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

19-06-2006 20:40

Het kwam niet zo leuk over, misschien anders proberen? :-? Wil je die les nog?;) Of kan jij dat wel zomaar....
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-06-2006 20:56

Laten we het maar niet over lesgeven hebben oke dan schiet je helemaal in de stress.
Wat ik in ieder geval beheers: vliegvissen plus vliegbinden, snoek-snoekbaars-baars vissen, match-feeder-winkle picker-vaste hengel vissen, en ook nog een beetje karpervissen zowel statisch als met de pen.
Les gehad van internationaal bekende vliegvissers dus als jij denkt nog iets toe te voegen dan hoor ik dat graag.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

19-06-2006 21:22

Wie zijn fluit is groter... :D
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Jeroen Overmars
Berichten: 844
Lid geworden op: 31-03-2005 19:09
Locatie: Raalte

19-06-2006 21:25

Ik stem voor Douwe :lol:
Gr,

Jeroen :)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

19-06-2006 21:53

Hehehehe, leuke discussie. :D

Springende karpers zijn actieve karpers ongeacht de diepte waarboven ze springen, een heel wat meer hoopgevende situatie dan karpers die laveloos onder het oppervlak hangen te zonnenbaden.

@Marck: Douwe's postings zijn doorgaans zeer informatief en niet zomaar uit de lucht gegrepen, zeker als iemand in staat is tussen de regels door te lezen, een klein beetje respect lijkt me hier wel op z'n plaats.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

19-06-2006 23:10

Zijn actief en niet passief :P
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

19-06-2006 23:43

Vind het beetje jammer dat je zo reageerd Douwe. Het gaat er mij niet om wie nou de grootste heeft, of in dit geval de meeste ervaring. Ik wil alleen mijn ervaringen maar delen. Als dat niet lukt gratis dan maar tegen kosten. Jij hebt er geen behoefte aan, anderen misschien wel. Het is jammer dat je een jonge jongen vol passie voor de hengelsport zo moet afkraken...Alleen omdat jij (denkt dat je) het beter weet. Je verpest zo voor mij de sfeer. Ik kan best wat hebben, alleen vandaag niet! :evil: :lol:
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

19-06-2006 23:45

Eus Molewijk schreef:Hehehehe, leuke discussie. :D

Springende karpers zijn actieve karpers ongeacht de diepte waarboven ze springen, een heel wat meer hoopgevende situatie dan karpers die laveloos onder het oppervlak hangen te zonnenbaden.

@Marck: Douwe's postings zijn doorgaans zeer informatief en niet zomaar uit de lucht gegrepen, zeker als iemand in staat is tussen de regels door te lezen, een klein beetje respect lijkt me hier wel op z'n plaats.


Nog even een reply hierop. Als hij mij persoonlijk aanvalt, dan verdedig ik oo persoonlijk. Nothing More, Nothing Less. Alles met respect, een beetje kritiek moet kunnen, wederzijds. Maar dingen over mijn site en het project waar ik meer tijd in steek dan het vissen zelf, gaan mij aan het hart, vandaar dat ik zo reageer. Achtergronden blijken niet mee te spelen, historie blijkbaar ook niet. Ik heb respect voor Douwe, hij weet waar hij over praat, maar hij kan dit ook uitdragen zonder iemand te moeten kwetsen of persoonlijk aan te moeten vallen. Ook valt een dergelijke post als hierboven niet onder informatief en verdiend dan ook geen respect voor die post. Voor de rest is Douwe vast een prima kerel, en een zeer goede visser. Ik zou graag een dagje met hem vissen en van hem leren, geen probleem. Een beetje kritiek moet kunnen toch? Als het maar met respect gebeurd, heb ik er ook geen problemen mee...

You Got My Point I Quess.. Tight Lines And The Fullest Respect...
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
jeroen struijk
Berichten: 47
Lid geworden op: 12-11-2003 01:00
Locatie: Spijkenisse

20-06-2006 08:45

Volgens mij gaat dit niet altijd op. Een aner verhaal is het als ze voortdurend aan de oppervlakte zitten te azen. Springen van karper heeft verschillende oorzaken, dus het hoeft niet perse samen te gaan met het niet azen.
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

20-06-2006 09:54

Toen ik 20 was dacht ik ook dat ik alles wist, nu weet ik beter, en het nog steeds niet.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-06-2006 12:18

Je hebt gelijk Marck, hierachter stond nog een heel epistel ik heb het maar verwijderd.
Wil je iets betekenen in de ontwikkeling van de jeugd ga dan praten met een HSV neem daar een cursus jeugdbegeleiding bij Sportvisserij Nederland.
Het is echt brood nodig, persoonlijk denk ik ook dat je meer mensen bereikt dan je aanbieden tegen betaling als instructeur.
Wij hebben een man/vrouw of 30 bezig op scholen ed.

Maar misschien vergis ik mij en is er wel vraag naar.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

20-06-2006 13:01

Marck de Jongh schreef:. Ik ben er wel van overtuigt dat een springende karper nooit alleen is, en gewoon aan het spelen is met andere, net als dolfijnen, alleen dan op lager niveau, voor ik Douwe weer op mijn nek heb met die vergelijking... :lol: :lol:


toch is dit zeker niet altijd zo,klinkt mischien stom,maar in die giga aquarium in Artis heb ik ook karper zien springen en waarom??Heb geen flauw idee,beest zwom gewoon rustig,maakt een sprong en zwemt verder.

Mischien een vreemde vergelijking,maar dat vissen aan het spelen zijn.......lijk me sterk
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-06-2006 13:05

Dolfijnen misschien wel, maar ja dat zijn dan ook zoogdieren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

20-06-2006 13:08

Douwe Bijlsma schreef:Dolfijnen misschien wel, maar ja dat zijn dan ook zoogdieren.


MEt vissen bedoel ik eigelijk karper :lol: Vraag me af of karper uberhoud wel verschillende humeuren heeft?Dus zoals spelen :roll:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-06-2006 13:17

Was in feite een reactie op Marck maar omdat het nogal gevoelig lijkt te zijn doe ik het stiekem na jou reactie: niet verder vertellen hoor. 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-06-2006 17:52

Douwe for president! 8)
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!