Doorvissen met (zware) onweer?


Vis je door met (zware) bliksem?

Ja
102
53%
Nee
92
47%
 
Totaal aantal stemmen: 194
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

19-05-2006 08:25

Jan,

Pijn is natuurlijk zacht uitgedrukt ;)

Als je staat te drillen, zal je hengeltop 3 tot 4 meter hoger zijn dan dat die in de steunen ligt. Ik vraag me af of dat veel verschil maakt als je aan een groot water zit te vissen?
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

19-05-2006 09:01

volgens mij zoekt bliksem de weg van de minste weerstand, en laat carbon nou eens een prima geleider (dus weinig weerstand) zijn. hoogste punt hoeft niet. in de woestijn zoekt het vaak de laagste plekken op, de zandlaag is daar het dunst en dus de kortste weg naar het grondwater. worden zelfs wel eens glazenbliksemschichten gevonden?? (aldus wikipedia)
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

19-05-2006 10:50

Martijn Julien schreef:Jan,

Pijn is natuurlijk zacht uitgedrukt ;)

Als je staat te drillen, zal je hengeltop 3 tot 4 meter hoger zijn dan dat die in de steunen ligt. Ik vraag me af of dat veel verschil maakt als je aan een groot water zit te vissen?


Ik denk dat dat wel uitmaakt, kijk maar eens naar bliksemafleiders op huizen, die zijn vaak maar een centimeter of 50 hoger dan het huis, toch zoekt de bliksem deze dingen dan op. Als je er dan vanuit gaat dat die hoogte niet uitmaakt, dan lijkt het me nog onverstandig, want met een hengel in je handen maak je überhaupt geen kans (afstand houden is sowieso veiliger). Any way, gewoon altijd oppassen met onweer, maar het heeft ook geen zin om er doodsbang voor te worden/zijn, als het je tijd is dan ga je toch wel.
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

19-05-2006 11:32

Jongens, heb vannacht maar weer eens meegemaakt dat je niet moet gaan lopen fucken met moeder natuur.... ben nog nooit zo bang geweest :roll:
Heb 1.5 uur in m'n baleinen moeten hangen met enorme rukwinden (stormpalen werden grond uit gerukt), hengels die van de steunen waaiden, slagregens en giga flitsen gevolgd door kei, KEI harde knallen... en ja, ik zat in een weiland. Enige ding hoger dan mijn ovaltje was een boom 20 meter verderop....
Dat doe ik nooit, NOOIT meer.

Mvg. Daniel

P.S. in de 5 minuten dat ik s'ochtends een lijn in t water kon houden wist ik nog een leuke spiegel te vangen :P
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

19-05-2006 11:48

hmmm nee k blijf al thuis als t te hard regent ;-) haha

maar nee ik zou mijn hengel idd niet omhoog houden, bliksem zoekt denk ik ook gewoonweg de korste weg. dus des te hoger des te korter.
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

20-05-2006 17:21

ben net dus weer terug. Ben 2 uurtjes weg geweest. enorme windstoren, enorme onweer en ga zo maar door. Heel even een kleine opklaring, gouw gaan opruimen. Zit net 2 minuten thuis en het valt weer met bakken uit de lucht. :lol:

Nee, ik ga niet gouw naar huis, maar dit ging echt even heel ver.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

20-05-2006 19:50

Daniel Takken schreef:Jongens, heb vannacht maar weer eens meegemaakt dat je niet moet gaan lopen fucken met moeder natuur.... ben nog nooit zo bang geweest :roll:
Heb 1.5 uur in m'n baleinen moeten hangen met enorme rukwinden (stormpalen werden grond uit gerukt), hengels die van de steunen waaiden, slagregens en giga flitsen gevolgd door kei, KEI harde knallen... en ja, ik zat in een weiland. Enige ding hoger dan mijn ovaltje was een boom 20 meter verderop....
Dat doe ik nooit, NOOIT meer.

Mvg. Daniel

P.S. in de 5 minuten dat ik s'ochtends een lijn in t water kon houden wist ik nog een leuke spiegel te vangen :P


Heb daar ooit een schitterend verhaaltje over gelezen... welk boek was het ookal weer. Volgens mij in een boek van Groothuis, Jacht op grote karper denk ik... Die zaten aan een Franse rivier toen het onweer in de vallei waar zij zaten bleef hangen; te midden van zulk natuurgeweld wordt je echt heel klein ja.
Gebruikersavatar
Jos van Dalum
Berichten: 280
Lid geworden op: 21-01-2004 15:20

20-05-2006 21:21

Ben ik ff net terug uit het pokke weer....wat een wind vannacht.
Ik zat op een stukkie waar ik me kont niet kon keren en dan heb je zult slecht weer. Vorige week was het te doen met die zon, maar nu... pfoe ik ben blij dat ik thuis ben!!

Groeten Jos
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

21-05-2006 22:11

Jos hier idemdito. Echt kneiterharde onweer boven mijn kop en ik zit daar op een eilandje onder een mooie hoge boom. BRRRRR dan wil je wel lekker diep die slaapzak in kruipen hehehe (lag bijna aan t voeteneinde :wink: ). En alsof het niet genoeg was kwamen er de 2e dag hagelstenen ter grootte van knikkers naar beneden. Wel een mooi gezicht maaruh niet al te best voor de lak van de hengels( JE hebt dus weer wat te doen RAY). Tevens zitten er nu gaten in mijn X2 pluutje maar dat was te verwachten met dat merk volgens mij gaan regendruppels hier nog doorheen haha. Wim
peter andrae

22-05-2006 02:59

Jan weleens in de polder gevist weinig bomen daar ben jij het hoogste punt en water is geleidend dus blijf erbij hoog of laag maakt niks uit je krijgt gewoon de volle laag,


Ik heb 1 keer iemand door de bliksem getroffen zien worden en daar word je niet vrolijk van de rook kwam er vanaf :-? en leven zat er niet meer in,heb ook fotoo,s gezien van vissers die waren getroffen door de bliksem das balen zeg als je nooit meer een hengel kunt vasthouden.


groetje,s peet.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-05-2006 07:00

Bliksem afleiders:

Metaal, met een kale verbinding naar moeder aarde (het liefst tot in het grondwater). Metaal geleid voorlopig een stuk beter dan jouw dakpannen / muren. Gevolg er wordt een route voor de spanning gecreeerd tussen aarde en onweerswolk.

Als de spaning te veel oploopt zal de bliksemafleider naar boven beginnen te lekken, hierdoor ontstaat er dus een dunne brug voor de echte ontlading. Zodra de brug ontstaan is, zal de ontlading volgen maar redelijk gecontroleerd waardoor schade beperkt blijft.
M.n. de kans op brand weet men zo te verkleinen.

Jij bestaat voor 75% uit water, dus geleid jij beter dan een boom.

Als jij dan ook nog een carbon hengel de lucht in gaat steken, dan wordt jij wel een erg aantrekkelijke lekkernde verbinding naar boven. En aangezien de natuur altijd de weg van de mindste weerstand neemt zal het bruggetje via jou en jouw hengel lopen. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als de ontlading ook via die weg volgt.

Als je trouwens kippenvel krijgt en jij voelt je haren omhoog gaan staan is het echt tijd voor een schietgebedje. Dan ben jij uitverkoren om het bruggetje te spelen. Als de ontlading dan niet volgt is het tijd om je knieeen te ontbloten en onze lieve heer te gaan danken!

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

22-05-2006 21:17

ik vis ook gewoon door .
de kans is zo klein dat het inslaat .
en meestal bijten karpers wel goed, onder en na de onweer .

greetz yannick
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

22-05-2006 22:08

De kans is misschien wel klein dat ie inslaat...??!!, maar mijn hartje is ook klein, ik kies dan maar voor stoppen. Met een hengel in je hand ( een run kan je toch niet laten lopen ! ) ben je een mooie geleider.

Vandaag ook nog even gesurfd met dit lekkere briesje, maar toen het begon te rommelen ben ik toch maar snel met m'n carbon mastje van 4.85 M naar de kant gegaan en m'n spullen ingepakt.

Lekker thuis bij moeder de vrouw weer op de bank :D
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

23-05-2006 15:16

peter andrae schreef:Jan weleens in de polder gevist weinig bomen daar ben jij het hoogste punt en water is geleidend dus blijf erbij hoog of laag maakt niks uit je krijgt gewoon de volle laag.


Natuurlijk loop je in de polder sowieso meer risico, maar zo'n ding in je hand werkt echt wel als een rode lap op een stier. Dat je sowieso de volle laag krijg is niet waar, anders waren er toch al heel wat minder vissers in Nederland geweest, met al die polders. Zodra je dat ding omhoog gaat staan houden, dan kan je er heel wat zekerder van zijn dat je niet zo slim bezig bent.
randy nieman
Berichten: 293
Lid geworden op: 15-06-2002 02:00
Locatie: Alkmaar

23-05-2006 15:57

Hengeltjes binnendraaien....In je tentje zitten, of onder je pluutje...genieten...bakkie zetten....en hopen dat je vooral niet geraakt wordt.

Zo doe ik het nu. Na een bijna dood ervaring met m'n broertje samen. De bolbliksem vloog net niet door de tent. Ben me te pletter geschrokken. De knal was zo hard dat de grond onder ons vandaag trilde. ( bijna dan maar was wel goed hard ).

Het is en blijft gevaarlijk, had toen niet de mogelijkheid om in bijv een auto te zitten om te schuilen. Teminste dat raden ze (wetenschapperts?!) toch altijd aan?.

mvg,

Randy
kaas stad !!! kaas karper !!! kaas aas !!!
peter andrae

24-05-2006 04:58

Ik vind het een prachtgezicht echt waar maar blijf het toch link vinden je weet nooit waar en wanneer die inslaat nee jongens dan maar 1 of 2 vissen minder in de wetenschap dat ik de volgende dag weer lekker kan vissen.


groetje,s peet.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-05-2006 08:51

Klopt Randy, in de auto zit je veilig ; kooi van Faraday !
randy nieman
Berichten: 293
Lid geworden op: 15-06-2002 02:00
Locatie: Alkmaar

24-05-2006 10:02

Marco, moet je niet eerst tegen een paaltje ( excuse me if i'am wrong :oops: ) aanrijden om te ontladen ofzo. Of kan dat naar het rijk-der-fabelen worden gestuurd omdat het toch niet helpt. En je dan alleen de garage houder blij mee maakt om je auto uit te deuken?!.

mvg,

Randy
kaas stad !!! kaas karper !!! kaas aas !!!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-05-2006 10:20

De restlading is niet veel, je hoeft dus niet tegen een paaltje aan te rijden voor volledige ontlading. Lekker droog blijven zitten tot de onweersbui over is getrokken, daarna kan je de auto weer uit.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

24-05-2006 12:28

Onweer, beste moment om in de zomer karper te vangen!

Niet tijdens, maar net vóór of net na het onweer.

Hangt er onweer in de lucht gaat drijvend vissen bij mij altijd super. Alle
mensen gaan naar binnen, vogels stoppen met fluiten... Alsof de wereld
zijn adem in houdt. Alleen de karpers zwemmen dan nog zenuwachtig
rondjes onder het oppervlak, wachtend op een flinke lading zuurstof die
komen gaat. Wanneer het onweer te dichtbij komt ben ik weg...

Is de plensbui voorbij: snel met het pennetje alle riet en graskantjes af.
Vaak liggen ze daar dan. Lekker met zijn allen slakjes, torretjes en
andere dingetjes eten. Vooral de plekken waar het regenwater in een
klein stroompje het water in loopt zijn super!

Grs seb!
Bernard Holtkamp

24-05-2006 12:36

Even lezen en je ziet gelijk dat je veilig bent als je in je voertuig bent/blijft.

http://www.abgcampertechniek.nl/pdf/camponw.pdf


Bart
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-05-2006 12:40

peter andrae schreef:fabeltje


Helder
randy nieman
Berichten: 293
Lid geworden op: 15-06-2002 02:00
Locatie: Alkmaar

24-05-2006 12:43

idd..... :roll:

mvg,

Randy
kaas stad !!! kaas karper !!! kaas aas !!!
Dennis Schroder
Berichten: 1
Lid geworden op: 27-05-2006 15:08

31-05-2006 17:14

Mooie manier om te gaan.....met de karperstok in de handjes :wink: Je kan het slechter treffen.Bij mij op de zaak wordt er stug doorgevist,weer of geen (on)weer.En zeg nou zelf,een beetje extra spanning is nooit weg toch?!Nog veel onweerplezier dames en heren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D