karpervissen in periodes dat het niet is toegestaan


ronald melaard
Berichten: 50
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00
Locatie: oost souburg

09-05-2006 14:22

Persoonlijk vind ik dat vissen die je ´s nachts vangt op wateren waar je ´s nachts niet mag vissen alleen maar de egoboost vergroten en dus eigenlijk niet tellen als rechtmatig verkregen vissen.
Gevolg hiervan is dat je eigenlijk deze vissen ook niet zou moeten toelaten op forums en niet in artikelen die er verschijnen in de diverse bladen.
Benieuwd hoe de verschillende personen hier tegenover staan...........
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-05-2006 15:54

Onzin, we zijn geen van allen heilige boontjes. Als een forum gebruiker of schrijver zelf een bewuste keus maakt om de wet te overtreden hoeft hij daarom nog niet geboycot te worden, dan houden we erg weinig mensen over.
What's next? Iedereen die binnnen het nachtvisseizoen een tentje of een paraplu opzet in het donker ook maar niet meer mee laten tellen? Enig onderkomen mag immers ook niet (tot 2008 dan nog).
Straks gaan we ook nog de vissen die zijn aangevoerd met een katapult niet meetellen, is immers een verboden wapen.

Ik vind dat iedereen voor zichzelf uit moet maken in hoeverre ze zich aan de regels houden (binnen bepaalde grenzen natuurlijk, maar dat mag duidelijk zijn) en dat het niet aan ons maar aan de visser in kwestie is om te bepalen of een vis wel of niet telt.

Praktisch bezwaar is trouwens ook nog de controle, hoeveel moderators wou je aanstellen om te checken of alle vissen wel netjes overdag zijn gevangen en niet even gezakt zijn? Over vissen in de bladen zullen we dan ook maar niet te veel nadenken. Reken maar dat de redacties het al druk genoeg hebben.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-05-2006 16:21

Ronald,

Waar stellen we de grens?

Waarom stellen we die grens?

Wie controleert?

Ergens snap ik je wel. op zijn minst begin ik het te begrijpen zeg maar. Maar wel om een andere reden:

We moeten straks accepteren dat we sommige plekken wel en andere niet mogen vissen. Daarnaast is alles verbieden het gemakkelijkst te controleren.

En op die lijn zullen we meer en meer komen te balanceren.

Maar om nu dan maar geen bvy te gebruiken gaat me te ver.


MVG

Klaas
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

09-05-2006 16:35

Dan heb ik waarschijnlijk nog maar een stuk of 10 karpers gevangen in de afgelopen 5 jaar.

de rest van de vissen ving ik terwijl ik met 3 hengels aan het vissen was dus die tellen niet mee

Of mag ik nu niet meer posten hier op het forum omdat ik er ''criminele'' activiteiten op na hou?
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

09-05-2006 16:45

Ronald,

ben jij een afstammeling van Benedictus?

Groet,
Stefan
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

09-05-2006 18:32

Godver....nooit meer slapen tijdens het nachtvissen,word leuk straks in frankrijk...een week wakker blijven,neem maar een flinke lading xtc en speed mee 8)
ronald melaard
Berichten: 50
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00
Locatie: oost souburg

09-05-2006 18:51

Inderdaad Klaas waar stellen we een grens en waar stel je persoonlijk je grens.
Het zou er toe kunnen leidden dat er straks niemand meer mag nachtvissen omdat een (groot) aantal mensen vinden dat zij boven de huidige wetgeving staan. Daarnaast zouden deze mensen zich ook met de ophande zijnde wetgeving (WOR) bij hun hengelsportvereniging in kunnen zetten. Om maar is een voorbeeld te noemen.
Waar het zich om draait is dat mensen na gaan denken waar ze mee bezig zijn. Want niet alleen kan je het verpesten voor jezelf maar ook voor een groot aantal andere karpervissers.
Het is natuurlijk zo dat de goede altijd voor de slechten (en nee Stefan Slechten ik stam niet uit de tijd van Benedictus :roll: ) moeten boeten.

Het lijkt er dus wel op dat het ego voor het verstand gaat en daaraan gekoppeld de toekomst?............of is het zo dat de creativiteit tekort schiet bij een heleboel mensen?.........of vist iedereen op wateren waar je alleen maar ´s nachts je vis kunt vangen?.....of is het geen optie om ergens anders dan aan de waterkant te slapen als dit niet is toegestaan?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-05-2006 15:35

Stefan,

Nu mag jij straks overal vissen, ook 's nachts. Alleen kamperen is verboden.

En dan?

Is dat erg?

MVG

Klaas
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

10-05-2006 16:58

Dan kunnen we ook gelijk iedereen bannen die geneukt heeft voor het huwelijk, bekeuringen gekregen heeft voor te hard rijden, fietsen zonder licht, een leugen voor eigen bestwil. Blijven alleen mensen over die hele dagen kunnen vissen inpotent zijn geen rijbewijs hebben en in het donker niet fietsen.
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

10-05-2006 17:09

Bein,en wat denk je van tegen de kerk aan pissen?
maar probeer er maar eens overheen te pissen!!
Groeten Henk
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

10-05-2006 17:38

Als je zoiets doet zorg dan zeker dat je niemand tot last bent en dat je niet iedereen gaat stimuleren om ook die weg in slaan, dan is het einde namelijk snel zoek!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
desmond Visser
Berichten: 167
Lid geworden op: 28-11-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-05-2006 06:31

ronald melaard schreef:Inderdaad Klaas waar stellen we een grens en waar stel je persoonlijk je grens.
Het zou er toe kunnen leidden dat er straks niemand meer mag nachtvissen omdat een (groot) aantal mensen vinden dat zij boven de huidige wetgeving staan. Daarnaast zouden deze mensen zich ook met de ophande zijnde wetgeving (WOR) bij hun hengelsportvereniging in kunnen zetten. Om maar is een voorbeeld te noemen.
Waar het zich om draait is dat mensen na gaan denken waar ze mee bezig zijn. Want niet alleen kan je het verpesten voor jezelf maar ook voor een groot aantal andere karpervissers.
Het is natuurlijk zo dat de goede altijd voor de slechten (en nee Stefan Slechten ik stam niet uit de tijd van Benedictus :roll: ) moeten boeten.

Het lijkt er dus wel op dat het ego voor het verstand gaat en daaraan gekoppeld de toekomst?............of is het zo dat de creativiteit tekort schiet bij een heleboel mensen?.........of vist iedereen op wateren waar je alleen maar ´s nachts je vis kunt vangen?.....of is het geen optie om ergens anders dan aan de waterkant te slapen als dit niet is toegestaan?


Je slaat de spijker op z'n kop Ronald, ben het volkomen met je eens.
Er komt nog een moment dat het gewoon niet meer mag en ik hoop dat het dan alleen bij nachtvissen blijft.
Ik heb deze discussie een paar jaar geleden ook eens gevoerd hier op het board en het was ongelovelijk hoeveel mensen ik op hun tere zieltje trapte.
Maar goed iedereen doet er net zo hard aan mee. Personen waarvan iedereen weet dat ze alle regels aan hun laars lappen met het vissen dat zijn de mensen met de volle fotoboekjes en die moge nog lezingen geven op karperbeurzen aan jonge karpervissers, nou denk dat dat weer de plank volledig misslaan is.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

11-05-2006 17:55

Vind het zelf ook onzin. Dus als je bij wijze van spreke een vis vangt na 2.05 uur naar zonsondergang zou die niet tellen? :-? Iedereen vist op zijn eigen manier, en men zou eens niet naar andere moeten kijken. Wat maakt jou het nou uit of hij een vis meer of minder vangt.

Je vist denk ik nog steeds voor je eigen en niet voor anderen. Dus ik vind het niks uit maken of je nou een vis s'nachts vangt of overdags.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

11-05-2006 18:21

Ronald, waar heb je het over?
Het maakt toch niet uit of ze wel of niet tellen als rechtmatig verkregen vissen? Je vist toch voor je plezier, en niet om je vissen te tellen ofzo?
Ik bedoel, als ik ergens een nacht zit te vissen waar dat niet mag, en ik vang er een paar, denk je dat ik dan wakker lig over of jij ze wel of niet meetelt? Ik heb gewoon lekker gevist, en een paar leuke karpers gevangen. Niet meer en niet minder. Hoe jij mijn vissen telt, zal me worst zijn.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier.
Thomas Laurens
Berichten: 29
Lid geworden op: 26-04-2006 21:04
Locatie: wageningen

11-05-2006 19:05

Waar je niet mag vissen,vang je de grootste vissen.wel ffe je rotzooi meenemen.(zoals altijd offcourse)
Always try 2 improve your methods
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

11-05-2006 22:27

Persoonlijk vraag ik me altijd af waarom sommige mensen zich zo druk kunnen maken over dit soort dingen; persoonlijk vind ik dat het eenieders eigen verantwoordelijkheid is: 'illegale' praktijken zijn in mijn ogen alleen erg kwalijk als ze de naam van de sportvisser in het algemeen of de vis echt schaden, het ego van de desbetreffende persoon zal mij namelijk een worst zijn.
Natuurlijk hoort iedereen zich aan de regels te houden, maar niet omwille van ego of status, maar gewoon omdat dat zo hoort. Ik kan mezelf recht aankijken in de spiegel, dat lijkt me ruim voldoende. Bovendien kan iedereen best voor zichzelf beoordelen of hij/zij dat ook van zichzelf kan zeggen. Aan ego en status doe ik niet, persoonlijk vind ik het ook een kant van de karpervisserij die uitgebannen moet worden. Net zoveel respect voor een jochie van 14 met een 18-ponder als voor de pro met zijn 50-ponder. En dat bedoel ik 2 kanten op; dus niet alleen tav. het jochie van 15, maar ook tav. de pro.
Laat vooral ieder zijn ding doen en houd het gezellig en netjes aan de waterkant; daar schieten we pas echt wat mee op!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-05-2006 08:00

Waar we rekening mee moeten gaan houden is dat "de onregelementaire praktijken" tegen ons kunnen gaan werken.

MVG

Klaas
ronald melaard
Berichten: 50
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00
Locatie: oost souburg

12-05-2006 09:12

Het lijkt erop dat een aantal mensen nadenken over bepaalde zaken van het karpervissen.
Desmond die dikke fotoboeken zeggen me niet zo veel hoor want die heb ik zelf ook.
Het gaat er mij meer om dat mensen is kritisch naar zichzelf kijken en met zelfreflectie kijken naar hun karpervisserij.
Vergelijkingen over andere dingen in het leven zijn ook van die zinloze zaken die aangedragen worden. Volgens mij schreef een kleine `grote`belgische karpervisser hier ook eens iets over in een bepaald goed boek.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-05-2006 10:28

Even voor de duidelijkheid. Ook ik doe wel eens iets wat eigenlijk verboden is.

Maar wat is de keuze?

Nu en in de toekomst blijven vissen zoveel mogelijk op de manier zoals we nu gewend zijn. Maar wel keurig volgens de regels. ( Dus op sommige plekken niet of niet altijd en het maximaal toegestane aantal hengels.

Niet meer legaal (nacht)vissen.

In die context geplaatst krijgt de opmerking van Ronald een iets ander beeld zeg maar.



MVG

Klaas
ronald melaard
Berichten: 50
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00
Locatie: oost souburg

12-05-2006 10:34

Klaas,

Als je nooit chargeert dan zet je de mensen ook niet aan het denken. Helaas helpt het niet bij iedereen maar gelukkig zijn er ook mensen die wel nadenken wat de achterliggende gedachte van een bepaalde discussie is.
Ik ben ook geen perfect persoon en ook ik maak mijn fouten en heb mijn fouten gemaakt.
Echter je kop in het zand steken en de boel de boel laten is een ander verhaal.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

13-05-2006 22:38

als je vindt dat je ze daar mag vangen waar dat niet mag,is het toch goed? en als je vindt van niet dan doe je het niet.

en wat de fuck boeit het als een ander ze niet telt,je vist toch voor.....

een ander?

:lol: :lol:
8)
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

13-05-2006 22:53

Scherpe gedurfde stelling en niets dan respect voor jou mening.

Maar, pak wel je hengels in om 22.45 want vissen die je na 1 uur na zonsondergang vangt tellen niet meer mee!!.

Wees eens redelijk. Het is een wet die steld dat dingen niet mag en hoe je hiermee moet omgaan is zoals een ieder bekend heel verschillend.
Natuurlijk mogen we nu nog niet op alle wateren nachtvissen....maar ja....
Houd iedereen zich hier aan.....nee ik ook niet.

Door onregelmatige diensten heb ik veelal enkel de mogelijkheid om op de dag te vissen (wat zeker nog geen nadeel is gebleken dit seizoen). Maar soms wil ik de drukte en de stres van het werk even wegzetten en lekker de nacht te gaan vissen.

Laat een ieder lekker zijn ding doen. En het is absoluut niet mogelijk om dergelijke standpunten te realiseren.

Laat een ieder in z'n waarde. Buiten de regels om of niet....waar hebben we het nu over......visserijcriminelen zijn we met z'n allen.

Kom maar eens met echte standpunten....als vissers zonder mat, een te klein net, dodelijke rigs en boven al vissers die denken dat een karper in 4 minuten uitgeteld op de mat moet liggen. Laten we ons hier eens druk om maken.......
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Willem Barnas

14-05-2006 02:07

Hoi!

Laten we ons liever druk maken om de wedloop met kernwapens en dan vooral een fijn, relaxed potje goed gaan vissen, hoe dat ook zijn mag.

4 minuten? Telt minder dan 10 ook?

Ajuus, geniet van het voorjaar!
WB :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-05-2006 10:44

Regels hebben toch niets te maken met het vangen van vis?

Alle vissen die je vangt tellen mee. Als het gaat om het vangen van vis en de daar aan verbonden waarde, tellen enkel de wetten der natuur toch?

Willem,

dat heb ik in de 80-er jaren al gedaan....nu is het jouw beurt..... :-?
ronald melaard
Berichten: 50
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00
Locatie: oost souburg

14-05-2006 11:03

Je vist natuurlijk voor jezelf Robert maar daaraan gekoppeld ligt wel iets anders namelijk het feit dat andere mensen ook graag hun vissen willen blijven vangen op datzelfde water.
Door mensen die dus de regels niet respecteren Mitz kan het zo zijn dat op de lange termijn ook deze mensen niet meer mogen vissen op een bepaald water omdat andere mensen die de regels niet respecteren dit hebben verpest.
En de wetten van de natuur heeft idd zijn eigen regels maar wij als karpervissers dienen wel rekening te houden met nog een aantal andere regels..............Voor mij persoonlijk heeft een vis die ik gevangen heb als het niet meer mag dus geen waarde aangezien deze vis niet binnen de gestelde vergunningregels valt.
Jordy andere zaken zoals een onthaakmat, het zakken van vissen enz zijn in mijn ogen al verschillende malen aan de orde geweest. Maar ook daar heb ik een uitgesproken mening over. Gebruik ten allen tijde een onthaakmat. Gebruik ook een groot genoeg net om je vis te scheppen. Als je een vis vangt dan neem je gelijk een foto zodat de karper gelijk weer in zijn element terug gezet kan worden.