9 keer misgeslagen


Gebruikersavatar
michel merza
Berichten: 53
Lid geworden op: 30-12-2005 21:55
Locatie: deventer
Contacteer:

07-05-2006 22:55

Kan paaiende vis zijn maar sluit zoals gezegd de graskarper ook niet uit. Die kan echt frustrerend goed de haak kwijtraken tijdens een run waardoor je dus een gat in de lucht slaat.
There is no certainty only opportunity.
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

08-05-2006 01:45

Kan paaiende vis zijn maar sluit zoals gezegd de graskarper ook niet uit.


Oke,maar ik zou zeggen sluit het punt van Martijn ook niet uit:

Geen idee hoe het komt, maar ik vind het wel opvallend dat dit meestal gebeurt in het voorjaar. Misschien azen de vissen anders dan anders?


Het is maar wat opvallend dat het bij meerdere bekend voor komt,en in de zelfde tijd van het jaar ook.

(trouwens het geval van graskarpers gaat niet door in de situatie die ik beschreef,die zitten daar namelijk niet)


Mvg...
Wesley de Vreede
Berichten: 24
Lid geworden op: 07-05-2006 16:41
Contacteer:

08-05-2006 07:39

Jaa dat had ik ooak:S egt raar....
Kijk ook ff op http://www.findeverything.nl Karper foto's! ;)
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

08-05-2006 11:18

mourad, het kan denk ik 2 dingen zijn,

1. de vis is op dit moment met 3 dingen tegelijk bezig, en daardoor kan het zijn dat ze op een aparte manier azen. erg gehaast op maar niks te hoeven missen.

2. jij vist met een ringetje schuivend over je haak steel? ik heb geprobeerd die rig te maken maar ik denk dat wanneer je ingooit en het ringetje schuift naar je oog toe van de haak de inhaking niet in orde is. snap je me? dat zeg maar je haak schuin naar binnen gaat i.p.v recht en dat daardoor die vis zich niet goed haakt.
onder het ingooien zal het denk ik niet gebeuren maar als je op je stek veel witvis zit en ze zijn aan het rommelen met je haak kan het weleens zijn dat je hair+ringetje tegen het oog van je haak aan komen te liggen. en dan haakt hij niet goed. heb je hier ervaring mee? of misschien iemand anders?

anders zou ik het ook niet weten, maar als je er altijd goed op vangt en nu opeens 9x los denk ik dat het een andere reden heeft.

ik lees ook dat er meer mensen zijn die dit meegemaakt hebben, zaten jullie ook met zo'n systeem? schuivende hair of D-rig?

door het gerommel van witvis of karper op je stek kan zo'n rig helemaal door elkaar gaan liggen en kan de haak op een verkeerde manier op gezogen worden.

wie het weet mag het zeggen!!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

08-05-2006 15:35

Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat het te maken heeft met het azen. De dagen dat je de ene na de andere losser hebt, zijn ook altijd de dagen dat je 5 of meer runs per dag krijgt. Misschien aast de vis te fanatiek en zuigt het aas niet volledig op. De vis wordt daardoor slechts in het puntje van de lip gehaakt. Als je dan net te hard aanslaat, sla je de haak zo los. Zo niet, dan lost de haak wel na enkele seconde. Eigenlijk wat J van der Beek in zijn eerste punt bedoeld (denk ik).

Van montage wisselen zou kunnen helpen, maar op de een of andere manier denk je daar pas aan als je de zoveelste heb verspeeld... :-?
Als ik het me goed herinner, gebruikte ik in alle gevallen een vrij standaard rig (maatje 6 haak, 20 cm soepele onderlijn, hair met 2 cm tussen boilie en haakbocht en een line aligner). Ik vis deze rig bijna altijd met een safety clip systeem en 2,5 tot 3,5 ounce lood.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

08-05-2006 16:03

j van der beek schreef:mourad, het kan denk ik 2 dingen zijn,

1. de vis is op dit moment met 3 dingen tegelijk bezig, en daardoor kan het zijn dat ze op een aparte manier azen. erg gehaast op maar niks te hoeven missen.

2. jij vist met een ringetje schuivend over je haak steel? ik heb geprobeerd die rig te maken maar ik denk dat wanneer je ingooit en het ringetje schuift naar je oog toe van de haak de inhaking niet in orde is. snap je me? dat zeg maar je haak schuin naar binnen gaat i.p.v recht en dat daardoor die vis zich niet goed haakt.
onder het ingooien zal het denk ik niet gebeuren maar als je op je stek veel witvis zit en ze zijn aan het rommelen met je haak kan het weleens zijn dat je hair+ringetje tegen het oog van je haak aan komen te liggen. en dan haakt hij niet goed. heb je hier ervaring mee? of misschien iemand anders?

anders zou ik het ook niet weten, maar als je er altijd goed op vangt en nu opeens 9x los denk ik dat het een andere reden heeft.

ik lees ook dat er meer mensen zijn die dit meegemaakt hebben, zaten jullie ook met zo'n systeem? schuivende hair of D-rig?

door het gerommel van witvis of karper op je stek kan zo'n rig helemaal door elkaar gaan liggen en kan de haak op een verkeerde manier op gezogen worden.

wie het weet mag het zeggen!!


joery, ik begrijp wat jij bedoelt met scheef inhaken, maar hetzelfde effect heb je ook met bijvoorbeeld zo'n haakpresentatie:

Afbeelding

Of je het scheef inhaakt of niet, doet er in mijn ogen niet toe, want bij de paniekreactie zal de karper toch vluchten en door het gewicht van het lood komt de haak toch tot voorbij de weerhaak in zijn lip. mij gaat het er meer om dat ALS de vis geprikt wordt, hij het niet uit kan spugen. en met een ringetje die vrij over je haaksteel kan bewegen en een niet al te korte hair, wordt dat heel moeilijk voor de vis, aangezien door het ringetje de krachten die vrijkomen bij het blazen parallel lopen met de haaksteel en door het gewicht van de boilie de haak juist verder zijn mond inkomt, en niet van de haaksteel af zodat ie mijn haak kwijt kan raken.

ik heb sinds ik met deze rig vis nooit een losser gehad (behalve afgelopen sessie dan) en alle vissen die ik land zijn netjes in hun mondhoek (of onderlip) gehaakt.

en om eerlijk te zijn, denk ik niet dat het daardoor komt. ik vis al heel lang met deze rig, ik heb nooit een losser gehad. ik denk zelf dat het door azen komt, nu ik alle berichten van iedereen lees hier.

en een d-rig gebruik ik nooit. niet effectief in mijn ogen. tuurlijk vang je er vis mee, maar dat doe je ook met een standaardonderlijn met alleen een wartel en een haak. als ik zelf met een d-rig vis, doe ik dat met een aangepaste. in plaats van een elastiekje op het ringetje te zetten, knoop ik daar wel een hair aan. en ik zorg ervoor dat er zeker wel 1.5/2 cm afstand zit tussen boilie en ringetje. anders blaast de karper mijn boilie niet uit zijn bek als ie mijn rig probeert uit te spugen.
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

08-05-2006 16:47

Andere rig nemen? Over op standaard grondaas? Geen popupje meer? Haakpunt verzwaren? Tis mij niet opgevallen dit voorjaar, eergister nog 2 volle runs kunnen verzilveren in 28 en 32 pond dus tja....

Je kan ook proberen het ringetje te stoppen met een klein stuitje net voorbij je haakpunt, dan schuift je boilie niet naar de haakpunt waardoor het welleens kon gebeuren dat met behulp van de boilie de vis de haak alsnog kwijt raakt...
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Robbin Rebel
Berichten: 52
Lid geworden op: 22-08-2004 22:52
Contacteer:

08-05-2006 21:42

Als je op zo'n avond al zoveel misgeslagen hebt waarom verander je dan niet eerder van systeem.
Als mij dit zou overkomen dan zou ik toch al na de 3e keer me rig in korten.
Nu vis ik standaard met een rig van 15 cm of korter dus misschien kan het daarin zitten.
Weet natuurlijk niet hoe de situatie bij jou is (lees bodem structuur etc)
Maar het is te hopen dat het eenmalig is.

Veel geluk de andere keren
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

08-05-2006 21:58

Heb er ook last van , alleen bij mij haken me rigs opeens helemaal niet meer ! Baleeeeee
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

08-05-2006 22:22

Ik zat zo is te denken en heb zelf ook een één of andere theorie bedacht. Misschien is die al genoemt, dan is dit misschien ter aanvulling van.
Ik denk eerlijk gezegt dat je het probleem witvis in deze tijd wel weg kan strepen. Brasem is nu echt wel op de meeste plekken aan het paaien dus daar heb je zeker in veel mindere maten last van. Dat witvis je rig door de war zou gooien zou dan eigenlijk het hele jaar door moeten gebeuren ? Wel toeval dat het vaak in het voorjaar precies alle rigs in de war gaan terwijl ze dan ook nog aan het paaien zijn.
Ik zat te denken dat de karpers in deze periode vrij 'hitsig'zijn , om het zo maar te noemen. Ze willen natuurlijk nog lekker even eten en zijn vaak superactief. Door deze actievieteit zou het volgens mij theorie een aardig gekkenhuis op je stek moeten zijn(ligt eraan of je veel karper op je stek hebt). Dat gekkenhuis zal misschien niet echt het belangrijkste aspect zijn om rekening mee te houden. Maar zeker wel de actievieteit.
Doordat ze misschien zo wilt te keer gaan zuigen ze het aas met een vrij hoge snelheid op (sneller als normaal ). Dit heeft als gevolg dat de vis boilies of partikels van een veel verdere afstand kan opnemen als dat ze normaal doen. Nou ruiken jullie het vast al waar ik naartoe wil ? :P

juist geen korte onderlijn

Die korte onderlijn kan misschien het effect hebben dat de karper de boilie gewoon niet goed kan opnemen in de bek of dat de boilie zelfs helemaal de bek niet kan bereiken doordat de 'aasafstand' gewoon groter is als de lengte van de onderlijn. Door een te korte onderlijn blijft de haak misschien wel in 9 van de 10 keer buiten de haak. Om maar wat te noemen. Hierdoor haakt die gewoon niet maar zou je toch wel een run kunnen krijgen. Dit doordat de karper toch die boilie om ze bek heeft maar niet gehaakt kan worden. Een ander gevolg van een te korte onderlijn kan zijn de je helemaal geen piepen krijgt maar dat je stekken de volgende wel leeg gevreten zijn :roll: :lol: , in mijn geval dus !

Jongens , ga me niet afkraken als dit kling klare onzin is.
Dit kwam ook maar in een verstandsverbijstering voorbij vliegen.

Maar ben benieuwd wat jullie van mijn gedachte gang vinden

de ballen
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

08-05-2006 22:35

Op zich klinkt dat begrijpelijk, maar 20 cm moet toch zat zijn hiervoor?
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-05-2006 22:50

Mourad mogelijk dat een andere vissoort parten speelt namelijk zeelt. Deze wil in deze periode nogal onbesuist azen.Hetgeen resulteert in snoeiharde runs gevolgd door missers

Bob
lars van der sluijs
Berichten: 207
Lid geworden op: 26-04-2006 22:44

08-05-2006 22:51

ik zelf denk niet dat een karper die niet gehaakt is een volle run kan veroorzaken(waar het in de eerst post om ging)

dan zou hij met een bolie in zijn bek(zonder haak) lippen op elkaar het lood moeten verplaatsen

lijkt mij sterk, maar ik kan ook fout zitten :D
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

08-05-2006 23:31

Ik denk dat het niet persee met de witvis op een water te maken hoeft te hebben. Vaak pakt brazem(niet op de wateren waar ik vis in ieder geval) een 20 mm boilie niet eens. In sommige gevallen kan het natuurlijk wel zo zijn dat brazem de boilie pakt maar daar gaat het niet over. Dat witvis een rig in de war kan krijgen, lijkt me een moeilijk punt om over te twisten, maar hier komt het:

Stap 1: Beweging van de boilie

Kleine witvis, dus geen brazem of zeelt, zal een 20 mm boilie niet zo snel verplaatsen. De staartslag is hiervoor niet krachtig genoeg naar mijn mening. Probeer maar eens in een bak water een rig met boilie te verplaatsen met 1 vinger wapperend boven de boilie, terwijl deze op zand of andere bodem ligt. Met een hele hand echter, of 4 vingers bijvoorbeeld, is het klusje makkelijk te klaren. Conclusie: Brazem, Zeelt en Karper kunnen de boilie verplaatsen.

Stap 2: Riglengte

Hoe korter de rig, hoe minder snel iets in de war kan raken. Vergelijk het met een worp met alleen lood. Als je de lijn lang laat bij de worp, is de kans dat deze op de top komt te zitten voor het werpen, groter dan als je een korte lijn hebt. Hoe langer de rig, hoe sneller de rig op bijvoorbeeld het tube komt, en zo vast komt te zitten. Hoe meer bewegingsvrijheid er is voor de vis om de haak en boilie te bewegen, hoe meer kans dat deze in de knoop komt. Probeer maar eens een knoop te maken in een draadje van 3 cm, of van 30 cm...

Stap 3: Alternatieven

Je kunt je rig van zwaarder materiaal maken. Zo blijft het beter op de bodem liggen, en is er minder kans dat vis de rig kan verplaatsen. Dit kan je ook doen door de haak te verzwaren. Je kunt een rig gebruiken waar de haakpunt verzwaard is. Wat ook kan, is de rig door de putty halen, en eventueel wat putty op verschillende plaatsen doen op de lijn. Veel is niet nodig, en kan afschrikkend werken, een bolletje van 1 mm plat, en 1 cm lang op 2 plekken bij een rig van 20 cm kan genoeg zijn.

What do you think of this?;) Btw: Dat een karper een boilie pakt met zijn lippen en dan gaat zwemmen, zonder gehaakt te worden lijkt me stug. Karper heeft een uitspuugreflex, ook als hij zwemt. Als hij *ademt* komt die uitspuugreflex ook, dus dat is vrij constant en snel achter elkaar.
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
peter andrae

09-05-2006 05:25

Mourad probeer toch maar eens een andere rig ik geloof je wel alleen laat ik het niet tot 9 missers komen zou eerder zijn overgeschakelt op een andere rig en ander aas om te kijken of ik dan wel vis in het net krijg.

Kijk eens naar je lood ik vis ook vaak met inline en niet van die lichte ook minimaal 100 gram zodra Ruud terug is zal ik vragen of hij wat foto,s wil maken van de onderlijnen die ik daar gebruik,zet ik ze wel online nog geen losschieters op gehad en allemaal mooi gehaakt.

Had je wel willen horen vloeken 8) :lol: :wink: .


groetje,s peet.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

09-05-2006 07:21

peter andrae schreef:Mourad probeer toch maar eens een andere rig ik geloof je wel alleen laat ik het niet tot 9 missers komen zou eerder zijn overgeschakelt op een andere rig en ander aas om te kijken of ik dan wel vis in het net krijg.

Kijk eens naar je lood ik vis ook vaak met inline en niet van die lichte ook minimaal 100 gram zodra Ruud terug is zal ik vragen of hij wat foto,s wil maken van de onderlijnen die ik daar gebruik,zet ik ze wel online nog geen losschieters op gehad en allemaal mooi gehaakt.

Had je wel willen horen vloeken 8) :lol: :wink: .


groetje,s peet.


Is goed Peet, ik wacht op de foto's.

En trouwens ik was na 4 lossers al overgeschakeld naar andere rigs hoor. Stiff rigs en een combi rig met fluorcarbon en een cm of 3/4 zacht onderlijn. ik bleef maar misslaan.

en je had me wel willen horen vloeken? jammer dat je niet aan de overkant viste. die gasten hebben me wel gehoord :lol: letterlijk. ze schreeuwden "jammer, volgende x beter" terug. 9 keer. haha

ik spreek je
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

09-05-2006 07:27

Bob Klumper schreef:Mourad mogelijk dat een andere vissoort parten speelt namelijk zeelt. Deze wil in deze periode nogal onbesuist azen.Hetgeen resulteert in snoeiharde runs gevolgd door missers

Bob


zeelt.. :o daar had ik nog niet aan gedacht..
hans kenis
Berichten: 81
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: Lummen (B)
Contacteer:

09-05-2006 14:41

Zeelten die onafgebroken lijn blijven nemen ben ik nog niet tegengekomen. Meestal een reeks korte schokkerige trekken achter elkaar, tenzij je natuurlijk met open beugel ofzo vist.

Als je nog zo eens misslaat probeer dan volgende keer eens helemaal NIET aan te slaan. Gewoon hengel oppakken en langzaam de spanning op de lijn opvoeren. Kans dat je dan even voelt om wat voor vis het gaat.
Aanslaan bij een run doe ikzelf niet meer tegenwoordig, sinds heb ik geen enkele run meer verspeeld.

Greetz
Hans
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

09-05-2006 18:36

Mourad Aviara schreef:
Bob Klumper schreef:Mourad mogelijk dat een andere vissoort parten speelt namelijk zeelt. Deze wil in deze periode nogal onbesuist azen.Hetgeen resulteert in snoeiharde runs gevolgd door missers

Bob


zeelt.. :o daar had ik nog niet aan gedacht..


Hoeft ook niet,zit er niet zoveel.Vergeet niet dat vissen nu zachte bekken hebben,ik verspeeld ook momenteel achterlijk veel vis.
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

09-05-2006 18:38

mourad, je kan gewoon niet vissen!!!!


:wink: :wink:
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

09-05-2006 19:07

j van der beek schreef:mourad, je kan gewoon niet vissen!!!!


:wink: :wink:


Ik heb nog heel veel te leren voor ik mezelf een ware "karpervisser" mag noemen :lol:
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

09-05-2006 21:54

Nieuw initiatief van Ministerie van Landbouw en Visserij:

Een inkarperingscursus! :lol:
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

09-05-2006 22:45

gelukkig gebeurd het niet te vaak anders zouden we echt naar zo'n cursus moeten!
peter andrae

10-05-2006 05:07

Ware karpervisser :lol: hoor ik dat nou goed ik zal je vast bij mij op de lijst zetten voor een cursus visles :wink: Mourad als karpervisser ben je nooit uitgeleerd en in het gewone leven al helemaal niet.


Nou ben wel blij dat de eerste 2 cursisten binnen zijn.

Mourad en Jouri in de eerste les wou ik wat dieper ingaan op het maken van onderlijnen en de loodsystemen :lol:.


groetje,s een :lol: peet.
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

10-05-2006 08:50

Nieuw initiatief:

Kijk op http://www.natuurenvissen.tk en dan Visles...

Stond er al tijdje op!

Groet Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel