Waar gaat dit toch heen??


Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

07-05-2006 12:04

nee douwe,zoals ik al zei in een vorig bericht.
mocht het in goed en fatsoenlijk overleg gaan dan zou ik het misschien nog wel doen.
maar zeker niet als het echt opgeeist word.
als er iemand komt dat ik weg MOET omdat dat HEM zijn stek is,nou douwe vergeet het maar.
dan moet er toch harder gevochten worden dan in 40-45 om me weg te krijgen.
begrijp me niet verkeerd,als het echt iemand is die gewoon normaal doet en het ook zou begrijpen als ik niet op zou ruimen dan is alles mogelijk in goed overleg.
maar zeer zeker niet bij iemand die echt "zijn"stek claimt.
dus zo als jij het zegt komt het hier op neer.
als je ergens wilt vissen en er zit al iemand,zeg dan gewoon dat je hebt gevoerd.
die persoon moet dan maar gewoon inpakken,want dat is respect tonen?
Mzzl Bart
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

07-05-2006 12:14

als ik diegene ken,wil ik te misschien overwegen op te schuiven,anders ken ie aan het gas.......zal toch verdomme lekker worden dat je bij elke plek weg gestuurd word.In 2 dagen tijd 8 kilo boilies erin,vanavond vissen......als er iemand zit,heb ik gewoon pech,klaar uit........door al dat moeilijke gedoe komen er ruzies,misschien escaleert het...politie erbij...zijn die karpervissers weer,etc,etc
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-05-2006 13:34

Bart jij begrijpt mij helemaal niet.
Als het respect WEDERZIJDS is zou je kunnen overweging om de stek over te dragen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

07-05-2006 13:55

bart grandia schreef:het moraal van het verhaal:
karpervissers die voerplekken maken,je weet dat het risico er is dat er iemand toevallig op jouw voerplek zal zitten.
als je dat risico neemt moet je het ook dragen als een volwassen vent.


Volkomen eens Bart.
Had het vanochtend nog zitten 3 jongens op een plek die ik regelmatig van wat voer voorzie, ik doe een rondje langs het water worden er door die jongens 2 karpers uit de bewaarzakken gehaald en gefotografeerd. Maar ze horen van mij dus absoluut niets, gewoon stilhouden. Volgende keer beter.

Groet Henk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-05-2006 16:48

die duitsers waren op de duur toch weg Bart hoe hard ze ook vochten.

Moraal van het verhaal: doe een ander niet wat je niet wil dat jezelf aangedaan wordt.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

07-05-2006 20:36

He Kerger,

Het is waar dat je op groot water er wel meer van mag uitgaan dat je stek gerespecteerd wordt, er zijn daar immers stekken zat! Toch kan het vervelend zijn als iemand meent dat hij jaar in jaar uit recht heeft op een bepaalde hotspot, ik noem bijvoorbeeld maar het begin van een zijtak. Zulke stekken zijn er geen tientallen, en als iemand daar enkele weken bezig is, dan moet je zoiets respecteren, maar wat als hij zo'n stek al jaren als de zijne beschouwt?

Ik heb op een riviertje meegemaakt dat daar voor de ingang van een met dat water in verbinding staande put jaar in jaar uit dezelfde jongens visten. Op een gegeven moment trof ik daar een andere jongen aan en die beweerde plechtig dat hij de stek had "overgenomen". Puur om hem te stangen (ik heb niet eens behoefte aan zo'n afgekloven stek) zei ik dat ik daar geen rekening mee kon houden en dat het water er voor iedereen was. Nou, je had hem moeten horen!

Aan de andere kant heb ik wel eens meegemaakt dat ik aan een kanaal stond te voeren en dat er drie figuren op me af kwamen gelopen die dit tafereel kennelijk hadden gezien. Ze wilden daar ook vissen en ik vertelde dus dat ik hier al enkele dagen aan het voeren was en over 2 dagen wilde gaan vissen. Vervolgens wees ik hen op een onbezette stek dicht in de buurt, met dezelfde potentie. Nou, ze zouden wel kijken. Toen ik kwam vissen, was ik te laat en zaten ze met z'n drieen naast elkaar op... juist, mijn stek. Ik ben niet eens in discussie gegaan met zulke fantasieloze prutsers, maar ergens anders een hengeltje uit gaan gooien.

Claimen en pezen, twee ondeugden!
Rekening houden met elkaar en respect tonen, dat zijn inderdaad de sleutelwoorden.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Edwin van der Kleijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 26-04-2006 15:27
Locatie: Veen
Contacteer:

07-05-2006 21:45

Nou Douwe

Zal ik Bart ff bijstaan!!
NEVER dus dat ik een stek af sta als ik er eenmaal zit te vissen en iemand(ook jij)komt om te zeggen dat dat"zijn stek"is omdat hij daar toevallig heeft gevoerd!!!Zal hem(ook jou)alleen complimenteren met de stek-keuze,omdat wij beiden daar dan iets in zien!!!
Maar HELAAS!!!Volgende keer dan beter!

Groetjes
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

07-05-2006 22:03

Douwe Bijlsma schreef:Bart jij begrijpt mij helemaal niet.
Als het respect WEDERZIJDS is zou je kunnen overweging om de stek over te dragen.


nou douwe ik ga nu echt geloven dat ik u niet begrijp.
hoezo geen wederzijds respect?
nee,inderdaad niet voor iemand die mij wil DWINGEN met een grote bek van ZIJN stek af te gaan,en dan moet ik er ook nog bij zeggen:"o sorry meneer de karpervisser die hier heeft gevoerd,ik ga gelijk opruimen en zal hier nooit meer komen".

nog nooit en dat zal ik ook nooit gebeuren ben ik op een stek gaan zitten waarvan ik wist dat er gevoerd was,en al wist ik dat een collega visser daar een voerstek aan het maken is dan blijf ik daar inderdaad bewust weg.
dat vind ik respect tonen,en als respect tonen bij jou is om maar steeds in te pakken als iemand roept:"oprotten ik heb hier gevoerd".dan gaan wij elkaar echt niet begrijpen douwe.

met vriendelijke groet
Mzzl Bart
Gebruikersavatar
klaas de jong
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-01-2006 20:38
Locatie: friesland

07-05-2006 22:03

Ook ik zal Bart ff bijstaan helemaal gelijk kerel.
Nooit en te nimmer zal ik mijn plekkie afstaan.
Respect jongens, dus ook voor de INSTANTVISSER !!
Gebruikersavatar
klaas de jong
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-01-2006 20:38
Locatie: friesland

07-05-2006 22:06

Zeg mannen als ik mij nie vergis is die Douwe zelfs een controleur.
Wat een taaltje voor zo iemand :o
karel meester
Berichten: 56
Lid geworden op: 24-02-2005 09:33

07-05-2006 22:07

Douwe Bijlsma schreef:Bart jij begrijpt mij helemaal niet.
Als het respect WEDERZIJDS is zou je kunnen overweging om de stek over te dragen.


Helaas douwe zo werkt het niet in dit leven.
Met deze gedachtengang zal u zeker weinig respect oogsten.
Laatst gewijzigd door karel meester op 07-05-2006 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-05-2006 22:18

klaas de jong schreef:Zeg mannen als ik mij nie vergis is die Douwe zelfs een controleur.
Wat een taaltje voor zo iemand :o


Een goed controleur past zich perfect aan bij en in wiens omgeving hij zich op enig moment bevindt! :oops:

Alle teksten doorgenomen onderscheidt het gebezigd taalgebruik van deze controleur zich nog in zijn voordeel, zoals het een goed controleur betaamt. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
karel meester
Berichten: 56
Lid geworden op: 24-02-2005 09:33

07-05-2006 22:20

Een controleur is geen eigenaar van een water, en zal ook zijn beurt moeten afwachten.
Een controleur is mede verantwoordelijk voor de sfeer op een water, en die sfeer word op deze manier niet gekweekt.
Bewust stekken pezen kan ik niet goedkeuren, maar dat iemand moet vertrekken omdat douwe daar wil zitten gaat echt te ver
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-05-2006 22:29

Karel,
Het sfeertje is sinds jaren gekweekt.

Het ging mij enkel om; Wat een taaltje voor zo iemand.

Perfect aangepast taalgebruik dus.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-05-2006 22:43

Er wordt weer veel te veel gelezen wat er niet staat. Het enige wat beweerd wordt is dat respect van 2 kanten komt. Je kunt dus iemand op je stek laten zitten, maar ook iemand zijn stek met rust laten zodra je weet dat daarin geïnvesteerd is. Iemand die zijn stek komt opeisen toont weinig respect. Iemand die willens en wetens op andermans stek gaat zitten toont ook geen respect. Oplossingen worden in goed respectvol overleg gevonden. En dan is het niet persé ik zit hier dus blijf ik zitten, maar ook niet ik heb hier gevoerd dus maak dat je weg komt.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
klaas de jong
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-01-2006 20:38
Locatie: friesland

07-05-2006 22:47

Douwe Bijlsma schreef:Bart, daar hoort nog wel een zinnetje bij denk ik.
Ook diegene die er per ongeluk zit moet het als volwassen vent aanvaarden en de stek afstaan.



Sorry hoor Henk, maar dit kan toch zeer zeker nie zomaar.
Als een volwassen vent aanvaarden dat iemand heeft gevoerd en dan je spullen pakken :o :o :o dat zal lekker worden, en datdat dan notabene nog de woorden van iemand is met zo'n passie op zak :o :o :o
Gaat echt helemaal nergens over. Sorry hoor maar zo ziet ik het dus niet 8) 8)
Gebruikersavatar
kevin walravens
Berichten: 203
Lid geworden op: 25-09-2005 13:53
Locatie: Nootdorp

07-05-2006 23:07

william van den broek schreef:Op grond waarvan Kevin ?
Als ik toevallig als ontwetende op een stek zit te vissen dan heb ik kans dat ik word uitgeblaft door jou ?
Knap hoor.


Ik had het er natuurlijk over als je het van elkaar weet.
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

07-05-2006 23:08

zo zie ik het dus ook klaas,voeren oke maar dan niet miepen als er per ongeluk iemand op jouw stekkie zit.
mits het een echte stekkenpezer is,dan heb je wat mij betrefd het volste recht hem weg te sturen.
maar daar dien je dan toch echt eerst bewijzen voor te hebben,en ik ben er van overtuigd dat de meeste vissers die dan toevallig op jouw stekkie zitten er absoluut geen weet van hebben dat er iemand gevoerd heeft.

en als een controleur zo de vrede op het water probeert te bewaren???lijkt me niet echt de beste manier.

zelf heb ik trouwens nog nooit met een collega visser problemen gehad aan het water.
vis ook bewust niet op de drukke stekken,en zeker niet in het hoog seizoen.
laat iedereen gewoon in zijn waarde,dus ook iemand die per ongeluk jou voerstek bevist.
is dat dan zo moeilijk?
Mzzl Bart
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

07-05-2006 23:28

vissen en voeren op de rand meren .daar kun je nog stekken claimen door de inmense groote van het water.op cultuurwateren en putten en zo kan dit niet lijkt me duidelijk
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
lars van der sluijs
Berichten: 207
Lid geworden op: 26-04-2006 22:44

07-05-2006 23:32

en wie zegt dat diegene die gevoerd zou hebben wel egt gevoerd heeft als hij vraagt of hij er mag zitten?

zo kan iedereen wel onder het mom van '' ik heb gevoert'' mensen vragen te vertrekken

als er iemand op de stek zit waar jij wilt vissen heb je gewoon pech , de volgende keer zit jij er en heeft de ander pech...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-05-2006 10:02

Zo mijne heren genoeg geschoten?

In de eerste plaats ben ik helemaal niet van plan om de vrede aan het water te bewaren, mocht ik er enige invloed op hebben is dat echter wel mooi meegenomen.
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen gedrag.
Zodra je met een controlerende taak naar de waterkant gaat moet je er wel vanuit gaan dat jou gedrag niet de oorzaak mag zijn van een escalatie.
Dat is een totaal andere benadering dan ik als visser zal doen.

Twee dingen:

Als controleur houd ik mij bezig met voorlichting en PR als primaire taak.
Tevens wordt de omgeving in diverse facetten ook in de gaten gehouden, om dat te bereiken heb ik afspraken gemaakt met diverse partijen die ook direct benaderbaar zijn.
Klachten en meldingen worden altijd behandeld en ik zal daarbij trachten om oplossend te werken, werkt het niet kun je altijd nog gebruik maken van je telefoon.

Hier speelt stekpezen en wie waar voert helemaal geen rol voor mij, ik zal zodra ik weet wie waar voert en er zit iemand anders de persoon helemaal niet aanspreken dat hij verkeert zit.
Maar ook dit is geen wetmatigheid, er zijn personen die er een sport van maken en ik zal dan pas in overweging nemen wat ik zou kunnen doen.

Nu als visser, stekpezen is voor mij een zielig gedrag van onzekere/fantasieloze luie mensen.
Hiervoor dus geen enkel respect.

Wat bedoel ik nu met wederzijds respect:
Zodra ik zonder het te weten op een plaats vis, instant of voorgevoert en er komt iemand op een normale manier mij vertellen dat hij het jammer vindt dat ik op zijn voerstek zit te vissen zal ik in overweging nemen om uit respect voor zijn normale manier van handelen te verkassen.
Iedere andere benadering resulteert in een gelijke behandeling en ik zal niet weggaan.

Dat is voor mij de essentie van wederzijds respect.
Voer ik er zelf zal ik naar alle waarschijnlijkheid zelf vertrekken zonder mijn visplek verder te verraden.
Dus menig reactie op mijn persoon en mijn bedoeling in deze discussie is voor mij geen wederzijds respect, ik zal mij in deze echter anders opstellen dan menigeen van mij verwacht.
Hier zit echter wel een achterliggende gedachte bij, iemand die mij heel goed kent zal die wel kunnen ontdekken.
Van Karel verwacht ik het wel, ik ben echt benieuwd wanneer ik hem mag controleren.
Geen respect bij een overtreding, mijn tegenreactie is nu al gemaakt.

Mijne heren het blijft gewoon zo, de naam die onder een bericht staat bepaald ook vaak hoe er gelezen wordt.
En zodra er een paar personen aan gaan vallen omdat ze niet goed interpreteren komen er altijd personen bij om een duit in het zakje te doen.

Tot ziens aan de waterkant
8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

08-05-2006 17:10

Dit is mijn allereerste post op dit onderwerp,Douwe, Leest het nogmaals.

bart grandia schreef:waar gaat dit over zeg.
zelf vis ik instant om 2 redenen,ten eerste is er instant ook echt wel goed vis te vangen en ten 2e wil ik het risico niet lopen een voerstek op te bouwen en dan iemand vinden op jouw voerstek als ik bij het water kom om te vissen.
als hij het wist dat ik daar aan het voeren was en bewust op mn voerstek was gaan zitten dan is het idd een klootzak,als hij het niet wist dan ziet hij net zo als mij een potentieel goede stek daar.
elke karpervisser die met respect met dier,natuur en medemens omgaat heeft mijn respect.
een karpervisser die stekken claimt kan van mij de klere krijgen,no way dat ik ga verkassen als hij me probeert weg te sturen.
mocht het in goed en fatsoenlijk overleg gaan dan zou ik het misschien nog wel doen.


daarbij heb ik het idee dat in behaalde gedeeltes van nederland het stekken claimen erger is dan in andere.

het moraal van het verhaal:
karpervissers die voerplekken maken,je weet dat het risico er is dat er iemand toevallig op jouw voerplek zal zitten.
als je dat risico neemt moet je het ook dragen als een volwassen vent.

have fun.


Douwe Bijlsma schreef:Wat bedoel ik nu met wederzijds respect:
Zodra ik zonder het te weten op een plaats vis, instant of voorgevoert en er komt iemand op een normale manier mij vertellen dat hij het jammer vindt dat ik op zijn voerstek zit te vissen zal ik in overweging nemen om uit respect voor zijn normale manier van handelen te verkassen.
Iedere andere benadering resulteert in een gelijke behandeling en ik zal niet weggaan.

Dat is voor mij de essentie van wederzijds respect.

En zodra er een paar personen aan gaan vallen omdat ze niet goed interpreteren komen er altijd personen bij om een duit in het zakje te doen.


Nu mag u,beste Douwe mij vertellen wie er hier niet goed interpreteerd(begrijpend lezen).
Het lijkt me duidelijk dat ik vanaf begin dat heb gezegd wat jij de essentie van wederzijds respect noemt.
Dus wie interpreteerd er hier helemaal verkeerd?
zeg jij het maar?

eet smakelijk.
Mzzl Bart
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

08-05-2006 17:30

zo,die hangt!!! stekken claimen kan nooit,ook niet op groot water!!! Kijk hoe het is gegaan op lac du der,daar werd ook ook geclaimd.....resultaat is een betaalwater,wat uiteindelijk voor een hoop ten goede is gevallen,maar natuurlijk niet de goede manier is.

Het stekken claimen gebeurt nu ook al op de betaalwateren,vooral door engelsen......ze lossen elkaar af,jaar in...jaar uit
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

08-05-2006 17:41

Het punt met dat hele "stekkie claimen" is dat als je als nieuwkomer op een water komt en je wil geen ruzie met een "vaste groep" hebben dan blijven er vaak maar een paar plekjes over.
Persoonlijk vis ik veel instant, alleen heb ik daar in deze situatie simpelweg geen ruimte voor. Als ik toch een beetje wil vangen heb ik weinig andere keus dan zelf ook maar een stek nemen (ik zeg bewust niet claimen) en daar gaan voeren. Het volgende punt is natuurlijk wanneer je een stek echt claimt. Claim je al zodra je op een vaste plek voert en andere vissers VRAAGT daar rekening mee te houden of claim je pas echt als je een bordje in de grond slaat en iedereen met een honkbalknuppel komt wegdrijven. Hier zit naar mijn mening een groot verschil tussen, waarmee we ook weer terugkomen op het eerder genoemde wederzijdse respect. Ik vraag andere vissers op een nette manier of ze rekening met mijn voerplek willen houden, dat doe ik immers ook met hun stekken. Zo lang je met een min of meer vaste groep vist is er niks aan de hand. Overigens ben ik van mening dat je het respect voor je voerstek ook gewoon afdwingt door veel uren te maken op die stek en er veel aanwezig te zijn. Je kan wel voeren tot je een ons weegt, als je maar eens in de twee week een nachtje op een stek zit kan je moeilijk verwachten dat anderen daar rekening mee gaan houden. De rest van de vissers wil namelijk doorgaans ook graag een visje vangen. Hetzelfde geldt eigenlijk als je opeens zelf op andere stekken gaat zitten. Dan krijg je een situatie waarbij iemand zegt: Ik zit hier, maar daar kan je ook niet zitten want daar voer ik. De ruimte is nou eenmaal niet onbeperkt aan een water.
Het wordt pas echt vervelend als het mooi weer wordt en het hele legioen recreatievissers komt weer voor de kachel weg gekropen. Degene die dan dicht bij de parkeerplaats zit zal regelmatig zijn stek bezet zien en zal dus regelmatig uit moeten wijken, waarbij hij misschien eens op andermans stek terecht komt. Als dit erg vaak gebeurt gaat er vroeg of laat de pleuris uitbreken omdat een aantal mensen toch hardnekkig vasthouden aan hun geclaimde stek, terwijl er eigenlijk geen ruimte meer is om te claimen.
Even voor de duidelijkheid, ik ben absoluut niet blij met claimers, maar in sommige situaties zal je er als je serieus op een water aan de slag wil toch rekening mee moeten houden.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

08-05-2006 18:06

Jan, Piet en Arie, alle drie stekkenclaimers, voeren alle drie na werktijd een week op dezelfde stek in die mooie rietkraag. Dit is een goede stek want er worden immer dikke vissen gevangen op dat water.
Ze voeren alleen, want er is te weinig ruimte om met een vismaat te zitten.
Jan voert om 6 uur, piet om 7 uur en Arie om 8 uur. Tijd om de stek voor het voeren eerst rustig te bestuderen hebben ze niet, want met moeder is afgesproken dat ze meteen weer thuis komen, het is immers voor alle drie een uur rijden, dus weten ze ook niet van alkaar dat ze voeren.
Ze komen alle drie op zaterdag om 6 uur aan om een weekend te vissen.

Vraag aan de heren stekkenclaimers; Hoe lossen ze dit op?


Johnnie, Henk en Karel vissen altijd alleen en instant en komen na een week hard werken 's avonds even na 6 uur tegelijkertijd aan de waterkant bij die ene stek tussen het riet.
Maar wat zij niet wisten is dat er al drie man een week gevoerd hebben.
Gaan zij naar die vechtpartij van drie gefrustreerde vissers kijken aldaar af zoeken zei hun heil op een andere stek waarvan zij weten dat ze daar die dikke vissen ook kunnen vangen?

Vraag aan de heren stekkenclaimers; Wie heeft er nog plezier in het vissen?


Mario en Dirk vissen altijd vanuit hun bootje op dezelfde stek. Om de andere dag voeren zij om beurten. Zodoende weten alle vissers; Daar is de stek van Mario en Dirk".
Op de visdag liggen er op de stek twee zeilboten voor anker waarvan de bejaarde eigenaren wachten op nog meer leden van hun zeilvereniging.

Heren stekkenclaimers; Wat doen Mario en Dirk?


Jos.