vaste tijd of verschillend


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

04-05-2006 21:50

ik zat laatst weer eens te voeren en toen vroeg ik me dit af:

als men altijd op dezelfde tijd gaat voeren, dan leert men de karper een maal per dag langs te komen om dezelfde tijd.
als je op verschillende tijden voert zou de karper dan niet vaker op een dag de stek bezoeken opzoek naar voer?


ik denk zelf dat de karper vaker op de stek langs zal komen maar dat het pas na vaak voeren effect heeft. ook lijkt me de groote van het water van invloed. op groter water heeft de karper ook grotere trekroutes en zal hij de stek minder frequent bezoeken.
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

04-05-2006 22:48

Marco,

ik kan enkel refereren aan groot water aangezien ik dergelijke campagne's op kleinschalige wateren onbegonnen werk vindt.

Groot water.

Ik kies er zelf voor om zoveel mogelijk rond dezelfde tijd (met de nadruk op rond) te gaan voorvoeren. Het motto beter 10 balletjes op een goede stek dan 500 op een mindere is zeker waar, maar dan wel bij instant vissen en niet bij voorvoeren zoals veelel wel wordt verkondigd door de ''namen''.

Ik hou op de zaken graag een eigen visie en probeer ondanks open te staan voor overige inzichten graag een eigen mening.
Zo denk ik dat karpers op groot water veelal wel stekgebonden zijn, zij het niet dat ze zeker wel een bepaal trekgedrag vertonen. Op het grote water waar ik vis merk je dat bepaalde vissen van een groep vaak tegelijk worden gevangen in een sessie en nooit op een ander deel van de plas de haakboilie vinden.

Voorvoeren op zo'n water rond dezelfde tijd (mits voldoende aas) steld je in de mogelijkheid om een bepaalde school op te vangen. Op mijn stek krijg ik altijdt rond 23:00 uur de aanbeten......vreemd? In mijn ogen is dit veelal echt een school vissen.
Je zorgt er wel voor dat er steeds meer vissen op de stek komen en zeker op jouw stek de balletjes komen zoeken. Je kunt de vissen zelfs aan de stek vastnagelen als je hoeveelheid voer alsmede de kwaliteit interessant genoeg is.

Ga je op verschillende tijden voeren dan denk ik dat je verschillende groepen zult aanspreken en niet elke dag de balletjes zullen tegenkomen.
Ik heb het ook wel gedaan hoor. Ivm onregelmatigheid diensten heb ik ook op verschillende tijden gevoerd en nooit dat resultaat behaald wat ik had wanneer ik voerde rond een bepaald tijdstip.

dit is de ervaring op het water waar ik vis. Of dit elders ook zo is weet ik niet zeker, maar daar ga ik wel van uit.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

05-05-2006 01:59

Interesante vraag.

Ik speel namelijk zelf ook wel eens met die gedachte,s.
Aangezien ik ook op groot water vis en ook wisseldiensten draai.
Ik voer nu juist midden op de dag.
Dit omdat het nachtseizoen nog gesloten is.
De controlle is hier erg streng dus voer ik ook daarom niet in de avond /nacht.

Ik wil wel de voertijd dadelijk tijdens het nachtseizoen gaan verplaatsen naar de late avond /vroege nacht.

Helaas heeft me voer compagne in de middag nog niets opgeleverd.
Maar de temperaturen hebben ook nog niet mee gezeten.
Hopelijk volgende sessie meer succes ...de temp. is in ieder geval wel lekker omhoog.

Vang ze ...
Groetjes Marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
kevin fermans
Berichten: 101
Lid geworden op: 25-08-2005 12:07

05-05-2006 02:13

Mwah. Ligt er zowiezo aan over wat voor een water het gaat. Gaat het over een klein putje zal het weinig boeien. Er zal genoeg vis langstrekken wat op ieder moment van de dag wil eten. Ga er niet vanuit dat ze de dag erna weer op die plek op dat tijdstip gaan zoeken.
Gaat het over een groot water kan het inderdaad kloppen. Naja, kloppen... Ga er wel vanuit dat ze een vaste route hebben maar als er bijv. om 23:00 gevoerd wordt kan het best zijn dat ze er om 03:00 voorbij trekken. Dus ja... Het komt dus niet op de minuut. Vissen zijn geen mensen die om 7 uur moeten eten, 8 uur moeten werken en om 6 uur weer gaan eten.
maar het kan ook nog anders. Denk dat er op wateren zoals kanalen/rivieren wel een paar dagen/weken tussen kan zitten totdat de vis echt weet dat er op een bepaalde stek constant gevoerd wordt. Dan boeit 3 dagen voeren op dezelfede stek dus ook vrij weinig. Het is wat Jordy zegt: ''t motto beter 10 balletjes op een goede stek dan 500 op een mindere is''

Succes!!!
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

15-05-2006 19:57

heren bedankt oor jullie advies.

maar ik heb het over een water van +/- 5 hectare. ik heb het idee dat jullie allen praten over 20hectare+

daarom mijn vraag hoe het zit op een water van 5 hectare?
hier zou de vis op 1 dagen de hele plas rondzwemmen. als men op vaste tijden voert. zal de vis zijn ronde steeds vroeger beginnen om dan op het voer tijdstip op de stek aan te komen. zou het niet zo zijn dat als men op verschillende tijden voert de vis vaker langs komt?
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

15-05-2006 23:31

Marco,

het kan best zo zijn dat de vis een dag lang niet over je stek komt. Zelfs op een water van 5 hectare. Maar op zo'n klein water kan je in de regel door voeren wel afdwingen dat de vissen vaker langskomen op je stek of zelfs gewoon in de buurt van je stek blijven hangen.

Groet,
Stefan
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-05-2006 07:34

volgens mij is dat afhankelijk van,

hoe lang wil je doorvoeren,

hoeveel per keer,

wat is de doorloop snelheid ongeveer van je voer,

hoe snel zullen witvissen het wegeten,en afhankelijk daarvan,wat zijn de aasperiodes van de karpers,

is het de bedoeling om de vissen alleen wat te attenderen dat er op die plek wat te halen valt,

wil je proberen een dikke op je plek te houden,

hoe lang zijn de sessies die je vist,

wat doet de rest van de vissers,

en dat soort dingen 8)
8)
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

16-05-2006 09:50

Soms laat de karper zich niet manipuleren door te gaan azen nadat wij gevoerd hebben. Natuurlijk zijn er pilootvissen. Je merkt dat bv. als je een avond, nacht en morgen doorvist. op sommige tijden en wateren komt de piek pas in de nacht en morgen. Ik vis zelf veel door deweeks en stop dan rond 12 uur 'savonds. Je vangt zeker je vissen, maar als ik dan op bepaalde wateren langer bleef doorvissen, lag het accent van de beten veel later. Dit heeft wellicht ook te maken met andere factoren zoals drukte rond het water, weertype en jaargetijde.

Arend
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

16-05-2006 11:49

Ik weet zeker dat het op klein water niks uit maakt,vis vreet toch niet in 1x je voerstek leeg,helemaal niet als ze al vaker gevangen zijn,ze komen steeds terug voor een hapje.

Op groot water zit je idd met de trektocht.Kwestie van de juiste tijd op de juiste plaats zijn.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-05-2006 12:26

ik weet zeker dat het op klein water wel uit kan maken 8)

vooral als je korte sessies vist en als je kort (tot een dag of 3 a 4) voorvoert.
8)
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

16-05-2006 12:29

robert de jong schreef:ik weet zeker dat het op klein water wel uit kan maken 8)

vooral als je korte sessies vist en als je kort (tot een dag of 3 a 4) voorvoert.



In zo'n korte tijd kan je de vis nooit laten wennen aan het voertijdstip.Dus waarom zou het wel uitmaken?
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-05-2006 12:36

een vis laten wennen aan het voertijdstip heb ik het niet over.

zowieso moeten wij met voeren eerder wennen aan het moment dat de vis aast dan anders om.

dat er continu aas ligt vind ik wel belangrijk,zeker op klein water,omdat de volgende voerplek niet zo moeilijk te vinden is.

wanneer je zomaar lukraak voert is het nagenoeg onmogelijk dat te bewerkstelligen,het is al moeilijk uitzoeken als je wel op vaste tijden vist en voert.

het is ook maar net wat je wil berijken,als ik voor voer wil ik gewoon in korte tijd enkele vissen vangen.
naar mijn ervaring is regelmaat dan erg belangrijk,maar dat kan op de door jou beviste wateren wel heel anders zijn,hier gaat het wel op i.i.g.

groeten
8)
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

16-05-2006 12:40

robert de jong schreef:
het is ook maar net wat je wil berijken,als ik voor voer wil ik gewoon in korte tijd enkele vissen vangen.
naar mijn ervaring is regelmaat dan erg belangrijk,maar dat kan op de door jou beviste wateren wel heel anders zijn,hier gaat het wel op i.i.g.

groeten



Hoe bedoel je dit?
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-05-2006 12:41

wat begrijp je er niet aan?
8)
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

16-05-2006 12:43

Over het regelmaat?

:roll:
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-05-2006 12:45

kut,

ik dacht dat de topic starter vroeg of voeren op verschillende tijden uitmaakte voor je vangsten.

dat vraagt ie dus niet.

ik ben een lul.

8)
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-05-2006 12:46

regelmatige tijden voeren
8)
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

16-05-2006 19:54

ook praat ik over een lange perieode zeg maar minimaal 4 weken
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

17-05-2006 15:31

Ook ik voer over het algemeen rond dezelfde tijd...echter kunnen karpers nog steeds geen klokkijken en zul je ze misschien alleen langere tijd vast kunnen houden in een zone.

Daar in tegenover staat voor mij dat je vaak karpers attendeert op jou voer, dan doel ik niet op geur en smaak, maar eerder op het geluid. Regelmatig heb ik meegemaakt dat ik vlak na het voeren de vis op mijn plek zag komen. Of tijdens het vissen vrijwel direct beet kreeg

Normaal gesproken vis ik of op een rivier of op een kanaal en bij beide van deze wateren heb ik dit meegemaakt. Maar of het nou een vaste theorie zou moeten zijn valt te betwisten het gaat immers niet altijd op natuurlijk!

Grtz
Hans
In het land der blinden is éénoog koning!
laurens v emmerik

18-05-2006 08:31

wat n rauwe brasem die hans!

hans,ik zeg altijd maar:ýing en yang' oftewel:bot en ...ja,je weet tog..

geile kus van mij :wink:
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

19-05-2006 14:56

en vaste tijden op verschillende dagen?

zijn er al mensen die dit geprobeert hebben?

ik zal een voorbeeld geven. men voert om de dag.

maandag om 6 uur 's ochtens
woensdag om 12 uur 's middags
vrijdag om 6 uur 's avonds
en dat 5 weken lang

zou de vis dan wel vaker op 1 dag de stek gaan bezoeken?
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Plaats reactie