Dode karpers


Plaats reactie
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

03-05-2006 19:52

Fietste gister langs een water waar ik aan het voeren ben, zag ik opeens 2 dode karpers liggen! 6-8pond..Ik kon het niet goed zien maar ik zag nog 2 witte dingen drijven aan de overkant en het kan best zijn dat dat ook dode karpers waren!!!
Dit vind ik best raar dat er opeens een paar dode karper op 1 plek liggen..
ik vraag me nu af, is er een ziekte? of komt het door boten, of iets anders?
Ik ben er iig niet gerust op, ,morgen doe ik daar een nachtje en dan hoop ik nog wel iets levends te vangen!

Groet Maurits
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

03-05-2006 19:55

Ik heb ook al een paar dooie karpers en andere vissoorten zien liggen !
Ben benieuwd wat het dit jaar weer is , gelukkig is het niet grote sterfte en blijft het bij een enkel visje per water.

groeten
Gebruikersavatar
dennis van selst
Berichten: 227
Lid geworden op: 15-10-2005 19:38
Locatie: veldhoven

03-05-2006 20:30

volgens mij is het heel normaal dat er na de winter wat meer dode karpers liggen, is bij mij in de buurt ook
nie lulle maor bewaarzakke vulleh
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

03-05-2006 21:19

Daar vind ik niks normaals aan!
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
jacco noordermeer

03-05-2006 21:43

toch heeft hij wel gelijk
Henk Bouman
Berichten: 53
Lid geworden op: 28-06-2004 08:34
Locatie: Amsterdam

04-05-2006 07:55

bij het zien van een dooie karper is er nog niets aan de hand.
Ieder levend wezen gaat een keer dood, ja ook mensen.
Wel zeg ik houd het in de gaten blijven er vissen de rugslag doen dan kan er weleens iets mis zijn.
Maar om meteen moord en brand te schreeuwen omdat er ergens een karper dood is is een beetje overdreven
vandaag is het feest. en morgen? is het weer feest
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

04-05-2006 08:54

Destijds door de OVB en inmiddels door Sportvisserij Nederland wordt er nog steeds aandacht gevraagd voor het fenomeen 'massale karpersterfte' wat hoofdzakelijk in het voorjaar voorkomt (vermoedelijk omdat het immuunsysteem van karpers pas actief is vanaf ca. 15 graden watertemp. en ziekten, bacterien, virussen, parasieten etc al bij een lagere temperatuur).

In de onderzoeken die rond 2004 zijn gehouden door de OVb is toendertijd geen duidelijke hoofdoorzaak voor karpersterfte gevonden. Vooralsnog lijkt het er op dat het per water verschillend is, en dat met name de kleinere, afgesloten wateren meer risico lopen. De oorzaak kan uiteenlopen van parasieten (brengen ziektes over), infecties, virussen, schimmels, versteend kuit, stress, watertemperatuur icm visziekten, etc etc. Toch wil Sportvisserij Nederland op basis van de sterftegegevens blijven proberen om de oorzaak te achterhalen, zodat hier in de toekomst wellicht voorzorgsmaatregelen voor kunnen worden getroffen.

Bij een of twee dode karpers hoeft er helemaal niks aan de hand te zijn. Hou het water dan in ieder geval wel even extra in de gaten. Zodra er plots een groot aantal karpers doodgaan, is het van belang dat Sportvisserij Nederland hiervan zo spoedig mogelijk (via de visser danwel hsv) op de hoogte wordt gebracht. Ook dit jaar wil Sportvisserij Nederland opnieuw de meldingen van massale karpersterfte (let op: dus niet bij een klein aantal dode vissen, dit kan gewoon naar de hsv) binnenkrijgen, eventueel met de optie om bij één tot enkele gevallen een zieke nog levende vis op te halen en ter onderzoek naar het CIDC Lelystad te brengen.

Begin April kregen wij de eerste serieuze melding, waarbij ik een levende karper opgehaald heb en naar het CIDC Lelystad gebracht, deze is onderzocht en uit de sectie kwam bijvoorbeeld naar voren dat er zich in de kieuwen enkele chilodonella parasieten bevonden. De virus scans staan nog in, dit duurt meestal wel wat langer, ook omdat het vaak op kweek gezet moet worden.

Dus zodra je op een water massale karpersterfte aantreft, neem dan direct contact op met de hsv en/of Sportvisserij Nederland. Als het erop lijkt dat de sterfte geen normale omvang heeft (rekening houdend met de populatie etc) dan zullen door Sportvisserij Nederland een aantal gegevens worden opgevraagd bij de hsv.

Sportvisserij Nederland is van maandag t/m vrijdag te bereiken via:
telefoonnr.: 030-6058400
email: info@sportvisserijnederland.nl
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

04-05-2006 12:32

[quote="Henk Bouman"]bij het zien van een dooie karper is er nog niets aan de hand.
Ieder levend wezen gaat een keer dood, ja ook mensen.
Wel zeg ik houd het in de gaten blijven er vissen de rugslag doen dan kan er weleens iets mis zijn.
Maar om meteen moord en brand te schreeuwen omdat er ergens een karper dood is is een beetje overdreven[/quote]

Mij hoor je toch ook geen moord en brand roepen?????

ik vertel alleen wat ik heb gezien hoor :)

Groet
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
kev zmindah
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-07-2005 13:38
Locatie: leidseveen

04-05-2006 12:41

voer??

boillie met verkeerde bestandsdelen, ongare tijgernoten?
Henk Bouman
Berichten: 53
Lid geworden op: 28-06-2004 08:34
Locatie: Amsterdam

04-05-2006 12:54

[quote="maurits alberda"]
Mij hoor je toch ook geen moord en brand roepen?????

ik vertel alleen wat ik heb gezien hoor :)

Groet[/quote]

ik zag mensen alweer zeggen dat het niet normaal was.
Daar reageerde ik eigenlijk op. :D
vandaag is het feest. en morgen? is het weer feest
jacco noordermeer

04-05-2006 13:44

kev zmindah schreef:voer??

boillie met verkeerde bestandsdelen, ongare tijgernoten?



vooral het eerste is een fijt
maar we moeten nog even op de uitslag wachten :-?
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

04-05-2006 17:07

Als je er gaat vissen, met het risico dat er een virus heerst, moet je dan niet bedachtzaam zijn op besmetting elders middels schepnet en onthaakmat?
jacco noordermeer

04-05-2006 17:30

goed drogen die hap en het probleem is opgelost Rick
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

04-05-2006 17:31

Oke.

Toch iets dan om ff rekening mee te houden mocht je veel op andere wateren hengelen. Hopelijk valt het allemaal mee op je water!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-05-2006 17:35

Ergens gaat er iets niet goed, waar het aan ligt???????????

2000: 5 meldingen karpersterfte
2001: 23 meldingen karpersterfte
2002: 36 meldingen karpersterfte
2003: 57 meldingen karpersterfte
2004: 67 meldingen karpersterfte

Mogelijke oorzaken: overbezetting, stress karpers, uitzettingen ZIEKE VIS!!!!!, ILLEGAAL OVERZETTEN van vissen.

Persoonlijk kan ik er nog wel een paar bij zetten, ik houd mij maar bij ééntje: (overmatig) voeren met aas waarvan niet bekent is wat de schade op termijn is.

Populariteit heeft altijd al een prijskaartje gekent.
Zolang er van die idioten zijn die bij besmet water daar toch door blijven vissen en dan ook nog voor de verandering op ander water gaan vissen zul je een stijgende lijn zien.


Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

04-05-2006 17:41

Optimistisch denkend zou je kunnen zeggen dat door de bekendheid van karpervirussen en sterftes uit afgelopen jaren mensen er meer op letten en ook meer gaan melden. Met andere woorden, dat als er al 1 of 2 karpers dood liggen er melding van gedaan wordt en men vreest voor een virus, daar er vroeger misschien geen haan naar gekraaid had.
Als je dan toch oorzaken noemt, denk ik dat overzetten van vis (ook vanuit tuinvijvers) misschien wel de grootste oorzaak is. Ik geloof best dat het geregeld voorkomt dat mensen een zieke vis (koi) maar gauw dumpen in een vijver, sloot of plas in de buurt zodat ze er vanaf zijn en hun eigen vissen geen verdere risico lopen.
Het zal dan wel een combinatie van factoren zijn die tot uiteindelijke sterfte zijn. Voorbeeld: aanwezigheid van virus door uitgezette/overgezette karper vanuit ander water. Vissen die er vatbaar voor zijn door overbezetting of stress en sterfte treedt op.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

04-05-2006 18:09

jacco noordermeer schreef:vooral het eerste is een fijt
maar we moeten nog even op de uitslag wachten :-?


Vertel eens verder Jacco... waar zijn we op aan het wachten?

Als er voer of ingrediënten in de handel zijn die veel verkocht worden en die de dood van karpers tot gevolg heeft lijkt het mij bijzonder handig om daar snel mee naar buiten te komen? Of zie ik dat verkeerd?
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-05-2006 18:17

Rick optimistisch denkend kun je alles wel bagataliseren.
Hebben al die onkosten om het te onderzoeken ook geen zin.
Optimistisch denkend kun je ook zeggen dat ruimt leuk op kunnen er weer onbeschadigde vissen uitgezet worden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

04-05-2006 19:11

Vroeger werd jaar in jaar uit asbest gebruikt.
we weten de gevolgen!


Nu gebruiken we "aasbest"
wat zijn de gevolgen?

Bob
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

04-05-2006 19:33

Bob,

Je klinkt aardig overtuigd, ik vind het nogal een zware uitspraak dat er iets mis is met vissersaas?

Waar baseer jij je mening op?

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

04-05-2006 19:56

Bertil,

Vanuitgaande dat je discussie in betaalwater hebt gevolgd.
Denk ik dat er een relatie komt van vissterfte en aas.
Mogelijk ligt er een verband tussen het gebruik van conserveringsmiddelen. Echter dient dit evidenced based onderzocht te worden.
wat mijn inziens meegaat tellen is de grote toename van de visserij op karper. Met de daarbij behorende dumppraktijken.
Het overvoeren van vis.
Jaren geleden heb ik die ontwikkeling al plaats zien vinden op het Kinselmeer. Je wilt niet weten hoeveel voer erin het water ging.
Mijn inziens is er een relatie te leggen tussen de draagkracht en de draaglast van het water en de biomassa.

De karper groeit gigantisch in gewicht. Lees vervetten. In vet worden veel lichaamvreemde stoffen opgeslagen. Gifstoffen vetoplosbare vitamines e.d. en bepaalde conserveringsmiddelen of te wel bio accumulatie genoemd. Bij interen op vetweefsel gewichtsverlies komen deze stoffen in de bloedbaan. Hetgeen de weerstand ondermijnd en het organisme ziek wordt en tot sterfte kan leiden.

m.v.g. Bob
jeroen van der hulst
Berichten: 68
Lid geworden op: 14-05-2004 15:10
Locatie: Nijverdal

05-05-2006 10:17

Douwe Bijlsma schreef:Ergens gaat er iets niet goed, waar het aan ligt???????????

2000: 5 meldingen karpersterfte
2001: 23 meldingen karpersterfte
2002: 36 meldingen karpersterfte
2003: 57 meldingen karpersterfte
2004: 67 meldingen karpersterfte

Mogelijke oorzaken: overbezetting, stress karpers, uitzettingen ZIEKE VIS!!!!!, ILLEGAAL OVERZETTEN van vissen.

Persoonlijk kan ik er nog wel een paar bij zetten, ik houd mij maar bij ééntje: (overmatig) voeren met aas waarvan niet bekent is wat de schade op termijn is.

Populariteit heeft altijd al een prijskaartje gekent.
Zolang er van die idioten zijn die bij besmet water daar toch door blijven vissen en dan ook nog voor de verandering op ander water gaan vissen zul je een stijgende lijn zien.


Douwe


Douwe, je zegt het zelf ook al. Karpervissen word populairder. En natuurllijk zijn er een lading rotte appels maar er zijn toch ook genoeg serieuze karpervissers? Als het aantal serieuze karpervissers toeneemt neemt dan ook niet het aantal meldingen toe? Is het ook niet zo dat er nu(vandaag de dag) eerder een melding gemaakt zou worden dan 5 jaar geleden? Het laats genoemde weet ik niet hoor, dus ik zou er ook zo maar helemaal naast kunnen zitten. Maar jij (douwe) kan mij hier vast wel meer over vertellen :wink: :)
de waarheid zit in t midden
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

05-05-2006 10:24

jacco noordermeer schreef:goed drogen die hap en het probleem is opgelost Rick


Goed in het zonlicht drogen. Dat is het probleem vaak, die schijnt niet altijd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-05-2006 10:32

Jeroen, weet je wat de ellende is? 1 rotte appel kan de hele mand besmetten!!
Er zijn serieuze karpervissers genoeg dat ben ik met je eens, toch is er volgens mij een groot verschil tussen serieus vissen en je ook verdiepen in de achtergronden van de karper en eventueel zijn leefomgeving.

Ik ben vrij veel bij het water en soms ga ik ergens zitten of fiets een paar rondjes.
Niet zo lang geleden hoorde ik iemand kippen voeren zo ik dat noem, eventjes later komt er iemand handenvol boilies voeren, daarna nog een paar anderen die er weet ik wat allemaal in het water gooiden.
Het water was toen nog behoorlijk koud en alles op een paar vierkante meters.

Serieuze vissers maar ergens vergeten ze iets.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-05-2006 10:44

Jeroen,

Wat versta jij onder een 'serieuze' karpervisser?
En welk aas gebruik je?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie