Dode karpers


Plaats reactie
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

08-05-2006 13:04

Mannen,

Erg laf dat hier iemand via het internet zwart gemaakt wordt. Bespreek dit gaarne per telefoon, aan het water of via de mail. Hier wordt niemand beter van om met modder te gaan gooien.

Neemt niet weg dat het mooi kut is dat dit gebeurd. En pas iets zeggen als het zekerweten is mbt de sterfte lijkt mij van zelfsprekend?

Met verder niet bemoeiende groet,
Frank
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

08-05-2006 13:11

Nog beter zou zijn om zoveel mogelijk feitelijke informatie, en geen aannames dus, door te spelen aan Sportvisserij Nederland. Alleen op die manier maken we de beste kans om de oorza(a)k(en) boven water te krijgen en trieste gevallen als deze in de toekomst te voorkomen.

Uit bovenstaande blijkt dat Bart naar beste eer en geweten en niet alleen heeft gehandeld. Zoals Aart al schreef, doe je niets dan weet je zeker dat het over een paar jaar afgelopen is.

Groeten,

Mark
jacco noordermeer

08-05-2006 13:13

frank u heeft pb!
Gebruikersavatar
Jeroen Verhagen
Berichten: 17
Lid geworden op: 06-05-2006 16:29
Contacteer:

08-05-2006 13:46

Mark Noorman schreef:Nog beter zou zijn om zoveel mogelijk feitelijke informatie, en geen aannames dus, door te spelen aan Sportvisserij Nederland. Alleen op die manier maken we de beste kans om de oorza(a)k(en) boven water te krijgen en trieste gevallen als deze in de toekomst te voorkomen.

Uit bovenstaande blijkt dat Bart naar beste eer en geweten en niet alleen heeft gehandeld. Zoals Aart al schreef, doe je niets dan weet je zeker dat het over een paar jaar afgelopen is.

Groeten,

Mark


Mark nog een keer

GA NIET OP EIGEN HOUTJE ERGENS VIS UITZETTEN HET GAAT TE VAAK FOUT
en bovendien je bent in ovetreding.


Om onze visserij in te toekomst zeker te stellen moet er visstandbeheer plaatsvinden in samenwerking met de visrechthebbende cq de eigenaar van het water.
Als een eigenaar van een water niet aan visstandbeheer doet of wil doen, probeer dan samen met bijvoorbeeld de KSN de eigenaar duidelijk te maken dat het betreffende water belangrijk is voor de Nederlandse karpervisserij en dat een visstandbeheer op dat water noodzakelijk is.

Ik heb het debakel op "het Oranje parels water"niet openbaar gemaakt om Bart of wie dan ook zwart te maken maar om te laten zien wat er fout kan gaan met al onze goede bedoelingen. Ik denk dat Bart na wat er gebeurt is op "het Oranje parels water" het roerend met me eens is ZET NIET ZELFSTANDIG VIS UIT de gevolgen zouden dezastreus kunnen zijn.

mvg Jeroen
Gebruikersavatar
Jeroen Verhagen
Berichten: 17
Lid geworden op: 06-05-2006 16:29
Contacteer:

08-05-2006 14:39

Ik heb op verzoek van en in overleg met Bart het voorblad van de rubriek "Spiegeluitzetting" op http://www.heelheeldood.mijnalbums.nl aangepast.

Afbeelding

Bart houd in dit nieuwe voorblad een volgens mij boekdelen sprekend betoog.

lees het maar op http://www.heelheeldood.mijnalbums.nl

Bart bedankt voor je inbreng.

mvg Jeroen[/img]
Laatst gewijzigd door Jeroen Verhagen op 10-05-2006 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

08-05-2006 14:40

Ik heb zelf een nieuwe tekst voor de website van Jeroen geschreven, iets wat (helaas) past bij de website, minder op persoonlijke titel en een waarschuwing die de website aan iedereen mee wil geven.
mvg

Bart van den Hurk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-05-2006 14:50

Sorry maar:

3E ALINEA
"... naar alle waarschijnlijk heid blablabla...."

kan er bij mij niet in.

Sterker: kon wel eens de doodsteek zijn voor toekomstig uitzetbeleid.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-05-2006 14:52

...wil de vanger van de laatste karper het licht uit doen...

Vrij naar TF topic
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

08-05-2006 15:01

Bij voorbaat mijn excuses als ik het fout heb, maar zou het vele voeren op dat water waardoor sommige vissen erg veel gegroeid waren in de afgelopen jaren qua gewicht, niet ook meegespeeld hebben? Ik meen ergens eens iets gelezen te hebben over leververvetting?

Ik ben geen bioloog of wat dan ook, maar vraag me wel af of dat niet ook meegespeeld zou kunnen hebben?

Groet,
Stefan
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

08-05-2006 15:13

Uit Vertrouwelijke bron heb ik vernomen dat ene S. S. uit M. met bitterballen heeft lopen voeren. Vrees het ergste….



;)

Gr. Frank
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

08-05-2006 16:10

Beste Jeroen,
Als eerste contact met iemand hebben over zaken voor alles op het internet te kelderen was een stuk netter geweest.

Verder kan ik kan weinig met je reactie, deze zaken heb ik al gelezen en je geeft geen antwoord op mijn vraag maar herhaalt alleen informatie maar goed zal op 2 zaken reageren:

feit 1:
ja je hebt gelijk maar nu hadden de eventuele visstandbeheerders dezelfde vissen uitgezet, wat was het verschil geweest ? denk je dat de vissen nog zouden leven als het gelinkt zou zijn aan uitzettingen ?

Met feit 2 kan ik ook weinig, schiet me maar lek maar ik zie dingen graag feitelijk onderbouwd tot die tijd zitten we met z`n allen maar wat te gissen.

Verder vindt ik voor je thuis water heel erg jammer begrijp me niet verkeerd maar het zou handiger zijn om de wetenschap zijn gang te laten gaan om uit te vogelen waar het nu daadwerkelijk aan ligt.

mvg,
Peter
Laatst gewijzigd door peter postema op 08-05-2006 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Jeroen Verhagen
Berichten: 17
Lid geworden op: 06-05-2006 16:29
Contacteer:

08-05-2006 16:55

Stefan,
op "het Oranje parels water"is vanaf oktober 2004 niet meer zoveel gevoerd als de (vele) jaren daarvoor. Ik weet niet hoe lang het duurt voordat een vis aan leververvetting overleid maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Voor diegene die nu denken nou dan zijn ze van de honger omgekomen, nee het water is van nature heel voedselrijk en er zaten rond 1990 al dikke vissen(voor die tijd 15kg+) zonder dat daar door vissers gevoerd werd.


Peter,
Visstandbeheerders hadden op dit water waarschijnlijk geen vis uitgezet omdat er weldegelijk jonge aanwas op dit water is, enige nadeel het zijn allemaal schubs.(diegenen die er vissen zullen bevestigen dat er jonge schubs worden gevangen)
Wat in ieder geval vast staat is dat er op veel wateren waar kweekkarpers zijn uitgezet een groot deel van de oude populatie omvalt na de uitzetting. Ik wil met mijn betoog voorkomen dat deze geschiedenis zich keer op keer herhaald. Visstandbeheerders zijn over het algemeen beter ingelicht dan individuen en zullen nu waarschijnlijk wachten totdat de wetenschap een verklaring heeft voor de sterfte na een uitzetting. En hopelijk zullen individuen, die met plannen lopen voor een uitzetting, en dit lezen zich achter de oren krabben en er vanaf zien.

Mvg Jeroen
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

08-05-2006 18:17

Jeroen heeft wat dat betreft gelijk Stefan, op het water is vanaf eind 80, begin 90 altijd behoorlijk gevist en aardig gevoerd, afgelopen jaren was echt niet het toppunt hoor, dat was midden jaren 90, toen ging het er door enkele met speciekuipen tegelijk in. Dat het dus door het voeren kwam daar is zeer onwaarschijnlijk, ondanks dat er veel gevoerd werd is er naar mijn weten geen rotzooi in gegaan daar (enkel serieuze vissers).

Klaas, de derde alinea kan er bij jouw wellicht niet in maar het is tegenwoordig te vaak voorgekomen dat er sterfte is na uitzetting (al is dat in dit geval nog geen zekerheid en zal het ook nooit worden, al is het wel aannemelijk).

Moet nu helaas stoppen ("Bart, kom je eten"), maar ga morgen wat dieper nog op de zaken in mocht dat nodig zijn.
mvg

Bart van den Hurk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-05-2006 19:01

ijssel: geen stergfte
Amsterdam: geen sterft
Betuwe: geen sterfte
Nieuwkoop: geen sterft (wel voor de uitzettingen)
Den Haag e.o geen sterfte
Weesp
Groningen
Randmeren

Rara pliesiepet

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

08-05-2006 19:11

Jeroen Verhagen schreef:[
Peter,
Visstandbeheerders hadden op dit water waarschijnlijk geen vis uitgezet omdat er weldegelijk jonge aanwas op dit water is, enige nadeel het zijn allemaal schubs.(diegenen die er vissen zullen bevestigen dat er jonge schubs worden gevangen)
Wat in ieder geval vast staat is dat er op veel wateren waar kweekkarpers zijn uitgezet een groot deel van de oude populatie omvalt na de uitzetting. Ik wil met mijn betoog voorkomen dat deze geschiedenis zich keer op keer herhaald. Visstandbeheerders zijn over het algemeen beter ingelicht dan individuen en zullen nu waarschijnlijk wachten totdat de wetenschap een verklaring heeft voor de sterfte na een uitzetting. En hopelijk zullen individuen, die met plannen lopen voor een uitzetting, en dit lezen zich achter de oren krabben en er vanaf zien.

Mvg Jeroen


Jeroen,
met je onderste deel heb je volomen gelijk begrijp me niet verkeerd.
Het bovenste deel van je reply kan anders uitvallen, indien de draagkracht van het water het toelaat en je uiteindelijk toch spiegels in je assortiment wilt hebben als visstandbeheerder dan kun je de keuze maken om een uitzetting te doen zeker als ook je eigen leden hier in veelvoud om vragen.

Onderhoudsuitzetting komen nog steeds voor of zijn aangevraagd bij federaties, ben het niet vaak met klaas eens :wink: maar hij heeft in deze zeker een punt.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Jeroen Verhagen
Berichten: 17
Lid geworden op: 06-05-2006 16:29
Contacteer:

08-05-2006 19:55

Klaas van den Herik schreef:ijssel: geen stergfte
Amsterdam: geen sterft
Betuwe: geen sterfte
Nieuwkoop: geen sterft (wel voor de uitzettingen)
Den Haag e.o geen sterfte
Weesp
Groningen
Randmeren

MVG

Klaas


Klaas je hebt het over voornamelijk open (groot) water, met volgens mij een visstandbeheerplan en een visstandbeheercommissie. Ik heb het over afgesloten wateren, en mensen die daar op eigen houtje vis gaan uitzetten.
Wil je nu dat ik voorbeelden van wateren ga noemen. Dat ga ik echt niet doen. Daar gaat het ook niet om al gaat het 100 maal goed en maar 5 maal fout dan is dat dus 5 maal te veel.

mvg Jeroen
Gebruikersavatar
Jeroen Verhagen
Berichten: 17
Lid geworden op: 06-05-2006 16:29
Contacteer:

08-05-2006 20:06

Peter,
Je slaat de spijker precies op zijn kop als er ruimte is in je bestand en je leden vragen er om dan kan de visstandbeheerder er voor kiezen vis uit te zetten, de visstandbeheerders en niet individuele vissers.


Mvg Jeroen
Gebruikersavatar
Richard Schigt
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: Roermond

08-05-2006 20:31

Mensen mensen mensen,

Ik moet mijn vismaat nogmaals bijvallen.
Het is nooit de bedoeling geweest om maar iemand zwart te maken.

Bart

Jeroen heeft de info over de uitzetting van mij gekregen. Als het verhaal van Jeroen wat overigens ook op mijn naam geschreven kan worden over komt als zwartmakerij dan is dat niet de bedoeling. Bart jij weet wat het water en de bewoners voor de vissers die er vissen betekent, ook dat het geen eenvoudig water is. Deze massale sterfte sloeg dan ook in als een BOM.

Ik zelf geloof niet in toeval. Deze massale sterfte is mijn inziens het gevolg van de uitzetting. Ik weet donders goed dat jij en mark de vissen met een goed hart hebben uitgezet alleen als het verkeerd uitpakt komt er commentaar. Dit commentaar komt voort uit een emotionele reactie. Ik was mega pist off toen er dag na dag andere toppers dood werden aangetroffen.

Ik hoop dat iedereen nu eindelijk eens goed leest en begrijpt wat de boodschap is van het verhaal.

laat uitzetting over aan officiele instanties!!!!

Oranje Parels = dode Parels dit is niet meer terug te draaien

laten we aub samen naar de toekomst kijken en leren van de dingen die minder briljant zijn.

Er is nu al zovaak geroepen niet sjouwen met vis en niks uitzeten op eigen houtje

Richard Schigt een parel visser
conjo "The Legend"
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

08-05-2006 22:12

Vraagje dan :

Is de KSN n officiele instantie ??


Gr :wink:

Lijkt mij ook n raadsel wat die poot spiegels allemaal onder de leden kunnen hebben.

En voor n kweker is t ook alleen maar kassa.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-05-2006 23:19

Ben ff een tijdje niet aanwezig geweest, maar wat lees ik nu hier allemaal :o

Over uitzettingen en sterftes, gevoelsmatig ben ik er zelf ook niet geheel uit.
Denk dat we gewoon op safe moeten gaan spelen in de toekomst.

Uitzettingen enkel op grote openbare wateren met stroming en niet meer op afgesloten plassen...dan maar een paar jaartjes langer wachten tot de oude populate dus echt het loodje heeft gelegd van ouderdom, dan pas uitzetten (just my thoughts).

Verder...heb het al eens eerder geschreven, vissen gedurende de winter?
Vissen die zwak zijn vang je mischien, de slijmlaag raakt beschadigd, karper kan er gedurende de winter nauwelijks herstellen van de stress en zijn verwondingen (beschadigde slijmlaag) en besmet er wellicht de andere vissen ook mee die nu allemaal op een kluitje liggen te overwinteren. het e.e.a openbaart zich dan in het voorjaar
tja...ook dit is een aanname :wink:

Opvallend:
Afgelopen najaar was er een flinke sterfte op de Nootdorpse Plas (plas van der ende) , ook hier zijn er spiegelkarpers uitgezet nadat er in 1999
75 dode karpers werden aangetroffen op de plas.

In 2000 zijn er daarom nieuwe vissen uitgezet, namelijk 44 Belgische spiegelkarpers en 48 stuks valkanswaard spiegels.
Van deze uitzetting zijn nagenoeg alle valkenswaard spiegels gestorven het afgelopen najaar (2005) en de Belgen hebben het overleefd.
Wat zegt dit?

HB
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-05-2006 01:40

Hans, Belgische pootspiegeltjes bestaan niet! Zijn meestal door een Belgische handelaar/kweker uit Oost-Europa geimporteerde spiegeltjes.
Een mogelijke verklaring voor de sterfte onder de Valkenswaard spiegels is dat bepaalde bloedlijnen minder of beter bestand zijn tegen bepaalde parasieten, stress, bacteriën of virussen.
Even iets voor Jeroen en Richard, officiële instanties als HSV-en of Federaties zetten nauwelijks of geen pootkarpertjes meer uit en een VBC al helemaal niet daar geen enkele VBC visrechthebbende is. Het initiatief om tot uitzettingen te komen komt in de meeste gevallen van individuele of groepjes karpervissers echter wel met toestemming van de visrechthebbende(n).
Dat het voorkomt dat met name op afgesloten wateren waar pootspiegeltjes uitgezet zijn SOMS vissterfte voorkomt is waar, maar de laatste jaren zijn er meer afgesloten wateren waar vissterfte voorkomt waar geen uitzetting heeft plaatsgevonden dan afgesloten wateren waar vissterfte voorkomt na een uitzetting. Dit is geen flauwekul maar is bewezen uit de door de v/h OVB en nu Sportvisserij Nederland geregistreerde wateren waar de laatste jaren vissterftes zijn voorgekomen.
jan van kranenburg

09-05-2006 02:14

Al jaren wordt op dit board gewezen op de risico's van overzetten van vis.

Het kan en wil er dan bij mij dan ook niet in dat een gerenommeerd karpervisser (Bart), al dan niet in overleg met vismaten, zelfstandig karper gaat uitzetten.

Ondanks je hele lange uitleg, zit je gewoon goed fout, Bart.

Die keren dat ik me hier meldde met berichten over m.i. zorgvuldige uit- en overzetting van Karper, werd ik afgemaakt.

Maar heb ook niet jouw reputatie. Dat laatste staat voor mij overigens
nog steeds.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-05-2006 07:55

Aart Lokhorst schreef:Hans, Belgische pootspiegeltjes bestaan niet! Zijn meestal door een Belgische handelaar/kweker uit Oost-Europa geimporteerde spiegeltjes.
Een mogelijke verklaring voor de sterfte onder de Valkenswaard spiegels is dat bepaalde bloedlijnen minder of beter bestand zijn tegen bepaalde parasieten, stress, bacteriën of virussen.
.

Aart, dan ben ik door de berichtgeving op de site van de Nootdorpse op het verkeerde been gezet.
http://home.wanadoo.nl/nhv/index_files/commissies.htm
Jouw uitleg klinkt mij dan meer aannemelijk..thanks :wink:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

09-05-2006 08:19

Weet je wat ik nu zo raar vind?

Bij alle wateren waar karpers na een uitzetting dood zijn gegaan (jaja, ik heb er zelf ook aan meegedaan bij een uitzetting jaren geleden op de Hoenderwiel in Meerkerk, officieel via de HSV, maar niet minder erg dat daar ruim 100 vissen van de oorspronkelijke populatie het loodje legden) is niets gevonden van een bacterie of virus. Erg vreemd dus, de vissen leken niets te mankeren.

Er wordt echter wel geschermd met het feit dat de meeste uitzetspiegels STEEKPROEFSGEWIJS (volgens mij iets van 1 op de 10) zijn gecontroleerd en dan zou het in orde moeten zijn. Mensen, als zelfs bij de zieke en dode karpers niets kon worden vastgesteld, hoe wil je dan in vredesnaam wel iets vaststellen bij de uitzetkarpers?

Verder is het opmerkelijk dat op het openbare vaarwater geen sterftes optreden, of vinden we die dode vissen gewoon niet? Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk. Kennelijk is er door de lage bezetting en/of het stromende water niets aan de hand.

We kunnen dus wel concluderen dat sterftes met name plaatsvinden op veel beviste en bevoerde en relatief kleinere afgesloten wateren. Dit was al een poosje bekend en toch neemt men anno 2005 (november meen ik?)kennelijk nog steeds dit risico. Wat mij betreft onaanvaardbaar, alle goede bedoelingen ten spijt!

groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-05-2006 08:41

Even voor de duidelijkheid.

Engeland 2002. Men neme proeven.

Een aangetast water. 2 kooien met daarin in beide kooi een karper. Zonder aanraking gaan beide vissen dood.

Andersom werkt dat dus ook. 100 vissen waarvan 1 vis controleren, 1 vis ziek alle vissen ziek.

Kees,

Ik kop hem niet in. Idem Asperen dacht ik.

Ik worstel me door die zooi heen, maar stress maakt meer kapot dan je lief is.


Peter,

Zie avatar

MVG

Klaas