Dode karpers


Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

06-06-2006 16:57

Hey,

ik ben net wezen observeren aan het kanaal en kwam op een stuk van 3 km 3 dode karpers tegen. De bezetting van het water qua karper is al niet al te hoog en als ik dit zie word ik alleen maar droevig :cry: Dit ook vanwege de omvang van de vissen :cry: Geschatte gewichten: 20, 25 en 30+ pond :o allemaal waren ze al een tijd dood :cry: Enig idee hoe dit kan komen?

Met vriendelijke Groet, een bezorgde karpervisser
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Ferdi van Essen
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-06-2002 02:00
Locatie: Nijverdal

07-06-2006 18:23

De Bakker,

Je bedoelt toch het OV kanaal ?

Zijn daar recentelijk ook geen uitzettingen gedaan ??????

TOEVAL ??


Ferdi
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

07-06-2006 18:51

Mijn targetje,

Ik zag je op de mat bij mijn maat en ik dacht ik wil jou ook vangen, helaas kreeg ik bericht dat je niet meer was..

Afbeelding
Vissen is gezond!
Gebruikersavatar
Raymond Mulder
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2006 07:42
Locatie: Zuid Holland

08-06-2006 07:35

Echt zonde :(
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-06-2006 07:47

Naast het uitzetten van karper, hebben de wateren die te maken hebben met vissterfte nog een gemeenschappelijke deler:

Er wordt gevist.

Wat ik persoonlijk raar vind en blijft vinden, is dat er niemand is die een oorzaak kan vinden.

Wat ik persoonlijk ook raar vind, is dat er bepaalde stoffen schijnen te bestaan die ziektes kunnen verwekken, afbreken in het lichaam en niet traceerbaar zijn.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

08-06-2006 08:46

Toevallig bedoel ik dus wel het overijssels kanaal...Maar toch denk ik niet dat het door de uitzettingen komt...Ik weet ook niet of die uitzettingen in dit stuwdeel hebben plaatsgevonden...
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Ferdi van Essen
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-06-2002 02:00
Locatie: Nijverdal

08-06-2006 17:46

Weet niet zeker of er ook op dit stuwdeel (rondom Heino) karper is uitgezet, maar volgens mij wel (Aart ?)

Natuurlijk weet je nooit zeker of het door de uitzetting gekomen is, maar kunnen we het toeval blijven noemen ???

Er werd gezegd, dat er in Engeland al onderzoek is gedaan naar de zogenaamde voorjaarssterfte ? Iemand een idee of en waar deze onderzoeken te vinden zijn (digitaal) ? Of iemand een idee of er wat uitgekomen is ?

Op een plas (bij de Ijssel) waar ik veeel gevist heb, zijn dit voorjaar ook een hoop karpers dood gevonden. Eerst zwommen ze traag in de bovenlaag van het water, later lagen ze aan de kant te wachten totdat het moment daar was. Ze zaten onder de schimmels en infecties. Is dit een 'klassiek' voorbeeld van voorjaarssterfte ?

Ik vind het allemaal best logisch te verklaren: Veel vissers(hele jaar door)--Veel voer--veel stress--lange winter--parasieten e.d. krijgen kans--besmette (dode) karpers !

Maar waar het in deze topic over gaat, kan ik mij niet geheel vinden. De stelling dat na een uitzetting opeens heel, of een gedeelte, van het oude bestand het loodje legt.....gaat er bij mij niet in !?

Het enige wat ik kan bedenken als mogelijke oorzaak is, dat de oorsprong bij de leverancier ligt !! Hoe gaat het allemaal in zijn werk bij zo'n viskwekerij ? Want als daar eenmaal de fout zit, zijn de gevolgen niet te overzien lijkt mij......

Maar goed, dat is mijn kijk erop, hoe denken jullie daar over ?

Met vriendelijke, en niemand beschuldigende groet,

Ferdi
Gebruikersavatar
Jeroen Overmars
Berichten: 844
Lid geworden op: 31-03-2005 19:09
Locatie: Raalte

08-06-2006 19:32

op het OV kanaal richting deventer heb ik ook al een dode karper zien liggen van ongeveer 15 pond, en richting die kant is wel vis uitgezet :cry:
Gr,

Jeroen :)
Plaats reactie