Dode karpers


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen Verhagen
Berichten: 17
Lid geworden op: 06-05-2006 16:29
Contacteer:

10-05-2006 00:36

Ik heb de foto-site http://www.heelheeldood.mijnalbums.nl vernieuwd er zijn nieuwe foto's bijgeplaatst met o.a. waaschijnlijk De Snoekbaars

Afbeelding

Op de site http://www.heelheeldood.mijnalbums.nl probeer ik in samenwerking met anderen voor iedereen bij te houden wat er wel en wat er niet dood is op "het Oranje parels water" en natuurlijk is deze site een met beelden sprekende getuigen van wat de gevolgen kunnen zijn als je op eigen houtje vis uit gaat zetten.

mvg Jeroen

jan van kranenburg ik heb jou een pb gestuurd met uitleg hoe je in jou bericht van 07-05-2006 01:39 de foto van de kleine leder ook weer zichtbaar kunt maken[/img]
Laatst gewijzigd door Jeroen Verhagen op 10-05-2006 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-05-2006 08:04

Stress is dus geen toverwoord en verklaart niet alles denk ik. Stress wordt/kan door tig oorzaken komen:

Ik denk aan:

overbevissing
overbezetting
teveel te eenzijdig voedsel
verkeerd voedsel
het weer en dan in relatie met aarzelende watertemperaturen

Aan stress ga je zo gauw niet dood, sterker stress is noodzakelijk alleen teveel stress veroorzaken bijwerkingen zoals verminderde weerstand en door die verminderde weerstand....

Bijna alle rapporten van ontlede ziek karpers wordt gesproken van een 1 of meer factoren zoals bacterien, wormen etc, die alleen kans hebben als de beestjes danig verzwakt zijn.

M.i. is het ene grote puzzel waar meer en meer stukjes op zijn plaats vallen.

MVG

Klaas




SECTIE:

Uitwendig: 1x huidwond, iets puntbloedingen in de huid, 1x wild vlees-aangroeisel, opgezette buik (vol met eieren).

Huid: veel bloedzuigers, niet veel bacteriën, geen schimmel.

Kieuwen: meerere Chilodonella, verder geen duidelijke afwijkingen.

Bloed: geen slaapziekteverwekkers gevonden.

Inwendig: Darmen iets gevuld; geen afwijkingen of parasieten.



BACTERIOLOGIE:

Inwendige organen gaven nog geen bacteriegroei. Van de huidwond komt iets groei op, multibacterieel.



VIROLOGIE:

De KHV test en SVCV-virusisolatie staan in.



Nadere berichten volgen.

Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

10-05-2006 08:30

Hans,

Je stelt dat het hele uitzetprocede ook veel stress met zich meebrengt. Nou wordt er al jaren brasem door beroepsvissers van ons openbaar water afgevangen en op Belgische (wedstrijd)putjes gezet. Nu heb ik geen gegevens beschikbaar van directe sterftes hierdoor, maar ik heb nog nooit gehoord van grootschalige sterfte onder de 'originele' populatie.

Hier gaat het dan ook nog om volwassen brasems die worden bijgezet in plaats van kleintjes, flinke overbezetting om maar goede vangsten te kunnen blijven behalen en ik denk dat een beroepsvisser nog iets ruiger met de vis om zal springen dan Jan van Mechelen.

Hier sterft ook wel een deel van de vissen, maar dan met name door de wedstrijden zelf waardoor er na verloop van tijd weer uitzettingen nodig zijn. En karper is toch echt sterker dan brasem...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-05-2006 08:43

Mark Noorman schreef:Hans,

karper is toch echt sterker dan brasem...

Groeten,

Mark

Als sportvis wel maar......
fysiologisch en qua adaptie vermogen sterker dan brasem? Dacht het niet.
Denk hierbij o.a aan de eutrofiering

Maar dat is mijn mening

Bob
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-05-2006 08:51

Aart,

Als ik het zo lees werden er dus ongecontroleerde karpers uitgezet van een Belgische kweker die voor het desbetreffende water nieuwe ziektekiemen bij zich hadden waarvoor ze zelf resistent waren. Geen wonder dat Valkenswaard spiegelkarpers dan het loodje leggen. De achtergrond van het uitzetten van Valkenswaard spiegelkarpers is niet alleen de controle op hun gezondheid maar ook de bewezen compatibiliteit met ons viswater.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-05-2006 09:29

Als dat zo is Kees, dat de valkenswaarders beter passen in het leefmilieu van de NL karper en de andere rassen wat minder, dan zou er dus een stop moeten komen met het aanvullen van het terkort aan spiegelkarpers met Duitse vleesvissen van de Oost-Duitse kweker door J. v Mechelen. Die leverde hij namelijk afgelopen winter uit.

Ook hoorde ik afgelopen winter een lezing van Gerwin Gerlach over de karpersterftes. Hij gaf aan dat het sterftepercentage van de in valkenswaard "uitgebroede" spiegletjes van K0 t/m 3 die opgekweekt worden in Oost-Duitsland rond de 90% ligt (als ik me niet vergis in het cijfer). Dat dit een uitermate hoog sterftecijfer is moge duidelijk zijn onder de jonge vis. Zou er wellicht dat wat mis zijn met de opkweek daar in Oost Duitsland of de betreffende kweker? Of handelen die duitsers gewoon vis door?

Kreeg via de mail trouwens de berichten dat bij viskweekcentrum valkenswaard er toch ook ziektes voorkomen dan wel voor zijn gekomen, maar dat deze uit commercieel oogpunt niet naar buiten worden gebracht. Deze info kwam van een stageloper daar...
Laatst gewijzigd door Bart van den Hurk op 11-05-2006 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg

Bart van den Hurk
Sven Scholten
Berichten: 88
Lid geworden op: 07-07-2005 14:04
Locatie: deventer

10-05-2006 09:34

Hier in deventer zijn tot nu toe al 25 dode karpers aan getroffen op De Buitengracht! en zijn nog niet echt opgeruimd. Dat stond gister in de Stentor

Groeten, sven
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-05-2006 09:52

Bart van den Hurk schreef:Als dat zo is Kees, dat de valkenswaarders beter passen in het leefmilieu van de NL karper en de andere rassen wat minder, dan zou er dus een stop moeten komen met het aanvullen van het terkort aan spiegelkarpers met Duitse vleesvissen van de Oost-Duitse kweker door J. v Mechelen. Die leverde hij namelijk afgelopen winter uit.



Kreeg via de mail trouwens de berichten dat bij viskweekcentrum valkenswaard er toch ook ziektes voorkomen dan wel voor zijn gekomen, maar dat deze uit commercieel oogpunt niet naar buiten worden gebracht. Deze info kwam van een stageloper daar...


Bart zijn deze karpers ook particulier verkocht op de karperbeurs in Zwolle via sportvisserij Nederland?
Of vergis ik mij hierin?

m.v.g. Bob
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

10-05-2006 10:19

Bob Klumper schreef:
Mark Noorman schreef:Hans,

karper is toch echt sterker dan brasem...

Groeten,

Mark

Als sportvis wel maar......
fysiologisch en qua adaptie vermogen sterker dan brasem? Dacht het niet.
Denk hierbij o.a aan de eutrofiering

Maar dat is mijn mening

Bob


Bob,

Bij zuurstofgebrek gaat brasem en voorn als eerste de pijp uit, karper pas later. Is een feitelijke constatering.

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-05-2006 10:23

Ik meen me te herinneren, dat die partij belgische spiegels van Meerkerk ook uitgezet zijn in Zwijndrecht?

Zo ja: Ergens moet het traject van die vissen nog zijn. Willem Verspoor heeft dat helemaal uitgezocht. De vissen waren toen besmet in een belgische vijver.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
michel merza
Berichten: 53
Lid geworden op: 30-12-2005 21:55
Locatie: deventer
Contacteer:

10-05-2006 10:29

Hier in deventer zijn tot nu toe al 25 dode karpers aan getroffen op De Buitengracht! en zijn nog niet echt opgeruimd. Dat stond gister in de Stentor

Groeten, sven


Ter info: De dode karpers zijn inmiddels opgeruimd en er is een onderzoek gaande naar de oorzaak hiervan. Dat het ondanks waarschuwingen enkele weken heeft moeten duren voordat de vissen op werden geruimd is natuurlijk niet zo netjes geweest van de gemeente.
There is no certainty only opportunity.
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-05-2006 10:43

[Bob[/quote]

Bob,

Bij zuurstofgebrek gaat brasem en voorn als eerste de pijp uit, karper pas later. Is een feitelijke constatering.

Groeten,

Mark[/quote]
Mark inderdaad kan karper beter tegen anoxie.
Zij hebben het vermogen wat brasem niet heeft namelijk
De afbraakprodukten van de zuurstofloze stofwisseling breken ze af tot alcohol, die vervolgens door het lichaam wordt afgegeven aan het water.

Maar mijn inziens hebben we niet te maken hier met zuurstof gebrek.
Maar met pathogene organismen hetzij viraal, bacterieel en mycosen (schimmels) en parasitaire aandoening en daar is karper duidelijk zwakker in.

m.v.g. Bob
rudie smulders
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2005 13:18
Locatie: roermond

10-05-2006 18:48

Ik heb gehoord dat in de buurt van Heel (limburg) veel karpers dood zijn gegaan.
En heel veel mooie vissen erbij van 40+ en 50+ ??
De geruchten gaan al dat bepaalde mensen o.a. deze vissen hebben overgezet van andere wateren om deze voor zichzelf te kunnen hoeden.
Op dit water mag men namelijk niet vissen.
Ik hoop voor die mensen dat het niet waar is :evil:
Herman Coenen zou er met een schop hebben rondgelopen om al deze vissen te begraven :cry:
Laat dit een les zijn om nooit vissen van het ene naar het andere water over te zetten.
Hier zullen toch nog wel meer verhalen over komen denk ik.

Grts Ruud
ut is un kwestie van geduld voordat.......
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-05-2006 21:18

Bart, de uitval bij het opkweken van spiegeltjes is de eerste 2 jaar altijd erg hoog, heeft niets met de vijvers in Duitsland of met die Duitse kweker te maken. Ter vergelijking bij de opkweek van schubjes is de uitval altijd veel en veel minder en als er leders gekweekt zouden worden ligt de uitval nog weer hoger dan bij spiegeltjes.
Nu was die 90% wel aan de hoge kant, wat mede verband zou kunnen houden met inteelt.
Vandaar dat inmiddels in Valkenswaard Villedon spiegels met Valkenswaard spiegels zijn gekruist, hopelijk zal dit wat minder uitval te zien gaan geven.
Even t.a.v. die stageloper, er is geen enkele boer of varkenshouder of kippenhouder of visteeltbedrijf of viskwekerij die nog nooit met een ziekte te maken gehad heeft. Kortom bij het houden of opfokken of telen van dieren en vissen krijgt ieder bedrijf wel eens met een ziektegeval te maken. Mits dit geen KHV is (en dat komt niet voor bij de Viskwekerij Valkenswaard) is er geen enkele reden om je ergens zorgen over te maken. Daar b.v. SVC in vrijwel ieder oppervlaktewater zit hebben viskwekers daar ook wel eens mee te maken.
Ook de Duitse opkweker is met de grootste zorg uitgekozen. Tussen de opmerking van die stageloper en de pootspiegeltjes kan dan ook geen enkele link worden gelegd.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze discussie in een fase is gekomen waar allerhand spijkers op laag water gezocht worden terwijl de werkelijke oorzaak op OP onbekend zal blijven. Een teken aan de wand daar is wel dat er al twee vissen vóór de uitzetting in november waren overleden en vissen gaan meestal niet in november dood maar in de wintermaanden en in het voorjaar...
kevin fermans
Berichten: 101
Lid geworden op: 25-08-2005 12:07

11-05-2006 00:28

Het grootste gedeelte van dit topic gaat al over dat water Rudie. Wat betreft dat de vissen begraven zijn klopt volgens mij niet. Ben van de week nog wezen kijken en zag er 3 aan de waterkant liggen.
Een zéér trieste zaak...
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

11-05-2006 11:27

Bob,

De vissen verkocht op de Carp waren kweekvissen uit Valkenswaard, maar deze waren volgens mij wel de zwaarbeschubte valkenswaard varianten als ik me niet vergis (weinig tijd gehad om te gaan kijken).

Ruud,

Vis naar daar overzetten van andere wateren, fabeltjes, het bestand daar zit er al in iedergeval vanaf eind jaren 80 (tot zover heb ik foto's terug gezien). Toen waren het allemaal al mooie twintigers en zelfs een aantal boven de dertig pond. Het zijn dus gewoon oude vissen. Hoe de vissen er oorspronkelijk op zijn gekomen weet ik niet, maar verwacht dat het vissen zijn die overgebleven zijn in het gat nadat de dijk werd dichtgemaakt (stond in open verbinding met de maas). Van voor 2002 mocht je er nog gewoon vissen trouwens, dus waarom zouden mensen daar dan vis opzetten om die voor zichzelf te willen houden?

Meer hoef en wil ik er niet over kwijt...
mvg

Bart van den Hurk
Leon Sturme
Berichten: 1
Lid geworden op: 07-05-2006 20:24
Locatie: Thorn
Contacteer:

11-05-2006 12:10

[quote="rudie smulders"]Ik heb gehoord dat in de buurt van Heel (limburg) veel karpers dood zijn gegaan.
En heel veel mooie vissen erbij van 40+ en 50+ ??
Herman Coenen zou er met een schop hebben rondgelopen om al deze vissen te begraven

Rudie er was hier een goede discussie aan de gang berichten zoals jij die plaatst horen hier niet thuis als je mensen wil beschuldigen (zonder harde bewijzen) bel die dan gewoon even op! Alles wat je schrijft is van horen zeggen en zijn dus "broodje aap" oftewel geruchten.
Ik heb er inderdaad met de schop rond gelopen maar ik ben nog altijd niet Herman Coenen. De vissen kon ik helaas niet begraven omdat er overal grind onder het gras zit. De wandelaars klagen daarom nu ook over de stank van de kapotte vissen. De Gemeente moet ze dan maar opruimen daarom hebben we die ook gebelt.
Bart bedankt voor bovenstaande reactie zoals jij het daar beschrijft is het en niet anders.
Fredje Clerx
Berichten: 27
Lid geworden op: 30-11-2005 12:26
Locatie: Swalmen

11-05-2006 20:12

Leon Sturme schreef:Rudie er was hier een goede discussie aan de gang berichten zoals jij die plaatst horen hier niet thuis als je mensen wil beschuldigen (zonder harde bewijzen) bel die dan gewoon even op! Alles wat je schrijft is van horen zeggen en zijn dus "broodje aap" oftewel geruchten.


Hier ben ik het volledig mee eens !

Denk eerst na voordat je namen gaat noemen...zeker als je het maar gehoord hebt via via !!!

Als je graag aandacht wilt doe dat dan op een andere manier aub !

Fred.
rudie smulders
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2005 13:18
Locatie: roermond

11-05-2006 21:13

Punt een heb ik gezegd dat er GERUCHTEN te ronde gaan.
Punt twee staat er geen naam waar iets slechts over gezegd word!

Ruud
ut is un kwestie van geduld voordat.......
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

11-05-2006 21:42

Punt is dat je roddels roddels moet laten, deze van horen zeggen geruchten doen meer kwaad dan wat anders en rusten zelden op waarheid.

Punt is dus dat je beter niks zegt als je zelf niet zeker weet of het de waarheid is.

Om alle van horen zeggen ff de kop in te drukken is de waarheid dus dat het vissen betreft die daar altijd hebben gezeten, het water heeft tot een dijk doorbraak altijd in verbinding gestaan met open water.
De dijk doorbraak heeft gezorgd dat men besloot om het gat af te sluiten, waar nu de huizen staan stond eerst ook nog water, alles is terug gebracht tot de huidige omvang.

Hoe ik dat weet?

Ik viste er al toen alles nog in open verbinding stond, zitten veel vissen die nu bekend zijn die ik toen al ving ( welliswaar beduidend kleiner ) maar wel orgineel bestand dus.

Van horen zeggen klopt dus geen hout van.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

12-05-2006 20:06

[quote="Wil Jeurninck"]Van horen zeggen klopt dus geen hout van.[/quote]

Het enige hout wat klopt is t kwakhout :P

Even over de oorzaak :

De uitgezette vissen , waren die 100% gaaf ???

N vis met n kleine wonde ( beschadiging ) over zetten kan soms al genoeg zijn voor n hoop leed.

Verder is vis van stromend water naar stilstaand water overzetten ook niet zo handig.

Maar er zijn genoeg voorbeelden over overzettingen waar t wel goed ging.

Dus meteen weer dat gebalk van dit niet en dat niet is n beetje erg overtrokken.


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

12-05-2006 21:04

Ik heb wel eens een KNAKhout gezien, en gehoord trouwens :lol:
rudie smulders
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2005 13:18
Locatie: roermond

13-05-2006 18:00

Wil Jeurninck schreef:
Om alle van horen zeggen ff de kop in te drukken is de waarheid dus dat het vissen betreft die daar altijd hebben gezeten, het water heeft tot een dijk doorbraak altijd in verbinding gestaan met open water.


Wil, dat is ook niet helemaal waar.

Een groot aantal vissen is namelijk nadat de doorgang is afgesloten overgezet van de maas naar dat water.
Met de bedoeling er later op te gaan vissen.
Het waren destijds zeker 2 jongens die de vissen gewikkeld in jutte zakken (nat welteverstaan) hebben overgezet.
Dus doe a.u.b. niet alsof jullie alles weten?

Ruud
ut is un kwestie van geduld voordat.......
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

14-05-2006 00:21

Dan is het wel heel vreemd dat ik het merendeel van de vissen al gevangen heb nog voordat de doorgang dicht ging :o
In het huidige water wel te verstaan gevangen.
Waren ook een hoop vissen bij trouwens die ik naderhand welliswaar nog gevangen heb maar niet op het betreffende water maar juist weer op het water waar het mee in verbinding stond.

Trouwens waar staat dat ik alles weet?

Is meer een reactie geweest op het eeuwig geouwehoer over horen zeggen.
Niet persoonlijk bedoeld overigens Rudie.
Fredje Clerx
Berichten: 27
Lid geworden op: 30-11-2005 12:26
Locatie: Swalmen

14-05-2006 12:35

rudie smulders schreef:
Wil, dat is ook niet helemaal waar.

Een groot aantal vissen is namelijk nadat de doorgang is afgesloten overgezet van de maas naar dat water.
Met de bedoeling er later op te gaan vissen.
Het waren destijds zeker 2 jongens die de vissen gewikkeld in jutte zakken (nat welteverstaan) hebben overgezet.
Dus doe a.u.b. niet alsof jullie alles weten?

Ruud


En dit heb je weer van HOREN zeggen of heb je dit zelf gezien ?

Trouwens waar het zich om gaat is dat als je er zelf niets vanaf weet je ook niet zomaar iets moet zeggen, jij bent nooit betrokken geweest bij dat water (die enkele keer dat je er bent geweest zegt niets). Ga je in hemels naam niet vergelijken met die mannen die dat wel waren/zijn.

Ik zeg niet dat men er geen vis heeft uitgezet want dat weet ik niet. Maar goed, mij hoor je ook niet zulke uitspraken maken wha.

Verder moet je niet direct zo op je tenen getrapt zijn als iemand je iets zegt, ze hebben gelijk namelijk.

Fred.