Dode karpers


Plaats reactie
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-05-2006 17:35

Die brompot is trouwens een geuze naam, voor mij dan.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-05-2006 17:55

jacco noordermeer schreef:henk ,ik durf best te vertellen wie deze bollie producent is hoor
alleen weet ik zeker dat jij dit verhaal ook al kent,en dus ook welke bol gebruikt werd :wink:


Ha Jacco,
het betreft dus boilies..
Had mogelijk van alles kunnen zijn wat schadelijkheid in winterse omstandigheden betreft.
Groet'n Henk..

still growing Old.
jeroen van der hulst
Berichten: 68
Lid geworden op: 14-05-2004 15:10
Locatie: Nijverdal

05-05-2006 18:03

Natuurlijk douwe maar reageer nu eens op het (ena)laatst genoemde, kan dit ook geen reden zijn?
de waarheid zit in t midden
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-05-2006 20:15

Dit forum is afhankelijk van wat de gebruikers erop zetten. De enige censuur die er is, is op ongepast gedrag. Maar dat is bij doorzetters alleen af te straffen middels een IP ban. Deze is al jaren niet uitgedeeld. Dus zeg nou zelf Douwe…

Wat betreft de relatie aas en karpersterfte. In de UK wordt al veel langer dan hier onderzoek gedaan naar de sterfte in het voorjaar. Er is vivisectie op karpers geweest. Daarbij is in een enkel geval wel eens leververvetting geconstateerd. Theorie is dat karpers die snel groeien op te vet voer een kortere levensverwachting hebben. Stel 20 jaar in plaats van 30 jaar. Daar kan ik niet de conclusies uit trekken die hier getrokken worden. Vooralsnog mankeert er bij onderzoek van alles en nog wat aan de gestorven karpers, maar is er geen consistent beeld. Soms is er niks. Onderzoek waar geld voor nodig is zou de oorzaak moeten aanwijzen. Maar er is daarmee niet gezegd dat er een eenduidige oorzaak is. Kan net zo variabel zijn als het beeld nu suggereert. Vergeet niet. De UK is al langer op deze toer en heef ook niet dé ziekte. Wel een verzamelnaam.

Trouwens. De wateren in de UK hebben een heel ander karakter dan de Nederlandse. Ga lekker vissen op onze openbare wateren met spiegels uit de SKP’en.

Wellicht cru gezegd. Maar door het willekeurig uitpikken van wat niet verder genuanceerde opties neigt deze discussie slechts naar verdachtmakerij. Daarbij dan vraagtekens zetten bij de onafhankelijkheid van dit forum is helemaal van de pot gerukt.

Als er dan glycol geconstateerd is. Hoe breed is die toepassing dan? Er zijn nog wel een aantal stappen nodig voor een algemene conclusie, dan de constatering alleen. Niettemin zie ik graag de resultaten en juich controles op karperaas toe.

Groet, Kees
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

05-05-2006 21:53

Bij mij dreven 4 dode karpers en 2 dode brasems en nog in voorn. Lekker dan.... Er lagen er ook nog een paar karpers aan de andere kant daarvan was de kop eraf en de ogen eruit. Lekker dan, wie doet nou zoiets weer de koppen waren echt kaarsrecht erafgehakt. En het was echt geen werk van een dier, 't was best een flinke. Maarja... :cry:

Groeten,

Ruben :(
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

05-05-2006 23:34

Sorry hoor, maar de aaneenschakelijk van niet onderbouwde opvattingen gaat me nu echt wat te ver. Nu zou dus de conservering in de boilie verantwoordelijk zijn voor de karpersterftes in Nederland als ik de opvattingen hier goed lees? Sorry hoor, maar laat mij ff lachen :lol: :cry:

Laat in de eerste plaats maar eens gedegen onderzoek doen (wageningen) naar welke stoffen schadelijk zijn voor de karper, stoffen die door fabrikanten gebruikt kunnen worden. Wanneer er dan bepaald is welke stoffen/hoeveelheden schadelijk zijn voor de karper, dan kan er onderzocht worden naar het aas wat in de handel is momenteel. Of de stoffen die daar in zitten schadelijk zouden kunnen zijn voor de karper dan wel de hoeveelheden gebruikte conserveringsmiddelen te groot zijn. Op zo'n moment kan men pas conclusies gaan verbinden aan de al dan niet schadelijke factor van aas wat in de handel is en dit naar buiten toe communiceren.

Want er wordt nu mij door te veel mensen hier geluld, ze weten bij god niet eens waar de klepel hangt in die klok. Iets wat jammer is, zeker iets wat ik niet verwacht had van enkele vooraanstaande boarders/KSN-mannen, zij zouden lijkt me beter moeten weten. Er worden momenteel spullen verketterd, al dan niet gebruikt door fabrikanten in Nederland, terwijl ze A niet weten of het spul uberhaupt schadelijk is voor de karper en in welke hoeveelheden dit schadelijk is. Daarbij weten ze bij god niet wat gebruikte hoeveelheden zouden zijn, mocht dit gebruikt worden door (meerdere) fabrikanten.

Als we dan toch karpersterftes aan iets moeten linken, gaat dit in mijn optiek in heel veel gevallen om sterftes na uitzettingen. Vaak uitzettingen al dan niet verband houdend met Spiegelkarperprojecten, projecten die door diezelfde mannen geroemd worden. Wordt het niet eens tijd om de hand in eigen boezem te steken?? Ik ken momenteel al te veel gevallen van karpersterfte na uitzettingen van spiegels uit valkenswaard, dit hoeft niet perse met een ziekte te maken te hebben. Het kan en dit lijkt me veel aannemelijker, te maken hebben met de stressfactor die een uitzetting met zich meebrengt op een water. Heel veel wateren met een kleine populatie aan oude topvissen kent na een uitzetting karpersterfte, toeval??

Karpersterfte wordt in Lelystad volop onderzocht, blijkt daaruit dat er bij de levende vissen een leverafwijking is dan wel een nier die niet functioneerd? Mij nog niet bekend, zou dit bij meerdere gevallen een feit zijn, dan hebben we meer fundering om op te bouwen. Robbert, wellicht kan jij hier eens naar informeren? Volgens mij bekent is het vaak een overmaat aan parasieten, maar zijn er verder geen duidelijke factoren te vinden die de doodsoorzaak van de karper kunnen zijn.

Over het onderzoek wat gedaan gaat worden, voor die mannen, lees het bovenstaande goed en doe het onderzoek naar behoren, wordt dit niet gedaan dan heeft de nieuwe stichting, sportvisserij nederland als ook de KSN denk ik een aardig probleem. Wanneer er namelijk gepubliceerd wordt zonder aantoonbare feiten, dan verwacht ik dat ze aardig wat rechtzaken op zich afroepen. En daarbij is te verwachten dat fabrikanten daarbij in het gelijk gesteld worden, waarbij de organisaties dus voor smaad te boek zullen staan. Is ook daar een potje voor gereserveerd.

Zo, de knuppel is in het hoenderhok, lees bovenstaande goed voordat je reageert.

Dit bericht plaats ik uit eigen beweging en staat los van mijn betrokkenheid in de hengelsport op commercieel vlak.
mvg

Bart van den Hurk
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

06-05-2006 00:08

Als ik het goed begrijp ging het om Proline boilies? Om ook maar even een knuppeltje erbij te gooien. Ook ik heb geen commerciële belangen hierbij.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

06-05-2006 10:53

Bas Breetveld schreef:Als ik het goed begrijp ging het om Proline boilies? Om ook maar even een knuppeltje erbij te gooien. Ook ik heb geen commerciële belangen hierbij.


Mij niet bekend Bas.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

06-05-2006 12:14

[quote="Douwe Bijlsma"]Maurits ook jij hebt last van een korte-termijngedachte, vergeet niet dat de vissen al heel wat langer belaagd worden dan jij oud bent.

Bob ik heb dat bericht gemist als je de inhoud nog weet mag je het PB en.
Berichten verwijderen of laten verwijderen omdat het niet goed uitkomt :roll: :roll: :roll:

Douwe[/quote]

Douwe,

Vergeet ook niet dat ik deze topic heb geopend en ik de vraag kreeg of het misschien aan mijn bolies kon liggen, daarop reageerde ik :wink:
Dat het misschien het voer van andere vissers is weet ik niet en sluit ik ook niet uit...

Mvg Maurits
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

06-05-2006 12:37

Bart,
amen, amen en nog eens amen.
Insinuaties, aannames etc zonder daadwerkelijke wetenschappelijke aangetoonde feiten. Zou een onderzoek toejuichen om eens daadwerkelijk helder te krijgen of de links te leggen is, dan pas kan in een mening vomen al naar gelang de opbouw van het onderzoek.

En voor ik een boilieproducent zou linken aan karpersterftes die veroorzaakt zouden worden door hun product zou ik wel oppassen en zeker weten dat je dit hard kunt maken en onderbouwen op feiten.

Verder allen gegroet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

06-05-2006 15:17

opvallend rustig hier na de posting van Bart.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-05-2006 15:37

Los van het opjagen van de discussie zou je ook iets in het zakje kunnen doen Hendrik.
Mensen met one-liners zijn hier genoeg.

Peter ook de stellingen van Bart zijn aannames ook wat hij zegt kan niet onderbouwd worden.
Ik ben het met Bart eens wat betreft de producenten en de claims die dan eventueel gelegd kunnen worden.

Ik blijf het vreemd vinden dat iedereen maar op korte termijn denkt.

Maar wie dan leeft die dan zorgt, ook dat is al heel lang een commercieel motto geweest.

De Marlboroman, het toppunt van mannelijk- en gezondheid waar is die ook alweer aan gestorven?
Vissen is een hobby, geen religie!
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

06-05-2006 15:44

ik heb niet kennis genoeg om wat in het zakje te doen douwe, dus doe ik dat dan ook niet. maar vind het wel een interessant topic om te volgen en om dus wellicht een beetje kennis te krijgen.

want je weet als je iets zegt of schrijft het kan altijd weer tegen je worden gebruikt. dus weet wat je doet 8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-05-2006 15:53

:D :D :D :D Hendrik dat het tegen je gebruikt kan worden weet ik maar al te goed.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-05-2006 16:02

Het dieet van de karper is van invloed op zijn gezondheid. Helder. Als ik het wat doortrek wordt hier veronderstelt dat de voorjaarsterfte over zou zijn als we met beter aas vissen. Dit is een stelling die nergens op gebaseerd is.

De voorjaarssterfte in zijn algemeenheid verwijten aan aasfabrikanten is iets anders dan adviseren rekening te houden met de gezondheid van de karper wanneer jouw aas een belangrijkere voedselbron wordt.

Het eerste kan niet hard gemaakt worden. Het tweede is een verstandig advies.

Maar zelfs dan is de vraag wat die samenstelling zou moeten zijn niet onterecht. De EA methode is weliswaar gebaseerd op de voedingsleer, maar kritisch onder de loep genomen is er wel wat op aan te merken.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

06-05-2006 16:51

Douwe,
Ik hou me even bij de kern van de discussie en ga even verder niet in op de uitzettingen versus sterfte, ook dit is nog niet aangentoond ook al zou je de link kunnen leggen. Ik probeer dit bewust in alle zaken niet te doen daar ik en zo steek ik nu eenmaal in elkaar graag feiten zie al dan niet in de vorm van en onderbouwd rapport.

En zelfs dan wordt het nog lastig daar het veelvuldig voorkomt dat wetenschappers het niet met elkaar eens zijn. Zie door de bomen het bos niet meer gevoel komt bij dan wel naar boven drijven :D

Verder succes hoor met jullie discussie laat dit even duidelijk zijn :wink:
mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Jeroen Verhagen
Berichten: 17
Lid geworden op: 06-05-2006 16:29
Contacteer:

06-05-2006 17:36

Bart schreef: "Als we dan toch karpersterftes aan iets moeten linken, gaat dit in mijn optiek in heel veel gevallen om sterftes na uitzettingen. Vaak uitzettingen al dan niet verband houdend met Spiegelkarperprojecten, projecten die door diezelfde mannen geroemd worden. Wordt het niet eens tijd om de hand in eigen boezem te steken?? Ik ken momenteel al te veel gevallen van karpersterfte na uitzettingen van spiegels uit valkenswaard, dit hoeft niet perse met een ziekte te maken te hebben. Het kan en dit lijkt me veel aannemelijker, te maken hebben met de stressfactor die een uitzetting met zich meebrengt op een water. Heel veel wateren met een kleine populatie aan oude topvissen kent na een uitzetting karpersterfte, toeval??"

Bart moet ik uit deze woorden begrijpen dat de massale karpersterfte op “het Oranje parels water” als oorzaak heeft dat jij daar eind november 2005 tien (Duitse Valkenswaard) spiegelkarpers hebt uitgezet. Om zogezegd de toekomst van het water te waarborgen.

Afbeelding

De Oude schub bijna 20kg rip
De Rijen 20kg+ rip
De Torpedo spiegel bijna 20kg rip
De Zonnespiegel 20kg+ rip
Two Tone 25kg+ er zijn mensen die zeggen hem te hebben zien liggen ook rip
De Hoge 25kg+ de geruchten gaan ook rip

en zoals je zelf schrijft:"Ik ken momenteel al te veel gevallen van karpersterfte na uitzettingen van spiegels uit valkenswaard"
volgens mij waren er al te veel gevallen bekend voor eind november 2005.


voor meer foto's zie http://www.heelheeldood.mijnalbums.nl

mvg Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen Verhagen op 10-05-2006 00:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-05-2006 21:15

Bart van den Hurk schreef:Sorry hoor, maar de aaneenschakelijk van niet onderbouwde opvattingen gaat me nu echt wat te ver. Nu zou dus de conservering in de boilie verantwoordelijk zijn voor de karpersterftes in Nederland als ik de opvattingen hier goed lees? Sorry hoor, maar laat mij ff lachen :lol: :cry:


Viel er nu al wat te lachen dan Bart?
Heb ik zeker weer eens iets gemist :roll:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-05-2006 23:13

Klaas,
Van stichting SBBK had ik nog niet vernomen.
Wil graag weten wat de doelstelling en visie van deze stichting inhoud.En hoe stichting vorm gegeven wordt.

Jacco,
Op dat water wat je beschrijft zijn de laatste jaren ook karpers uitgezet. En in de aanliggende gebieden zijn recent grote baggerwerkzaamheden geweest.
Het product merk waarmee gevoerd is voer en vis ik al 15 jaren mee. Ook op dat zelfde water. Behalve de laatste 2 jaar niet (i.v.m. ziekte en overlijden echtgenote.) En ik was/ben niet de enigste, die dat product veelvuldig gebruikt Met andere woorden. Ik zie in deze totaal geen verband tussen het product en sterfte.

Bas,
Ik hoop dat je kunt blijven lachen! voor zover er wat te lachen valt in deze..
Het onderzoek (Wageningen) waaraan je refereert. Ligt daar ook niet een stuk verantwoordelijkheid bij de fabrikant om producten op schadelijkheid te controleren. Alvorens dit op de markt wordt gebracht Of zie ik dit verkeerd?

Even terugkomend op de karpersterftes waarvan jij het aannemelijk vind dat dit met een stress factor heeft te maken , die een uitzetting met zich meebrengt. Hoe moet ik dit zien? en wat is de aanname ervan?

Kan het aannemelijk vinden dat de oude vis moet concureren tegen een hoop nieuwkomers. Wat resulteert in voedsel schaarste voor de oude vis.
Leidend tot snel gewichtsverlies hoge vetafbraak, lage weerstand en de dood.
Waarom gebeurde dit vroeger bij uitzettingen dan niet. omdat de vis lager in gewicht was?

En wat het gelul en die knuppel in het Hoenderhok betreft. Mag jij Bas, een hoop gelul vinden Ook ksn leden/ vooraanstaande boarders zijn mensen, die betrokken zijn bij een hobby en niet te beroerd zijn om naar zichzelf te kijken. Maar ook daar kan de objectiviteit wel eens uit het gareel raken. Aan een pot verwijt de ketel mentaliteit zal weinig constructiefs uit voort komen.
Niemand is tenslotte gebaat bij de toename van sterfte op karper. Ik in ieder geval niet.

Wat mezelf betreft aangaande de reakties en in betaalwater en deze de discussie de daarbij behorende verschillende wandelgang verhalen in de hengelsport winkel. Bij mij is deel van de bezorgdheid afgenomen. Want ik was me rot geschrokken. En zeer waarschijnlijk ik niet alleen! Vooralsnog Blijf ik o.a. mijn vertrouwde readymade product gebruiken.


mvg. Bob
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-05-2006 23:31

Bob,

Niet nieuw hoor. Bij uitzettingen op kleine putjes is het een vrij algemene waarneming dat met name oudere karpers het loodje kunnen leggen. Waar het door komt is pure speculatie. In een karpervijver wordt hetzelfde waargenomen. Daar wordt aangenomen dat de bestaande populatie een gemeenschap vormt. Introductie van nieuwkomers geeft stress bij de aanwezige vissen. Die stress is trouwens duidelijk waarneembaar in het gedrag van de vissen. Of dit op die putjes net zo werkt is speculatief. Is niet bekend. Bij uitzettingen op boezemwater zoals de KSN voorstaat is de dichtheid van de populatie veel kleiner en is deze waarneming er niet.

Zoveel is er helemaal niet bekend. Overbezetting, overbevissing, stress, allemaal factoren die de gezondheid van een karper beïnvloeden.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Jeroen Verhagen
Berichten: 17
Lid geworden op: 06-05-2006 16:29
Contacteer:

06-05-2006 23:46

Het houd niet op vandaag zijn er weer twee Oranje parels gevonden

Het kleine Ledertje 15kg+

Afbeelding

en een grote schub die niet meer te herkennen is


voor alle foto's van de parels die tot nu toe gevonden zijn zie http://www.heelheeldood.mijnalbums.nl

mvg Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen Verhagen op 10-05-2006 00:16, 2 keer totaal gewijzigd.
jan van kranenburg

07-05-2006 02:15

Klaas van den Herik schreef:Jij wel hoor Douwe.

Kan wel verklappen dat de SBBK niemand nergens aan nagelt. Hooguit zorgt voor financiele ondersteuning.

Da's wat er voor nu over te zeggen is.


MVG

Klaas


Is er iets te vinden over dat/die SBBK?

Met googelen kom ik alleen maar Basketball tegen.
jan van kranenburg

07-05-2006 02:39

Jeroen Verhagen schreef:Het houd niet op vandaag zijn er weer twee Oranje parels gevonden

Het kleine Ledertje 15kg+

Afbeelding

en een grote schub die niet meer te herkennen is


voor alle foto's van de parels die tot nu toe gevonden zijn zie http://www.heelheeldood.mijnalbum.nl

mvg Jeroen


Erg wrange site, Jeroen.
Allemaal van hetzelfde water?

Zo ja, dan moet je alarm slaan. En iet alleen hier!
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

07-05-2006 10:21

Kees Ouwehand schreef:Bob,

Niet nieuw hoor. Bij uitzettingen op kleine putjes is het een vrij algemene waarneming dat met name oudere karpers het loodje kunnen leggen. Waar het door komt is pure speculatie. In een karpervijver wordt hetzelfde waargenomen. Daar wordt aangenomen dat de bestaande populatie een gemeenschap vormt. Introductie van nieuwkomers geeft stress bij de aanwezige vissen. Die stress is trouwens duidelijk waarneembaar in het gedrag van de vissen. Of dit op die putjes net zo werkt is speculatief. Is niet bekend. Bij uitzettingen op boezemwater zoals de KSN voorstaat is de dichtheid van de populatie veel kleiner en is deze waarneming er niet.

Zoveel is er helemaal niet bekend. Overbezetting, overbevissing, stress, allemaal factoren die de gezondheid van een karper beïnvloeden.

Groet, Kees


Kees dank je voor deze aanvullende info.


Bladerend in het forum kwam in nog het vooruitdenkende onderstaande schrijven van jouw tegen:
Kees Ouwehand schreef:28-08-2003

Zo lang we aas als aas gebruiken zal er weinig aan de hand zijn. We zijn tenslotte geen vissen aan het opfokken, maar aan het vangen. Normaal gesproken zou de inname te gering moeten zijn om echt invloed te hebben. Maar, als ik de voerhoeveelheden en de bevissing van sommige wateren overweeg, betwijfel ik een beetje of we aas nog wel als aas gebruiken. Hier en daar zijn we karpers toch echt alternatief aan het voeren. Ik denk dat het groeiproces waarbij karpervissers zich gaan realiseren waar ze mee bezig zijn nog wel even tijd zal nemen. Maar de problemen zullen komen. Denk maar aan de karpersterfte die nu al voor het 2e jaar plotseling in het voorjaar opsteekt. Dit zal de bewustwording wel verder aanwakkeren.

Niettemin, als we het laten afhangen van de aasfabrikanten of de hengelsportbranche zal het inderdaad niet gaan lukken. Die nemen zelf het initiatief niet, of het moet uit concurrentie overwegingen zijn. Maar wij zijn de consument en als consument kunnen we natuurlijk wel het een en ander afdwingen. Verder is er nog een andere weg. De aasfabrikanten omzeilen al jaren handig de wetgeving voor diervoeders. We zouden bij de overheid eens kunnen gaan vragen of dat wel terecht is, en aandringen of dat niet eens veranderd moet worden.



Kees we zijn nu 3 jaar verder. Inhoeverre is de bewustwording aangewakkert in deze?

m.v.g. Bob