Hengels in foudraal


Plaats reactie
erik de brabander
Berichten: 49
Lid geworden op: 20-09-2005 20:33
Locatie: Den Haag(ypenburg)

30-04-2006 08:50

Hallo allemaal,

Ik heb ff een vraagje. Ik heb pas een nieuw foudraal gekocht, waarin je ook de molens kan doen. (Fox Evolution 3 Rod Holdall 12ft). Daarvoor had ik een normale foudraal zonder molenhoes.

Hoe doen jullie je hengels er precies in. Het gaat dan met name om de top. Ik heb nu mijn top naar beneden en alles met draad en al aan de lijnclib van mijn hengels vast gemaakt. Op de haak natuurlijk een rubbertje gezet, zodat daar niets kan beschadigen.

Maar ik weet niet of het wel verstandig is om alles met lijn en al in het foudraal te doen. Zijn er ook mensen die dat niet doen en gewoon alles op de molen laten zitten?

Ook hebben mijn molens maar weinig ruimte. Ik heb 3 shimano big baitrunners erin zitten waarbij de beugel toch wel iets onder spanning staat en daarom ietje open staat. Denken jullie dat dat uitmaakt?

Ik heb net nieuwe hengels en molens gekocht en ben er natuurlijk trots en zuinig op. Hebben jullie misschien nog wat tips?

Alvast bedankt :wink:

Erik de Brabander
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

30-04-2006 09:09

ik zelf gebruik quikchange swiffels dus als ik mijn hengels opberg dan haal ik het lood en de onderlijn er af.Kan er niks beschadigen
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

30-04-2006 10:24

ik ook.. en als ik inline lood gebruik haal ik de hele montage van de lijn af.

maar normaal gesproken onderlijn en lood eraf en dan gaat alles prima..

ik vouw de hengel zo op dat de top bij het handvat van de hengel hebt. zo heb je de dikkere gedeelte aan de bovenkant zitten en kan er minder mee gebeuren..

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-04-2006 10:54

Plus dat er minder zand en vuil in je topdeel komt omdat ie aan de bovenkant zit. Zo berg ik mijn hengels ook op. Maar ik gebruik losse pouches voor elke hengel. Haal het lood er ook altijd af. Verder laat ik de montage er wel op zitten. Ik ben te lui om bij elke keer vissen alles opnieuw op te tuigen. Als je het idee hebt dat je molens onder druk staan in het foudraal zou ik toch overwegen om alles af te tuigen na het vissen en de molens apart te vervoeren. Zeker als je spullen opstapelt (in auto, viskar, kruiwagen) kan het wellicht beschadigen. De beugel van een molen is, denk ik, vrij snel verbogen. De losse pouches van Fox zijn ook niet superruim overigens. Een big pit molen past er ook vrij moeilijk in.
Gebruikersavatar
Remon de Zeeuw
Berichten: 76
Lid geworden op: 26-01-2005 21:33
Locatie: brandwijk

30-04-2006 11:13

wat de mannen hierboven zeggen zo zou ik het niet doen.
Aangezien je een foudraal ook wel eens overeind zet kost het op deze manier wel je toppen van je hengels.(ik spreek uit ervaring)
dus als je slim bent dan dan doe je je toppen naar boven in je foudraal

gr Remon
laat je niet tot ziekelijk gedrag mee slepen in je hobby
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

30-04-2006 11:15

Remon heb je gelijk in.. maar hoeveel mensen steken eerst de bovenkant van de foudraal in de auto over leuningen heen enzo?? heeft al een keer een top gekost op die manier.. sindsdien heb ik de top onderin.. je gooit de foudraal toch nooit met een smak op de grond.. dus je zult voor jezelf moeten beslissen hoe je je hengels inpakt.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-04-2006 11:16

Zolang het einde van je handgreep het laagste punt is, kan er niks met je top gebeuren. Dan steek bovenaan dus je topdeel ietsje boven het onderstuk uit. En je topoog raakt de grond niet. Kan er niks gebeuren. En ff paar elastiekjes erom zodat alles mooi tegen mekaar blijft.
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

30-04-2006 13:55

Ik heb ook altijd de toppen naar boven in mijn foudraal omdat het foudraal rechtop in de schuur staat als ik niet vis. In de auto is dit totaal geen probleem, maar dat hangt dan weer van de auto af. Verder heb ik voor een paar euro van die zakjes bij de welkoop gehaald waar je hondenkoekjes in bewaard, die passen precies over de spoel van de molen zodat deze niet beschadigen. Overigens heb ik voor het losbungelende lood op de karperbeurs een oplossing gezien, hiervoor waren een soort zakjes te koop die je om het lood kon vouwen zodat dit je hengels niet beschadigd, heb ze toen helaas niet gekocht.
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

30-04-2006 19:14

Ik heb de hengels altijd met de top naar boven in mijn foudraal het lood en de onderlijn heb ik dan in een stuk isolatie buis. Zo kan het lood niet tegen mijn hengels bonken en heb ik hem altijd op getuigt. En de haken prikken niet overal in. :wink:
rik beukhof
Berichten: 57
Lid geworden op: 24-02-2006 21:25
Locatie: Gelderland.

30-04-2006 19:51

Ik doe de hengeldelen altijd appart in de foudraal, de onderste delen met de molen rechts(bij molenvak) en de topdelen links gewoon met de top omhoog. Dit is naar mijn mening de beste manier om je hengels/molens niet te beschadigen, zo komen de delen nooit tegen elkaar. Je moet dan natuurlijk wel altijd je hengels af tuigen, maar zo heb je natuurlijk wel altijd een goede(verse) knoop tussen hoofd- en onderlijn.
Wat betreft de bb lc van shimano die heb ik ook en het is idd wel een beetje krap in de molenvakken (past net), daarom doe ik de beugels altijd omhoog zo heeft het naar mijn mening het minst te leiden dacht ik zo.

Groeten rik.
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

01-05-2006 12:07

Gewoon doen zoals je het beste schikt.
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

01-05-2006 14:41

Ik denk ook dat het heel erg afhankelijk is van zowel je hengels, je foudraal en de montage die je gebruikt... Gebruik gewoon je verzonde verstand en dan kom je er vanzelf wel achter wat het beste werkt. Ik zou in ieder geval nooit meer de haakmontage erop laten zitten: heeft mij wel eens een gescheurde voering opgeleverd :( Niet zo handig en onnodig, zeker met kwik-links
erik de brabander
Berichten: 49
Lid geworden op: 20-09-2005 20:33
Locatie: Den Haag(ypenburg)

04-05-2006 07:28

De meningen zijn dusdanig verdeeld dat ik inderdaad mijn eigen idee heb om gewoon alles af te tuigen na een sessie en de hele top extra bescherm met die hoes die standaard bij mijn fox hengel zat. Dan kan er geen vuil of beschadigingen optreden.

groet

Erikl
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

04-05-2006 08:37

Neem een strip zeildoek van bijvoorbeeld 8 bij 30 cm het einde vouw je om en naaije aanelkaar zodat er een zakje ontstaat van 8 bij 6 cm om je lood in te stoppen. op de ovirge 17 cm naai je klittenband zodat het geheel om de twee delen van je hengel past. Zo zit het lood mooi afgezonderd van je hengel en de twee delen bijelkaar
Het geheel gaat bij mij in een losse pouche .
De twee losse pouches met het schepnet ertussen bind ik bijelkaar met twee riemen met een aantreksluiting(verkrijgbaar in de dump)een voor de molen en een halverwege de rest, deze bind ik aanelkaar tot een draagriem.
Thuis doe ik al de boiles eraan zodat ik gelijk kan vissen mocht dat nodig zijn

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-05-2006 08:50

Met de huidige luxueuze verzamelfoedralen ga ik echt niet moeilijk doen. Deel de hengels opgetuigd op en klem het lood tussen een loodbandje. Topbeschermers op beide uiteinden en hup in het foedraal. Mijn foedraal heeft een gevoerde flap die de lak van de hengels beschermd en verstijfde uiteinden die inzakken voorkomt. Gaan er 4 opgetuigd in.

Kees
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

04-05-2006 09:59

Dat de beugel onder spanning staat kan ook zijn doordat je handvat onder iets te lang is.. Dat heb ik ook met me Beast Crown Carp hengels.. Die zijn ook iets langer aan de onderkant als de gemiddelde hengel.
Wilco Plug
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: DEN HAAG

05-05-2006 07:28

Hoe je ze ook zet, zet altijd je slip (van je molen :oops: ) open!
De druk moet eraf! Mijn advies: Losse pouches! Alleen maar voordelen.
THE TRUTH IS OUT THERE, AND SO AM I.
YOU'LL BETTER WATCH OUT!
erwin morren
Berichten: 81
Lid geworden op: 08-06-2005 14:34
Locatie: nijkerk

14-05-2006 22:32

gewoon je baitrunner's los... niks aan het handje..


lood haal ik er ook altijd van af..


mvg erwin...
><((((°>Veeeeele run's toegewenst!<°))))><
Plaats reactie