Invloed van de wind


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim van der Steen
Berichten: 125
Lid geworden op: 25-07-2005 22:43
Locatie: Houten

29-04-2006 12:46

Ik vis nu al zo'n 4 jaar op karper en soms heb ik nog even een vraagje.
Heeft de wind nou veel invloed op de positie van de karper? :-?

Zelf denk ik dat een beetje wind niet of nauwlijks invloed heeft en dat als het wat harder waait of een aantal dagen achter elkaar het net iets meer invloed kan hebben.

Wel denk ik dat er dan misschien het merendeel van de karpers aan de kant waar de wind naartoe gaat zal zitten, maar uiteraard niet alle vissen en dat betekend naar mijn mening dat je dus aan de kant waar de wind op staat meer kans hebt op vangst dan aan de andere kant?

Soms denk ik dat het 'wind-verhaaltje' allemaal maar een beetje onzin is wat denken jullie? of beter nog, wat zijn de feiten?
:roll: Ik kom er zelf niet helemaal uit, volgens mij maakt het niet zo heel veel uit welke kant van de wind je bevist.

Gr. Tim
8)
Karpervissen... 'Even helemaal weg'
Maikel Scheepens
Berichten: 117
Lid geworden op: 13-01-2006 16:33
Locatie: 's-Hertogenbosch

29-04-2006 13:24

Tim, volgens mij maakt de wind veel uit. Ik heb mijn meeste vissen gevangen met wind op de kop, en valt het je niet op wanneer het oosten wind is dat er minder of niets gevangen wordt? Wind speelt wel degelijk een rol bij het vissen.
Gebruikersavatar
Tim van der Steen
Berichten: 125
Lid geworden op: 25-07-2005 22:43
Locatie: Houten

29-04-2006 14:22

Hmm, eigelijk nooit op gelet of er minder gevangen word tijdens oosten wind, maar waardoor komt dat dan?
:roll:
Karpervissen... 'Even helemaal weg'
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

29-04-2006 14:44

Verschilt echt per wateren,sommige maken het geen fluit uit,sommige zijn er enorm afhankelijk van.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

29-04-2006 14:56

Een oosten wind is voor mij eigenlijk altijd een teken van "Niet vissen". Misschien is het bijgeloof of toeval, maar mijn vangsten waren altijd minder dan met een lekkere zuid wester.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

29-04-2006 15:25

Oostenwind brengt hoge(re) luchtdruk met zich mee. Die hoge luchtdruk heeft een negatief effect op de zwemblaas van een vis. De zwemblaas zet dan uit. Hij moet daar eerst op aklimatiseren en zal in de regel de eerste paar dagen niet of nauwelijks eten. Daar komt ook de uitdrukking 'komt de wind uit oost, dan is uw tijd aan het water verpoost".
Vanuit het Noorden komt ook vaak wat hogere luchtdruk. Die kan ook invloed uitoefenen op het gedrag van de vis. Daar is weer een andere term voor "komt de wind uit noord, dan is de rust in het water verstoord".
M.vr.gr,

Theo.
Gebruikersavatar
Tim van der Steen
Berichten: 125
Lid geworden op: 25-07-2005 22:43
Locatie: Houten

29-04-2006 16:35

Hmm oke daar weet is nu genoeg van, maar hoe zit het nou met, met de wind mee vissen etc?
Ze zwemmen dus (vaak) met de wind mee? Of zit daar ook iets van bijgeloof achter? :-?
Karpervissen... 'Even helemaal weg'
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

29-04-2006 17:38

Er heeft een test gestaan omtrent vangsten met verschillende wind soorten in de karperwereld. Opvallend goed scoorde zw wind maar met die wind werd ook het meeste gevist. Uit mijn logboek komt het volgende. Bij warme watertemperatuur ( zomer en najaar ) op meren ( groot water ) wind op het handje top. Op kanalen heb ik met alle windsoorten gevangen. Heb een hekel aan Noord of oosten wind tot dat ik in een kanaal een wereld sezie had met je raad het al NO wind. Het verhaal over hoge en lage druk klopt. Over het algemeen als een wind een tijd uit de zelfde hoek waait dan is het prima vissen. Laat je niet gek maken want ze vreten als ze trek hebben en soms lijkt het wel of ze er niet zijn. Dat is juist het onvoorspelbare van het karper vissen.

Tjuus
Gebruikersavatar
Tim van der Steen
Berichten: 125
Lid geworden op: 25-07-2005 22:43
Locatie: Houten

29-04-2006 17:42

OKe bedankt allemaal ik weet genoeg voor morgen ochtend :wink:

Even tussendoor:
Morgen is het hier vuurwerk avond (ivm koninginnedag (hoe je het ook schrijft :P )) op de plas ik zit uiteraard in de ochtend van ik ben ervan overtuigd dat ze dan wat activer zijn :p
Een goed plekje zoeken met de wind... dat moet toch wat worden 8)

Aju
Tim
Karpervissen... 'Even helemaal weg'
Willem Barnas

29-04-2006 18:44

Hallo,

Theo de Kreij schreef:Oostenwind brengt hoge(re) luchtdruk met zich mee. Die hoge luchtdruk heeft een negatief effect op de zwemblaas van een vis. De zwemblaas zet dan uit. Hij moet daar eerst op aklimatiseren en zal in de regel de eerste paar dagen niet of nauwelijks eten. Daar komt ook de uitdrukking 'komt de wind uit oost, dan is uw tijd aan het water verpoost".
Vanuit het Noorden komt ook vaak wat hogere luchtdruk. Die kan ook invloed uitoefenen op het gedrag van de vis. Daar is weer een andere term voor "komt de wind uit noord, dan is de rust in het water verstoord".


Dat hangt van de tijd van het jaar af, zo globaal kun je het niet stellen denk ik. En dat hogedruk een negatief effect heeft op de zwemblaas ben ik het ook niet mee eens, het effect is gewoon zoals het is en de vis zal zich aanpassen. Ik heb soms met echte stijgingen in de luchtdruk en de eerste dagen met hoge druk (boven de 1020 en 1025 Mbar) ontzettend goed gevangen, maar blijft die hoge druk lang aan, dan kan een naderende depressie de boel aan het lopen doen gaan. Hangt ook weer af van de tijd van het jaar. Teveel nuances om zomaar algemeenheden te stellen, die zijn niet representatief in mijn ogen.

Ook oostenwind kan een vanger zijn hoor, hangt er maar net vanaf hoe de bodem in elkaar zit (diepteverloop en taluds) en waar je vist, overigens had ik ook een werkelijke topsessie vorig najaar met snoeiharde noordenwind. De invloed van een temperatuursdaling van 18 > 16 graden (water) was toen samen met de plotselinge depressie (vanuit het noorden dook 'ie onder de 1010 Mbar) veel invloedrijker en deed alles als gekken azen. Moet je nu eens hebben op die 13, 14 graden watertemperatuur.......

:cry:

Pleur je mat maar in de wagen...

Ook is het zeer ahankelijk van het watertype en dan met name de diepte en het meest aanwezige bodemvoedsel, want niet alleen karper reageert op drukverschillen, ook beestjes als muggenlarven doen dat.

Ach ja, gewoon blijven vissen en alles in de gaten houden, in je kop opslaan of noteren. Vervolgens PER WATER de verbanden leggen is veel sterker.

Groeten,
Willem 8)
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

30-04-2006 09:28

Allemaal bijgeloof!!! zelfde als Mist en Volle Maan.. allemaal CRAP!!!!

ik heb gevangen bij een oostenwind met snachts volle maan en smorgens dikke mist!! was 1 van de beste sessies van vorig jaar!!

bij een variabele wind. (dus elke dag uit een andere hoek) is het gewoon moeilijk om vis te vinden.. zeker op groter water klein water maakt geen fluit uit!! op groter water moet je gewoon op de kant zitten waar al een aantal dagen (2-3 dagen) de wind op staat.. meestal is aan die kant de vis wel te vinden..

maar let wel op.. ik heb het over wind!! dus minimaal windkracht 3-4!! bij een zuchtje wind maakt het geen fluit uit.. bij kracht 1-2 heeft de wind nauwelijks invloed op het water..

ga gewoon vissen wanneer je zin hebt en vergeet al die flauwekul van wanneer je het beste kunt zitten..

ander puntje waarom word er bij ZW wind meer gevangen??? ooit gekeken hoeveel % van de dagen per jaar de wind uit die hoek komt? ik meende tussen de 30 en de 40% van de tijd.. Tjaa logisch dat er dan meer met die wind gevangen word!!

Lees ook maar het stukje van Mark Noorman in Het Visblad! kun je ook wel wat van leren..
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

30-04-2006 09:36

Dat van die hogere luchtdruk en dat de vis dan moet aklimatiseren is ronduit bullshit Theo.
Een zeer hardnekkige fabel.
Zou de vis wat te doen hebben als ie een keer aan de oppervlakte zwom en dan naar 4 meter diepte ging, drukverschil is dan vele malen groter dan veroorzaakt door de luchtdruk.
Als ie dan iedere keer moest aklimatiseren en daardoor niet at zou ie allang van de honger gestorven zijn.

Wat de wind betreft is het inderdaad afhankelijk van het water, op het ene water volgen ze de wind, op het andere water heeft wind totaal geen invloed.

Ook mist, volle maan, en bv oostenwind zijn ronduit fabeltjes.

Heb 24 jaar alles netjes bijgehouden :o
En kan je zeggen dat bij alle omstandigheden gevangen en geblankt word.

Is alleen zo makkelijk "iets" de schuld geven van je blank :lol:
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

30-04-2006 09:38

Als men een top-sessie heeft zeggen ze ontzettend vaak: komt door mijn tactiek en aas en alles net op de juiste plek!! terwijl ze dan niet naar de weersomstandigheden kijken.. en bij een blank? Tjaa licht aan het weer!! :D
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

30-04-2006 15:28

Bijgeloof en bullshit. Zouden mijn studies dan al die jaren verkeerd zijn geweest? Wellicht dat ik het beter moet uitleggen zodat het wat duidelijker word:
Hoe lager de druk, hoe groter de zwemblaas. Dus door bijvoorbeeld omhoog te zwemmen heeft dat een grotere zwemblaas tot gevolg. Er drukt immers minder water op de vis. Er moet dus gas(pure zuurstof) worden verwijdert uit de zwemblaas. Door een hoge luchtdruk wordt het water echter ineen gedrukt (waterniveau zakt) waardoor de druk in het water derhalve toeneemt. Er stroomt dan extra bloed richting de zwemblaas met een grotere zuurstofinhoud en dus met een grote zuurstofdruk(soms tot 45000 hpa. De gasklier gaat dan gas afnemen uit het bloed door meer melkzuur te produceren en voegt dat gas toe aan de zwemblaas. Doordat er meer bloed richting de zwemblaas gaat is er minder bloed beschikbaar om voedsel op te nemen. Gevolg is minder eetlust. Zolang de luchtdruk blijft stijgen blijft de zwemblaas zich continue aanpassen. Blijft de luchtdruk op 1 niveau, dan is de vis geacclimatiseerd en zal het bloed zich weer gelijkmatig door het lijf gaan verspreiden waardoor de vertering en dus eetlust ook weer toeneemt.
Bij afname van de druk hoeft er geen extra bloed beschikbaar te worden gesteld omdat het gas word afgevoerd.
M.vr.gr,

Theo.
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

30-04-2006 15:43

knap stukje onderzoek!!!



handig om te weten!
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-04-2006 16:12

Theo,

Studie is nogal wat en je gebruikt het woord vrij vaak. Het proces waarmee karper de druk compenseert in de zwemblaas is gewoon bekend en kun je opzoeken. Inderdaad wordt zuurstof toegelaten via het bloed en afgelaten via de slokdarm. Van belang is de snelheid waarmee een karper dit kan. Die is momentaan en staat de vis toe voortdurend van hoogte te veranderen. Dit kan dus nauwelijks een merkbare invloed op de eetlust hebben.

Luchtdrukveranderingen zijn trouwens relatief gering en doorgaans tamelijk langzaam. Hoe meet jij het "gevoel" wat een karper daarbij heeft? En dan nog wel zodanig dat je andere omgevingsvariabelen uitsluit? Dat deel van je onderzoek lijkt mij heel interessant.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Tim van der Steen
Berichten: 125
Lid geworden op: 25-07-2005 22:43
Locatie: Houten

30-04-2006 19:45

Hmm ik denk dat het met Remko eens ben..
En over die oosten wind..ik denk dat ik maar eens bij ga houden kwa vangsten, voor nu klinkt het voor mij meer als een fabeltje.
Maar aangezien Theo heel wat meer ervaring heeft zal er misschien toch wel punt van waarheid in zitten.

:wink: Bedankt iedereen

Mvg Tim
Karpervissen... 'Even helemaal weg'
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

30-04-2006 19:46

Tim, het verschilt echt per water.. dus als je het bij gaat houden voor jou wateren zul je een patroon ontdekken.. maar op een ander water zal je misschien wel een hele andere conclusie ontdekken..
Gebruikersavatar
Tim van der Steen
Berichten: 125
Lid geworden op: 25-07-2005 22:43
Locatie: Houten

30-04-2006 19:49

Ja dat is waar...maar dan nog denk ik dat ik veel zal hebben aan dat patroon, maar zeker iets om op te letten jah :wink:
Maar wat Remko zei, ik vis vooral op wat kleiner water in ieder geval kleiner dat 1 hectare gok op 0.8 hectare ofzo en daar zal het wel minder effect hebben op de grotere meren in omstreken etc.

Mvg Tim
Karpervissen... 'Even helemaal weg'
Gebruikersavatar
Tim van der Steen
Berichten: 125
Lid geworden op: 25-07-2005 22:43
Locatie: Houten

30-04-2006 19:50

minder van invloed op kleinere meren dan op grotere meren bedoelde ik :oops:
Karpervissen... 'Even helemaal weg'
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-04-2006 20:48

Tim,

De luchtdruk veranderd voor de wind uit. Theo volgend kun je dus beter niet op de windrichting letten, maar op verhoging van de luchtdruk.

Het is geen wet van meden en perzen. Maar op een voor mij onbekend water is de kant waarop de wind enige tijd staat zeer aantrekkelijk om het eerst te proberen. Bij een koude oostenwind zoek ik liever de plekken in de luwte. Als ik wat langer op een water bezig ben en ik het water wat beter leer kennen wordt dat genuanceerder. Ik maak me sterk dat als je een beetje oplet de keuzes op een water van 1 hectare al heel snel duidelijk worden.

Groet, Kees
Willem Barnas

30-04-2006 21:15

Eerst vissen, dan conclusies trekken.
Gebruikersavatar
Erik Romp
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-05-2005 19:14
Locatie: Renswoude

01-05-2006 16:44

volgens mij maakt oosterwind wel degelijk uit of je op ons water vangt of niet. afgelopen nacht nog een sessie gehad en de wind kwam uit het noord oosten over het water heen blazen. en niks gevangen. zelfs geen piepje, brasem of zeelt. wat in deze tijd van het jaar veel vuldig voorkomt. verder spreekt mij dat luchtdruk verhaal ook wel aan. er zijn al veel onderzoeken geweest met regen wind en zonne schijn. maar met luchtdruk nog nooit. ons water is op zijn diepst 1.50 dus water druk zal ook weinig rol spelen. En misschien is het wel zo dat als ik blank, dat ik het weer de schuld geef, maar het verbaast me dat het toch steeds die ooster wind er is als ik blank.
weet je wat het is.......`t is meer water dan vis.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

01-05-2006 20:18

Nou, het "wind-verhaaltje" is alles behalve onzin. Je merkt het vaker op de wat grotere wateren. Als je een goede harde wind hebt, die niet van richting verandert, zal je vaak meer vis zien aan de oeverkant waar de wind op blaast dan op andere delen van het water. Niet altijd zo, maar vaak wel.

Een karper probeert juist meer aan te komen qua gewicht. Als ze op een groot meer alleen maar de wind zouden volgen, zouden ze eerder gewicht verliezen dan dat ze aankomen. Daarom volgen karpers op grotere wateren de wind tot een bepaalde stuk van het meer.

Op de wat kleinere wateren is het wel zo dat ze de wind helemaal volgen tot de oeverkant waar het op blaast. Dat merk ik omdat er vaak aan die kant meer gevangen wordt dan op andere plekken van het water.
Plaats reactie