De zin van voorvoeren


Plaats reactie
richard van der veen
Berichten: 115
Lid geworden op: 15-08-2002 02:00
Locatie: groningen

29-09-2002 13:57

Mede-karpervissers vaak wordt er gezegt dat voorvoeren een must is om kans te maken op een geslaagde sessie,op afgesloten water kan ik daar wel in meegaan, maar hoe nu op de rivieren waar onze karpers een nomadisch leven leiden! Heeft het voorvoeren hierwel einig nut.Als je bv:drie dagen voert maar de vis toch niet vast kunt houden dan kun je volgens mij net zo goed niet voorvoeren.Hoe denken julie hier over?

Met voerende groet R v/d V
carpbusters groningen
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

29-09-2002 14:59

Ik heb praktisch geen ervaring op stromend water maar je theorie spreekt me wel aan.
mvg Rob van Os
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

29-09-2002 15:36

Richard,
ik ben van mening dat voorvoeren wel degelijk zin heeft op de grote rivieren. Maar echter niet op de korte termijn zoals de 3 dagen die jij noemt. Zelf voer ik altijd ong. 1 1/2 week (ik vis meestal op de Maas) en dan merk ik wel degelijk dat voorvoeren zo z'n voordelen heeft! Heb ook wel eens 2/3 dagen voorgevoert maar ben tot de conclusie gekomen dat dit inderdaad de karpers niet op de stek houdt en dus niet veel zin heeft zoals je al zegt.

Mvg,
Bart
Eat... Sleep... Go Fishing...
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

29-09-2002 17:28

Op stromend water is voorvoeren zeker effectief. Op de Maas en grindplassen heb ik er ervaring mee. En 3 dagen zijn idd erg weinig. Ik zou zeker 5-7 dagen voorvoeren, op sommige plaatsen zelfs 1,5 tot 2 weken. Dat ligt natuurlijk aan de moeilijkheid van het water.

Greetz
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

29-09-2002 18:04

op stromend water nomadische karper....nou se trekken wel maar ze hebben allemaal wel vaste stekken hor!!
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Feddrik Cruiming
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

29-09-2002 18:58

hey

Als jij gratis lekker kan gaan eten, ga jij toch ook terug om te kijken of het er weer kan.
Als je het voeren zelf lang genoeg volhoud blijft de karper ook terug komen.

Feddrik
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

29-09-2002 20:09

Freddik

Een karper kan in 1 dag voeren er niet op geconditioneerd worden dat er de volgende dag(en) weer iets ligt. Dat is onmogelijk.
Een karper die op een rivier (of in mijn praktijk-geval een lange vaart...vergelijkbaar), een voerplek leegvreet, en vervolgens verder zwemt..heeft geen enkel aanknopingspunt om te kunnen 'achterhalen' dat er de volgende dag weer iets ligt. Karpers die WEL geconditioneerd kunnen worden op "dagelijks voer" zijn karpers die een tijdje in de area blijven hangen (en dat is natuurlijk ook op rivieren of vaarten mogelijk) of karpers die op een gesloten water rondzwemmen en de volgende dag(en) dan weer over je voerplek heen komen, omdat het nu juist een afgesloten water betreft waar ze hun rondjes maken, of karpers (van rivieren of vaarten) die toevallig in de buurt hangen van je voerplek...en daar al maanden of jaren zitten, en nog maanden/jaren zullen blijven zitten...de vaste-plek-karpers.
Echter, op de vaart waar ik heb gevist is gebleken door foto-vergelijking met anderen dat daar in elk geval maar erg weinig vaste-plek-karpers waren...dat geldt ook voor de groteren.
Wat wel een mogelijkheid zou kunnen zijn, met name op grotere voerplekken waarschijnlijk, zijn karpers die gewoon de volle vierentwintig uur (tussen je voerbeurten) op je plek blijven hangen.
Ik heb af en toe wel mijn vermoedens gehad..

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Aart-Jan de Jong
Berichten: 103
Lid geworden op: 27-01-2002 01:00
Locatie: Harfsen (tussen Deventer&Zutphen)

30-09-2002 19:33

ej mensen...

voervoeren op stromend water heeft absoluut wel nut...ik heb een hele tijd instant gevist op mijn thuiswater en dat leverde nauwelijks vis op...een maximum van twee runs per sessie...
nou zijn mijn maat en ik eind van de zomer aan het voorvoeren gegaan en een leuke eigen boillie in elkaar gestoken...het resultaat...
tot nu toe een GEMIDDELDE van 3 VISSEN per sessie...
geeft toch wel wat aan dacht ik zo...

en ze trekeen inderdaad wel, maar wel over vrij vaste routes en ze hebben echt wel voorkeurs plaatsen/stekken waar ze azen!

groeten Aart-Jan
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

30-09-2002 19:51

Voeren??
Ja / Nee?
Lees maar weer:

http://www.karperwereld.nl/voerstek/ea1.htm

Sportieve groeten Henk
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

01-10-2002 12:08

Leuk artikel, bedankt Henk en Evert ook natuurlijk.
mvg Rob van Os
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-10-2002 12:16

Ach ja Rob, graag gedaan hoor,
't is geen enkele moeite geweest, want er staan op de diverse site's legio artikelen over voer, voertactieken, nut van een voerstek, enz enz.
Vooral op de site van Evert staat veel info, tot afromen aan toe.

Wel eventjes zoeken, maar het is allemaal voorhanden.

sportieve groeten Henk
Plaats reactie