sportvis akte verdwijnt


Plaats reactie
Henk Bouman
Berichten: 53
Lid geworden op: 28-06-2004 08:34
Locatie: Amsterdam

28-04-2006 08:46

Sportvisakte verdwijnt
door Roelien Wierstra
DEN HAAG - Vissers die een lijntje willen uitwerpen, hoeven binnenkort geen vergunning meer aan te vragen. Waarschijnlijk nog dit jaar staat het eenieder vrij om op de toegestane visplekken zonder een sportvisakte te hengelen.


Het schrappen van de sportvisakte is een van de voorstellen die staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken) vandaag voorlegt aan de ministerraad. Jaarlijks worden bijna 600.000 visvergunningen afgegeven.

Lasten

De sportvisakte is een van de vergunningen waar de bewindsvrouw een streep doorhaalt om de administratieve lasten verder te verlichten. Het staat gemeentes overigens vrij om van de regels af te wijken.

In totaal verdwijnen voor burgers en bedrijven 1,2 miljoen ofwel 42 procent van alle soorten vergunningen. Dat betekent een verlichting van de administratieve lastendruk met 35 procent.

Zo hoeft voor het organiseren van straatfeesten geen vergunning meer aangevraagd te worden, komt er voor bedrijven een omgevingsvergunning en wordt het makkelijker een BV op te richten.

En wie in de toekomst een serre, garage of keuken aan zijn of haar huis wil bouwen, kan dat straks zonder toestemming vooraf gaan doen, mits de bouwsels aan de gemeenteregels voldoen. De gemeente Den Haag experimenteert nu al met de soepeler regels. Leidraad: de aan- of uitbouw moet op de grond staan, het erf mag niet voor meer dan de helft volgebouwd worden en de afstand tot de weg moet één meter of meer zijn. Wel moet nog steeds aan de regels van de welstandscommissie voldaan worden.

+++++++++++++
uit de telegraaf.

Word dit een vooruitgang of zie je straks door de bomen het bos niet meer omdat ieder water andere regels krijgt?
Ik moet het eerst allemaal maar zien (zoals alles wat ze hier in nederland half bedanken)
vandaag is het feest. en morgen? is het weer feest
Maikel Scheepens
Berichten: 117
Lid geworden op: 13-01-2006 16:33
Locatie: 's-Hertogenbosch

28-04-2006 10:16

ik ben bang dat je zo een hoop overlast krijgt aan de waterkant. mensen kopen hoeven geen vergunning te kopen dus ploffen zou maar neer
Gebruikersavatar
mike van 't zelfde
Berichten: 138
Lid geworden op: 01-11-2004 13:11
Locatie: zuid - holland

28-04-2006 10:33

Ik denk dat het een grote bende langs de waterkant word als deze regel er echt doorkomt.
Dan komen er geheid van die taferelen als grote party tenten en heel de bende langs de waterkant en mag er straks gewoon helemaal nergens meer gevist worden. Ook het onderhoud en de kwaliteiten van de wateren zullen achteruit hollen!!

Groeten Mike
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-04-2006 10:40

2007 word het het jaar van de nieuwe Vispas:
Op 1 januari 2006 is de fusie tussen OVB en de NVVS een feit. Deze organisaties gaan dan samen verder onder de naam Sportvisserij Nederland. De nieuwe vereniging zal als één krachtige landelijke hengelsportorganisatie diensten leveren aan de aangesloten hengelsportfederaties, verenigingen, sportvissers en andere belanghebbenden.

Sportvisserij Nederland wil samen met de federaties en verenigingen een eenvoudiger, uniformer en toegangelijker stelsel van visdocumenten tot stand brengen. Een stelsel dat is aangepast aan de hedendaagse eisen en mogelijkheden.

Nederland gaat de komende jaren hard aan de slag om gezamenlijk te komen tot de integratie van de Sportvisakte, de Grote Vergunning en de federatievergunning(en). We streven naar één modern document: De VISpas.

De VISpas krijgt de Vorm van een lidmaatschapskaart. U kunt vergelijken met de lidmaatschapskaart van de ANWB. De Pas wordt voorzien van gecodeerde gegevens, die aangeven van welke vereniging en de federatie de kaarthouder lid is. En in welke wateren hij of zij mag vissen. Sportvisserij Nederland zal de productie van de VISpas verzorgen. De distributie zal echter via de federaties en verenigingen lopen.

De federatievergunning met de sportvisakte zullen in zijn geheel verdwijnen
niels bennink
Berichten: 384
Lid geworden op: 13-03-2005 08:38

28-04-2006 10:51

Hier stond in de krant dat het alleen om de sportvisacte gaat en niet over de vergunning van de visrechthebbende.
erwin van der meule
Berichten: 161
Lid geworden op: 07-06-2004 17:04
Locatie: leidschendam

28-04-2006 10:57

ik zou het een betere solutie vinden als de sportvisakte en rechthebbende in 1 grote vergunning komt. vergunning tientje of misschien 2 duurder maar overal vissen met 1 vergunning. ik moet elk jaar stuk of 10 stadsvergunningen halen. daar word ik ook beetje gestoord van. maar vergunning wegdoen is een hele slechte optie als je het mij vraagt
de morgenstond, haalt karper uit de plomp
Bernard Holtkamp

28-04-2006 11:41

Het is een feit dan mensen moeite hebben met goed lezen.
Het is een feit dat kranten vaak dingen niet goed brengen.

Gevolg?

Straks vele vissers die tijdens controlle geen papieren kunnen tonen want""het heeft toch in de krant gestaan" dat je geen vergunning meer nodig hebt.

Gaat leuk worden :evil:

Bart
Gebruikersavatar
mike van 't zelfde
Berichten: 138
Lid geworden op: 01-11-2004 13:11
Locatie: zuid - holland

28-04-2006 11:43

Wat in het bericht van Klaas staat lijkt mij wel wat.
De vispas. Misschien dat dan ook wel de mensen eens een keer weg blijven vanhet water die er alleen maar een zooitje maken (achterlaten) en herrie lopen te trappen.
Gebruikersavatar
louis kanters
Berichten: 130
Lid geworden op: 22-08-2005 20:49
Locatie: someren

28-04-2006 19:24

ik hoorde het vanmorge om half 7 op de radio
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-04-2006 19:56

Een voorbeeldje wat er fout gaat in de kranten, deze mail kreeg ik van sportvisserij nederland.


Foutieve berichtgeving De Telegraaf

Veel onrust binnen sportvisserij


Sportvisakte verdwijnt pas in 2007

De Sportvisakte verdwijnt pas in 2007 als wijziging van de Visserijwet doorgaat en niet in 2006 zoals vrijdag in De Telegraaf stond. De publicatie in De Telegraaf bevat zoals wel vaker veel fouten en leidt tot veel verwarring.


De Sportvisakte is een belasting die alle sportvissers die in de binnenwateren vissen jaarlijks aan de overheid moeten betalen. Deze belasting gaat dus per 2007 verdwijnen.


Visvergunning blijft !

Daarnaast heeft een sportvisser de toestemming nodig van een watereigenaar om in diens water te vissen. Deze toestemming, de visvergunning blijft -hier verandert niets aan- en gaat juist voor alle wateren gelden. Als een sportvisser niet over een wettelijk verplichte visvergunning beschikt, vist hij/zij illegaal en loopt het risico te worden beboet. Vanuit politie, de Algemene Inspectie Dienst, buitengewone opsporingsambtenaren en controleurs van hengelsportverenigingen wordt hierop toegezien.


VISpas

Vanuit de hengelsportorganisaties wordt hard gewerkt om tegen zo laag mogelijk kosten een vergunning voor zoveel mogelijk wateren aan sportvissers aan te bieden. Nu al bestaat de Grote Vergunning waarmee sportvissers die lid worden van één hengelsportvereniging zonder meerkosten in heel veel wateren van de andere 1.000 hengelsportverenigingen in Nederland kunnen vissen. Volgend jaar wordt deze Grote Vergunning verder uitgebreid en opgenomen in één nieuw document: VISpas die wordt uitgegeven door Sportvisserij Nederland. Alle 400.000 aangesloten sportvissers krijgen dan automatisch deze VISpas via hun hengelsportvereniging. Mocht men willen weten welke hengelsportvereniging in de buurt is gevestigd, dan kan men contact opnemen met de landelijk overkoepelende vereniging Sportvisserij Nederland (tel. 030- 6058400 tijdens kantooruren) of kijken op de site http://www.sportvissen.nl
beetje bij beetje
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

29-04-2006 10:21

De kleine addertjes onder het gras.

Vergunningen zullen ten alle tijden een wettelijke basis moeten hebben, dit zal in de nieuwe visserijwet moeten worden opgenomen. Die nieuwe wet is op dit moment nog niet door de tweede en eerste kamer aangenomen. Zonder de goedkeuring van die nieuwe wet ligt er een probleem voor Sportvisserij Nederland en dus ook voor ons vissers. Ook is het zo dat de AID zich terug trekt als het om controle gaat van visvergunningen. De kamer van binnenvisserij zal in de toekomst ook verdwijnen, de overheidsinstantie die goedkeuring geeft aan pachtovereenkomsten. Sportvisserij Nederland zet op dit moment alles op alles om deze zaken op tijd in orde te krijgen. Is zoals ik er tegen aan kijkt 5 voor 12. Een organisatie als Sportvisserij Nederland met meer dan 600000 leden verdient hier alle steun in. De Federatie ZWN is op dit moment om met een 50 tal BOA’S een overeenkomst te sluiten om controles uit te gaan voeren met een goede landelijke wet achter de hand is het alleen mogelijk.

Peter
dylann roverts
Berichten: 40
Lid geworden op: 04-04-2006 11:00
Locatie: beuningen (gld)

29-04-2006 15:10

eindelijk het moment waar ik op heb zitte wagte kan ik eindelijk ZONDER vergunning met 2 hengels vissen.
yes :D :D :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
!!!-lekker vissen jongens-!!!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

29-04-2006 17:01

Dan wel met toestemming van de visrechthebbende.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

29-04-2006 17:13

Dylann,

Beter leren lezen, voordat er weer eindeloze vergissingen ontstaan.

Paul
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

29-04-2006 18:03

Dylan zit te stangen. :)

Ik heb btw ook gehoord dat kinderen van onder de 16 vanaf 2007 niet anders als met pappie mee aan het handje mee mogen vissen :wink:
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

29-04-2006 18:15

Heb je ook geen vergunning meer nodig voor 2hengels??
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

30-04-2006 09:59

Volgend jaar heb je een vergunning nodig van je eigen Hengelsport vereniging + een vispas! dit geld alleen als je ouder ben dan 15 volgens mij of met 2 hengels vist..

vis je met 1 hengel heb je aan een vergunning van je HSV voldoende.

zo zit het toch??

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

30-04-2006 12:34

Alleen een vispas heb je nodig.
Je hebt die pas nodig als je ouder als 14 bent.

Als je met één hengel vist heb je ook die vispas nodig.
Als je in bevaarbaar water wilt vissen kun je met de basispas uit de voeten. De basispas vertegenwoordigd in grote lijnen dezelfde wateren als nu de sportvisakte.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

01-05-2006 17:17

doen ze goed en als je loopt te kloten aan de waterkant pas inleveren en op een lijst!

zou toch wel erg mooi zijn als dat gaat lukken!
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

03-05-2006 12:29

http://www.sportvisserijnederland.nl/ne ... asp?id=244

De Sportvisakte blijft in 2006 naast de Grote Vergunning /vergunningen nog gewoon bestaan. Sportvisserij Nederland wil in 2007 samen met de federaties en verenigingen een moderner en eenvoudiger stelsel van visdocumenten op poten zetten. Voor 2007 is het voornemen om de Sportvisakte, de Grote Vergunning en zo mogelijk Federatievergunning(en) samen te voegen tot één document: de VISpas.

Voor de meest actuele informatie, zie:

http://www.sportvisserijnederland.nl
Met vriendelijke groet,
Robert.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

03-05-2006 12:38

In de Telegraaf van vrijdag 28 april stond pontificaal op de voorpagina het bericht dat 'vissers die een lijntje willen uitwerpen, binnenkort geen vergunning meer hoeven aan te vragen.' Volstrekt fout!!!

Het is wel zo dat 2006 het laatste jaar is van de Sportvisakte, maar vanaf 2007 is juist voor alle wateren altijd een visvergunning nodig! Voor de aangesloten sportvissers is dat de VISpas en voor de niet aangesloten sportvissers (vrije hengelaars) is dat de basisvergunning.
Jeugdleden met een volledige bevoegdheid, tot een leeftijd van 14 jaar (jonger dan 15 jaar dus!!!!!!!!!!!!!!!!) krijgen een jeugdVISpas.
Met vriendelijke groet,
Robert.
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

07-05-2006 17:00

dus als ik het goed begrijp moet je gewoon je vergunning aanschaffen in mijn geval die van benthuizen die ik bij het gemeentehuis kan halen en daarnaast moet ik ook nog een vispas in plaats voor je visakte en die krijg je weer als je lid bent van een visvereninging kan iemand mij vertellen hoe duur een visvereninging is gemiddeld?
ik vind dit maar voor een hoop onrust zorgen laat het lekker zo mn eerste jaar met alle vergunningen vissen en 2 hengels en nu alweer gezeik
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

08-05-2006 09:52

Patrick,

Hoezo gezeik? Het wordt er alleen maar makkelijker en eenvoudiger op straks. Die vergunning van Benthuizen, is die van de gemeente? In dat geval denk ik niet dat deze is aangesloten bij de Federatie en dus bij Sportvisserij Nederland en dus los zal staan van de basispas (visakte) of vispas (visakte + eventueel andere WEL aangesloten hsv's waarvan jij lid bent)...

Het is alleen maar de bedoeling om zoveel mogelijk water voor zoveel mogelijk mensen bevisbaar te maken....
Met vriendelijke groet,
Robert.
Plaats reactie