actie tegen bowfishing?


Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

27-04-2006 08:35

Bas Breetveld schreef:
Mark Noorman schreef:Kev,

De meeste Nederlandse karpervissers zijn al te beroerd om een vinger uit te steken voor hun hobby

Groeten,

Mark


Wat is dit nou weer voor een uitspraak?


Bas,

Wat ik bedoel, is dat als er een oproep wordt gedaan om een ALV van een HSV te bezoeken de respons maar zeer matig is. Veel karpervissers kijken niet verder dan hun hengel lang is.

Het verdwijnen van de WOR is ook zoiets, er ligt straks een enorme kans voor ons om het nachtvissen op veel plaatsen goed geregeld te krijgen. Doen we niets dan is het in mijn ogen een enorme bedreiging en mag je op nog maar weinig plekken een tentje of stretcher gebruiken. Maar o wee als een stel Amerikanen er een gestoorde hobby op nahouden, dan zijn ze wel in beweging te krijgen...

Ik hoop dat mijn punt zo wat duidelijker is.

Groeten,

Mark
kev zmindah
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-07-2005 13:38
Locatie: leidseveen

27-04-2006 12:11

Guido Ven broek schreef:ik vind dit puur zonde.

het gaat immers ook nergens over.

Als ik de vis die ik vang zou dood moeten maken zou ik inderdaad niet vissen. als je hem opeet ok mar gewoon in de container gooit voor waarschijnlijk witvismeel vind ik nergens over gaan.

Ik zou heel graag willen big game vissen maar het afmaken van een Merlijn (of iets dergelijks) omdat ik er mee op de foto wil kan ik niet over mijn hard verkrijgen.

Denk niet dat wij hier iets tegen kunnen doen en een Email naar greenpeace is eerder dom dan dat het iets uithaalt. zetten zij de foto volgende keer in de folder tegen karper vissen.

maar met pijn aan mijn hard kijk ik naar die hillbillies met hun pijl en boog. gelukkig is karper vissen aan het overwaaien naar Amerika.

ja wij rammen een haakje door de bek van de vis maar hoeveel target vissen zijn niet heel vaak gevangen ik zelf heb ook een paar vissen meerdere keren gevangen en die vissen zijn met mij opgegroeid en als ze zouden dood gaan zou ik het ook erg vinden zoals wij allemaal treuren als er een target vis dood gaat.

ja vissen is dubbel ik weet het maar het grote belangrijke verschil is dat wij begaan zijn met de gezondheid van karpers en met pijl en boog heb je dat duidelijk niet maar als je het dan nog als voedsel gebruikt prima maar just voor fun zou anno 2006 niet meer moeten gebeuren naar mijn idee

maar anyway een email aktie naar een Amerikaanse stichting bijvoorbeeld van karper vissers zou nuttiger zijn.

groetjes.
Guido


guido,
dat laatste wat je noemt is zeker een beter idee, zoek maar op ,ik mail wel.
greenpeace van de baan dus...
kev zmindah
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-07-2005 13:38
Locatie: leidseveen

27-04-2006 12:26

Bas Breetveld schreef:
kev zmindah schreef:in australie is het inderdaad een plaag, maar niet in amerika.

en check die site even wat beter, het gaat niet alleen om de karper, maar ook om lepelsnoek(gar), haaien, aligators en roggen, allemaal soorten die geen plaag vormen, maar eerder bedreigt zijn. het gaat mij om de manier waarop, ze gedood worden (is ook al bekend bij de meesten hier dus ga ik niet nog eens uitleggen) , maar het zal idd iedereen hier wel weer geen reet interesseren... ik heb i.i.g. al een mailtje verstuurd, nu de rest nog (info@greenpeace.nl)

mvg
kevin


Stop jij ook meteen met vissen dan?


nee , uiteraard stop ik niet met vissen dan. maar wat die rednecks doen is gewoon treurig, waarom niet gewoon met een hengel vissen dan? is dat te moeilijk voor die klanten dan?

ik vind het ook aardig triest om de papegaai-vissen te vangen, en als ik zie dat iemand op een lompe manier met de vis omgaat zeg ik hier ook altijd wat van, zeker tegen groepjes jeugd, waar een hoop mensen op dit forum toch liever niet bij i.d. buurt durven te komen.

p.s. ik heb de vorige posting aangepast, dus geen gemail met de wolsokken...

maar voor de mensen die het allemaal weer niks vinden: jongens jullie hebben allemaal gelijk! mazl. k.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

27-04-2006 17:42

Het is wel leuk om een met een handje "dutch carpfreaks" een actie te verzinnen tegen het amerikaanse bowfishing maar dat heeft natuurlijk vrij weinig zin. Ander land, andere normen en waarden. Het ziet er voor ons natuurlijk erg gruwelijk en zinloos uit dat geknal met die pijl en boog, dat snap ik best. Zijn ook wel 200 topics over geweest, maar zo is het nou eenmaal daar. Om als karpervisser een actie tegen karpervissers te beginnen is een beetje "pot verwijt de ketel" lijkt mij. Want in feite vissen hun ook gewoon. Al glijdt de vis niet mooi vanaf de onthaakmat terug "to fight another day" maar is het einde verhaal.
Nogmaals, ik snap je ergenis wel, maar je kunt er gewoon niets aan doen of je moet amerikaans staatsburger worden en daar de landelijke politiek in gaan. En dan nog zul je het niet van de grond krijgen. Dat wellicht zeldzame diersoorten als garfish en alligator (populatie-aantallen zijn mij niet bekend) ook met pijl en boog kapotgeschoten worden is natuurlijk een foute zaak. Maar de amerikaanse wetgeving zou dan aangepast moeten worden zodat zeldzame diersoorten niet meer belaagd kunnen worden zoals dat in Nederlands ook ging met bijvoorbeeld de patrijs.
Je kunt de gang van zaken (omtrent karpers) in de Verenigde Staten en Australie niet vergelijken met hier in Nederland en ik denk dat je ook weinig van de grond kunt krijgen om er wat aan te doen. Als er iets te doen is zou het voor de mogelijk zeldzame of kwetsbare diersoorten moeten zijn, maar dan moet onderbouwd aangetoond worden dat de populatie kwetsbaar is, aantallen achteruit gaan enz. enz.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

27-04-2006 17:59

Mark Noorman schreef:Doen we niets dan is het in mijn ogen een enorme bedreiging en mag je op nog maar weinig plekken een tentje of stretcher gebruiken.
Mark


Er zijn ook nog mensen binnen de karpervisserij (ik o.a.) die dit alleen maar toejuigen. Het lijkt er ernstig op dat daar geen rekening mee wordt gehouden. Over welke bedreiging dit gaat is mij dus volkomen vreemd.

Hier gaan roepen dat de meeste Nederlandse karpervissers geen vinger uitsteken voor hun hobby lijkt me tamelijk zinloos. Vooral het openbaar spuien van dit soort kritiek doet onze hobby geen goed.
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

27-04-2006 18:27

Hmmm, ben ik toch niet de enige die er zo overdenkt :D
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-04-2006 19:29

Eerlijk gezegd best wel een interresante invalshoek...zal het dan niet zo kunnen zijn dat straks "iedereen" het water op gaat met zijn boot(je).

Krijgen we weer hele andere toestanden als iedereen tegelijkertijd door de sluis heen wilt varen 8) ....kon je altijd de klok op gelijk zetten in de zomermaanden als er weer zo'n patser mt z'n cruiser voordringt bij de bruggen en sluisen :D
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

27-04-2006 20:13

Dat zal wel meevallen Hans, hoewel steeds meer mensen voor de vrijheid van een boot(je) kiezen. Ik heb wel ondervonden dat de 'luie' bivvy-visser een heel ander mens is dan degenen die actief vanuit een boot vissen. Dit met respect voor de bivvy-vissers. Dat zij graag op deze manier vissen wil echter nog niet zeggen dat ik ze ook graag langs de waterkant zie.

Ik zal mijn standpunt in deze hier niet openbaar verkondigen om mijn hobby verder niet in diskrediet te brengen.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

27-04-2006 23:58

Mark, iets genuanceerder kan toch zeker wel? Je gaat iedere karpervisser die geen alv's bezoekt hier openlijk voor "te beroerd" uitmaken. Kom op zeg...
Vind je het heel erg als ik me niet inzet voor het nachtvissen in Nederland? Ja? Mag ik er dan aan toevoegen dat ik hardop zit te hopen op een compleet nachtvisverbod in Nederland? Tja Mark, we hebben nu eenmaal niet allemaal dezelfde wensen als jij. Hetzelfde geld wat mij betreft voor veel andere "belangen"; 3 hengels? (lekker belangrijk, 2 is ook goed), Tenten. Tent? Wat is een tent? Hebben we die nodig met vissen? Nee, ik ga nooit naar alv's. Inzetten voor de karpervisserij? Ja, maar op andere manieren. Karpervissers voorlichten over het vissen op openbare wateren bijvoorbeeld. Ik ga geen belangen behartigen waar ik zelf op tegen ben, of wat ik compleet onnodig vind.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

28-04-2006 07:48

Heren,

Natuurlijk overdrijf ik iets om mijn standpunt duidelijk te maken. En Bas, blijkbaar verschillen onze meningen, is helemaal niets mis mee.

Chris, jij bent duidelijk erg actief, op jou doel ik dus niet. ALV's en WOR waren slechts twee voorbeelden, jij noemt al enkele andere.

Wat we ons denk ik niet realiseren, is dat als straks de WOR weg is, agenten waarschijnlijk veel beter op de hoogte zijn van de regels dan nu het geval is. Het is immers per gemeente in een APV geregeld en niet meer een landelijke wet. Ik pas ervoor om me min of meer als 'crimineel' te moeten verstoppen. Ik zorg liever dat het goed geregeld is.

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-04-2006 07:54

Ik gun alle takken van de hengelarij zijn ding.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

28-04-2006 07:59

ook het welbekende neusvissen? :D
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-04-2006 13:10

Tja Bas en Chris, zo heeft ieder zijn eigen uitgangspunten en wijze van vissen, helemaal niets mis mee. Heel mooi dat niet iedereen op dezelfde manier vist. Maar lang niet iedereen wil of kan vanuit een bootje vissen en ook lang niet iedereen wil alleen maar overdag vissen. Een grote groep vist wel graag 's nachts en liefst met gebruikmaking van een vistentje of plu of oval. Ook daar is op zich niets mis mee, al is het niet jullie 'ding'. Maar om dat ('vistentje') gelegaliseerd te krijgen via gemeentelijke APV's zal iedere gemeente via de visrechthebbende(n) benaderd moeten worden en daar zullen dus degenen die 's nachts wel met een 'vistentje' willen vissen dus het nodige voor moeten gaan doen via hun HSV en / of Federatie.
Het is wat mij betreft veel tekort door de bocht om b.v. te zeggen: ik vis vanuit een bootje of ik vis alleen maar overdag en hoop dat het nachtvissen maar afgeschaft gaat worden.
Gelukkig staat het eenieder vrij om en wanneer te vissen zoals hij of zij dat wil en ben ik persoonlijk tegen beperkingen om bepaalde zaken maar af te gaan schaffen omdat een deel ergens een andere mening of meningen over heeft.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

28-04-2006 17:13

Hallo Aart,
Maar waarom is het dan te kort door de bocht als je wil dat nachtvissen afgeschaft word? Dat is gewoon een eigen mening en uitgangspunt, en heeft niets te maken met "kort door de bocht". Je kan toch ook niet zeggen dat het te kort door de bocht is als je wil dat alle betaalwaters afgeschaft worden? Ook in dit geval is er een grote groep die het daar niet mee eens zou zijn. In mijn ogen brengt het legaliseren van het nachtvissen alleen maar ellende (net als die betaalwateren, voordat iemand hier met appels en peren komt) , maar om dat te "kort door de bocht" te noemen, vind ik écht te kort door de bocht. En nogmaals, ik ga me echt niet inzetten voor zaken waar ik zelf mijn bedenkingen over heb! Lijkt me logisch toch?

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

28-04-2006 17:38

Nog een keer, speciaal voor Aart:

Bas Breetveld schreef:Ik zal mijn standpunt in deze hier niet openbaar verkondigen om mijn hobby verder niet in diskrediet te brengen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-04-2006 20:18

Het bovenstaande gaat mij als liefhebber van de karpervisserij boven mijn pet. :-?

Om op het topic terug te komen. Join them:

http://www.hsus.org/

:wink:

Groet, Kees