Hengeltoppen omhoog of omlaag


Plaats reactie

Ik vis meestal met me hengel omhoog of omlaag...

omhoog
17
18%
omlaag
75
82%
 
Totaal aantal stemmen: 92
Gebruikersavatar
Barry Koster
Berichten: 154
Lid geworden op: 31-03-2006 14:43
Locatie: Muntendam

24-04-2006 18:18

Ik had afgelopen weekend weer eens een discussie met me vismaat wat nou beter was :lol:
hij vist met zijn hengeltoppen naar beneden en ik omhoog of recht uit ligt er aan of ik toplood gebruik.

-ik vis met mijn toppen omhoog omdat dan het terugveer effect groter is als me lood los komt.

-me maat vis met toppen naar beneden omdat dan zijn lijn lager over de bodum loopt.

Der is voor biede manieren wel wat te zeggen maar misschien dat het verschil meer naar boven komt als je op verschillende water vist (groot/klein helder/troebel) of maakt het allemaal niet zoveel uit :roll:

groeten Barry
Waarom hip doen als je Groninger kan zijn??
Gebruikersavatar
Alain Vandebeek
Berichten: 8
Lid geworden op: 16-04-2006 00:27
Locatie: Genk Belgie

24-04-2006 18:28

Ik denk persoonlijk niet dat het zoveel uitmaak,
Ik vis meestal met de hengeltoppen omlaag alleen als er veel stroming is met de toppen omhoog omdat dan de stroming minder lijn kan pakken.
Laatst gewijzigd door Alain Vandebeek op 24-04-2006 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Veni Vidi Vissen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-04-2006 18:31

De toppen omlaag, ik wil niet voor Duitser aangezien worden.. :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Barry Koster
Berichten: 154
Lid geworden op: 31-03-2006 14:43
Locatie: Muntendam

24-04-2006 18:33

Henk ter Maat schreef:De toppen omlaag, ik wil niet voor Duitser aangezien worden.. :oops:



Hhhhmm das een goed punt om ook omlaag te vissen^^
Waarom hip doen als je Groninger kan zijn??
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

24-04-2006 18:39

Ik vis altijd met de toppen omhoog.

Ongeacht in welke situatie of viswater.

De onderste handgreep bevindt zich op heup-hoogte, en dan steken de toppen strak omhoog (onder een hoek van ca 49,762522228376 graden).

De hengels staan onderling ook onder een hoek, in een waaiervorm, de onderste handgrepen ca 10,23cm uit elkaar (gemeten vanuit het hart), en dan uitwaaierend in een mooie hoek van 12,34°.
Anders staat dit niet mooi.

Dit doe ik alleen omdat dit in "de bladen" staat op de foto's.

MVrGr;
WouteRStegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jomar Spanjaard
Berichten: 12
Lid geworden op: 05-04-2006 17:51
Locatie: Zaandam

24-04-2006 19:09

persoonlijk ligt dat verschil bij mij echt puur op het soort water waar ik vis , ik hou van lastige plekken met veel opstakels, bij mij is de bodem verre van schoon, hier staan bij mij de hengeltoppen ook echt hoog, we hebben duidelijk gemerkt dat dit relateerd in het bijna niet meer verspelen van vis op die stek,
vis ik op een water waarvan ik "bijna" zeker van weet dat de bodem schoon is, dan ga ik soms lager met de toppen maar meestal niet eens.
over het algemeen heb ik op de meeste plekken liever niet dat mijn lijn zo dicht mogelijk over de bodem loopt (gebruik ook geen toplood) omdat deze alleen maar kan beschadigen en dit toch een cruciaal onderdeel is om je vis op te verspelen.
tevens krijgt de vis naar mijn idee in veel gevallen ( als je hoog staat ) meer druk van de hengeltop na de aanbeet i.p.v van de baitrunner, de hengeltop verdeeld de kracht dan wat gelijkmatiger.
maar 1 ding is zeker, elk water heeft zijn eigen gebruiksaanwijzig,

succes :wink:
op jacht naar de open-water gigant
Gebruikersavatar
kevin walravens
Berichten: 203
Lid geworden op: 25-09-2005 13:53
Locatie: Nootdorp

24-04-2006 19:43

1 omhoog en 1 omlaag :wink:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-04-2006 19:44

Natuurlijk verschilt dit per water en per situatie. Wat dat betreft slaat de poll ook nergens op, er valkt geen standaart antwoord te geven op deze vraag.
Op dit moment vis ik veel met de toppen omlaag, soms zelfs net onder water. Dit omdat ik op vrij korte afstand vis op een zwaar dressuurwater. Ik vis ook met de lijnen vrijwel slap, nog zo strak dat ik nog net een zakker kan waarnemen.
Als ik wel op afstand of bij obstakels vis zet ik de hengels meestal horizontaal, soms heel iets omhoog.
Persoonlijk hou ik ook altijd rekening met de slipafstelling, als je de slip dicht hebt kan je beter niet de toppen naar beneden zetten, krijg je hele leuke beten mee.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

24-04-2006 19:49

ja daaf.. 1 piepje en dan KLATS!! hengel weg :-) vorig jaar 1x meegemaakt kon de hengel nog niet grijpen voordat die kopje onder ging..


ik vis meestal met de toppen schuin naar beneden in het verlengde van de lijn.. dus niet in een hoek..

Gr. Remko
Wout Haasjes
Berichten: 204
Lid geworden op: 28-03-2005 14:48
Locatie: Hengelo

24-04-2006 21:15

Wouter Steggink schreef:Ik vis altijd met de toppen omhoog.

Ongeacht in welke situatie of viswater.

De onderste handgreep bevindt zich op heup-hoogte, en dan steken de toppen strak omhoog (onder een hoek van ca 49,762522228376 graden).

De hengels staan onderling ook onder een hoek, in een waaiervorm, de onderste handgrepen ca 10,23cm uit elkaar (gemeten vanuit het hart), en dan uitwaaierend in een mooie hoek van 12,34°.
Anders staat dit niet mooi.

Dit doe ik alleen omdat dit in "de bladen" staat op de foto's.

MVrGr;
WouteRStegginK


[offtopic]

Lik hier wa da'w met n'en tukker van doon hebt, 't blif 'n apart volkje 8)

Wat veur bladen hebt ze de onderste handgreep op heup-hoogte eigenlijk? Ik kan me alleen de tuk, chick en seventeen bedenken.....

[/offtopic]

Ikke meestal met de toppen omlaag......
Thijs Lutters
Berichten: 349
Lid geworden op: 14-03-2006 15:19
Locatie: Noord Brabant/ Liessel

24-04-2006 21:17

ik zou hier hengels omhoog doen persoenlijk als je hier een run krijgt en je hengeltoppen staan om laag snijden ze langs te stenen en dan ja pats lijn kapot vis verspeeld dus hier doe ik liever de toppen omhoog zou dat eigelijk wel overal doen waar veel stenen op de bodem liggen.

mvg thijs.
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

24-04-2006 21:22

ongeveer horizontaal en ongeveer 30 cm boven de grond... :roll:
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

24-04-2006 21:40

Lekker zo laag als mogelijk ! Vooral omdat ik met toplood vis doe ik juist me toppen omlaag. Hierdoor verminder je de hoek bij het toplood zelf en de hoek bij je topoog . Moet je maar is proberen ! Dit is gewoon vele malen beter voor je beetregistratie. Verder doe ik hem in sommige gevallen gewoon horizontaal, dit omdat ik dan met me slip dicht zit. Zoals al eerder genoemd vliegt je hengel eruit als je dan met je toppen naar beneden vist.
Ik moet bekennen dat ik me hengels nooit hoger als horizontaal vis ! Vind dit tot nu toe nog niet echt nodig. Verder is het gewoon hoe hoger je topogen van het water af staan hoe minder lijn er over de bodem loopt. Aangezien iedereen zoveel mogelijk lijn (in de meeste gevallen ) op de bodem wil hebben zullen de meeste net als mij voor die laggen toppen kiezen(inclusief Duitsers).


groeten !!
Gebruikersavatar
Jomar Spanjaard
Berichten: 12
Lid geworden op: 05-04-2006 17:51
Locatie: Zaandam

24-04-2006 23:24

maar voor wegvliegende hengels hebben ze jaren geleden al een prachtige uitvinding gedaan.... de baitrunner :wink:
op jacht naar de open-water gigant
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

25-04-2006 00:28

Barry Koster schreef:hij vist met zijn hengeltoppen naar beneden en ik omhoog of recht uit ligt er aan of ik toplood gebruik.

-ik vis met mijn toppen omhoog omdat dan het terugveer effect groter is als me lood los komt.



groeten Barry


ik hoop voor je dat je dan toch geen toplood en toppen omhoog samen gebruikt! lekkere aanbeet zal je dan krijgen, vind het zowieso onzin om met je toppen omhoog te vissen als er geen wier of obstakels onder de kant bevinden. en de reden die jij geeft kan ik me ook niet echt in vinden. maarja ieder zijn opstelling natuurlijk!

mvg joery
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

25-04-2006 08:57

Mijn hengels liggen altijd op de grond.Meestal is de ondergrond horizontaal
en steken mijn hengels dus rechtdoor.Bij een schuin naar benedewaartse ondergrond wijzen de hengels naar beneden en visa versa bij een oplopende ondergrond, waarbij aangetekend moet worden dat mocht het zo zijn dat ik piepkastjes gebruik dit gebeurt doormiddel van zeer korte steunen die helemaal in de ondergrond verdwijnen en zo doende dat alleen het piep gedeelte boven het maaiveld uitsteekt,derhalve zullen dus de hengels ook een opwaartse houding aannemen mocht dit gerief gebruiken maar dit wordt alleen gebruikt ingeval van sterk vermoeide oogleden die drijgen dicht te vallen.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Barry Koster
Berichten: 154
Lid geworden op: 31-03-2006 14:43
Locatie: Muntendam

25-04-2006 15:00

j van der beek schreef:ik hoop voor je dat je dan toch geen toplood en toppen omhoog samen gebruikt!



nee ik vis weing met toplood... alleen op plekken waar het echt niet zonder kan en dan heb ik ze meestal recht of iets naar beneden staan..
Waarom hip doen als je Groninger kan zijn??
Gebruikersavatar
Erik de Roos
Berichten: 143
Lid geworden op: 29-08-2004 22:13
Locatie: rijswijk ZH

25-04-2006 16:50

Jomar Spanjaard schreef:maar voor wegvliegende hengels hebben ze jaren geleden al een prachtige uitvinding gedaan.... de baitrunner :wink:


Soms is het wel noodzakelijk dat je slip dicht staat dus klopt niet echt wat je zegt nu.
En voor de duidelijkheid dat gebeurt natuurlijk alleen als we achter de hengels zitten en met 1 piep aan kunne slaan.

Balle !!
Gebruikersavatar
Jomar Spanjaard
Berichten: 12
Lid geworden op: 05-04-2006 17:51
Locatie: Zaandam

25-04-2006 18:57

tja erik , met alle respect , ieder zijn ding natuurlijk.
maar ik vis 9/10 keer moeilijk i.v.m opstakels en moet er erg snel bij zijn toch kies ik ervoor om hier gewoon op de baitrunner te vissen ( ik denk ook 9/10 karpervissers ) ik zet deze dan wel flink strak, lijkt me toch een stukkie veiliger, tevens kan je met de hoek van de top van de hengel naar de stek je vis vaak al sturen gelijk na de aanbeet, tijdens het drillen doe je precies het zelfde. ( werkt bij mij erg vaak , maar niet altijd geef ik toe)
en het aanslaan na 1 piep doe ik ook niet , na 1 piep heb ik persoonlijk te weinig info wat er onder water heeft afgespeeld, 1 piep betekend nog geen karper op mijn wateren.
maar ben er van overtuigd dat meerdere dingen kunnen werken, dus als jij zo ook je vis op de mat krijgt zou ik er zeker mee door gaan :wink:

geluk!
op jacht naar de open-water gigant
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

27-04-2006 14:46

geheel afhankelijk van de omstandigheden.
Groet'n,
Tim
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

27-04-2006 14:56

weinig stroming omlaag.
Veel stromming omhoog.
Veel wind weinig stroming in het midden.
gewoon wind stil en zon ook iets naar beneden.

zo iets doe ik altijd
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

27-04-2006 17:14

Altijd: omlaag

Zoiets doe ik altijd :wink:





Ik probeer altijd de hoek ten opzichte van je lood zo klein mogelijk te houden. Dus vis ook practisch altijd met losse steunen tegenwoordig. Daarbij wil ik dat de lijn zo laag mogelijk bij de bodem ligt dus vandaar de top zo laag mogelijk. Bij obstakels onderwater natuurlijk niet altijd mogelijk. Bijvoorbeeld waterplanten, taluds (mosselen) takken. Maar wanneer er weinig ellende op de bodem ligt vis ik vaak met de topppen onder water. Vooral op korte afstand, om toch zoveel mogelijk het laatste stuk lijn bij de bodem te houden. Plus je vangt niet zoveel wind met je hengeltoppen en het stuk lijn boven water. Op een dressuurwatertje vis ik wel geregeld de toppen boven water om ze goed in de gaten te kunnen houden. Tikken op de top verraden de vis vaak lang voordat je een piepje krijgt. De toppen echt omhoog doe ik nooit, zie er weinig voordeel van in. Krijg je alleen maar vleermuisaanbeten :wink:
Plaats reactie