Overplaatsen van karper?


Plaats reactie
brad reeve
Berichten: 57
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

27-09-2002 22:34

Ik vroeg me iets af en misschien kunnen jullie me helpen. Is het overplaatsen van karper naar een ander water tegen de wet of mag je het officieel wel doen? Ik wil het zelf niet gaan doen, maar wil even weten hoe het zit.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

27-09-2002 22:44

Volgens mij staat er in de vergunning dat je dit vis moet terugzetten in het water waar deze is gevangen!!

Bekijk de vergunning eens,

Heb zelf nog niet eerder iemand met een bewaarzak zien zeulen, en voor deze persoon gelukkig ook dat dat niet zo is.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

28-09-2002 00:00

Waarom zou je dat in godsnaam willen weten???

Met niet begrijpende groet,

Sjoerd
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-09-2002 00:16

Brad, volgens de Visserijwet is het alleen maar aan de visrechthebbende toegestaan vis uit te zetten c.q. over te zetten.
En helemaal niemand anders!!!
brad reeve
Berichten: 57
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

28-09-2002 00:37

Bedankt, dat wilde ik ff weten!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

28-09-2002 19:51

Ik zou het niet eens willen weten!!!!!
Ik kots van mensen die ook maar aan dit soort zaken durven te denken!!!!!
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

28-09-2002 22:02

Sjoerd & Eus,

misschien wil Brad gewoon weten hoe de vork in de steel zit...misschien zijn er in zijn buurt wel zulke pratijken gaande & wil hij die mensen geargumenteerd benaderen & goed wijzen op hun fouten....je wil niet weten hoe vaak zulke wanpraktijken gebeuren...
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

28-09-2002 23:29

Ja is ook zo, ik zeg ook niet dat hij zelf vis wil overplaatsen, misschien zijn er wel noodlijdende karpers in een of ander putje die hij wil redden? Wie zal het zeggen?
Maar net zoals hij het zich gewoon afvroeg, vroeg ik me gewoon af waarom hij dat zou willen weten (zonder ook maar iest te suggereren oerigens )

Groetjes, Sjoerd
brad reeve
Berichten: 57
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

29-09-2002 21:36

Zoals ik al zei, ik wil het zelf niet doen. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig en aangezien op dit board er vaak over gesproken wordt vroeg ik me af of het verplaatsen van karpers door de wet verboden is. Niets meer niets minder.

Greetz Brad
Niels Albers
Berichten: 21
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: aalten

23-03-2003 23:04

vangsten overplaatsen is in mijn ogen ook zeer risico vol, er bestaat de mogelijkheid dat je een zieke karper overplaatst die deze ziekte dan overdraagt in zijn nieuwe omgeving. Dit geldt hoofdzakelijk bij het uitzetten in afgesloten wateren die misschien niet besmet zijn.....

Ik vind het dus onverstandig....
Gebruikersavatar
Marco Meuwsen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21-03-2003 01:00
Locatie: Didam

25-03-2003 18:14

Ik vind dat je vissen best over mag zetten zoals bv een 30 ponder of misschien wel zwaarder die niet verder zal groeien in een te klein water daarvoor is het toch alleen beter heb overtezetten in een groter water ?
Noem maar een voorbeeld moet natuurlijk wel uiters voorzichtig gebeuren etc etc maar dat spreekt van zich

of denk ik nu verkeerd ? graag reacties
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-03-2003 20:51

Beste Marco,
Ik ben van mening dat overplaatsen alleen mogelijk moet zijn dan als anders het leven van de vis in gevaar is. Zelfs als dat het geval is moet je niet als particulier gaan handelen. Als je vissen overplaatst loop je een zeer groot risico dat je ziekten overbrengt!!! Ik spreek hier uit eigen ervaring. Een maat van me vond het nodig om een vis uit een redelijk groot kanaal over te plaatsen naar een stadsvijver. Laat even duidelijk zijn dat dit absoluut niet mijn actie was. Een week of twee na het overplaatsen viel het ons op dat er twee dode karpers dreven. In de dagen daarna zijn meer dan 30 dode karpers gevonden op dat water! Eerst zeiden mensen nog dat het door harde mais zou komen, maar ik heb zelf een paar vissen opengesneden, die hadden geen korrel harde mais in hun maag/darmen. Je kan niet weten wanneer vissen wel of niet een ziekte bij zich dragen. Op veel wateren zijn vissen resistend tegen bepaalde ziektes. Als je zo'n vis in een ander water zet, waar ze deze ziekte niet kennen, kan, afhankelijk van de ziekte, meer dan de helft van het karperbestand dood gaan. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?!
groeten Daaf
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-03-2003 21:31

Marco,

Helemaal FOUT!!!!!!

1 De vis in niet voor niets 15 kilo geworden.
2 De vis kan een ziekte bij zich hebben, waar de vissen in het nieuwe water niet tegen kunen.
3. collega vissers denken dat de vis er nog is, terwijl je ze al gejat hebt.
4.


10. Zet de karper terug in het water waarin je hem hebt gevangen.

10. Een karper is niet voor niets groot geworden in het water waarin hij rondzwemt. Door verandering van zijn biotoop kan er een levensbedreigende situatie ontstaan voor de karper. Vaak zijn de bekende grote exemplaren ook nog eens ‘target’ vissen voor veel karpervissers. Door hen een vis te ontnemen, ontneem je collega vissers ook een stuk plezier in de visserij.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-03-2003 21:31

KSN Gedragscode
November 2000

1. Toon respect voor een ieder en zijn eigendom.
2. Veroorzaak geen overlast.
3. Toon respect voor de natuur.
4. Meld calamiteiten en onregelmatigheden bij de gemeente, politie of hengelsportvereniging.
5. Zorg dat je beschikt over alle benodigde vergunningen.
6. Vis alleen met visveilige systemen.
7. Gebruik bij het onthaken en fotograferen altijd een onthaakmat.
8. Houd de vis nat bij het onthaken en fotograferen.
9. Ga verantwoord om met het gebruik van de bewaarzak.
10. Zet de karper terug in het water waarin je hem hebt gevangen.
Artikelsgewijze Toelichting
1. Hiermee wordt primair bedoeld dat men zich aan de ‘normale’ fatsoensnormen dient te houden zoals die gebruikelijk zijn in onze samenleving. gebruikelijk zijn in onze samenleving. Zo dienen karpervissers bijvoorbeeld geen onrechtmatig gebruik te maken van andermans eigendom (bijv. zonder toestemming vissen op privé terrein). Bovendien zijn karpervissers niet de enige recreanten die aan de waterkant vertoeven. Houd dus ook rekening met andere vissers, watersporters, dagrecreanten, wandelaars etc. Claim geen stekken en profiteer niet – zonder te overleggen – willens en wetens van de inspanningen van collega karpervissers (‘stekkenpezen’).
2. In met name woongebieden wordt snel overlast ondervonden, vooral tijdens de nachtelijke uren. Vooral te hard afgestelde beetverklikkers zijn hier debet aan. Dergelijke overlastsituaties kunnen worden voorkomen door de beetverklikkers zachter af te stellen in Hiermee wordt primair bedoeld dat men zich aan de ‘normale’ fatsoensnormen dient te houden zoals die combinatie met het gebruik van een sounderbox. In de nacht draagt het geluid veel verder dan overdag. Ook kleine stemverheffingen kunnen ’s nachts al heel snel als hinderlijk worden ervaren. Voorkom dat andere mensen aanstoot kunnen nemen aan je gedrag.
3. Houd zoveel mogelijk rekening met de flora en fauna. Er is al zoveel verdwenen. Creëer bijvoorbeeld geen visstek door het snoeien van bomen en planten en verstoor geen broedende vogels. Behandel ook andere vissoorten dan karper met liefde en respect. Laat ook geen afval achter op je visstek. Ruim ook afval op dat door anderen is achtergelaten. Als karpervisser val je op in je omgeving en wordt je snel verantwoordelijk gehouden voor afval dat op de stek is achtergebleven na je vertrek.
4. Instanties zoals de gemeente, de politie, het waterschap of de hengelsportvereniging hebben tegenwoordig een milieu/calamiteiten telefoon. Door melding te maken van calamiteiten en onregelmatigheden zoals vernieling, overlast, vervuiling, vissterfte en stroperij werk je actief mee aan een beter (leef) milieu.
5. Zonder de benodigde vergunningen (niet alleen visvergunning maar ook bijv. gebruikersvergunning of toegangsbewijs) ben je in overtreding.
6. Vis alleen met systemen waarbij de karper zich bij lijnbreuk te allen tijde kan bevrijden van lood en lijn. Gebruik geen rigs die de karperbek onnodig schade toebrengen (bijvoorbeeld de bent-hook-rig bij karpers met zachte bekken). Beperk het gebruik van een voorslag tot die specifieke situaties waarin geen andere alternatieven aanwezig zijn.
7. Door het gebruik van een goede onthaakmat zal de karper geen onnodig letsel oplopen bij het meten, wegen en fotograferen.
8. De slijmlaag van de karper is zijn grootste bescherming tegen bacteriën, virussen en parasieten. Bij uitdroging en/of beschadiging kan de karper bezwijken. Voorkom dit dus.
9. Bewaar slechts één karper per bewaarzak. Door meerdere karpers in een bewaarzak te bewaren is er grote kans dat de karpers elkaar letsel toebrengen. Een bewaarzak moet goed ‘verankerd’ zijn. Tevens dient de bewaarzak op een zuurstofrijke plaats te worden weggehangen. Hang een bewaarzak nimmer tussen de waterplanten. Waterplanten onttrekken na het invallen van de duisternis namelijk zuurstof aan het water. Ook op zeer modderige bodems kunnen zeer zuurstofarme situaties ontstaan. Hang een bewaarzak , in verband met golfslag en stroming, nooit in de buurt van harde puntige materialen (zoals bijv. basaltblokken). Ga nooit varen met je boot indien er een bewaarzak met daarin een karper aan bevestigd is.
10. Een karper is niet voor niets groot geworden in het water waarin hij rondzwemt. Door verandering van zijn biotoop kan er een levensbedreigende situatie ontstaan voor de karper. Vaak zijn de bekende grote exemplaren ook nog eens ‘target’ vissen voor veel karpervissers. Door hen een vis te ontnemen, ontneem je collega vissers ook een stuk plezier in de visserij.
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

25-03-2003 22:27

Hallo,

Al dat overplaatsen onder het mom van het is beter voor de vis is totale onzin. Zeg dan gewoon dat je gaat overzetten zodat je makkelijk aan je grote vis kan komen. Je neemt dan risico voor de vis, zie boven. Maar je haalt ook de woede van de plaatselijke vissers op je hals. Als die net zo dom zijn als jij, dan heb je kans dat zij weer vissen terug gaan stelen. Dan is het hek helemaal van de dam. Alleen in uitzonderlijke gevallen zie ik het nut in van overplaatsen van vissen. Als een water totaal is overbezet bijvoorbeeld. Dan zou je kunnen overwegen om er een aantal uit te halen. Dan is het wel handog dat je dit in overleg doet met de plaatselijke hengelsport vereniging en niet op eigen houtje.

gr. Leon
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

25-03-2003 22:36

heren,

Dit is al een lang besproken discussie. En we weten allemaal donders goed dat het niet kan. Vanwege de ziektes, je kan er wateren helemaal mee kapot maken. ten 2e vinden de locals het niet echt pretig als je er een dikke vis uithaald en die overplaatst naar een andere put.

Met waarschuwende groet

patrick
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

26-03-2003 00:47

Patrick,

We weten helemaal niet ALLEMAAL dat het niet kan. We weten ook niet allemaal dat we niet moeten stekkenpezen, rotzooi achterlaten, overlast bezorgen, etc etc.

Hopelijk heeft deze discussie tot gevolg dat in ieder geval Marco zijn vissen lekker laat zitten waar ze thuis horen en dan is de discussie in ieder geval niet zinloos geweest.

gr. Leon
Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

27-03-2003 12:33

Vraagje:

Hoe zit het met hengelsportverenigingen die visstandbemonsteringen doen en overtollige (?) vis uitzetten in andere wateren.

Dit gebeurt volop, zo kunnen toch ook ziekten worden overgebracht?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-03-2003 09:17

Jeroen,

De HSV is de enige gerechtigde om beheer te voeren.

Het is aan de leden van die HSV (dinsdag bijv.) om aan te geven, dat verplaatsen van karpers een gevaar voor het gehele bestand kan opleveren.

Vaak weten de bestuurders dit (nog) niet.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-03-2003 22:16

Beste mensen,
Helaas begrijpen veel bestuurders, voral van gemeenten, dit ook nog niet! Er wordt veel te veel vis overgezet door bestuurders, dit is echter geen reden om het zelf ook maar te gaan doen! Bij mij in de buurt ligt een vijver die 2 jaar geleden is leeggehaald, alle vis (meer dan 100 karpers en enorm veel witvis) is toen in een vijvertje wat hooguit 2 keer zo groot was gezet. Alle vis heeft hier nu een groeiachterstand en er is, ondanks de goede snoekstand, geen evenwicht meer. De snoeken zijn de enige vissen op dat water die nog een supersnel groeien. Voor alle andere vis is er gewoon niet genoeg voedsel. Ook werden de vissen vatbaarder voor ziekten.
Laat dit even duidelijk zijn, vis overzetten kan alleen om een beperkte visstand in een water te zetten. Dat kunnen we ook niet op eigen houtje doen omdat het belangrijkste voor een goede visstand een goed evenwicht is. Als je vis overzet, verstoor je het evenwicht! Doe dit dus gewoon niet! Als je een grote vis in een klein putje zet, valt hij waarschijnlijk ook nog enorm af.
groeten Daaf
Plaats reactie