Vissen op zandafgraving


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

22-04-2006 13:51

Beste boarders,

Hier in de buurt wordt een zandafgraving gegraven, het zijn 2 delen, het eerste deel bestaat al 7 jaar en is nu "af"(de oevers zijn nogal ruig en weet de bodemstructuur nog niet), en vorig jaar zijn ze begonnen met het tweede deel. Nu weet ik dat er al aardig wat karper rondzwemt, maar zou je hier al kunnen vissen? Zo ja, hoe moet ik dat gaan aanpakken?

Groeten Melvin
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

22-04-2006 14:44

Op welk deel zitten de karpers? Of op beide gedeelten? En op welk deel ben je van plan te gaan vissen?
Op dit soort zandafgravingen zou ik voornamelijk kijken wat de dieptes zijn en hoe de bodem in mekaar steekt. Het zou weleens kunnen dat het plaatselijk nog erg diep is door de zuiger. Misschien zijn er hardere bodemgedeeltes. Plateau's waar zachte bodem omheen wat weg is gezakt of zo. Ik zelf vind lokaliseren altijd erg belangrijk. Weten waar de vis zich ophoudt, waar ze langskomen, waar ze foerageren enz. Je kunt op een avondje eens gaan kijken waar je vis ziet springen of draaien. Misschien zijn er andere vissers waar je wat tactisch bruikbare informatie vandaan kunt halen. Zodat je een beetje aanknopingspunten hebt...
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

22-04-2006 15:02

de twee gedeeltes staan met elkaar in verbinding, dus op beide gedeeltes zitten vis, het water is behoorlijk groot, en als ik daar een avondje ga kijken schat ik de kans redelijk klein in dat ik vis zie springen, dus ik zat eraan te denken om gewoon langs de kanten behoorlijk wat boilies te voeren en dan te kijken of deze de volgende dag weg zijn, ik weet wel zeker dat het op sommige stukken nog behoorlijk diep is. Als ik me niet vergis op sommige stukken zelfs een metertje of 20. Maar naar wat voor soort bodem moet ik vooral kijken?

Voor zover ik weet zal ik de eerste zijn met een paar maten van me die er gaan vissen, dus aan andere vissers heb ik niets

Gr Melvin
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

22-04-2006 15:04

Bodem, zou ik kijken naar wat t meeste voorkomt. Hard? Zacht? Bijvoorbeeld een hard stuk in een overige zachte bodem. Of een stuk met mosselen en stenen. En hoe is t met waterplanten, op sommige zandafgraving heb je nogal veel waterplanten.
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

22-04-2006 15:17

In de zomer heb je hier erg(!) veel waterplanten. Maar heb voorlopig nog geen waterplanten gezien.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

22-04-2006 15:18

Moet je van de zomer eens een plek kaal maken tussen de waterplanten, met een hark aan een touw helemaal schoon trekken. Desnoods met een bootje erbij. En dan daarop voeren en vissen!

Zo, ik ga nu zelf vissen. :wink:
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

22-04-2006 15:27

Veel succes ;)
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

22-04-2006 17:56

Probeer eerst eens op verscillende dieptes te vissen en er zo zien achter te komen waar de vissen azen of langs trekken. Voer niet te veel maar wel regelmatig en zo kun je iets opbouwen qua vertrouwen.
Mooie stijl aflopende taluds, als die te vinden zijn, hebben mijn voorkeur.
Een hengel op het talud en een aan de voet of op de helling.
Succes
Merlin
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-04-2006 18:23

Zandafgravingen zijn vaak voedselarm, diep, donker en koud. Ze koemen laat in het jaar pas lekker op gang en vissen wel weer lekker door in de winter. Om twee redenen.

- de diepte....koelt niet vlug af......
- het voedselarme gebeuren....

Als je moie plekken aan de noordkant hebt, dan zou ik het zeker aan die kant gaan proberen in het voorjaar. Elk ondiep plekje zonder wind en een beetje wier etc is interessant.

Probeer met name de kleiachtige grond te vinden voor de muggenlarven etc. Die moeten dan niet al te diep gezocht worden. In de buurt van een leliebedje doe je om die reden vaak goede zaken.

Peil de boel goed uit en probeer een kaart van de trekroute te maken. Juist op zandafgravingen, worden de routes vaak op vaste tijden gepatrouilleerd..

Ik vis het liefst stijf tegen het talud aan. Gooi er een paar meter voorbij en je bent het haasje.

Indien je over zeer stijle taluds heenvist, zet de slip dan zeer los en trek niet als een bezetene aan die vissen. Heb bij voorkeur een boot om de vissen uit te drillen....

Vaak zijn zandafgravingen een beetje zure wateren en zijn aasjes met een wat lagere PH/ neeutlaal een pre op de korte termijn. Helemaal als je tegen die waterlelies aanvist.

Indien je water zijsloten heeft ga daar dan zoeken naar de vis de komende tijden en laat het grote water maar met rust. Als je de vissen gevonden hebt en de trekroute hebt kunnen vinden, dan kun je met een mooie voerstek op het ´grote water´ de vissen doen azen....Inhet voorjaar is dit de enige manier.

Pas op met vissen over het eerst talud. Je lijnen worden zichtbaar en kunnen de vissen doen afschrikken. Zo veel mogelijk over de bodem dus......

Vis in de zomer diep overdag. Tijgernoten doen het op afgravingen vaak goed.

Praat met snoekbaarsvissers over het bodemverloop, of let op waar die gasten vissen...goeie karperstekken.

een vriendelijke groet en meerkoeten zijn ook handig

Mitsz
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

22-04-2006 19:02

Veel info mitsz! Bedankt kan ik zeker wat mee! Alleen het probleem is dat deze put gewoon nog werkterein is :) dus er wordt nog niet gevist, maar vis zit er zeker! Er is nog geen/heel weinig riet, geen lelies en er vist nog helemaal niemand, dus zal zelf alles moeten gaan uitzoeken, zal jullie tips eens gebruiken en op jacht gaan naar de karpers :)

Gr Melvin
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

22-04-2006 21:59

En als ik me niet vergis mag je er niet vissen en is het zelfs verboden om er te zijn.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

23-04-2006 10:52

Gerrit Pook schreef:En als ik me niet vergis mag je er niet vissen en is het zelfs verboden om er te zijn.

gr Gerrit


Owja, ik heb het bord niet zien staan hoor... :wink: :roll: :lol: :P
Sander Rosius
Berichten: 27
Lid geworden op: 01-02-2006 18:38

23-04-2006 11:03

als je zegt in de kant een beetje boillies gooien en de volgende dag kijken of ze weg zijn zou ik niet doen want eenden en meerkoeten eten meer boillies dan je denkt en eens ze de plaats gevonden hebben eten ze die helemaal leeg.
mvg,
Sander
carpfishing isn't a sport it's a way of living
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

25-04-2006 20:54

Als je er gaat vissen wel op passen voor drijfzand. Hier is ook een zand afgraving en daar staat een bord bij "pas op drijfzand".
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

26-04-2006 18:23

Als je gaat vissen op dit grindgat en je mag er niet vissen. Dan zal er waarschijnlijk bijna niemand vissen. Dus ik weet niet of de karpers in dit grindgat meteen jouw boilies als aas zullen herkennen. Ik denk dat je het beter met wat mais ofzo kan proberen. En als je perse met boilies wilt gaan vissen, maak dan eerst een kleine voercampagne. dus eerst veel mais en weinig boilies, en dan steeds meer boilies en minder mais.

Succes ermee he :wink:

Groeten,

Ruben :D
jan van kranenburg

27-04-2006 02:06

Tje, die Ruben!

Nog maar enkele weken geleden een volslagen groentje inzake karpervissen, en nu al adviezen geven?

????????????????????

Magistrale ontwikkeling :cry:
Plaats reactie