Waarom komen jullie niet op leden vergaderingen?


peter andrae

14-04-2006 02:35

Goede actie van Mitsz 8).

samen sta je sterker hoop op een goede opkomst.



groetje,s peet.
jan van kranenburg

14-04-2006 03:17

Mark Noorman schreef:John,

De grootste groep waren immers de recreatieve vissers, die slechts enkele malen per jaar een hengeltje uitgooien. Lijkt me specifiek genoeg.

Waardoor de geringe betrokkenheid komt weet ik niet. Misschien de aard van het beestje, karpervissen is toch veel individualistischer dan wedstrijdvissen. Misschien komt het doordat de gemiddelde leeftijd van karpervissers veel lager ligt, en men zich daardoor minder voor 'randverschijnselen' interesseert.

Groeten,

Mark


Mark,

Aantal malen naar ALV geweest van de HSV (Haagse Hengelsport Vereniging). Aanwezigen vrijwel allen witvissers, en dat kun je niet afdoen
met recreatieve vissers die af en toe een hengeltje uitgooien.
Zijn betrokken lieden, die weliswaar braaf ja en amen stemmen bij gebrek
aan tegenwicht van b.v. de leden Karpervissers.
En geloof me, die zijn er genoeg bij de HSV.

Kan alleen maar concluderen dat Karpervissers in 't algemeen alleen maar waarde hechten aan hun min of meer noodzakelijke Lidmaatschap van een Hengelsportvereniging, want dat papiertje maakt hun vissen legaal.

Ben het dus grotendeel eens met de Topicstarter.

En wat me bijzonder ergert (beetje off-topic) is het feit dat een poster stelt
"bij ons is het zus en zo", om vervolgens te zien dat woonplaats cq omgeving niet is vermeld. Geldt ook voor jou.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-04-2006 07:49

Jan,

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat er bij onderzoeken naar de wijze waarop men vist, onderscheid is gemaakt tussen recreatieve vissers, mensen die dus enkele malen per jaar een hengeltje uitgooien, en meer fanatieke witvissers, die meestal aan wedstrijden meedoen. De eerste groep is groter dan wij, de tweede niet. Toch is de tweede groep beter vertegenwoordigd op ALV's, hoe kan dat?

John,

Hoe de verhoudingen precies liggen weet ik natuurlijk ook niet, zal ook erg verschillen per HSV. Feit is wél dat wij ons procentueel gezien nog veel beter kunnen manifesteren dan we tot nog toe gedaan hebben.

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-04-2006 08:04

Het schort niet (alleen) aan het al dan niet bezoeken van een ALV.

Braaf de ALV bezoeken en nix doen of geen ALV bezoeken maar actief in een commissie oid.

Geef mij de laatste categorie maar.

MVG

Klaas
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-04-2006 10:35

John Pannekoek schreef:Mis Martijn,

We zitten helemaal niet op een lijn. En m'n reply was ook geheel niet vriendelijk bedoeld. Als er voor de zoveelste keer met een belerend vingertje wordt gewezen op wat mijn plichten binnen mijn hobby wel niet zijn maak je me niet vriendelijk. Ik maak zelf wel uit wat me te doen staat.
Al sta ik altijd open voor suggesties. Maar niet voor dwingerij.
En verder wil ik niet blijven kibbelen wie er nou wél of níet objectief is. Ik denk dat ik erg duidelijk ben geweest.
Groet,

John


niemand wijst met een belerend vingertje naar jouw! Er word alleen een algemaan onderwerp aangesneden!
Maar genoeg gediscussieerd daarover zowiezo denk ik ook dat het belangrijk is dat men zich realiseert dat met niks doen, en het werk aan anderen overlaten niet veel bereikt. Hoe men dat voor zichzelf invult is voor ieder anders!

mvg martijn
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

14-04-2006 11:53

[quote="Mark Noorman"]Jan,

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat er bij onderzoeken naar de wijze waarop men vist, onderscheid is gemaakt tussen recreatieve vissers, mensen die dus enkele malen per jaar een hengeltje uitgooien, en meer fanatieke witvissers, die meestal aan wedstrijden meedoen. De eerste groep is groter dan wij, de tweede niet. Toch is de tweede groep beter vertegenwoordigd op ALV's, hoe kan dat?

Mark,

Ik dacht dat ik het simpele antwoord op deze vraag toch min of meer al in m'n eerste posting had gegeven.

En in m'n laatste post vroeg ik niet om preciese cijfers, aangezien ik echt wel snap dat dat niet mogelijk is. Slechts een globale schatting aangezien jij daar, gezien je functie bij de KSN waarschijnlijk meer inzicht in hebt dan ik.

Ik vind overigens dat je vaag met antwoorden je blijft. Het lijkt wat op het woordspelletje 'ik ben de broer van je vader maar niet de zus van je moeder maar ik heb wél tieten. Ra, ra wie ben ik' :wink:
En dat terwijl je toch vaak objectief naar dingen kunt kijken en/of relativeren. Wellicht dat ik er verder geen hol van snap hóór. Kan ook nog.
Groet,

John
Jaime Bennett-Leaver
Berichten: 305
Lid geworden op: 06-09-2004 19:20
Locatie: Ede
Contacteer:

14-04-2006 13:00

pff ik ga maar niet meer reageren krijg je van die emailtjes dat ik Nederlands moet leren ect en dat ik me moet schamen.
ten eerste me toetsen bord werkt niet `100% ten 2de ben ik heel veel op msn bezig dus zit ik veel met msn taal sorry als mensen er over struikelen dat ik in hun ogen spel fouten maak en dak gestolkt met emailtjes van mensen die zeggen dat ik me moet schamen :-?
dit soort acties slaat egt alles ik ben heel serieus in me hobby en wil dit zo goed mogelijk doen ik reageer op zo een topic en dan krijg je dat .
ik wou dit even kwijt hiero in deze topic soory dat ik offtopic ben geweest.
mvg Jaime
carpfishing is a why of life

behandel de karper goed of vis er niet op;)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-04-2006 13:16

Dan hoop ik maar dat je bij je examens, als je die nog hebt, beter je best kunt doen om Nederlands te schrijven.
Zou je het dan wel kunnen lijkt het mij een kleine moeite om het hier ook te doen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-04-2006 13:57

John,

Zou ik moeten kunnen inschatten wat de verdeling is over de diverse disciplines bij aanwezigen op een ALV? Je vraagt wel veel hoor, ik denk dat niemand dat bij benadering kan schatten.

En bovenop je aanname gooi je meteen maar de verwachting dat ik met kant-en-klare antwoorden kom. Twee mogelijke verklaringen voor het wegblijven van karpervissers heb ik al gegeven, vind je dat hout snijden?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

14-04-2006 14:11

Ik ben bestuurslid van een hsv met circa 7500 leden.
Bij de laatste ALV kwamen er 21 leden, allemaal actief. Er was 1 karpervisser die een karpergroep wil starten. We hadden gemeld dat we een karperfilm zouden tonen, maar duidelijk geen interesse dus.
Een aantal jaren geleden hadden we ook een karpergroep en op een avond kwamen er makkelijk 100 man opzetten! Zolang ze zelf maar niets hoefden te doen kwamen ze wel.
Het bestuur bestaat uit meerdere karpervissers en we staan zeker open voor ideeen! Wat kan je nog meer?

Simon
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-04-2006 14:29

,,,,.....?????!!!!!:::::;;;;;'''''''"""""

Wie ze nodig heeft, flikkert ze maar ergens neer.

MVG

Klaas
kev zmindah
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-07-2005 13:38
Locatie: leidseveen

14-04-2006 14:37

ik zou het ook niet 1,2,3 weten, je hebt er in ieder geval een stuk meer aan gedaan dan een hoop andere verenigingen.

dit is maar een idee, maar...
misschien indien mogelijk is een oproep doen om een karperwedstrijd op 1 van jullie wateren te houden , waarbij inschrijving alleen mogelijk is op de alv..? zoals je bij de witvissers ziet krijgen ze met die wedstrijden toch meer contact met elkaar, ik heb het zelf meegemaakt met een wedstrijd waar een vriend van mij aan mee deed, was zelf te laat voor de inschrijving , maar was georganiseerd door een lokale hengelsportzaak, met wat leuke prijzen uit eigen assortiment, inschrijving per koppel , maar het onderlinge contact aldaar vond ik een zeer positieve ervaring, voor de "normaal" zo solitaire karpervisser.... ik hoop dat je hier wat mee kan.

groeten,
kev.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

14-04-2006 19:19

Ben bestuurslid van HSV met ongeveer 1800 leden,

Bestuur , bestaat alleen uit karpervissers :lol: even goed een miserable opkomst van leden.

Tel het aantal 'KARPERVISSERS' in Nederland en kijk naar het aantal leden van KSN reken daarna even de % uit!!!...

Ik hoor ze wel over 2 jaar na 1 jan 2008 als er niet meer met een (enig onderkomen) mag worden gevist, want dan is iedereen een kl**tzak omdat het niet meer mag op veel plaatsen.
Reden, het nu niet willen inzien dat er wat moet gebeuren en al helemaal niet dat ze daar zelf ook een steentje aan kunnen bijdragen.

Gr Paul

ps: voor ik het vergeet, bij ons zijn deze dingen gelukkig al geregeld
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

16-04-2006 19:44

Tis duidelijk(?) Mark,

Laat maar verder!!!!
Groet,

J :-? hn
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-04-2006 20:22

John, ik kan je wel wat totale cijfers geven uit het laatstgehouden NIPO onderzoek (is al weer van enige jaren geleden):
- 588.000 recreatievissers (43%)
- 460.000 jeugdige vissers, tot 15 jaar (34%)
- 312.000 overige sportvissers (23%)

Van die 312.000 overige sportvissers is de verdeling als volgt:
- karpervissers 126.000 (9%)
- snoekvissers 72.000 (5%)
- snoekbaarsvissers 63.000 (5%)
- vliegvissers 36.000 (3%)
Daarnaast nog palingvissers, wedstrijdvissers etc.
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

16-04-2006 20:52

Om te mogen vissen heb je een vergunning nodig en door die vergunning ben je automatisch lid van de vereniging. Het lid worden is dus geen bewuste keuze van die mensen, het is noodzakelijk om te vissen en meer niet.

Het gaat ze dan ook om het vissen en niet om de vereniging. Dat de opkomst tijdens een vergadering dus laag is lijkt me dan ook niet meer dan logisch.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-04-2006 21:10

Tja Sander, maar zonder die HSV-en zou je dus niet kunnen vissen. Als iedereen er over zou denken zoals jij zouden de mogelijkheden om ergens te kunnen vissen dus veel en veel beperkter zijn.
Het ligt er dus maar net aan hoe je hier tegenaan kijkt, zonder een aantal actieve vrijwilligers gaat dit nu eenmaal niet.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

16-04-2006 22:00

Aart Lokhorst schreef:John, ik kan je wel wat totale cijfers geven uit het laatstgehouden NIPO onderzoek (is al weer van enige jaren geleden):
- 588.000 recreatievissers (43%)
- 460.000 jeugdige vissers, tot 15 jaar (34%)
- 312.000 overige sportvissers (23%)

Van die 312.000 overige sportvissers is de verdeling als volgt:
- karpervissers 126.000 (9%)
- snoekvissers 72.000 (5%)
- snoekbaarsvissers 63.000 (5%)
- vliegvissers 36.000 (3%)
Daarnaast nog palingvissers, wedstrijdvissers etc.


Aart,

Bedankt voor de moeite. Ik was zelf ook al op zoek geweest naar info en was deze oude resultaten ook enkele malen tegengekomen. Niet echt relevante cijfers voor deze discussie, maar toch bedankt voor je moeite.

Ik snap heus wel dat het niet mogelijk is hier echt duidelijkheid over te geven maar Mark was zo absoluut in z'n eerste reply op mijn reactie op de topicstarter dat ik dacht dat hij me er wel iets meer over kon vertellen.
Groet,

John
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-04-2006 22:44

John, wel relevant is dat nog geen 1% van alle vissers de ALV van hun HSV bezoeken. Feitelijk wordt het beleid van de meeste HSV-en dan ook door die ca. 1% en het bestuur bepaald. Wie wat gedaan wil krijgen, als karpervisser, zal dus met een aantal vismaten wél de ALV moeten gaan bezoeken. Wie dat niet wil, ook goed, maar dan vind ik commentaar leveren op hun HSV ook niet terecht...
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

16-04-2006 23:06

Aart,

Eerste punt ; helemaal gelijk!!
Van je laatste punt heb ik zelf nimmer anders beweerd.

Ik heb bijvoorbeeld destijds ook aan de ludieke actie van Ulco Bosma deelgenomen, en mensen gemobiliseert om massaal te e-mailen. Helaas kon ik zelf niet op D-Day op de 'plek des heils zijn' ivm. m'n werkzaamheden.
En dat hij mijn 'zieltje' toen wél heeft gewonnen heeft enkel en alleen maar te maken gehad met zijn positieve manier van mensen benaderen ipv. ze aan te vallen. Al is dit niet helemaal te vergelijken met déze problematiek omdat het toen om een radicale actie ging, maar tóch!
Groet,

John
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

16-04-2006 23:19

Aart Lokhorst schreef:Tja Sander, maar zonder die HSV-en zou je dus niet kunnen vissen. Als iedereen er over zou denken zoals jij zouden de mogelijkheden om ergens te kunnen vissen dus veel en veel beperkter zijn.
Het ligt er dus maar net aan hoe je hier tegenaan kijkt, zonder een aantal actieve vrijwilligers gaat dit nu eenmaal niet.


Hoho er staat nergens dat dit mijn mening is. Dit is alleen hoe het werkt... vissen is voornamelijk een recreatieve sport voor mensen in de zomermaanden en die zal een ledenvergadering aan de kont roesten. Dat wij er nu zo gek van zijn is een ander verhaal.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-04-2006 23:31

Oké Sander, ik had jouw posting beter moeten lezen.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-04-2006 16:22

Waarom karpervissers niet op een ALV komen?
Ik denk dat een aantal mensen de spijker aardig op de kop kop weten te slaan. Een groot deel van de karpervissers is lui, heeft geen zin om één of twee avondjes per jaar op te komen draven in het belang van hun hobby. Er zal ook best een deel zijn dat het belang van een ALV gewoon niet in (wil) zien.
Zelf probeer ik altijd te komen, dit keer kon ik helaas niet en ik had me dan ook netjes afgemeld. Dat de rest van onze pas opgerichte karpercommissie (op Remko na) er ook niet was en niks van zich had laten horen viel me eerlijk gezegt wel vies tegen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-04-2006 21:29

Ik kom altijd op de ledenvergadering van de HSV waar ik lid van ben en regelmatig vis. Al moet ik zeggen dat de opkomst bedroevend was. Een verenging met ruim 300 leden en welgeteld 13 man present op de vergadering (exclusief bestuursleden). De opkomst lijkt elk jaar ook minder te worden sinds die 6 jaar dat ik er lid ben.
Persoonlijk wil ik altijd wel weten wat de plannen zijn voor komend jaar voor de verenigingswateren. En wil ik bij de besluitvorming aanwezig zijn. Zo kun je inspringen als iets niet naar je zin is of er een wellicht onverstandig besluit wordt genomen. Plus je bent direct op de hoogte van de stand van zaken omtrent (bijvoorbeeld) nachtvissen, onderhoud, visuitzettingen, controles, wedstrijddata enz. Kleine moeite om even te komen.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

20-04-2006 08:26

Have a break, have a kit-kat chunky..