Waarom komen jullie niet op leden vergaderingen?


Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

13-04-2006 09:27

Heren,

Hier op het board heeft iedereen z’n mening altijd klaar!! Er ontstaan soms flinke discussies over bepaalde onderwerpen.. dit is allemaal heel goed..

Deze maand hebben veel verenigingen hun algemene ledenvergadering gehad of hebben die nog..
Gisteren was er ook een Leden vergadering hier in Hengelo en wat schetst mijn verbazing?? 3-4 karpervissers waren er maar.. en 40-50 witvissers!!!
Ook bij andere verenigingen is dit heel vaak het geval!
Waarom komen jullie nou niet op je leden vergaderingen? Jullie balen altjid wel als er iets verboden word maar je stem laten horen doen jullie niet.

Kunnen jullie mij vertellen waarom jullie niet naar algemene ledenvergaderingen komen? misschien dat wij iets kunnen doen met tips om volgende keer meer leden te trekken.

Gr. Remko
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

13-04-2006 10:39

Remko,

Ten eerste kan en mág iedereen z'n mening hier altijd klaar hebben. Het lijkt me niet dat ik hoef uit te leggen waarom. Heb ik trouwens ook helemaal geen zin in.

Het antwoord op je eerste vraag lijkt me heel simpel: Als er van de 500 leden van een visvereniging 400 witvisser zijn, die ook nog eens jaarlijks een keer of 30 met hun vriendenclub de onderlinge wedstrijdjes vissen, lijkt het me een simpel optelsommetje.

Als jij de ledenvergaderingen wél stelselmatig bezoekt en je inzet voor de karpervisserij van jouw vereniging heb ik daar respect voor. Dit geeft je echter nog niet het recht zo gefrustreerd te reageren naar andere karpervissers.
Ik ben dat verwijtende toontje dan ook knap zat!

En já, ik voel me behoorlijk aangesproken, om het zacht uit te drukken! Ik zet me in voor míjn visserij op míjn manier, waarvoor ik geen verantwoording aan jou verschuldigd ben.

Je zou in het vervolg, voorafgaande aan een ledenvergadering, een bericht kunnen plaatsen waarin je karpervissers oproept massaal een meeting te komen bezoeken om bijv. het e.o.a. voor elkaar te krijgen.
Dan wellicht met een wat positievere intonatie dan hierboven!!!!
Groet,

John
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

13-04-2006 10:57

John,

jammer dat je het persoonlijk opvat.. ik wil niemand persoonlijk aanvallen. maar veel mensen schreeuwen hier op het board van dit is niet goed en dat is niet goed... etc etc.. maar op het moment dat je iets kunt aankaarten zijn ze er niet..

en wat je zegt met de witvissers klopt helemaal.. maar de karpervissers kennen mekaar ook wel. hetzij hier van het board of langs de waterkant. en die komen niet.. terwijl de karperaars in het algemeen meestal benadeelt worden als er besluiten genomen moeten worden. en dit kunnen ze voorkomen door 1x per jaar op de vergadering te komen..

ik heb mijn best gedaan om mensen op de vergadering te krijgen. maar niet meer dan 2 mensen zijn gekomen..

daarom vraag ik mij af.. WAAROM komen ze niet.. ik verplicht ze nergens toe. maar als ik de reden weet waarom ze niet willen komen dan kan de vereniging misschien daar op inspelen en zo zorgen dat ze wel komen..

ik ben dit jaar samen met anderen een commissie opgestart voor de karperaars. bijna iedereen weet nu van ons bestaan maar ik heb mijn verhaal alleen kunnen houden voor witvissers.. beetje jammer..

dus ik hoop dat je het niet te persoonlijk opvat.. dat is helemaal niet mijn bedoeling geweest.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

13-04-2006 11:01

John,

De verhouding die je aangeeft klopt niet. Karpervissers zijn, na de 'recreatieve' vissers (dus niet de wedstrijdvissers!) de grootste groep beoefenaars van de hengelsport. En nog immer groeiende.

Recreatieve vissers verschijnen niet op een ALV, kun je vergeten. Als we relatief gezien net zo'n grote betrokkenheid zouden hebben als de wedstrijdvissers zouden karpervissers op de meeste ALV's de grootste groep zijn.

Groeten,

mark
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

13-04-2006 11:11

Mark,

Ik had het over de leden van een 'doorsnee' visvereniging. En niet over hoe de verhoudingen tussen bepaalde soorten sportvissers onderling zijn.
Waarom recreatieve vissers geen ledenvergaderingen bezoeken lijkt me voor eenieder duidelijk en behoeft dan ook geen verdere uitleg.
Groet,

John
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-04-2006 11:15

Menig HV met een 12 tot 1500 leden is doodsblij met een opkomst van 30 man.

Van die 30 man is er in principe niemnand TEGEN karpervissen of karpervissers.

Waar die 30 man en het bestuur voor passen is het: he joh! Regel es ff....

In bijna alle gevallen zal een doordacht idee inclusief plan van aanpak, het hoe en waarom etc , maar belangrijker nog inclusief uitvoering gewoon aangenomen worden.

Volgens de krant komt het gebrek aan vrijwilligers doordat de jeugd niet meer naar de kerk gaat... Oftewel vergeten dat de samenleving ook samen leven is.

MVG

Klaas
Jaime Bennett-Leaver
Berichten: 305
Lid geworden op: 06-09-2004 19:20
Locatie: Ede
Contacteer:

13-04-2006 11:24

waarom niet op een leden vergadering omdat je als lid geen eene moer uit kan maken van een beslissing of verkiezing vor pennings meester(dit is hier het geval)
het is daar ook oer saai eene onderwerp na de andere en allemaal is al voorbedacht door het bestuur hoe het loopt
de jeugd eigenlijk tot 18 mag NIET aanwezig zijn ik ben er egter 2x geweest(maar door de bovenstaande reden zal ik niet meer gaan) eigenlijk vind ik die regel tot 18 jaar bullshit simpel alleen omdat je blij moet zijn als de jeugd zon vergadering bezoekt en intressen toont voor zijn hobby en dan bij zon vergadering tijd vrij maakt om er heen te gaan in plaats van MSNen of buiten hangen.
dit zijn de redenen dat ik dus niet ga
mvg Jaime
carpfishing is a why of life

behandel de karper goed of vis er niet op;)
Gebruikersavatar
Ed Ramers
Berichten: 99
Lid geworden op: 25-11-2005 11:04

13-04-2006 12:00

Hier is het al niet anders..Je krijgt de karpervissers gewoon niet naar de vergadering, er zijn er bij die het al een aantal jaren geprobeerd hebben, maar er word gewoon niets mee gedaan. Van veel voorstellen staat de uitkomst van tevoren vast...
Wij hebben hier een behoorlijk aantal vijvers die eigendom zijn van de gemeente en de HSv die pacht het dan. Het onderhoud ligt dus ook bij de gemeente en de aan de visstand wordt dan ook al jaren niks fatsoenlijks meer gedaan. De HSV vangt ieder jaar wel weer de nodige contributie waar 'leuke' wedstrijden aan het kanaal van worden gehouden.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

13-04-2006 12:05

John Pannekoek schreef:Mark,

Ik had het over de leden van een 'doorsnee' visvereniging. En niet over hoe de verhoudingen tussen bepaalde soorten sportvissers onderling zijn.
Waarom recreatieve vissers geen ledenvergaderingen bezoeken lijkt me voor eenieder duidelijk en behoeft dan ook geen verdere uitleg.
Groet,

John


John,

Daar had ik het ook over! Iedereen heeft een vergunning nodig, en als wij daarvan bijna de grootste groep zijn, dan zijn we automatisch bijna de grootste groep leden van een HSV.

Komt erop neer dat, als we zouden willen, we veel meer voor elkaar zouden kunnen krijgen. En daar hoeven wit-, roofvis-, vliegvissers e.d. helemaal niet de dupe van te zijn. Maar ja, kost wel wat moeite en tijd...

Groeten,

Mark
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-04-2006 12:56

John

Het lijkt me dat remko hier een algemeen probleem aanspeekt, dat jij dat persoonlijk opvat is eerder jouw probleem, dan die van remco. Immers als ik zeg dat ik een hekel heb aan mensen die te hard rijden, wil niet betekeken dat ik een hekel heb aan mensen die toevallig heel snel in het zioekenhuis moet zijn!
Ik vind dat remko een heel belangrijk punt aanhaalt want hier op het board heeft iedereen idd zijn mening klaar, wanneer er doorgevraagd word blijkt dat ze nooit aanwezig zijn op vergaderingen en dus ook geeen zicht hebben op de besluitvorming.
Ik lees hier

Jaime

Een vereniging is wettelijk verplicht bepaalde zaken eerst aan haar leden voor te leggen voordat er besluitvorming optreedt. Maar jah als de zaal maar een karpervisser bevat dan zal bijv het voorstel tot het opstarten van bijv een spiegelkarperproject er niet doorkomen en das ergt logisch!

Tevens ben ik van mening dat wanneer je never nooit aanwezig bent op dit soort avonden, je erg voorzichtig zou moeten zijn met het spuien van kritiek want das erg makkelijk als je zelf niet met een beter voorstel komt!

mvg martijn
Jaime Bennett-Leaver
Berichten: 305
Lid geworden op: 06-09-2004 19:20
Locatie: Ede
Contacteer:

13-04-2006 13:15

martijn er zijn meer dan 1 karperisser(s) op zon afond en spiegel karper project wat is dat dat kenne ze hier niet.
ik ben 2 x geweest vorig jaar en dit jaar en IEDEREEN van de karper vissers zegt het zelfde als mij.
het word wel voor gelegd wat er op zon afond komt maar als je bvb moet stemmen heb je keuze bvb voor zitter die of die niet meerdere keuze en die mensen zijn geceleteerd door het bestuurt van de vereniging er is geen demokratie in deze vereniging wat de voorzitter zegt gebeurt meer niet daarom ga ik mij vis tijd niet op offeren voor zon vergadering helaas is dit zo anders zou ik zeker vaker gaan om dat karpervissen wverder gaat dan een hobby alleen i'ts a way of live for me
mvg Jaime
carpfishing is a why of life

behandel de karper goed of vis er niet op;)
kev zmindah
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-07-2005 13:38
Locatie: leidseveen

13-04-2006 14:10

Jaime Bennett-Leaver schreef:martijn er zijn meer dan 1 karperisser(s) op zon afond en spiegel karper project wat is dat dat kenne ze hier niet.
ik ben 2 x geweest vorig jaar en dit jaar en IEDEREEN van de karper vissers zegt het zelfde als mij.
het word wel voor gelegd wat er op zon afond komt maar als je bvb moet stemmen heb je keuze bvb voor zitter die of die niet meerdere keuze en die mensen zijn geceleteerd door het bestuurt van de vereniging er is geen demokratie in deze vereniging wat de voorzitter zegt gebeurt meer niet daarom ga ik mij vis tijd niet op offeren voor zon vergadering helaas is dit zo anders zou ik zeker vaker gaan om dat karpervissen wverder gaat dan een hobby alleen i'ts a way of live for me
mvg Jaime


ik denk eerder dat er weinig mensen zijn die jou taaltje begrijpen ,vriend :o
en volgens mij moet jij nog 2 jaar wachten tot je kiesrecht krijgt... 8)


en over deze topic, volgens mij hebben een hoop karpervissers geen zin , in een avondje regels, voorstellen en notules... als ik in slaap wil vallen kijk ik wel naar barend en van dorp.. :roll:

als er nou iets van een leuke karperfilm(misschien zelf gefilmd,locaal?) getoond zou worden, duidelijke uitleg gegeven wordt over wat er aan onderhoud aan de waterkant te verwachten is, en wat de regels over bijv. nachtvissen dit jaar zijn, en de vrienden van de "platte-slijmvis" hun mond houden, zou ik waarschijnlijk wel langskomen. maar anders...
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

13-04-2006 14:18

Mischien willen de meeste gewoon alleen maar vissen en geen boring toespraken horen?
De meeste vissers zijn alleen lid omdat het MOET en niet om iets te veranderen aan de visserij.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

13-04-2006 14:59

Mark,

Bijna de grootste groep, maar niet helemaal dus???? Wellicht wat specifieker zijn!!
Verder citeer ik je;
-Als we relatief gezien net zo'n grote betrokkenheid zouden hebben als de wedstrijdvissers zouden karpervissers op de meeste ALV's de grootste groep zijn.-

Waaraan wijt jij dat zgn. gebrek aan betrokkenheid dan wel? Áls dit alleen al dé reden zou zijn, i.p.v. mijn bewering uit m'n eerste posting!


Martijn,

Alhoewel je redelijk in de buurt zit wat mijn persoonlijke opvatting t.a.v. Remko's bericht betreft gaat je vergelijking met notoire hardrijders finaal mank en wordt je weer minder geloofwaardig.


Dat het hier een algemeen probleem betreft ontken ik immers niet. Ik ben zoals je zult hebben begrepen één van die 'betere stuurlui' en heb er veel respect voor dat hij er wel iets aan probeert te doen.
Blijft de vraag of zijn manier wel dé manier is om mensen te motiveren hun HSV-ledenvergaderingen te bezoeken.

Wat objectiever lezen kan al erg veel schelen!
Groet,

John
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

13-04-2006 15:22

John,

De grootste groep waren immers de recreatieve vissers, die slechts enkele malen per jaar een hengeltje uitgooien. Lijkt me specifiek genoeg.

Waardoor de geringe betrokkenheid komt weet ik niet. Misschien de aard van het beestje, karpervissen is toch veel individualistischer dan wedstrijdvissen. Misschien komt het doordat de gemiddelde leeftijd van karpervissers veel lager ligt, en men zich daardoor minder voor 'randverschijnselen' interesseert.

Groeten,

Mark
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-04-2006 16:24

john

Met mijn objectief lezen is niks mis, denk dat we redelijk op eeen lijn zitten. Vind wel dat misschien jij ook iets objectiever zou moeten lezen daar jouw eerste reactie nu niet echt vriendelijk is te noemen terwijl wel erg duidelijk was wat er bedoeld werd!

Verder:
Tjah dat je niet zit te wachten op boring en slaapverwekkende toespraken begrijp ik maarrrr dan moet je zeker geen commentaar hebben wanneer er dingen buiten je om besproken worden. Teven kan je ZELF ervoor zorgen dat er bijvoorbeeld een diepresentatie over karper komt door dit zelf voor te stellen en je hier ook voor in te spannen! Ik vind dat het tijd word dat karpervissers die oogkleppen afdoen en zich ten eerste visser vinden en ten tweede karpervisser!
Hoe vaak kwam het niet voor toen de levende aasvis werd afgeschaft karpervissers reageerden met het commentaar: ach het is mijn visserij niet! een kwalijke zaak

mvg martijn
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-04-2006 16:47

Wil ik bij onze vereniging als karpervisser enige inbreng willen hebben, dan moet ik eerst aan alle witviswedstrijden deelnemen.
Dan pas word ik voor vol aangezien..
De beslissingen worden immers tijdens en na afloop van de witviswedstrijden (in de kroeg) gemaakt en niet tijdens de ALV.
Breng ik tijdens de ALV zaken als nachtvissen, tentje en voorvoeren ter sprake dan zit het volledige bestuur neenkopschuddend achter de lange tafel, al voor dat ik uitgesproken ben.

En dan spreek ik uit eigen ervaring!
Groet'n Henk..

still growing Old.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

13-04-2006 16:51

Mis Martijn,

We zitten helemaal niet op een lijn. En m'n reply was ook geheel niet vriendelijk bedoeld. Als er voor de zoveelste keer met een belerend vingertje wordt gewezen op wat mijn plichten binnen mijn hobby wel niet zijn maak je me niet vriendelijk. Ik maak zelf wel uit wat me te doen staat.
Al sta ik altijd open voor suggesties. Maar niet voor dwingerij.
En verder wil ik niet blijven kibbelen wie er nou wél of níet objectief is. Ik denk dat ik erg duidelijk ben geweest.
Groet,

John
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

13-04-2006 16:59

Heren, laten we nou niet op de man af gaan spelen!!

Laat ik de vraag anders stellen:

Bezoek jij de Algemene Leden Vergadering van jou Hengelsport vereniging???
Zoja, waarom wel?
Zonee, waarom niet?
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

13-04-2006 19:25

Okay Mark,

Aangezien ik denk dat je in je eerste posting niet écht duidelijk bent het volgende.
Zou je anders voor mij als slecht verstaander kunnen specificeren hoe de verhoudingen binnen de leden die de vergaderingen wél bezoeken over het algemeen volgens jou ongeveer liggen?
Dit om verdere domme vragen (van mij) te voorkomen!

-Wedstrijd (wit) vissers: ??%
-Karpervissers : ??%
-Snoekvissers : ??%
-Zeevissers : ??%
-Vliegvissers : ??%

En natuurlijk snap ik dat er ook 'combi'leden bestaan maar voor enige speculatie moet er ruimte zijn lijkt me!
Groet,

John
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

13-04-2006 19:33

Ik bezoek niks.

Ben ook "bijna "nergens lid.

Waar ik wel lid ben is n hsv die 5 km kanaal bezit waar geen kerp zit.

Dus geen tot helemaal geen voordeel voor mij.

Gr :wink:
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

13-04-2006 21:16

het is toch onvoorstelbaar, dat als iemand een topic opent, meteen het deksel op de neus krijgt, jezus mensen, reageer toch eens een beetje normaal, het is allemaal goed bedoelt hoor.
oke, we gaan verder. Oude Lenferink heeft wel gelijk naar mijn mening,
bij ons zijn er karpervissers die gewoon lid worden van een andere ver. die hun water goed voor elkaar hebben, hoeven ze zelf niets meer te doen, kijk zo kan het ook. is prima hoor. gewoon de weg van de minste weerstand zal ik maar zeggen.
ik zelf ben echter meer een voorstander om je eigen viswater op orde proberen te krijgen. ik vertik het dan ook om mij onder te laten lullen op een ledenvergadering, voordeel, de gemidd. karpervisser heeft meer verstand van visstand, uitzetting, groei en wat dan ook, dan het gros van de witvissers, dus ik praat ze zo onder de tafel. alleen bij stemming wordt het wat moeilijk, je bent altijd in de minderheid. maar stug doorgaan betekent op termijn wel begrip, en uituindelijk krijg je wel iets voorelkaar, hebt alleen een lange adem nodig, geduld dus, maar goed, dat heb je bij het vissen ook al nodig. :D :(
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

13-04-2006 21:32

Ik zou niet weten wat de HSV hier allemaal uitvreet. Zolang ik mijn stokje maar langs de kant kan zette in de afond :wink: 8)
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

13-04-2006 22:12

afond... wordt dat lastig misschien dat in de avond nog wel lukt. :wink:

Mobileseren van grotere groepen karpervissers voor een ledenvergadering heeft hier in leeuwarden er wel voor gezorgd dat merendeel van het bestuur niet meer uit witvissers bestaat. En ja nu is er ook meer bespreekbaar.

Ledenvergaderingen moet je gewoon aantrekkelijk maken door lezingen o.i.d anders hou je toch dat er maar weinig animo voor is.

Groeten Ulco,
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

13-04-2006 22:42

Jongens, doe als Mitsz.

Die heeft de Amsterdamse karpervissers van het board onlangs op een vriendelijke, maar overtuigende manier opgeroepen om de komende tijd ledenvergaderingen (met datum en plaats) van de AHV te bezoeken. Daar komen positieve reacties op. Ook van mij, hoewel ik vooraf de zin er niet van inzag. Maar ga je samen, dan kun je er in ieder geval een gezellige avond van maken, toch?
En hopelijk nog wat bijdragen aan waar het voor 'ons' om gaat.

Zelf vis ik nu alleen met de pen, meestal overdag. Ik zie liever geen afstandsvissers op 'mijn' thuiswater, want zo iemand neemt in zijn eentje al gauw vijftig meter oever in beslag :). Los daarvan vind ik dat je in principe, ook met een bivvy, aan de waterkant moet kunnen zitten (zolang je echt helemaal niemand overlast veroorzaakt en je troep opruimt) waar en wanneer je maar wilt.

Om dat te bereiken/behouden is het volgens mij alleen maar nuttig om ook op lokaal niveau de handen ineen te slaan en je stem te laten horen bij de plaatselijke HV.


MVG B
ff v==