betaal water


Plaats reactie
Frank Penning
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-12-2005 20:00

09-04-2006 09:41

Ik las dat men hier niet erg happig was op betaalwater. Maar wat is de definitie van betaal water. Oke klinkt misschien dom, maar als je er voor betaald om te vissen is het een betaal water. Dus zou het plashuis een nederlands betaalwater zijn??? of heb ik het mis??
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-04-2006 10:34

Frank,

Inderdaad.

Een bedrijfsmatige aanpak waarvan de inkomsten afhankelijk zijn van de winstgevende uitbating van het water. Dat geldt ook voor het Plashuis.

Maar zoveel had je ook terug kunnen vinden in eerdere topics hierover.

Groet, Kees
karel meester
Berichten: 56
Lid geworden op: 24-02-2005 09:33

09-04-2006 10:52

Dan moet sassenheim in haren ook een betaalwater zijn.
Moeilijk om hierbij precies een grens te trekken.
Er is altijd wel een grijs gebied
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-04-2006 10:57

Karel,

Dat water wordt dus beheerd door een hengelsportvereniging die per definitie geen winstgevende onderneming kan zijn. Dat is nu net een essentieel verschil.

Groet, Kees
karel meester
Berichten: 56
Lid geworden op: 24-02-2005 09:33

09-04-2006 12:17

Als je daar een dagkaartje koopt, dan betaal je die in het paviljoen, aan de zelfde persoon als waar je de consumpties haalt .
Deze persoon is de eigenaar van de horeca.( en zou eigenlijk niets met de vereniging te doen hebben )
Paviljoen en water zijn gescheiden.
Deze persoon doet tevens wel eens een loopje om het water, en wijst je op je plichten. ( geen voerboot e.d.)
De dagkaart is tevens zo duur , waardoor ik me afvraag of ze geen winstgevende onderneming zijn
Het is daarom een grijs gebied
Gebruikersavatar
Rob Ster
Berichten: 128
Lid geworden op: 07-01-2006 17:24
Locatie: rotterdam

09-04-2006 13:00

als je een dagvergunning koopt is het dan ook een betaalwater :roll: :-?
Who Do You Think We are Bagage Handlers
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-04-2006 13:01

Karel,

Een vergunning voor de hengelsportverenigng Amsterdam kun je ook in de hengelsportwinkel kopen. En de winkelier kan ook controleur zijn. Dat maakt van de vereniging nog geen onderneming. Een vereniging kan bij de wet niet eens een onderneming zijn.

De definitie lijkt mij heel erg helder.

Zegt verder niets over het visstandbeheer, maar wel iets over het motief. En daar zit het belangrijkste verschil. Waarbij ik niets tegen commercie heb, maar wel bedenkingen bij de combinatie met het beheren van een viswater. Maar goed, dat is een persoonlijke mening.

Groet, Kees
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

09-04-2006 14:13

http://utopia.knoware.nl/users/oterhaar/wetten/bw2.htm

Kees, een vereniging is geen onderneming, maar wel een rechtspersoon.

Sassenhein is eigenaar van het water en beheerder, ze zullen toch geld moeten genereren uit aktiviteiten anders kan het niet draaien zo simpel is dat.

Maar Karel ipv een dagkaart kun je ook gewoon een jaarvergunning kopen natuurlijk.

Of het een BTW is moet een ieder maar voor zichzelf uitmaken, de HSV waar ikzelf in bestuur zit, beschikt over eigen wateren in eigendom, alleen wij geven geen dagpassen af.

Gr Paul.
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

09-04-2006 15:09

Een schaatsbaan is ook een betaalwater.

Dolfinuarium ook...en wij maar kijken hoe flipper, stoned van de prozac, zijn rondjes zwemt.

Gr.

Kwinsel
Willem Barnas

09-04-2006 16:00

Hehe...

Opluchting, ruimte, relativering ten top.

Maar ik stel dan wél voor BTW-uitbatende geldwolven een voerquotum op te leggen van minimaal 365 kg. bollen per jaar bestaande uit een mix op basis van Fluoxetine, Lithium en Diazepam.

Visvriendelijk geld verdienen heet dat, dan kunnen we ook zeggen dat het beestje er geen last van heeft. Hij krijgt namelijk elke dag wat stoppers, remmers en afvlakkers, kan de lelietjes induiken als hij behoefte heeft aan een sabattical en omdat hij niet met gevlochten lijnen belaagd mag worden, blijft het ook voor hem spannend; óf zonder schubben en staart, of zonder mondhoeken. Voorts hoeft het dier er niet lang last van te hebben; na vijftien jaar is 'ie kapot gegroeid of doodvermagerd en ligt 'ie op z'n dooie graat te rotten tussen de takken, met of zonder weerhaak... Op last van de beter betaalde business-bonzen en bezoekers van het desbetreffende b(et)aalwater wordt er dan wel weer wat uitgezet (uiteraard na een ruwe, enigzins bijgestuurde schatting van het overgebleven bestand) en begint het spel van voor af aan, maar wel onder voorwaarden:

A) Meneer móet ten alle tijden kunnen douchen, zijn laptop opladen en stekservice voor het eten is een pré.

B) De aanwezige karperpopulatie moet van dien aard zijn dat het scherper stellen van meneers PB een fluitje van een cent is.

C) Meneer moet beet krijgen, veel beet, ook al lopen de verhoudingen onder water zo scheef als een wallenbezoeker op zondag.

En ik kan brullen wat ik wil, maar meneer gaat toch wel........... :D

Ik houd van natuurijs, schaats ze.
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-04-2006 16:29

De dolfijnen zijn heel gelukkig zonder een dolfinarium.

Met schaatsen pijnig ik slechts mijzelf en alleen als ik daar zelf zin in heb.

Klinkt leuk rechtspersoon, maar geeft alleen aansprakelijkheid aan. Zegt dus niks in dit verband. Maar je gaat geheel voorbij aan het feit dat een vereniging geen winst kan maken, Paul. Alleen de boel draaiende houden vergt niet zo een circus als een betaalwater runnen en je brood ermee verdienen. Een bepaald betaalwater besteedt rond de 30,000 euro per jaar aan uitzettingen. Welke vereniging doet dat?

Heel eerlijk gezegd begin ik langzaamaan te geloven dat we liever moeilijk doen over definities zodat we onze kop in het zand kunnen blijven steken. Nou daar hoef ik niet zo moeilijk over te doen. In dat geval zeg ik gewoon dat het mij geen reet uitmaakt.

Ajuus en succes ermee, Kees
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

09-04-2006 17:25

Kees,

Ik lap he al een tijdje aan mijn laars, en is ook niet persoonlijk bedoeld.
Winst maken is ook geen doelstelling van een vereniging, maar geld genereren om meerdere dingen te kunnen doen is wel zo belangrijk, ook een HSV moet wel eens vis uitzetten natuurlijk en onderhoud plegen aan bepaalde dingen.
De discussie BTW is natuurlijk al lang en breedt gevoerd, het zal mij eerlijk gezegd een worst wezen hoe men er nog mee omgaat.

Ik ben gewoon gezellig vissen, en vind het prima zoals anderen het op hem
of haar manier wil noemen en/of doen.

Gr Paul
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-04-2006 17:35

Kees het juiste bedrag is 43.000,00 Euro per jaar en dat nog alleen maar om steeds weer 'nieuwe' karpers aan te kopen, dit nog afgezien van het jaarlijkse bedrag voor aankoop van andere vissoorten. Met o.a. Tim Paisley als 'boegbeeld' met een grote vis op hun site is met name de toeloop van Engelsen verzekerd...Wat daar wijselijk wordt verzwegen is dat de meeste karpers die erin gezet worden op meer dan 40 pond het jaar daarop geen 30 pond meer wegen, zo weinig hebben ze daar met z'n allen te vreten, dit ondanks het vissersvoer.
Willem Barnas

09-04-2006 17:49

ZIEKELIJK

Niet bij de gratie, maar over de lijken van...

WB
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

09-04-2006 20:58

Hier staat ook een discussie waarin het 1 en ander over deze insteek wat betreft betaalwateren wordt verteld:

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... etaalwater

Groeten Bart
jan van kranenburg

10-04-2006 03:46

Er zijn al heel veel woorden gewisseld over BTW's.
Naar mijn mening is het nooit gelukt om een goede definitie hiervan te produceren, omdat - zoals hier al aangegeven- het vaak om een grijs gebied gaat.

Het is voor iedereen duidelijk dat BTW's waarin de grote jongens in veel gevallen illegaal verkregen zijn; en waar geen enkele vorm van beheer is, niet door de beugel kunnen.

Er zijn echter ook andere vormen van BTW's waar de exploitant volkomen legaal zijn vis "koopt"; daarnaast aan uitzettingen doet, en tevens min of meer een vorm van "visstandbeheer" voert.
Het Plashuis is hiervan een voorbeeld.

KSN wilde echter een paar jaar geleden niets te maken hebben met het Plashuis. Heb hier uitvoerig over gepost.
Herinner me nog helder de uitspraak van Klaas, " Ja, mits.."
Heeft voor zover ik weet geen vervolg gekregen.

Er is echter een duidelijke groei in exploitatie van BTW's. Zie b.v. alleen maar de Vakantie-parken, die zich steeds meer op de karpervisser richten; helaas zonder de beheerssfunctie.

Karpervissen is een sport!

Kijk eens om je heen wat er met " Sport" gebeurt; je hoeft er niet blij mee te zijn, maar 't is wel realiteit.

Je ogen hiervoor sluiten, leidt ook nergens toe.

Dat ik zolaat nog post, heeft met fysiek problemen te maken.
Mag je negeren. :cry:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-04-2006 09:01

Jan,

Zo grijs is dat gebied helemaal niet. Het grijze gebied is de beoordeling van wat je toelaatbaar vindt. Daar is ruimte voor persoonlijke interpretatie.

In het geval van het door jou steeds weer aangehaalde Plashuis weet jij ook dondersgoed dat er in het verleden grote schubkarpers zijn aangekocht van een beroepsvisser. Dergelijke uitzettingen zijn risicovol en dat risico is te vermijden door gecontroleerde pootkarpers uit te zetten en geduld te oefenen. Een goede illustratie lijkt mij van de consequentie van commerciële uitbating, waar op gezag van klanten risico's worden genomen.

Het aantal karpers dat een water kan dragen is namelijk niet afhankelijk van de tegenvallende vangsten van betalende klanten. Vangsten lopen nu eenmaal terug bij bevissing zonder dat het bestand terugloopt. Bijzetten van meer vissen is afhankelijk van het bestand waarvan pas na afvissen mogelijk iets verstandigs te zeggen is. Uitlatingen van klanten zijn geen geschikte monitor voor de wenselijkheid van uitzettingen.

Je moet inderdaad met je tijd meegaan. Ik ken echter geen liefhebberijen waarbij het gaat om het vangen van in gevangenschap uitgezette dieren, die in deze tijd door het publiek nog als sport worden gezien. Ook dit moet je relativeren, wij vissen nu eenmaal op karper. Maar ik hou mijn ogen wel open. :roll:

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-04-2006 09:41

Jan, Kees heeft m.i. het een en ander t.a.v. Het Plashuis al duidelijk verwoord. Over BTW's die grote karpers 'verzamelen' om zoveel mogelijk vissers te trekken voor een fors bedrag zijn we het wel eens. Daar is natuurlijk wel sprake van beheer, n.l. het onverantwoord uitzetten van grotere en grote karper, maar het is beter om dit wanbeheer te noemen, gaat alleen maar om zoveel mogelijk bezoekers te trekken en daardoor zoveel mogelijk geld te verdienen te koste van de vissen.
Destijds hebben we (even uit m'n hoofd gezegd) 49 vakantieparken aangeschreven en een enquête formulier gestuurd. Een enkeling heeft gereageerd, de rest heb ik destijds allemaal gebeld. Niemand, maar dan ook helemaal niemand wist nog precies hoeveel karper er bij hen uitgezet was. Was maar bijzaak, daar de verhuur van huisjes voor hen hoofdzaak was en is, van enig beheer is daar ook geen sprake, waren ze ook niet in geinteresseerd. In de meeste gevallen zijn daar ooit pootkarpertjes uitgezet en voor de rest laat men de natuur haar gang gaan. Dus een groot verschil t.a.v. het beleid op de meeste BTW wateren. Het Weddermer vindt ik in dit geval een negatieve uitzondering.
jan van kranenburg

10-04-2006 14:44

De KSN BTW -enquete heeft destijds terecht veel stof doen opwaaien,
maar helaas geen vervolg gekregen door gebrek aan middelen.
Beheerder van het plashuis vertelde mij destijds aan KSN inzage in de "uitzettings"boeken te hebben aangeboden; en tevens om advies te hebben gevraagd vwb Visstandbeheer.
KSN zou hierop niet zijn ingegaan, cq. niet hebben gereageerd.

Het is me nooit duidelijk geworden, waarom niet.

En, Kees, ik breng het Plashuis niet voortdurend ter sprake.
Je weet wel beter!
Dass war einmal! Maar ik heb ook mijn lesje wel geleerd.

Reageerde op een posting.
Dickvan Bekkum
Berichten: 440
Lid geworden op: 23-05-2004 17:16
Locatie: ophemert

10-04-2006 16:34

Kijk even op marktplaats binnenkort ook een betaal water in Weert.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

10-04-2006 17:10

Gaan we weer :o
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-04-2006 18:03

Vissen is een hobby, geen religie!
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

10-04-2006 18:48

Douwe,

Idd heeft hij hier een punt, kijk even in de vergunningen van veel HSV-en waar je dus nog gewoon vis dus ook karper kunt en mag meenemen meestal 1of 2.
Weet dat er in Friesland een algeheel meeneemverbod is Douwe :lol:

Maar we kunnen nu wel een verwijzend vingertje naar de man opsteken, hij vraagt van openbaar water en helaas op sommige plaatsen is het mogelijk om idd karper mee te mogen nemen.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-04-2006 18:55

Het is anders wel verboden om als sportvisser te handelen in vis.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

10-04-2006 19:02

Michel,

Daar heb je natuurlijk ook een punt, maar dit wordt weer een hele cirkel natuurlijk.
Ik verfoei het denk ik net zoals de meesten hier, maar je zult denk ik als karpervissers je stem op ALV moeten laten horen om eerst een een meeneemverbod op KARPER te krijgen.

Doet me een beetje denken aan de coffeeshops er wordt wel verkocht ze mogen een x aantal gewicht in hun bezit hebben, maar officieel kunnen ze nergens inkopen, en dit valt nogwel onder gedoogbeleid.

Dus ik denk dat de bron eerst aan de beurt is en dat is meeneemverbod.
Maar de meeste HSV-en en trouwens ook Federatie's hebben hier een probleem mee.

Gr Paul
Plaats reactie