betaal water


Plaats reactie
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-04-2006 08:40

nou dat was lachen Chris :D
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-04-2006 09:58

Als een boer met kiespijn??
Vissen is een hobby, geen religie!
patrick de leeuw van ween
Berichten: 50
Lid geworden op: 13-05-2005 14:48

26-04-2006 12:07

bij defentie is een betaalwater al pertinent fout. Ik snap jullie argumenten wel maar is daarom elk betaalwater dat dus winstgevend is fout??? is dit niet hetzelfde als eens een dief....... Ik vind dit maar een beetje raar gedrag. Natuurlijk zitten er rotte appels tussen maar moeten de goeie daaronder leiden??? En ja ik ga wel eens naar een betaalwater en ik vertrek zelfs dit weekend naar een betaalwater en die dingen die ik nu heb kunnen terug lezen over papegaaienbekken enzovoorts??? Nou hier bij ons in een bepaalde water, heb ik al meer vissen met een hazelip gevangen dan dat ik in frankrijk heb gevangen. Laat ik het zo zeggen in frankrijk heb ik nog nooit zo een vis gevangen. Ik zal wel weer allemaal dreigmailtjes krijgen Leuke hobby dat vissen


groetjes,

patrick
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26-04-2006 18:22

Chris Gabriele schreef:Bob,

Er is ook niets op tegen om relaties te leggen in mogelijke oorzaken en gevolg.

Wij praten over konserveringsmiddelen, maar laten we het dan bekijken over een breed spectrum.

Geisoleerde aminozuren, kleurstoffen, vrije aminozuren, voeren in de winter met boilies die verzadigend zijn en eiwitten bevatten.

Een moeilijke opgave om alles tegen het licht te houden voor de KSN.
Koi karpervoer is onze eerste optie voor dit moment ben ik bang voor.

Lood in ons milieu is ons allen bekend, de KSN hoeft dat niet eens tegen het licht te houden.... laat wel gezegd zijn dat ik geen voorloper ben...ik vis met lood.

gr Chris.


Chris dan heb ik een vraag hoe objectief kan de KSN en sportvisserij Nederland objectief zijn in deze?
Met alle respect tegen welk licht moet je het dan houden zonder dat het een "Hang Yourself"methode wordt.
Ik denk dat gezien de mogelijke ontwikkelingen de karpervisser zelf zijn verantwoordelijkheid moet nemen in deze.
en dat begint bij bewustwording.

Bob
Chris Gabriele

26-04-2006 19:42

Hoi Bob,

Ik ben het helemaal eens met je schrijven.

De markt voor ready made boilies is erg groot en ik denk dat elke zelf respecterende producent ook een hoop heeft bijgeleerd over het wel en niet gebruiken van bepaalde ingredienten.

Ik zeg zelf respecterende producent, want wij weten beide dat er genoeg meuk verkocht wordt die absoluut niet op de markt te verkrijgen zou mogen zijn.

Hoe objectief kan de KSN en sportvisserij Nederland zijn in deze vraag jij mij.

Ik denk dat de KSN en sportvisserij Nederland juist hier eens objectief naar mogen kijken.
Het zou een stap voorwaarts zijn, absoluut.

Waar men wel voor moet uitkijken is een heksen jacht, zoals nu MPG genoemd wordt in een woord met anti-vries.

MPG is er in verschillende kwaliteiten en prijsklasses.
Nu zal een producent naar normen (fictief zeg ik maar normen) kwalitief hoogstaand MPG gebruiken en een andere producent gebruikt dezelfde hoeveelheid maar van ondeugelijke kwaliteit.
Elke zelf respecterende producent weet keuzes te maken.

Nu komen bijvoorbaat al readymades in een kwaad daglicht te staan en dat vind ik voorals nog onterecht.
Verantwoord conserveren, daar zal in mijn ogen gewoon elke ready made boilie aan moeten voldoen.

De KSN en sportvisserij Nederland kunnen met hun expertiese en kontakten wel een rol spelen in het onderwerp verantwoord konserveren.

Niet geconserveerd en vers is altijd beter, laten we dat voorop stellen!


gr Chris.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

26-04-2006 21:04

patrick de leeuw van ween schreef:bij defentie is een betaalwater al pertinent fout. Ik snap jullie argumenten wel maar is daarom elk betaalwater dat dus winstgevend is fout???


Hee.... toch nog iemand die on-topic blijft.

Het is inderdaad een moeilijke kwestie Patrick, er is ook al menig discussie over gevoerd hier op het board. Zelf heb ik ook weinig op met btw's, maar dat komt er meer uit voort dat ikzelf graag pionier en op zoek ga. Dat voorgekauwde hoeft voor mij allemaal niet zo.
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

26-04-2006 23:00

Patrick,

ben nog nooit op een betaalwater geweest maar sta er zeker niet negatief tegenover. De hobby karper vissen is in de loop der jaren nogal verandert. En wat betreft die haze lippen kan ik ook dat alleen maar beamen. Wel zou ik voor mezelf als voorwaarde stellen dat het niet al te duister moet zijn want ik wil niet meewerken aan het overzetten van vis.
Maar daar zijn er inmiddels genoeg van.

Chris,Daan,Theo,

Ik sta versteld van de kennis en diepgang van de discussie.

Ik zelf ben ook werkzaam in de voedingsmiddelen industrie.
volgens mij zit het probleem in de eieren deze zijn zeer gevoelig voor rotting. tevens heb je vocht ook iets wat je niet wil hebben. dan nog de kamer temperatuur en zo heb je een club med voor schimmels en dergelijke. Wel ben ik van mening dat het mogelijk is.

En eerlijkheid gebied mij te zeggen dat als je het weet je wel gek zou zijn om het hier op het board te zetten.
Ik denk dat je het moet zoeken in de Basis. de manier is er al lang alleen is de markt niet interesant voor de bedrijven die dit aanbieden. Ik zelf werk met speciale ingredienten en heb een aantal intersante ontdekkingen gedaan. maar ik werk samen met meerde mensen die echt veel verstand hebben van dit soort onderwerpen zelfs aquacultuur maar je zal altijd op een manier moeten conserveren en als je de basis zo houd en je wil 10 jaar houdbaarheid overdoseren.

Misschien is er wat te doen met de PH en anti ocidanten kunnen ook zeker geen kwaad,vet. Ik zelf probeer de basis om te gooien en daaruit verder te werken maar tijdgebrek en geld gebrek spelen me parten. Het is het wiel opnieuw uitvinden. het is met normale producten maar een techniek die nog nooit is toegepast.

Anyway leuk om te lezen.

Aart,

Als je aan een jongen als nutreco wil leveren (wij leveren daaraan trouwens) moet je iso GMP en HACCP gecertificeerd zijn en dit kost veel geld en is voor een bedrijf dat aas produceert niet nodig. Zonder al die certificeering hoef je daar niet eens op de koffie te gaan en dan ook nog in staat zijn om duizenden tonnen per jaar te produceren voor een minimale marge.

Theo,

Als je een fabriek neerzet om boilies te maken is dat fantastisch. hoop ook dat het succesvol is voor je. Alleen moet er wel bij zeggen dat je de inverstering die je maakt wel terug wil verdienen of speel je mee met de konninginnedag loterij :-) Daarom is produceren op bestelling een utopie hoe meer je produceert hoe eerder je de kosten hebt terug verdient.
Elke boilie fabriek die nog niet is afbetaald zal dat alleen terug kunnen verdienen door te produceren en te verkopen, niet wachten tot er 100kg wordt besteld.


Allen.
ik wilde graag me bijdrage even kwijt en hou er van om kritisch te zijn. :roll:

heb het gevoel dat als we allemaal openheid van zaken geven die gezonde ready made er morgen zou zijn. Helaas werkt het alleen niet zo in deze wereld. we moeten immers allemaal eten en een dak boven ons hoofd hebben nietwaar.

groetjes,
Guido
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-04-2006 23:47

Beste Guido, het verschil is simpel, Nutreco levert hoofdzakelijk visvoer aan visteeltbedrijven die vis kweken voor menselijke consumptie en daarop zijn behoorlijk strenge regels van toepassing. Is heel wat anders en onvergelijkbaar met een aantal 'wild-west' ready-made fabrikanten waarvoor tot nu toe geen regels van toepassing zijn.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-04-2006 08:25

Die "hoeveelheden" zal toch meevallen Chris?
Als de LD50 voor ratten een paar gram per kilo lichaaamsgewicht is? Zal dat voor een karper veel afwijken? Naar boven of naar beneden?

MVG

Klaas
Chris Gabriele

27-04-2006 09:39

Klaas,

Voor het bepalen van een LD50 worden per definitie een aantal dieren vergiftigd, ratten dus meestal.

Wat wel en niet gebruikt kan worden en in welke hoeveelheden zal eens goed tegen het licht gehouden worden door mensen die de expertiese hebben op dat gebied.

Ik vind het een complexe materie, want ook bepaalde schimmels en bacterien en zelfs keukenzout (hoge dosering)kunnen (bij een mens) schadelijke gevolgen hebben.

Zo zijn er bacterien die in bedorven eten voor de mens dodelijk kunnen zijn, maar de karper is m.i.z veel resistenter.

Guido,

Nutreco is een groot bedrijf waar ik soms contact mee heb.
Daar hebben sommige mensen een hoop expertise over het grijze gebied konservering van visvoer.


gr Chris.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-04-2006 10:16

Chris,

Is het gek om de LD50 van ratten aan te houden totdat tegendeel ( hogere doseringen mogelijk) bewezen is?


MVG

Klaas


Even voor de duidelijkheid:

http://nl.wikipedia.org/wiki/LD50
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

27-04-2006 10:39

Aart,

Nutreco is alles bij elkaar viskweeker maar verzorgt ook zijn eigen voer productie. Over de wild west verhalen kan ik niks over zeggen maar snap wat je bedoelt. Het ging mij er om dat een koivoer producent gericht is op karper de kleurstelling gezondheid etc.
Dit is een ander uitgangs punt dat bedrijven hebben die leveren aan bedrijven die kweken voor menselijke consumptie.(kleur visvlees(zalm) gewichts toename en smaak van de vis.

Chris,
Nutreco maakt het voer via een extruder lucht gedroogde pellets.Als je geen vocht in je eind product hebt is conserveren ineens een stuk makkelijker geworden. Al het visvoer voor aquaria en vijver en viskweek (vers uitgezonderd) is allemaal luchtgedroogd.

Ik gebruikte nutreco slechts als voorbeeld.
Dit is een groot bedrijf en uiteraard hebben ze een grote en goeie R&D afdeling.
Maar zij worden ook op hun wenken bediend door een ieder die aan ze wil leveren dit mis je dus in deze markt omdat er van echt grote jongens geen sprake is.hebben zij een probleem waar ze zelf niet uitkomen zijn er genoeg bedrijven die meteen gaan helpen om het optelossen met in hun achterhoofd uiteraard extra business. Ik denk dat de maximale productie per jaar voor een boilie bedrijf hier rond de 500.000kg ligt en dit is niet genoeg voor bedrijven die conservering of speciale producten aanbieden daar zij vaak alleen maar een klein percentage van het eind product in beslag nemen. Voor de voedings industrie zijn er bedrijven die dit per dag maken.

De boilie waar wij mee vissen is een uitdaging voor conserverings mensen. Zolang je vocht in de boilie wil houden en met eieren of andere bederfelijke producten aan de gang gaat blijft de conservering een probleem. Je hoort nooit iemand over de conservering van pellets daar deze via de extruder gemaakt worden en vol met olie etc zitten zonder vocht.

Groetjes,
Guido
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

28-04-2006 23:46

In wien's, wat of welk belang moet er nou zonodig geconserveerd worden dan?

Het zou toch eigenlijk totaal overbodig moeten zijn.
Elke karpervisser kan toch minstens zijn eigen bollen draaien mag ik hopen, of gaat men eerst vissen en dan pas aan het aas denken? :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

29-04-2006 07:54

Henk ter Maat schreef:In wien's, wat of welk belang moet er nou zonodig geconserveerd worden dan?


Voor die andere 70%, die het geen moer interesseert. Als het maar vangt!

Bob
Chris Gabriele

29-04-2006 18:26

Henk en Bob,

Conservering word toegepast om de consument te bedienen.
Vraag en aanbod, marktwerking...

Ik begrijp niet waarom er nu zo fel opgerageerd wordt, jaren geleden schreef ik erover en met mij meerdere mensen en was het vrij stil.
Een artikel in het blad van de KSN en geen enkele reactie.

Ready mades mogen van mij verdwijnen, dat betekent minder vissers aan de waterkant.

Maar laten we realistisch zijn, zolang het verantwoordt gebeurd is er niets van te zeggen.
Nu mensen eindelijk eens opstaan tegen bepaalde excessen zullen er hoop ik regels komen mbt conserveren.

Menselijk voedsel is ook beter zonder bepaalde middelen, regels zijn er om te zorgen dat er geen loopje mee genomen wordt.

Het gemak dient de mens Henk, ready mades en freezers....niet zelf draaien, geen troep en lekker vissen.
Dus of elke karpervisser zijn eigen bollen kan draaien is aan de karpervisser zelf.

Voor wiens gemak moeten er bollen geconserveerd worden, voor wiens gemak gaan wij vissen.
Hoeveel vissers gebruiken nog lood terwijl wij allen weten dat het eigenlijk niet oke is en er ooit een verbod komt.

Bob, jij stelt: 70% die het geen moer interesseert. Als het maar vangt!

Niet met je eens, uitgezocht moet worden welke bollen echt klote zijn.
Veel karpervissers hebben geen verstand van conserveren en geloven een fabrikant.

Ik vis bijna nooit met ready made boilies, maar tijdens drukke periodes wil ik, al is het zelden, nog eens een MSB boilie eraan hangen.

Als ik jullie moet geloven is elke fabrikant per definitie fout.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

29-04-2006 20:22

Dag Chris
en tegelijkertijd ho! Chris. Ik zeg nergens dat een fabrikant fout zit.Nergens niet en zeker op dit Board niet.
Dat is geheel jou interpretatie.

Dit wil ik bij deze dus even rechtzetten.

Bob
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

30-04-2006 00:04

Chris,
((Als ik jullie moet geloven is elke fabrikant per definitie fout.))

Waar Bob verstandig afstand doet van degelijke uitlating, ben en blijf ik minder verstandig waar het reddy's betreft welke jaren lang zonder spoor van bederf kunnen overleven.

Wanneer middelen ingezet worden die natuurlijke en biologische processen op dusdanige wijze kunnen tegenwerken, lijkt het me toch ook dat diezelfde middelen niet bepaald gezondheidsbevorderend te kunnen werken.

En Chris, ik heb er altijd wel behoorlijk op gereageerd.. soms wat feller soms wat minder.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-04-2006 11:56

Chris,

Is het gek om de LD50 van ratten aan te houden totdat tegendeel ( hogere doseringen mogelijk) bewezen is?


MVG

Klaas


Even voor de duidelijkheid:

http://nl.wikipedia.org/wiki/LD50
Chris Gabriele

30-04-2006 13:41

Bob,

Eigenlijk was mijn zin als een vraag bedoeld, maar de vraagteken ontbrak aan het einde van de zin.

Het is niet mijn bedoeling om verkeerd te spiegelen op het board.
Discussies via dit medium zijn lastig en kunnen verkeerd opgepakt worden omdat men elkaar niet kent.

Bij deze mijn excusses.


Henk,

Ik kan je gedachtengang volgen en zeker vroeger was dit het geval.
Wel is er verschil in producten..bv MPG.
Verschillende kwaliteiten en is zeker geen anti vries.

Ik wil hier niet ingaan op verschillende conserveringsmethoden.
Maar er zijn perfecte oplossingen.

Sommige baterienen zijn ook dodelijk, N,bacterie Clostridium botulinum, kan in bijna elk type voedsel voorkomen met een pH boven de 4.7...zeer schadelijk.

N,Aspergillus flavus, een schimmel met geelgekleurde sporen. Treft men aan op granen / rijst / pinda´s

Misschien zijn karpers er resistent voor, maar kinderen kunnen ook van boilies snoepen.

Regelgeving kan heel verhelderend werken en uitwassen hoop ik uitbannen.



Klaas,

Ik reageerde niet op je vraag omdat je, zeker als je mijn artikelen gelezen hebt, mijn standpunt intussen wel moet kennen.

LD50: dosis waarbij 50 % van de proefdieren sterft.
Heb jij er een bezwaar tegen als men als proefdieren karpers neemt?


gr Chris.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-04-2006 14:48

Chris,

Indien noodzakelijk ben ik er niet op tegen om een 100 karpertjes te gebruiken om aan te tonen wat wel of niet goed is.

Liever 100 vissen van een paar maanden dan een halve populatie van monumentale vissen.

Maar... LD5-50 van ratten volstaat voor mij.

Als ik het dan goed heb: 100 karpers elk vreet 1 kilo bolies met 20 gram anti-vriezer ( hoeft niet in de vriezer), dan leven er daarna nog 50. Klopt toch?

Is het dan heeeeel kort door de bocht om minder dan 10 gram van die meuk per kilo te gebruiken?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

30-04-2006 15:14

Klaas zo'n basis is veel te smal om een onderzoek op te starten.
Je raamwerk klopt niet. Een ervaren persoon,die uitgebreid karperlevertjes heeft onderzocht op zware metalen.
(Een jaar of 17 geleden als examen object) is Marco Kraal.
Hij kan je ongetwijfeld adviseren aan wat voor voorwaarden zo'n toxicologisch onderzoek minimaal dient te voldoen.


Bob
Chris Gabriele

30-04-2006 15:16

Klaas,

Wat jij of ik vind doet niet ter zake.

Readymades is een bloeiende handel waar mensen hun brood mee verdienen.
Terdege onderzoek en de juiste conclussies moeten volgen.

Welke producent gooit er anti vries in?
Neem MPG als vb, een bestansdeel van anti vries, ook in de diervoeding wordt dit gebruikt.

Glycerine kan je bv kopen in de apotheek, kost wat meer...maar heb je kwaliteit....zo ook met MPG, wat nu gewoon anti vries wordt genoemd.

Wij kunnen lang over konserveringen praten, maar laat eerst degelijk onderzoek volgen waar ook naar de kwaliteit van de gebruikte stoffen wordt gekeken.

Wij allen hebben hetzelfde voor ogen lijkt mij.

Ik vind persoonlijk dat er een hetze onstaat op deze manier met bepaalde termen.
Wij zijn met zijn allen hypocriet, ik dus ook.

Ik heb verleden jaar gedregd op een bepaalde plas en heb lood genoeg uit het water gevist, veelal met een voorslag van gevlochtenlijn.
20 stuks lood op 40 vierkante meters.

En wij hebben het beste voor met de vis en milieu?


gr Chris.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-04-2006 17:25

Gabriel,

1 Foutje : wat ik denk en vind doet voor mij wel ter zake. Heel veel zelfs. Eigenlijk alles.

Of het belangrijk is, is een ander ding.

Je vraag wil ik omdraaien:

Welke producent durft te zeggen dat ie niet gebruikt?

Arseneen was ook te koop Chris. Werd ook gebruik om te conserveren trouwens. Nog wel in bier ook.

Wordt een beetje sparen om alle produkten van alle producenten te controleren.

MVG

Klaas
Chris Gabriele

01-05-2006 08:53

Herik,

Mijn opmerking dat het er niet toe wat wij vinden is bedoeld op onderstaande opmerking.

Is het dan heeeeel kort door de bocht om minder dan 10 gram van die meuk per kilo te gebruiken?

Op dit moment kan je van alles stellen, zelf heb ik iets van eerst gedegen onderzoek.

Je wilt mijn vraag omdraaien:

Ik stel 2 vragen:

Welke producent gooit er anti vries in?
En wij hebben het beste voor met de vis en milieu?


Jou vraag, welke producent durft te zeggen dat ie niet gebruikt?
Bedoel je daar anti vries mee of konserveringsmiddelen in het algemeen?


Wordt een beetje sparen om alle produkten van alle producenten te controleren.

Als er een regelgeving is kan dit steekproefsgewijs en zijn er instanties voor.


MVG Chris.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-05-2006 09:23

meneer dan he

Jou vraag, welke producent durft te zeggen dat ie niet gebruikt?


Propyleen glycol. Trouwens: eigenlijk alle zooi die maar schadelijk kan zijn.

Dat onderzoek komt er Chris. Ga maar gerust van uit.

Of er regelgeving komt? In principe is men in de diervoeding handel al verplichjt om verdachte omstandigheden te melden. Heb het hier niet voorhanden ff spitten thuis.
Zou een begin kunnen zijn.

De regelgeving voor menselijke consumptie bestemde producten is nog wat strenger. Is voor mij ook best.


De hup van propyleen naar vislood vond ik te ruim door de bocht. 2 handen en 2 benen he. Ik kan niet alles te gelijk. Hoewel ook daar aan wordt gewerkt.

MVG

Klaas