betaal water


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-04-2006 09:49

Chris,
Je moet het ook niet met mijn verhaal eens zijn..een koe heeft ook maar 4 magen :wink:
maar om die beesten glycol te laten gebruiken om maar zoveel mogelijk te produceren lijkt me wat Te ver te gaan en is niet nodig ook.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden zoals jij ongetwijfeld wel weet.

//Als je het zo bekijkt dan kunnen we heel veel flavours met bepaalde oplosmiddelen ook bannen, sweetners zwemmen ook niet in het water.\\

Zo bekijk ik het dus en ik gebruik die spullen juist daarom ook niet. Zouden meer mensen moeten doen, scheelt straks weer in mannetjes die de was komen doen wanneer verzekeringen de schade aan vuile was niet uitkeren.

Ziekte's van een koe

Slepende melkziekte:

Slepende melkziekte treedt op wanneer de energiebehoefte in de nieuwmelkte periode niet gedekt kan worden door de energie-opname. De dieren zijn zichtbaar ziek; ze eten slecht, de melkgift daalt en ze zijn sloom. Een enkel dier vertoont nerveuze verschijnselen. Soms is zeer duidelijk een acetongeur waarneembaar. Wanneer de dieren niet zichtbaar ziek zijn, maar toch onvoldoende energie opnemen, spreken we niet van slepende melkziekte, maar van ketose. Dit is een verraderlijke situatie. De negatieve energie balans wordt dan niet direct opgemerkt. Een verlaagd melkeiwitgehalte in combinatie met een verhoogd vetgehalte kan u op het spoor brengen. Een langdurige en ernstige negatieve energiebalans heeft een slechte invloed op de produktie en de vruchtbaarheid. Slepende melkziekte kan ook leververvetting veroorzaken, waardoor de lever niet meer goed functioneert. Slepende melkziekte is te voorkomen door nieuwmelkte dieren onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit te geven en op de produktie afgestemd krachtvoer te verstrekken, zo min mogelijk voederwisselingen toe te passen, nieuwmelkte dieren een goede voeding in de droogstand te geven en de conditie te bewaken en de eiwit- en mineralenvoorziening optimaal op het productieniveau af te stemmen. Dieren met slepende melkziekte of ketose dient u in overleg met een dierenarts zo snel mogelijk te behandelen.

Melkziekte:

Melkziekte treedt op als het calcium- en/of magnesiumgehalte in het bloed te laag is geworden. Om het aantal melkziektegevallen bij oudere te beperken, dient u in de droogstand het volgende te doen:
* Overdadige voedingstoestand voorkomen;
* Een kalkarm rantsoen verstrekken;
* De dieren niet vlak voor het afkalven (½-1 dag) af te zonderen.
Dit geval van melkziekte komt voor tijdens, na of voor de geboorte van het kalf. In de meeste gevallen komt het allemaal wel weer goed. In het ergste geval moet de koe worden opgeruimd, dan heeft zij hoogwaarschijnlijk een beschadiging opgelopen aan het beenwerk.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-04-2006 09:53

We komen er wel. Chris, alleen in freezers?????????????????????????????
Hoe zou het dan toch mogelijk zijn dat de meeste ready-mades zelfs na 3 of 5 of soms zelfs 10 jaar nog niet bedorven zijn???????????????????????
Je laatste zin is juist, maar daar wordt op grove schaal de hand mee gelicht. Mag ook wettelijk (nog) allemaal, aangezien er geen wettelijke voorschriften zijn waaraan karperaas (voorzover het geen voer betreft voor karper die voor menselijke consumptie wordt gekweekt) moet voldoen.
Klaas, ammehoela, een groot aantal aasproducenten (en dan doel ik op de ready-mades) heeft alleen maar het beste voor met hun handel en dat staat omgekeerd evenredig met het beste voorhebben t.a.v. de karper :evil:
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

24-04-2006 17:46

Chris,

Freezers met MPG zijn geen freezers, maar geconserveerde ballen...

Ter info,

Bijna alle fabrikanten, zeker de iets kleinere in de markt zijn karpervissers en zullen het normaal gezien dan toch ook niet in hun hoofd halen om iets te maken wat slecht zou zijn voor de gezondheid van de karper, dit tussen haakjes dan, want hoe goed al die gevoerde boilies zijn voor het karperbestand is ook maar de vraag, denk dat dit belangrijker is dan een beetje conservering meer of minder. Dat diepvriesballen beter zijn voor vangsten en (waarschijnlijk) voor de vis moge duidelijk zijn. Ben benieuwd wat er in de toekomst allemaal gaat veranderen, maar wanneer de wet aan zou geven dat er een productie en houdbaarheidsdatum op de verpakking moet in Europa als ook een lijst met gebruikte ingredienten en een indicatie van de voedingswaardes zou ik geheel niet erg vinden. Maar het zal wet moeten zijn, want uit zichzelf zullen fabrikanten daar niet mee beginnen.

Het probleem met Readymades met een houdbaarheidsdatum is de winkelier, wanneer producten bij hem trager lopen dan zal hij het weg moeten gooien, resulterende in extra kosten. En nog iets, dan staat die datum erop, wie koopt er dan nog een zak bollen die 6 maanden geleden is geproduceerd en nog 1 maand houdbaar is? Dan zal er toch wat vanaf moeten (korting), want zo zijn wij Nederlanders. Weer extra kosten.

Houdbaarheids en productiedata worden momenteel dus nog niet vermeld uit bescherming van de winkelier bij de meeste bedrijven. Heb het enkel bij Smartbait gezien als ook de potten van Dynamite, beide een deel weg kunnen gooien omdat ze niet verkocht werden... Nu staat het op de zakjes van de Wielco, op zich goed, maar daar is alles houdbaar tot 1 januari 2007 dan wel 2008, ook niet echt realistisch bijvoorbeeld, volvette soyabloem die 2 jaar houdbaar is bijv., iets wat al eerder bedorven is. Dus data zijn leuk, maar kennen ook zijn nadelen en vrijheid van interpretatie...
mvg

Bart van den Hurk
Chris Gabriele

24-04-2006 19:45

Hoi Henk, ik heb melkkunde als vak gehad ;-)

De vierde maag, ook wel lebmaag genoemd,lijkt op een mensenmaag. Hier worden de voedingsstoffen eigenlijk verteerd... :lol:

Aart, het gaat ook in sommige readymades.
Wat ik wilde zeggen is dat het in sommige freezers gaat om ze iets langer goed te houden.

Met E-nummer verschuilen sommige mensen zich, marketing technisch.
Zelfde als niet chemisch...hoeveel konserveermiddelen zijn niet chemisch...genoeg..

Maar Aart, ik heb ook bedrijven leren kennen die daadwerkelijk naar bepaalde normen konserveren, kombinaties maken...
Dit zie ik als 2 ledig, kosten besparend en beter voor de vis.

Bart, een readymade kan je invriezen...en een freezer maken die iets langer goed blijft is voor consument perfect.

Ingredienten blijft een lastig verhaal Bart.
Een groothandel kan net als een hengelsport winkelier groot inkopen, dat heet prijsbewust inkopen.
Ik geloof niet dat iemand zijn handel weggooid in deze brache, of het moet zwaar bedorven zijn.

gr Chris.
Laatst gewijzigd door Chris Gabriele op 24-04-2006 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-04-2006 00:24

Sorry Bart, een beetje conservering meer of minder is een understatement en geen echte weergave van de werkelijkheid t.a.v. een groot aantal ready-made merken...
Chris, je hebt een PB.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-04-2006 07:45

Aart,

Kan je wel zeggen kul, maar zouden er fabrikanten bewust producten gebruiken die slecht zijn of kunnen zijn voor de karper?

Pffff... Schrik ik van.

MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

25-04-2006 09:35

Chris Gabriele schreef:Hoi Henk,

Ik weet dat verschillende boilie draaiers propyleen glycol gebruiken in hun freezers...minimaal,...maar de boilies blijven wel langer goed.

Ikzelf gebruik geen propyleen, maar in bepaalde hoeveelheden kan het geen kwaad, minimaal dus..... wat mij betreft niet.

gr Chris.


Antivries gebruiken lijkt me niet erg bevorderlijk voor de karper, ze zullen in de winter wel langer door kunnen blijven eten bevriezen doen ze niet. Minimaal ervan gebruiken zegt mij niets. Is er niet in het verleden een wijn schandaal om geweest??


Klaas, het laatste woord is hier zeker nog niet over gezegd. Blijft een duister wereldje en zolang de meeste karpervissers stellen is een goede boilie want ik vang er mee hebben we nog een lange weg te gaan.

Peter
Chris Gabriele

25-04-2006 10:13

Hoi Peter,

Ikzelf gebruik geen MPG en niet elke Readymade fabriekant gebruikt dit middel.

Er zijn in het verleden schandalen geweest, maar dat heeft met verontreiniging te maken.

Propyleen Glycol is de ideale energie aanvulling voor Rundvee. Niet alleen geneest Propyleen Glycol slepende melkziekte, maar is tevens het middel om een negatieve energiebalans van de melkkoe tegen te gaan.

MPG is te verkrijgen voor de pharma industrie en voor industiele doeleinden.

Ik pleit niet voor het gebruik van allerhande middelen, zeker niet.
Wel ben ik voorstander van bedrijven die tenminste correct dingen toepassen.... beter iets dan niets.

En wat is nu correct voedsel voor een karper?
In de winter doorvoeren, al vangen we?
Kleurstoffen die in veel ready's zitten?
Producten gebruiken die de darmwerking kunnen verstoren van een vis?

Het is een onderwerp waar we nooit over uitgepraat zullen zijn.


gr Chris.
MPG zit in heel veel producten die dagelijks gebruikt worden.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

25-04-2006 10:56

Chris Gabriele schreef:Hoi Peter,

MPG is te verkrijgen voor de pharma industrie en voor industiele doeleinden.

Ik pleit niet voor het gebruik van allerhande middelen, zeker niet.
Wel ben ik voorstander van bedrijven die tenminste correct dingen toepassen.... beter iets dan niets.

En wat is nu correct voedsel voor een karper?
In de winter doorvoeren, al vangen we?
Kleurstoffen die in veel ready's zitten?
Producten gebruiken die de darmwerking kunnen verstoren van een vis?

Het is een onderwerp waar we nooit over uitgepraat zullen zijn.


gr Chris.
MPG zit in heel veel producten die dagelijks gebruikt worden.



Hoi Chris,

Prima dat men allerlei toevoegingen gebruikt. Een zichzelf respecterende firma zal als hij niets te verbergen heeft namen en hoeveelheden van deze stoffen vermelden. De wazigheid die je nu tegen komt daarmee is geen enkel belang gediend. Nu moet o.a. een vereniging als de KSN zaken aankaarten en onderzoeken. Middelen zoals geld ontbreekt hier op dit moment voor.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-04-2006 11:28

Hartstikke onschuldig??
Bij welke dosering dan, en bij welke ADI en kan men vissen gecontroleerd voeren zodat de ADI niet overschreden wordt?????????????

Propylene Glycol
Propylene glycol is een vochtdrager en wordt in producten gebruikt in plaats van glycerine. (Bijvoorbeeld in shampoos en make-up, maar ook in muffins en cakes). Het trekt beter in de huid dan glycerine en het is goedkoper, daarom wordt het veel gebruikt in cosmetica. Het wordt echter ook gebruikt in wasmiddelen, remvloeistof, antivries, latex en verf! Het ontvet en droogt de huid zeer sterk uit. Bovendien kan het opgenomen worden in de bloedbaan. Het geeft mogelijk hartritme stoornissen en het kan nierschade en leverafwijkingen veroorzaken.

Bij inademing irriteert het de neus en het ademhalingskanaal en bij inslikken leidt het tot misselijkheid, overgeven en diaree. Volgens bevindingen van Japanse wetenschappers beschadigt het bovendien het DNA van de cel. Deze stoffen worden zo gevaarlijk gevonden dat mensen in de industrie die ermee werken beschermingspakken, maskers en handschoenen moeten dragen. Maar er staat geen waarschuwingsetiket op producten zoals deodorantsticks, waarin de concentratie groter is dan bij de meeste industriële toepassingen!

Andere stoffen met vergelijkbare eigenschappen en werking als propylene glycol zijn:

Butylene glycol
Komt voor in haarlak en andere haarverstevigings producten. Het is giftig voor het CZS* en de nieren.

Diethylene glycol & carbitol
Worden als toxisch gezien. Het heeft de eigenschap ingrediënten van een product in de huid te duwen. Het kan zich ophopen in het lichaam en zo vergiftiging veroorzaken, met name bij mensen van wie de nieren niet in goede conditie verkeren.

Glycol/Glysol/Ethyleen glycol/Ethanediol
Dit is een emulgator en moisturizer. Het is van dierlijke of plantaardige oorsprong, maar kan ook synthetisch zijn. Het is een goedkoop substituut voor glycerine. Het geeft nierschade en leverabnormaliteiten bij proefdieren. Het is een carcinogeen voor de blaas. Zie ook: Propyleen glycol/Buthyleen glycol en PEG.

De FDA waarschuwt fabrikanten dat glycol's (alle) allergische reacties kunnen veroorzaken. Ze zijn carcinogeen, mutageen en toxisch.

*CZS= Centrale zenuwstelsel-de hersenen en het ruggemerg. Aandoeningen van het CZS zijn bijvoorbeeld: Alzheimer, Concentratie problemen, Dementie, Allergie voor synthetische stoffen, Multiple Sclerosis, Parkinson, Wiege dood).

Symptomen van aantasting van het CZS zijn bijvoorbeeld: troebel zien, disoriëntatie, hoofdpijn, duizeligheid, aphatie, honger, geheugen verlies, gevoelloosheid van het gezicht, nekpijn en pijnlijke ruggegraat.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-04-2006 11:35

[quote="Henk ter Maat"]
Propylene Glycol
opgenomen worden in de bloedbaan. Het geeft mogelijk hartritme stoornissen en het kan nierschade en leverafwijkingen veroorzaken.
quote]

Is het niet zo dat in een boek wat kortgeleden verscheen,uitgehaald werd naar het gebruik van eieren in bollen waardoor sterftes cq leververvettingen zouden ontstaan ?
Wellicht geen eier-probleem maar wat anders...... :roll: :-?
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 26-04-2006 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

25-04-2006 12:19

Henk, de informatie die je van http://www.heelnatuurlijk.nl afhaald heeft te maken met cosmetica. Deze eigenschappen hebben hoegenaamd niets te maken met de eigenschappen van een vis. Wat je wel terecht aanhaald zijn het gebruik van doseringen van dit soort stoffen. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan mocht je ze toepassen. Een boilie kan je trouwens ook anders maken waardoor veel van deze stoffen overbodig zijn.

Overigens gaat de discussie wel wat diep nu. Ik kan me in al die jaren dat er boilies worden gebruikt maar een paar gevallen voor de geest halen waar mogelijk de dood van een Karper te verwijten was aan vergiftigd aas. We leven in een maatschappij die aan elkaar hangt door zogenaamde 'aannames". Iedereen neemt zomaar wat aan zonder te weten of het allemaal klopt. Dat doen we graag. Als de 1 wat roept, roepen we allemaal mee, zonder dat we weten waar het over gaat of wat er bedoeld wordt. Dat levert geen constuctieve bijdrage aan het oplossen van problemen, maar zorgt er enkel maar voor dat er hypes ontstaan die nergens op gestoeld zijn. Daar moeten we juist van af. Straks denkt iedereen die dit forum meeleest, ook de groenen zullen we maar zeggen, dat we de vis aan het vergiftigen zijn. En dat terwijl we juist processen ontwikkelen die het tegenovergestelde doen. Laten we dus nu eens gaan overschakelen van negatief denken naar de werkelijke ontwikkelingen, hoe goed het aas tegenwoordig kan zijn voor vis en leefomgeving en daarbij stoppen met aantijgingen naar sommige merken die 'misschien' of 'mogelijk' stoffen in verkeerde doseringen gebruiken. Dat zijn allemaal 'aannames'.

Vrijwel alle boilie fabrikanten zijn zelf Karpervisser. Ik ga er vooralsnog van uit dat zij met de meest juiste intenties producten ontwikkelen die bijdragen aan het plezier van hun hobby. Als zij verkeerde producten zouden hanteren zou er overal Karper op apengapen liggen. Dat is beslist niet het geval.
M.vr.gr,

Theo.
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

25-04-2006 12:47

Heren, Ik zie er niets negatiefs aan om relaties te leggen in mogelijke oorzaken en gevolg. Ik denk dat het niet verkeerd is dat er meer bewustzijn komt t.a.v. de karpervisserij. En te kijken in onze eigen keuken. Waar gaan wij misschien ongewild en onbewust mee de mist in
Bioaccumulatie tengevolge van veranderingen in het leefsysteem van de karper kunnen we en mogen we niet ontkennen.
Er is tenslotte de laatste jaren een forse toename van vissterfte.
waarvan de oorzaken velerlei kunnen zijn. De zware metalen.dioxines sterke toename van geneesmiddelen in het water milieu. Zure regen.Viraal.
Het zal niet een middel zijn wat verantwoordelijk is voor sterfte. Maar mijn inziens de combinatie van vele wat de gezondheid ondermijnd en de dood tot gevolg kan hebben.

Bob
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-04-2006 14:19

Theo ook jij gebruikt aannames en wel een heel gevaarlijke.
Omdat het in de afgelopen zeg maar 20 jaar niet bewezen is dat de gebruikte producten schade veroorzaken is er niets mee aan de hand, tenminste niet aantoonbaar.
Dit is een aanname gebaseerd op een vrij korte termijn.
Schadelijke gevolgen komen pas veel later aan het licht, meestal als het licht bij diegene die de stelling neergezet heeft al lang uit is.

Ook jij roept en ik ben niet van plan om die roep te volgen ondanks je kennis.
Alhoewel iemand met een dergelijke kennis wel eens genuanceerder met de tijd om mag gaan.
Maar dat zal niet in het commercieële deel van je denken passen.
Jij zegt het tij te keren, wat voor tij er is toch niets aan de hand volgens jou?
Jij zegt ook dat het door jou gemaakte aas veilig is, ook dat is een aanname die niet door de tijd is bewezen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Chris Gabriele

25-04-2006 14:51

Hoi Peter,

Ik ben het met je eens alleen het heeft een nadeel die voor mij zwaarder weegt.

Nu zonder regelgeving heb ik liever geen openheid erin.

Ik zal dit uitleggen:

Jaren geleden heeft er in het KSN boekje een artikel gestaan over konserveren.
Paar thee lepels nicine, kalium sorbaat... een artikel voor de doe hetzelfver.

Ik heb meteen erna een artikel geschreven over konserveren van boilies en de genoemde middelen.

Nicine is bv onder uitdrukkelijke toestemming van de warenwet verboden.

Een artikel waar de groenen van zouden kunnen denken...zozo.

Tevens zijn er mensen die zelf gaan experimenteren en zo juist de plank toetaal misslaan en doseringen zullen gaan gebruiken die helemaal alles te boven gaan...zoals in het desbetreffende artikel in de KSN.

Het vermelden van hoeveelheden en hoe men dus infeite konserveerd is geen optie.
Elke firma wil een eigen methode, zo goed en goedkoop mogelijk.
Daar loop je niet mee te koop, hetzelfde als de andere ingredienten.
Dat betekent dat je er een receptuur bij kan leveren.

Op de afdeling productontwikkeling, waar ik werk, proberen wij ook wel eens een product na te maken en wel met een eigen label, zo niet nog verbeterd.
Liefst zouden wij alle doseringen en gebruikte ingredienten mee geleverd krijgen van de producent.




Bob,

Er is ook niets op tegen om relaties te leggen in mogelijke oorzaken en gevolg.

Wij praten over konserveringsmiddelen, maar laten we het dan bekijken over een breed spectrum.

Geisoleerde aminozuren, kleurstoffen, vrije aminozuren, voeren in de winter met boilies die verzadigend zijn en eiwitten bevatten.

Een moeilijke opgave om alles tegen het licht te houden voor de KSN.
Koi karpervoer is onze eerste optie voor dit moment ben ik bang voor.

Lood in ons milieu is ons allen bekend, de KSN hoeft dat niet eens tegen het licht te houden.... laat wel gezegd zijn dat ik geen voorloper ben...ik vis met lood.


gr Chris.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-04-2006 21:46

Overheid en ingrijpen?????
Evert schreeft dit al in 1997!

Boiliefabrikant

Voor mij, mijn visvrienden en al die kennissen overal in Nederland staat het nog steeds als een paal boven water dat geen enkele fabrieksboilie kan tippen aan een goede zelfgemaakte boilie. Op een voerplek heeft een ready made nog steeds een hopeloze achterstand. De eisen van de fabrikant Ondertussen heb ik nog een andere invalshoek gekregen, die deze stelling in hoge mate ondersteunt. In 1995 en 1996 heb ik namelijk een kijkje kunnen nemen achter de coulissen van een boiliefabrikant. Toen heb ik het zelf meegemaakt en kunnen zien, hoe het daadwerkelijk toegaat in zo'n fabriek. De problemen voor een fabrikant zijn de volgende:

Een ondernemer moet winst maken anders gaat hij ten gronde. Daarom moeten de kosten zoveel mogelijk worden gedrukt en moet alles zo goedkoop mogelijk zijn. Ik bedoel dan de basisingrediënten, de overige grondstoffen, de kleur- en geurstoffen, de conserveringsmiddelen, enz.

Het boiliedeeg moet perfect zijn, namelijk in die zin dat het spuitmondje een schitterend ronde en gladde worst met de juiste diameter dient uit te braken. Als de worstjes door de walsen worden gesneden en rond worden gedraaid, mogen er aan de zijkanten geen vervelende gaatjes ontstaan. Deze eis klinkt misschien niet zo absurd, maar om een mooie ronde en gladde bal te krijgen op de machine waarop men werkte, was een heidense klus. Daarvoor testte men weken, zo geen maanden! Honderden, misschien wel 1000 recepten werden er getest. Kortom de machine bepaalde het deeg. Als de verhouding van het recept ook maar even niet klopte, was er altijd een probleem. Of de worsten scheurden kapot, of er kwam een gat aan de zijkanten, of het recept was te duur. Altijd was er wel wat en aan dat testen kwam nooit een eind.

De boilies mogen niet beschimmelen, want de winkelier wil de boilies nou eenmaal op de plank aanbieden. En als één fabrikant het wél kan, moeten al die anderen mee, anders raken ze orders kwijt. De winkelier wil het liefst een jaar garantie tegen bederf en de klant die regelmatig naar Frankrijk reist, wil ook boilies hebben die nooit bederven. Onder welke omstandigheden dan ook! Maar onze fabrikant zit er maar mee. Eigenlijk verlangt dus iedereen het onmogelijke van een in wezen zeer bederfelijk product.

Overdoseringen

Maandenlang heb ik vertegenwoordigers van allerlei firma's en voedingsfabrieken zien komen en gaan. Allemaal beweerden ze te weten hoe je een boilie het beste kon conserveren. Meestal kwam het erop neer 'probeer dit eens of probeer dat eens'. Maar een week later ging weer 2000 kilo naar de Filistijnen. Het is misschien gek dat ik het zeg, maar volgens mij viert nog steeds het amateurisme hoogtij. Dat schimmelprobleem is voor een fabrikant zijn grootste probleem. Als hij dat niet onder de knie kan krijgen, is zijn einde in zicht. Zijn leven, zijn brood hangt ervan af! Iedereen in deze branche doet er geheimzinnig over, maar in een keiharde concurrentiesfeer is het nou eenmaal, ieder voor zich en God voor ons allen. Dat er dan sprake is van overdoseringen, waarover Willem Peters terecht zijn bezorgdheid uitspreekt, kan ik goed begrijpen en ook ik hou mijn hart vast voor de karper! Misschien moet de overheid hier ingrijpen en voor onze karper normen stellen!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-04-2006 21:59

Theo de Kreij schreef:Henk, de informatie die je van http://www.heelnatuurlijk.nl afhaald heeft te maken met cosmetica. Deze eigenschappen hebben hoegenaamd niets te maken met de eigenschappen van een vis. Wat je wel terecht aanhaald zijn het gebruik van doseringen van dit soort stoffen. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan mocht je ze toepassen. Een boilie kan je trouwens ook anders maken waardoor veel van deze stoffen overbodig zijn.


Zo Theo,
vertel me dan nu eens aan welke eigenschappen stoffen moeten voldoen om wel wat te maken te hebben met de eigenschappen van een vis.
Van een kundig bioloog verwacht ik wel een wat uitgebreider antwoord dan bovenstaande opmerking..
Nu schijnt Propyleen Glycol en Propyleen Glycol iets totaal verschillends te zijn en word bepaald door het gebied van inzet??

Mocht men er zorgvuldig mee omgaan, kan het bederf er dan nog mee voorkomen of uitgesteld worden?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-04-2006 22:08

Sorry Theo, maar ik heb het absoluut niet over aannames...En Klaas, het antwoord is helaas ja.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-04-2006 22:23

Aart,
effe tussendoor..
Zijn er ook Glycol resistente karper rassen?
Dit m.b.t. toekomstige uitzettingen en biotoopverneukende zooi welke wij karpervissers gebruiken.. :cry:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-04-2006 22:58

Jij weet wel beter Henk :roll:
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

25-04-2006 23:09

Henk ter Maat schreef:Aart,
effe tussendoor..
Zijn er ook Glycol resistente karper rassen?
Dit m.b.t. toekomstige uitzettingen en biotoopverneukende zooi welke wij karpervissers gebruiken.. :cry:


Henk in de karperhemel
Bob
Pluk de dag want voor je het weet...............http://www.allesisanders.nu
Chris Gabriele

25-04-2006 23:10

Henk,


Met fabrieksboilies bedoel jij readymades en geen freezers neem ik aan.

Ik denk dat iedereen het er over eens is dat een verse bol beter is dan een readymade boilie.
Alles wat geen bewaarmiddelen bevat, al is het minimaal lijkt mij gezonder.

Henk, zoals je weet het ik enkele artikelen geschreven over konserveren, op de site van Evert Aalten staat het oa ook.
Boilies konserveren is een kunst, mits men het goed toepast natuurlijk.
Alleen blijven freezers altijd gezonder, al doe je het met suikers.
30% suikers moet het dan bevatten.

Ik zag bij het onderwerp aas staan dat je gek scherend zegt dat men er gewoon antivries door heen moet gooien.
Misschien breng je mensen op een idee Henk.

Goed drogen, zout...betere opties om naar voren te gooien.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26-04-2006 00:08

Douwe Bijlsma schreef:Theo ook jij gebruikt aannames en wel een heel gevaarlijke.
Omdat het in de afgelopen zeg maar 20 jaar niet bewezen is dat de gebruikte producten schade veroorzaken is er niets mee aan de hand, tenminste niet aantoonbaar.
Dit is een aanname gebaseerd op een vrij korte termijn.
Schadelijke gevolgen komen pas veel later aan het licht, meestal als het licht bij diegene die de stelling neergezet heeft al lang uit is.

Ook jij roept en ik ben niet van plan om die roep te volgen ondanks je kennis.
Alhoewel iemand met een dergelijke kennis wel eens genuanceerder met de tijd om mag gaan.
Maar dat zal niet in het commercieële deel van je denken passen.
Jij zegt het tij te keren, wat voor tij er is toch niets aan de hand volgens
jou?
Jij zegt ook dat het door jou gemaakte aas veilig is, ook dat is een aanname die niet door de tijd is bewezen.


Douwe ik ben het helemaal met je eens. Daarbij denkend aan de relatie tussen roken en kanker. Ook dit proces heeft jaren geduurd. voordat aannames omgezet werden in harde bewijzen. Desondanks blijft de ontkenning hardnekkig. Kennelijk iets menselijks.

Verder Theo alle respect voor je inbreng vanuit jouw vakgebied.

m.v.g. Bob
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-04-2006 06:23

Sorry...

kunst is overal te bezichtigen, waarbij de gebruikte stoffen zelfs benadrukt worden..... :D

Sorry Chris......nu ff wél een beroep doen op je gevoel voor humor :D

met ambachtelijke groet

Mitsz
Chris Gabriele

26-04-2006 07:51

Goedemorgen Mitsz,


Een beroep doen op mijn humor is altijd een goed plan.

De humor heb jij er nooit van ingezien als ik zei dat elke bol bepaalde middelen bevat...zo ook in de discussies over de bollen waarover jij zegt dat het geen bewaarmiddelen bevat.

Niet Chemisch gekonserveerd, ik beweer dan dat veel van de konserveermiddelen niet chemisch hoeven te zijn, maar wel schadelijkkunnen zijn.

Overigens heeft het geen zin om de gebruikte stoffen te vermelden op verpakkingen.
Als dit gekombineerd gaat met hoeveelheden heeft dit nut, echter geloof ik niet dat een fabrikant die overdosseerd daar prat op wilt gaan.

Termijn als niet chemisch gekonserveerd en andere slogans zeggen mij niets zoals je weet.

Overigens ben ik al jaren tegen bepaalde middelen in boilies

http://www.karperwereld.nl/rotary/deel24.php

http://www.karpervoer.nl/publikaties/ga ... brile.html


Overigens zijn er mogelijkheden om een houdbare boilies te maken die de toets der kritiek kunnen weerstaan.
Nieuwe inzichten en meerdere kontakten hebben hier aan bij gedragen.
Mooi voor een Frankrijk periode of gedurende maximaal een seizoen.

Goed en verantwoord konserveren is een kunst.
Daarbij komt kijken dat niet veel fabrikanten van readymades de kennis in huis hebben en naar mijn mening niet bewust overdoseren.

Het merk waar jij jaren al achter staat en zegt dat het geen middelen bevat, ik blijf zeggen van wel Mitsz.... gelukkig zijn karpers beesten die vreten.

gr Chris.