betaal water


Plaats reactie
bert goris
Berichten: 33
Lid geworden op: 08-03-2002 01:00

14-04-2006 17:54

Theo

Waarom geen houdbaarheidsdatum??Ik zou wel eens willen weten hoe je boillies drie jaar lang goed kan houden!En daarna het als voerboillies te verkopen!Ik vraag mij dan af wat er in vredesnaam wel niet aan conserveringsmiddelen in deze bollen gaan!

gr Bert
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

14-04-2006 18:11

Conserveermiddelen zijn de laatste tijd een hot item als het over Karpers gaat. In sommige vruchten en granen zitten natuurlijke conserveermiddelen (ik gebruik die eigenschappen dan ook) en hoeven niet te worden bijgevoegd. Hoe andere producenten daar mee omgaan weet ik niet omdat boilierecepten een goed bewaard geheim zijn. Bedenk wel het volgende. Meelsoorten blijven jarenlang goed, mits ze maar droog zijn. Een boterham laten drogen ziet er over 2 jaar nog hetzelfde uit. Vandaar dat je sommige ingredienten lang kant handhaven zonder of met weinig kwaliteitsverlies. Een droge boilie blijft ook vrij lang goed. Dan moet hij echter wel 100% uitgedroogd zijn. Dan neemt de vangkracht echter wel af.
M.vr.gr,

Theo.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-04-2006 18:47

Theo, dat o.a. Carpfood voor een behoorlijk aantal 'boiliemerken' produceert is mij bekend. Dat in een aantal gevallen het toegevoegde kleurtje en geurtje het enige verschil is (dit ongeacht de grote verschillen in verkoopprijzen!!!) weten jij en ik ook wel.
Jij beweert dus hierboven met stelligheid dat in de door jou gebruikte granen en vruchten voldoende natuurlijke conserveringsmiddelen zitten om jouw ready-mades een bepaalde tijd goed te kunnen houden...
Dit zonder toevoeging van z.g. waterverdrijvers (om het maar populair te zeggen daar jij wel weet welke middelen ik dan bedoel)?
Bert: 3 jaar is een makkie, 10 jaar is ook geen probleem :evil:
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

14-04-2006 23:06

Ik licht 1 klein tipje op over het begrip 'preserver'.

Macadamia-olie wordt verkregen door het persen van de macadamia-noten. De noten uit de notenbar die ook zo lekker zijn om te eten en waar je goed mee kan vissen. Macadamia-olie is volkomen stabiel en tevens een goede anti-oxidant.

Een antioxidant is een molecuul die in staat is om vrije radicalen te neutraliseren. Het molecuul doet dit door met de radicalen te reageren, waardoor ze onschadelijk worden. De schadelijkheid van radicalen (waar een antioxidant de strijd mee aangaat) wordt veroorzaakt doordat de moleculen zeer gemakkelijk reacties aan kunnen gaan met bijvoorbeeld het DNA, wat kan leiden tot de ontregeling van de celdeling en dus tot kanker. Ook is beschadiging van verschillende intracellulaire eiwitten mogelijk door deze radicalen. Een antioxidant bestrijd dit dus.

Een andere toepassing van antioxidanten is het conserveren van levensmiddelen waardoor de houdbaarheid verlengd wordt. De antioxidant gaat schimmelvorming en verrottingsprocessen te lijf. Deze categorie stoffen wordt op het etiket van levensmiddelen aangeduid met een E-nummer, zoals vastgelegd is door de EEG.
Voorbeelden van antioxidanten zijn:
Vitamines zoals vitamine C
Mineralen zoals zink
Vetzuren zoals omega-3 uit vette vis
Appels, bepaalde soorten mais en oregano bevatten ook een hoog percentage antioxidanten.

Zo zie je maar dat wanneer je de natuur (biologie) hanteerd, die natuur ook veel mogelijkheden in zich heeft waardoor gebruik van chemie in veel gevallen onnodig is. Door mijn onderzoeken heb ik ook kunnen bijdragen aan het terugdringen van chemische gewasbeschermingsmiddelen in de land en tuinbouw door het inzetten van nuttige insecten en het ontwikkelen van biologische gewasbeschermingsmiddelen. Daarom eet ik ook gerust de boilies van JRC op :wink:
M.vr.gr,

Theo.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-04-2006 20:57

Beste Theo, of je door alleen maar macadamia-olie toe te voegen een lange houdbaarheid verkrijgt kan ik zo niet beamen. Neem me het niet kwalijk maar voorlopig blijf ik nog cynisch op dit punt. Zodra jouw ready-mades op de markt komen zou ik dat graag willen weten om ze dan te laten testen door een hiervoor gekwalificeerd onderzoeksbureu / instituut.
Gezien al jouw uitlatingen neem ik aan dat jij hier geen moeite mee zult hebben.
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

16-04-2006 10:46

Theo als je geen verpakkingsdatum hanteerd dan weet je dus nooit hoe lang dit produkt geleden gemaakt is, door te stellen dat er een hoge omloopsnelheid is doordat ze over heel europa verkocht worden , dit is dus onzin. Niet elke winkel heeft een snelle afname van elk artikel, zo zijn er winkels die zakken vol van merk a verkopen maar merk b niet. Waarom dit zo is weet ik niet, en ik denk dat dit ook niet tastbaar te maken is. Als JRC nu bolies gaat maken weet je alleen de eerste 3 maanden dat ze niet ouder zijn dan 3 maanden. Het kan best zo zijn dat er merken zijn die voor een heel jaar laten produceren, maar als dat zo zou zijn dan heeft bv euro baits maar 3 maand werk per jaar want dan z ouden ze toch de produktie van een heel jaar afhebben? Nou ik kan je verzekeren dat dit niet zo is ze draaien gewoon door. Tevens vind ik dat als je start met een bolie op de markt te brengen je best dit produkt mag promoten als jij hier volledig achter staat,maar dit hoef je niet te doen door te insueren dat de meeste andere merken hun jaar produktie in 1 maal bestellen,ook hier zou toch net als bij de winkelier een goed inkoop beleid gelden. Ik kan me nml niet voorstellen dat je een produkt inkoopt en ook betalen moet wat je pas 9 maand later kunt uitleveren, je kunt wel besparen door verpakkingsmaterialen voor een langere periode in te kopen. Daar komt nog bij dat als je een kilo prijs afspreekt voor je bollen te laten maken dat er bijna geen prijsverschil is tussen 1 x jaar afname of dit in 4 produkties te laten maken. Stel je maakt een bepaald soort bollen en die wil je op de markt brengen dan belanden die in een magazijn in een stelling, de voorraad is bijna op dus wordt er bij gemaakt,in het magazijn is iemand ziek en hierdoor een grootte werkdrukte, denk jij dat men dan de voorraad achter uit de stelling naar voren haalt en de nieuwe achteraan zet dacht het niet he. Dus wil iemand daar mijn vertrouwen winnen dan zal er toch echt een produktie datum op moeten staan, en dit hoeft voor JRC toch geen probleem te zijn aangezien zij door heel europa leveren. Geef mij maar een boek dit bederft niet, en verkoopt na een langere periode ook niet veel meer maar het gaat niet rotten.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-04-2006 22:14

Theo, macadamia nootjes en dus ook macadamia-olie zijn relatief gezien zo ongeveer de duurste nootjes en olie (voor zover geperst uit nootjes).
Insiders zullen het direct met je eens zijn dat deze nootjes zeer aantrekkelijk zijn voor de karper en op zich dus al een fenomenaal aas betekenen. Dat geldt ook voor mixen waar een bepaald deel gemalen macadamia nootjes in zit...
Dat de olie een goede antioxidant is staat ook buiten kijf. Maar...dat door alleen maar toevoeging van deze (dure) olie een lange houdbaarheid wordt verkregen wil er bij mij nog steeds niet in.
We zullen het t.z.t. wel aan de weet komen. Wordt vervolgd dus...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-04-2006 00:39

Had eigenlijk nog een antwoord van Theo verwacht. Komt wellicht nog?
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

20-04-2006 21:24

Ik ook Aart maar ik denk dat Theo stickers met produktiedatum erop aan het plakken is.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-04-2006 22:39

Geduld Bein :lol: Ik wil er nog wel een schepje bovenop gooien: het is onmogelijk om alleen maar door toevoeging van macadamia olie ready-mades lang houdbaar te maken...
Ron Koning
Berichten: 24
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

20-04-2006 22:59

hoi

en van mij mag er ook een schepje bij
er hoeft voor mij niet gezegd te worden hoe en wat,
maar alleen deze olie is niet mogelijk.

vr gr Ron
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

20-04-2006 23:01

Aart, is inderdaad onmogelijk.
Olie helpt welliswaar maar is niet in staat om alleen voor de consevering te zorgen.
En ondanks de hoge concentratie tocoferolen ( hoogste in plantaardige olie ) en andere antioxidanten heeft olie niet de kracht om de vetten die in een boilie zitten te beschermen tegen oxidatie.

Je hebt dus toch wat anders nodig om de klant een bol te kunnen leveren die buiten de diepvries houdbaar is.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-04-2006 00:33

Dat klopt Wil en is waarschijnlijk ook de reden dat jij geen ready-mades wilt verkopen :roll:
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

21-04-2006 07:23

Aart dat is de reden dat ik inderdaad geen ready lever.
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

21-04-2006 20:51

Ho ho, ik heb niet gezegd dat ik Macadamia-olie toepas. Ik beweer echter ook niet het tegendeel. Wat ik wel beweer is dat er in de (menselijke) voedingsindustrie voldoende mogelijkheden zijn om een natuurlijk aas te produceren. Wil, jij weet dat als geen ander. Wanneer je dan biologische processen beheerst kan je een aas ontwikkelen waar zowel de biologische alsmede de ecologische aspecten positief worden beinvloed.
Een slecht ecologisch systeem (zoals nog al wat afgesloten wateren) moet je in ieder geval niet verder laten verslechteren door aas in te zetten waardoor het systeem nog verder uit evenwicht raakt. Dat is de doodsteek voor o.a. een Karper en de andere waterdieren. Een Karper kan je wel degelijk gezond laten floreren door de juiste voeding (en dan heb ik het niet over voeding die de Karper geforceerd laat groeien).
M.vr.gr,

Theo.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-04-2006 21:44

Theo, natuurlijk zijn er in de (menselijke) voedingsindustrie voldoende mogelijkheden om (een natuurlijk?) aas te produceren. Je blijft echter om de hete brij heendraaien, n.l. de vraag waarmee jij, zonder schade aan de gezondheid van de vissen toe te brengen, ready-mades lang houdbaar kan maken...
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

21-04-2006 22:06

Theo, er zijn vele methode om te conserveren, ik werk met voedingsmiddelen en ook wij gebruiken allerhande methodes om voedsel langer houdbaarheid mee te geven.
Alles gebeurt op natuurlijke wijze.

Maar ook aan deze methodes zitten grenzen.

Er zitten teveel nadelen om een volledige natuurlijke conserverings methode te gebruiken ( ondanks wat er vaak beweerd word ).

Worden wel allerhande conserverings middelen gebruikt die als natuurlijk te boek staan maar of die zoveel beter zijn dan de chemische betwijfel ik, puur en alleen al de veel grotere hoeveelheid die nodig is om een bol van fabrikant naar koper onbedorven te laten aankomen doet de vis en het water geen goed.
Er kan dan wel heel mooi natuurlijke conserverings methode op de verpakking staan, goed en gezond is het niet.

Heb veel gestoeid met langer houdbaar houden van boilies, is ook wel gelukt hoor, alleen 3 jaar haal ik niet, tenminste bij lange na niet zonder overdoseringen.

Maar misschien ben jij veel verder als ik ben.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-04-2006 22:40

Jij blijft 'lief' Wil, maar feitelijk is de conclusie dat 'sprookjes' niet echt bestaan, ondanks dat er wel veel verteld worden :roll:
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

21-04-2006 22:43

Aart ik ben netjes opgevoed door mijn ouders :lol:
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

22-04-2006 00:53

Dan zouden we broeders kunnen zijn :D
M.vr.gr,

Theo.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

22-04-2006 11:11

Theo de Kreij schreef:Dan zouden we broeders kunnen zijn :D


Ben jij dan ook zo lelijk als ik :o
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

22-04-2006 14:55

Erger nog, ik lijk op Ma :cry: :D
M.vr.gr,

Theo.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-04-2006 20:59

Mooi dat we dat ook weer weten Theo, maar daar ging het niet over...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-04-2006 21:04

zet de fax ff uit Aart.... :D
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

22-04-2006 21:36

Aart Lokhorst schreef:Mooi dat we dat ook weer weten Theo, maar daar ging het niet over...

Je hebt een PB Aart.
M.vr.gr,

Theo.