karper schrikken van plons??


Plaats reactie

schrikt de karper gooien van zware hoeveel heden voer?

Nee
26
30%
JA
8
9%
Ze schrikken wel maar komen later weer terug
54
61%
 
Totaal aantal stemmen: 88
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

04-04-2006 13:51

Laatst heb ik in een polder sloot gevist met hennep..die had ik in zakjes met water gedaan en in de vrieze gelegt zodat ik makkelijk de hennep op een wat grotere afstand kan voeren...

ik had een paar dagen gevoerd en ging toen vissen in de late middag,ik gooide de bevroren hennep op mijn stekken, na 15min kreeg ik een dubbele run van een 21 en 15ponder. dat was natuurlijk heel mooi. alleen daarna voerde ik nog wat extra bij en in de komende uren geen 1 piep!

dit verbaaste mij heel erg,, toen ging ik gewoon doorvoeren en een paar dagen later zat ik er weer...gooide de bevroren hennep in het water en ging zitten...en ik kreeg weer geen 1 piep!

Zou het door het harde plonsen van die hennep komen dat ze schrikken en niet meer gaan azen? het is een relatief klein water dus ze horen het zeker als ze in de buurt zijn.

Mvg Maurits
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

04-04-2006 13:54

Sorry voor de spelling heren!! het moet natuurlijk zijn

schrikken de karpers van de plons van zware hoeveelheden voer??
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

04-04-2006 13:56

ik heb met penvissen zeer vaak meegemaakt dat de karper schrok van een hand mais die po over zn kop heen ging....ze kwamen bijna altijd wel weer terug

wijziging:

denk bijvoorbeeld ook eens aan het spodden...de karpers komen zelfs naar de oppervlakte om t uit de spod te komen vreten!

Echt niet dat die karpers op een plek waar een harde plons is die dag niet meer terugkomt...het kan natuurlijk wel een tijdje duren
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

04-04-2006 14:14

ik zeg nee

want vorige zomer heb ik eens gehad dat ik ingeworpen en de lijn zag ik strak lopen en gelijk slaan.

dus ik zeg dat de vis er niet van shrikt
Gebruikersavatar
Kenneth Pepels
Berichten: 267
Lid geworden op: 30-01-2005 13:58
Locatie: Spaubeek (limburg)

04-04-2006 14:17

Ik denk dat de karpers er op een gegeven moment aan gewend raken, dan krijgen ze ook zoiets van ha daar komt weer nieuw voer.

Groetjes Kenneth
Carpfishing isn't just a sport, it's a lifestyle!
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

04-04-2006 14:38

Ik denk dat het afhangt van water tot water en van karper tot karper!
Henk Bouman
Berichten: 53
Lid geworden op: 28-06-2004 08:34
Locatie: Amsterdam

04-04-2006 14:46

kijk naar bijvoorbeeld die ogen van de karper dvd.
Hier plonsen de aalscholvers(iets met vleugels) constant door het water en het lijkt wel of het de vis niet zoveel uitmaakt.
Wel denk ik dat een vis wel alert is als jij 25 kilo rotzooi op zijn kop probeert te gooien.
Mijn mening is dat het niet zoveel uitmaakt ze zullen misschien even pleite gaan maar als je een lekker voertje heb neergelegt zijn ze denk ik bijna gelijk terug
vandaag is het feest. en morgen? is het weer feest
patrick bruin
Berichten: 88
Lid geworden op: 04-02-2005 11:44
Locatie: den haag

04-04-2006 15:06

Wouter Vennekens schreef:Ik denk dat het afhangt van water tot water en van karper tot karper!


precies...
mvg.patrick
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

04-04-2006 15:59

Ik denk dat ze in de eerste instantie zeker schrikken, maar dat ze door hun eigen nieuwsgierigheid vaak snel weer terug zijn. Als ze eenmaal weten dat die plons eten betekend vraag ik me zelfs af of ze uberhaupt nog schrikken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

04-04-2006 16:05

Afhankelijk van de situatie en het water denk ik.

De vissen zijn, in het water waar ik vis, vrijwel nog nooit gevangen en ik heb al meerdere keren gehad dat ik ingooide en direct (als in seconden) een run kreeg.

Dus ingooien, lood horen plonsen en met de hengel nog in je hand alweer een run krijgen.
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

04-04-2006 16:13

Jah ik heb ook ervaringen gehad dat na het ingooien ik binnen enkele minuten een run kreeg, maar hoe kan het dan dat je binnen 15min een dubbele run krijgt, daarna bijvoerd en vervolgens geen piep meer krijgt en de volgende keer ook geen piep...

Mvg maurits
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

04-04-2006 16:26

maurits alberda schreef:...maar hoe kan het dan dat je binnen 15min een dubbele run krijgt, daarna bijvoerd en vervolgens geen piep meer krijgt en de volgende keer ook geen piep...

Mvg maurits


Vissen is geen wiskunde waarbij je uit kan gaan vaststaande regels... Dat is denk ik het enige antwoord mogelijk op je vraag.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

04-04-2006 17:34

Volgens mij heb ik dat voorbeeld al eens eerder aangehaald. Gooi een steen in je vijver, en kijk wat gebeurd. De vissen schrikken, zwemmen weg, maar komen vrij direct weer terug om te kijken wat er aan de hand is.

Groet,
Stefan
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

04-04-2006 18:28

Ik denk ook dat elke vis na een verandering onder water eerst zal schrikken en wegzwemmen om daarna toch een kijkje te komen nemen wat er precies gebeurd is. Natuurlijk afhankelijk van de situatie (hengeldruk e.d.) zal een karper schuwer zijn, maar ik denk dat nieuwsgierigheid het toch altijd zal winnen en vroeg of laat de karper zal terugkomen. Of het aas dan genomen wordt, hangt weer van heel wat factoren af... daarom blijft het zo leuk, je kunt er geen logica op los laten: gelukkig maar, anders zou ik ook in mijn vrije tijd gedragsmodellen en economie moeten doen....

veel succes ermee!!

Jordi
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

04-04-2006 19:14

Misschien wel ernstig koud ter plaatse van die bevroren hennepblokjes ?
Wie weet ..

Hoi ..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-04-2006 19:31

De karper die je niet ving omdat je onvoorzichtig was zou wel eens een belangrijker vangst kunnen zijn dan de karper die je ving ondanks dat je onvoorzichtig was.

Anders gezegd, iedere karper is een individue. De mate van schuwheid verschilt. Lijkt mij onverstandig om je te beperken tot het vangen van de minst schuwe karpers. De meest schuwe karper bedenkt zich nog wel drie keer voordat hij zich nog eens laat overhalen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

04-04-2006 20:47

2 runs tegelijk in een klein water, kan best eens het gevolg hebben dat de rest het hazepad kiest voor langere tijd op de stek.

koos.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

04-04-2006 20:58

Zo ving ik in een helder watertje eens bewust voorns. Door het tuigje, met maden, midden op de school voorns in te gooien. Uiteraard schrokken ze toen het handeltje op hun kop donderde en deinsde terug, maar kwamen dus net zo snel terug om te kijken en pakte de maden. Ging een aantal keer achter elkaar zo.
Ik denk ook echt wel dat karper schrikt op het moment dat je ingooit. Je ziet op wat Korda beelden ook dat ze ff wegschieten als er opnieuw ingegooid wordt, maar ook daar komen ze snel terug. Ik vis ook geregeld met een voerracket, ook op water waar t slechts een metertje diep is. Dat ding, volgeladen, plonst ook als een gek. Maar soms kreeg ik binnen 10 minuten na laatste racketlanding al een run. Nieuwsgierigheid kan zeker wel de aanleiding zijn dat ze snel terug komen. Wellicht associeren ze het geplons wel met eten!
Moeilijk te zeggen of het door het geplons komt in jouw geval. Het is nu dus 2 keer voorgekomen dat je geen piep meer kreeg. Uit twee voorvallen kun je moeilijk conclusies trekken. Probeer het wat vaker en kijk of het dan steeds rustig blijft. Er zijn zoals gezegd vele factoren die meespelen. Tel daarbij misschien de nog moeilijke vroege voorjaarsomstandigheden...
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

04-04-2006 22:06

Ik denk dat het per karper verschilt. Ik heb gezien dat vissen wegschoten van een dobber die het water raakte. Maar ook meegemaakt dat ik na 10 seconden een karper haakte die het aas had gepakt dat dus 10 sec daarvoor met lood en pva zak in het water knalde.

Ik denk dus dat er geen vaste regel voor is.
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

05-04-2006 15:42

Ik heb eens een kleine test gedaan op dit gebied. Op een heel ondiep stuk zwom een groepje wat kleinere karpers. Ik heb toen mijn lood daar precies tussenin laten plonsen.

De eerste reactie was dat ze allemaal weg schoten. Enkele seconden later kwamen ze allemaal meteen weer terug.

Naar mijn beleveing heeft dit te maken met de nieuwgierigheid van onze vriend karper.
Maakt mijn delkim geluid? Dan kom ik mijn tent wel uit!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-04-2006 17:23

maurits alberda schreef:ik gooide de bevroren hennep op mijn stekken, na 15min kreeg ik een dubbele run van een 21 en 15ponder


. dat was natuurlijk heel mooi. alleen daarna voerde ik nog wat extra bij en in de komende uren geen 1 piep!


Eerst wel, en 10 minuten daarna niet meer? Beetje vaag, eigenlijk, het kan zijn dat je gewoon 2 vissen had die er zaten. Voor de rest weinig azende vis in de buurt ofzo?

Wat betreft die andere keer erop: Ik zou het eens op een andere boeg gooien en denken aan de weersomstandigheden of aanwezigheid van azende vis (welke heel vaak in relatie tot elkaar staan). Die kunnen ogenschijnlijk hetzelfde zijn, maar een veranderde luchtdruk kan al snel eens voor problemen zorgen.

Ik vind dat mensen tegenwoordig het niet vangen van vis al gauw als dressuur beamen, terwijl de weersomstandigheden minstens zo belangrijk, al dan niet nog belangrijker zijn dan de zogenaamde "dressuur" of "conditionering". Zelf op de meest platgeviste wateren doen bepaalde omstandigheden het gewoon goed, en laat de vis zich veel makkelijker vangen. Zeker in een poldersloot zou ik het niet gauw op dressuur of schrikken mikken, zeker omdat ze de eerste keer het niet deden..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

05-04-2006 20:12

Ik denk dat het ook erg met de diepe van het water te maken heeft. Als je op 3 meter diepte een lood ingooit heeft dit minder verstoring tot gevolg als dat je het op 60cm water doet. Op de ondiepe watertjes waar nog niet veel gevist is, merkte ik vaak dat ze er enorm van konden schrikken. Ze kwamen dan bij mij het eerste kwartier zeker niet terug.
Maar het blijft erg verschillen per vis en per water dus je moet er maar door proberen achter komen.
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

09-04-2006 15:23

iki denk het niet een karper schrikt ook niet van een plons in het water van een eend of een andere watervogel er is zelfs iemand op mn thuiswater die twee keer na het ingooien gelijk een karper had hij had wel al heel lang gevoerd zei hij maar ik denk niet dat ze schrikken en als ze schrikken zijn ze zo nieuwsschierig dat ze heel snel terugkomen
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

10-04-2006 19:24

Ik sluit me volleig aan bij Jordi Schoffelen...
Alles is gezegd :wink:
Plaats reactie