Hoe ver gooien we nu eigenlijk?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

23-09-2002 10:02

Heren én natuurlijk dames,

Een vraag die meer en meer bij mij opkomt is hoe ver wij nu eigenlijk gooien.
In de laatste Karperwereld staat een artikel van Frank Warwick die doodleuk zegt, met mijn "matige" materiaal van toen haalde ik ongeveer 135-140 meter!!!!
Ook anderen gooien altijd makkelijk dik over de 100 meter, zegt men.

Maar klopt dit? Ik ben zelf niet zo'n hele verre gooier en moet het met 70 tot 80 meter (werkelijk gemeten!!) doen.

Hoe zit dat met jullie? En gokken jullie de afstand die je gooit? Want vaak kom ik aan aan een water en men zegt, ik vis op 120 meter uit de kant daar ligt een plaatje. Toevallig gooit men opnieuw in als ik erbij sta, boven op het plaatje en in mijn ogen is het niet verder als 60 a 70 meter..
Ik ben dus heel benieuwd of jullie wel giga afstanden 100 meter plus kunnen gooien en of jullie tips hebben om ver te gooien?

Vr.Gr.

Bertil
Bertil@Karperwereld.nl
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

23-09-2002 10:32

Beste Bertil,

Allereerst, wij hebben de worp afstand ook eens gemeten. Bij een volle mep met een 3 ponds hengel en 80 gram kwamen ik en mijn vismaat ( beide een andere lijn molen en hengel)niet verder dan 105 en 95 meter. Ik kon verder gooien omdat ik minder en grotere ogen op de hengel heb. Met lood zwaarder of lichter dan 80 gram kwamen we beduidend minder ver. Een normale harde worp landde bij een meter of 75 a 80.

Ook ik heb me weleens hardop afgevraagd hoe mensen in godsnaam een hengel nauwkeurig op 100 meter afstand kunnen gooien?

Meestal vis ik op een afstand varierend per water van 25 a 40 meter! ( spreek ik even over de grindgaten en echt grote visplassen + en eventuele derde hengel, waar toelaatbaar, meteen onder de kant)

Afstand vissen lijkt me geinig en leuk voor een keer maar naar mijn idee ook een beetje overbodig.

groetjes Tim
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

23-09-2002 10:32

Ten eerste vraag ik me wel af of het nut heeft om ver te vissen, Wij krijgen op een groot water hier in de buurt gewoon runs onder de kant, terwijl de overkant toch dik 400 meter verder is.

Ik denk dat je gewoon een goede afstelling moet hebben met lood/hengel. En als je zelf wat kracht kan zetten helpt dat ook mee.
Ik vaar gewoon alles uit als ik zo ver zou willen vissen, heb ik tot op heden 2 maal gedaan, en dan ook maar alleen als experiment. Wederom vingen we de vis onder de kant, en de hengels die extreem ver lagen kregen we geen piepje op.

mvg
stefan
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

23-09-2002 10:38

Dat bedoel ik maar stefan!

Limburgse vusjen die vings se neet op aafstjand wah!!

Even inhaken op stefan:

De meeste visjes komen bij mijn wateren ook op max 40 a 50 meter uit de kant. Vaak zelfs en 5 a 6 meter uit de kant. En dat terwijl de overkant tussen de 300 en 650 meter verwijdert is. Persoonlijk heb ik van een grindgat zelden een karper gevangen die vanaf een plateau midden op het water gehaakt werd.

Groetjes Tim
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-09-2002 11:10

Bertil ,

De meeste mensen overschatten de afstand die ze gooien.Er zijn niet veel mensen die over de 120 meter kunnen gooien.Toch is dit niet echt moeilijk.Met het juiste materiaal en de juiste techniek kun een heel eind komen.En vooral veel oefenen.Bijvoorkeur in een weiland.Daar kun je tenminste de afstand nameten.Leg je onthaakmat maar op 100 meter en probeer er precies op te gooien.Zal niet meevallen.

Zelf heb ik ooit 158 meter gegooid.Toen waren wel alle omstandigheden goed.Geen wind dus.Hengel was sportex FBC 3 lbs 12,5 feet.Molen een emblem x5500t 28 honderdste nylon.Volledig volgespoeld.Tevens gebruikte ik een voorslag van 45 honderdste om de klap op te vangen.Verder een helicopter montage met 120 gram zipplood.
Normaal gesproken gooi ik met deze combinatie minstens 140 meter.tegenwind en dergelijke zaken kunnen het wel lastig maken om deze afstand te halen.
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen met het juiste materiaal en de juiste techtniek deze afstand kan halen.Misschien nog wel veel verder.Ik ken iemand die over de 200 (!!!) meter gooid.Degene is echter wel een beer van een kerel , met een supergoede werptechniek , een natuurlijk een Century FMJ van 3,5 lbs.Scheelt ook de nodige meters.
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-09-2002 11:12

Nog even iets.Er worden ook elk jaar kampioenschappen gehouden in het werpen.Het zogeheten Beachcasten.

Geloof het of niet maar die gasten gooien dus gewoon over de 250 meter...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-09-2002 11:26

als jullie je worp meten doen jullie dan ook een boilie op de hair??dat scheelt nl ook heel veel!
ikzelf gooi rond de 100 meter gemeten op een weiland met een hangel die meer ogen had dan die van mijn maat ik denk dat het aantal ogen minder invloed heeft dan dat de meeste mensen denken, wat helpt om een worp verder te maken is het zgn voor-werpen in het water waardoor je lijn nat word

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-09-2002 11:27

Beste Tim en Stefan,

Als je altijd op hetzelfde water je visjes vangt op zo’n 50 meter, dan zal ver werpen geen grote zorg zijn. En dat geldt voor de meeste karpervissers in de lage landen. In Engeland is het een ander verhaal. Daar vist men op overbeviste putten waar je niet mag uitroeien. Ver kunnen werpen om een kans te maken is daar bittere noodzaak. Wat Warwick betreft. Hij is niet alleen een buitengewone karpervisser, maar ook een buitengewone caster die over de 200 meter werpt in castingwedstrijden met karperhengels.

Ikzelf vis op steeds variërend water en heb zo nu en dan wel de behoefte om eens ver te werpen. Komt natuurlijk ook omdat ik niet standaard een boot met me meesleep. Ik heb zelfs een zekere afkeer van het uitroeien van lijnen, maar dat is een ander verhaal. Mijn ervaring is dat je nogal wat moet doen om over de 100 meter te werpen. Een stijvere stok van tenminste 3 pond met 120 gram lood en zeemolens met brede spoelen is wel de absolute minimum voorwaarde. Onder een beetje gunstige omstandigheden kom ik daarmee over de 100 meter grens. En dat zakt dan weer als ik een stringer mee werp. Jongens als Warwick gebruiken overigens zwaarder materiaal.

Waar jullie verhaal voor wat betreft het verder werpen met minder loodgewicht al een beetje op duidt is dat de werptechniek niet in echt orde is. Om ver te werpen realiseer ik me inmiddels dat je daar iets voor moet doen, bovenop het aanpassen van het materiaal. Je moet je castingtechnieken eigen maken die verder gaan dan de gebruikelijke over-head worp. Oefening baart hier kunst. Wie zich hier nooit in verdiept heeft, zal in de praktijk zo rond de 70-80 meter blijven hangen. Met windje mee iets meer, maar veel meer is overdreven.

Voor de geïnteresseerden:

http://home.wanadoo.nl/wschilperoort/

Kees

Ps. Je zult een door velen verfoeide voorslag moeten gaan gebruiken want anders vliegt lood en onderlijn zonder de hoofdlijn door de lucht bij dit soort worpen.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

23-09-2002 13:34

Hoi,

Feedervissers gooien een voerkorfje strak tegen de overkant van een kanaal. En de toppers gebruiken niet voor niets zeemolens... een dunne gevlochten lijn heeft minder luchtweerstand en dat scheelt ook weer een paar meter. Het belangrijkste om ver te werpen is dat je de kracht geleidelijk opbouwd, dus niet zwiepen.
Zorg dat de spoel beneden staat, dan heb je weer 10 cm meer hefboom.
En gebruik je hele lengte, aanloopje met gestrekte armen dus.
Niet allemaal tips van mijzelf hoor;
long range casting techniques, by alan partridge, uit het korda advaced rig book namelijk.

groeten Jeroen.
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

23-09-2002 13:35

Ja kees! daar heb je gelijk in! Ik heb die warwick ns op en video bandje gezien. Niet helemaal normaal hoe die gewoon griezelig akelig nauwkeurig een hengeltje kon droppen op afstand. Er lag een eiland op n meter of 125 uit de kant. Hij zei dat ie een meter of twee van het eiland zijn hengels ging leggen. Onmogelijk dacht ik: niet dus! Eeerst de marker erop op een 2 meter van het eiland, toen met de spotrod en een bevestigde baitdropper particles droppen tot op 50cm van de kant met overhangende bomen! Haalllooo? onmenselijk dacht ik. En toen ging ie met een werpbuis ook nog even knikkers kwakken op de vierkante meter nauwkeurig! Niet niet niet normaal, ik wist echt niet wat ik zag!. Maar ja kees, het is al wat je zegt! Dit soort gasten zijn hier zwaar in getraind!

Overigens vang ik mijn visjes niet op 1 water op max 50 meter uit de kant. Mijn ervaringen , is dat het aan het kantje altijd wat beter gaat. Wat betreft de zwaardere dressuur putten: daar doe ik gewoon het tegenovergestelde van wat iedereen doet! vaak is een totaal afwijkende knikker al genoeg. Ik vind de afstand visserij best zijn charme hebben, en ik doe het wel eens maar persoonlijke houdt ik me het liefst binnen een range van 50 meter van de oever!!

Met vriendelijke groet

Tim Boelema
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

23-09-2002 13:50

bertil ik ben ook niet zo'n gooier ik kan niet zo ver gooien maar wel zuiver ik kan hem wel binnen een afstand van 75 meter precies neerleggen in 1 keer waar ik hem wil hebben dit kan ik omdat ik daar dagen heb zitten oefen begin van het vorig jaar niet om ver te gooien maar wel zuiver meestal vis ik toch niet verder dan een meter of 30 40 afstanden verder dan 100 meter dan ben je toch een hele goede gooier ik haal het niet met mijn 2.3/4 lbs ultimate hengel maar ik geloof wel als je een 3.1/4 3.5 lbs stok toch wel een meter of 100 kan halen maar ik niet
moet nog oefenen

kevin
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

23-09-2002 14:31

Een snelle indicatie van de gegooide afstand aan het water kun je ook verkrijgen door het aantal molenslagen wat je moet binnendraaien te vermenigvuldigen met de inhaalsnelheid van je molen.

Groeten,

Mark
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

23-09-2002 16:27

Bertil
ooit heb ik met een bekende karpervisser die claimde tot 150 meter te kunnen gooien aan de waterkant een wedstrijdje gehouden. Hengel, nylonlijn 30-100 en lood (gewicht naar keuze) en werpen op een sportveld. Daaruit bleek al heel snel dat 100 meter wel erg ver was. Hij noch ik haalden die afstand met eigen hengels, alhoewel we wel dicht in de buurt kwamen. Daarna met dezelfde hengel nog een keer maar nu zoals je aan het water staat, dus beaasd, en de afstanden liepen voor beide met zo,n 10 meter terug. Wat automatisch inhoud dat ik op hooguit 85 tot 90 meter afstand kan vissen en dan moet alles meezitten. Vermeldingswaardig is misschien nog dat hij met een fasttaper wierp en ik met mijn penhengel van Schreiner.

Groeten,
Sjors
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

23-09-2002 23:57

Ik dacht altijd dat ik dik over de 120 meter gooide. We hebben dat eens getest op een aantal voetbalvelden. Ik kwam toch echt niet verder dan 90 meter. Een kameraad van me gooide toen rond de 140 meter. En dan ken ik ook nog iemand die vroeger mee heeft gedaan aan casting wedstrijden, hij gooide met een 4 ponds harrison over de 200 meter. Enorm gewoon. Ik denk als je maar genoeg oefend dat je de 100 meter grens op een gegeven moment wel overschrijd. Maar het is en blijft een kunst.
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

24-09-2002 00:26

Mark,

wij konden allebei wel ver gooien op de regio visdag van KSN-Noord? De lijnen lagen mooi over elkaar heen rond de 100 metergrens of niet? lol
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

24-09-2002 08:14

Nou Henri, ik lag helemaal niet zo ver hoor maar jij hebt inderdaad aardig je best gedaan om mijn lijn op te pikken! En ik maar denken dat er een enorme big aan hing.... Wacht maar tot de volgende keer!!!

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-09-2002 15:00

Bertil,

Heeft iemand bij het vertalen van FRank zijn artikel zich niet vergist in het omrekenen van het aantal Yards naar meters?

Leon Hoogendijk moest in zijn boek Frankrijk Land Van Grote karpers ook een meter of 110 gooien begin jaren 90.

Lijkt mij in die tijd de maximaal haalbare afstand. Ik gooi dek ik zelf met 34/100 lijn en 2 1/4 hengels ook maar een meer of 70 / 80, als ik mazzel heb.

Met vriendelijke groet,

Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Arnold Haandrik

24-09-2002 17:25

Met hoeveel gram lood Laurens?
de door jou opgegeven meters haal ik met 80 gram.ook ik vis met 2¼lbs

met groet
Harald
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

24-09-2002 18:04

[quote]
Op 2002-09-23 14:31, schreef Mark Noorman:
Een snelle indicatie van de gegooide afstand aan het water kun je ook verkrijgen door het aantal molenslagen wat je moet binnendraaien te vermenigvuldigen met de inhaalsnelheid van je molen.

Groeten,
Mark,

einde Quote

Beste Mark, Dit verhaal gaat niet op helaas, de inhaal snelheid van de molen zegt enkel hoeveel omwentelingen er om de spoel worden gelegd bij 1 volle slag met de handgreep. Hierbij moet je dus eerst meten hoeveel meter lijn 1 omwenteling om de spoel is, dat vermenigvuldigen met het aantal omwentelingen en dat getal kan je mee rekenen.

Echter als de spoel bijna leeg geworpen is heb je meer omwentelingen nodig voor 1 meter lijn op te spoelen dan bij een volle spoel. Het is dan wel een indicatie middel maar zeer on naukeurig er kan makkelijk 25 meter verschil in zitten

Met hard nadenkende groet, Bob.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-09-2002 00:27

Mannen, onderstaand wat gegevens betreffende het hoever gooien met een karperhengel. Deze testen zijn uitgevoerd door Sébastien Fabrègue, 5 voudig castingkampioen in Franrijk.
Hengels: 3 lbs, 12 voet
Lood: 110 gram
Aas: 24 mm boilie
Lijn: 33/100 met 50/100 voorslag
Geteste hengels:
- Fox Ethos, gem. afstand 126 m, grootste afstand 129 m
- Fox Trek, gem. afstand 130 m, grootste afstand 136 m
- Sert Titane Carp, gem. afstand 127 m, grootste afstand 142 m
-Daiwa Team, gem. afstand 128 m, grootste afstand 133 m
- Shimano Antarès, gem. afstand 137 m, grootste afstand 147 m
- Pelzer Exciter: gebroken bij de eerste worp!
- Balzer Edition IMB: gebroken bij de eerste worp!

De bovenstaande hengels zijn allemaal 'werpkanonnen'met 6 c.q. 7 ogen en al deze hengels zijn duurder als 300 Euro.

Al diegenen die denken ook 'zomaar' even 120 m of meer te gooien past denk ik enige bescheidenheid.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

25-09-2002 08:47

Bob,

Ik kan toch eenvoudig meten hoeveel lijn ik binnenhaal als ik de slinger éénmaal ronddraai? Als ik de meting doe bij een halfvolle spoel kan ik er nooit ver naast zitten, zeker geen 25 meter. Deze waarde wordt ook vaak bij de specificaties van de molen opgegeven en ligt volgens mij meestal rond de 75-80 cm.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

25-09-2002 18:20

100 meter lijn mis je ook niet snel als er nog 750 meter op je spoel zit....lol
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Plaats reactie