tips en nieuws uitwisselen: wel of niet?


Plaats reactie

geef jij andere mensen tips

ja, als ik kan helpen altijd als ze dan beter vangen is toch mooi
66
76%
nee, straks vangen ze nog meer als ik
21
24%
 
Totaal aantal stemmen: 87
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

02-04-2006 16:07

beste karpervisser,

als ik ga buurten kom ik vaak visers tegen die niks willen zeggen of weinig dan vraag ik of ze al wat gevangen hebben enzo en dan van het 1 komt het ander en dan heb je van die mensen die denken dat zij het wereldgeheim hebben gevonden en zijn zo gierig dat ze bang zijn dat een ander een karper vangt en die te beroerd zijn om je tips te geven gelukkig zijn heel veel mensen wel bereid om tips te geven waar ik je aardig wat aan kan hebben alleen erger ik me aan die mensen.
wat vinden jullie ervan?

succes

patrick
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

02-04-2006 16:29

nou ja helpen is leuk maar als ik op een bepaald water op een bepaalde stek veel vang ga ik ze niet die stek en dat aas aanbieden.. ik help ze wel op weg met hairlengte, onderlijnlengte en ver of dicht uit de kant maar kzal ze niet de echte details van mijn systemen geven. Ik wil tenslotte toch zelf de meeste vissen vangen
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

02-04-2006 17:31

Ik wil best mensen wat informatie geven alleen het moet niet te ver gaan. Het hangt ook een beetje van de persoon af die wat komt vragen, als dit 'bepaalde types' zijn wil ik meestal niet veel loslaten, maar soms zijn er ook mensen waartegen ik best veel zeg. Alleen vaak komen er vragen van hoe diep is het hier en hoe diep daar, welk aas etc, ik zou dan zeggen ga expirimenteren en pak een peilhengel. Als ik (of anderen) zo alles zou vertellen en iemand neemt dat allemaal zo over en vangt z'n visjes wil ik niet zeggen dat ik het ze niet gun, alleen ik vind dat bij het karpervissen ook juist al die voorbereiding en 'proberen' hoort. Je vangsten zijn je dan ook veel meer waard als je er zelf hard voor gewerkt hebt.

Ik zelf zou niet zomaar iemands tactiek overnemen en alles precies nadoen en daarna een aantal hele mooie vissen vangen, omdat je het dan voor een groot deel niet aan jezelf te danken hebt.

Ik heb verder niet gestemd, omdat als je ik nee antwoord ik niet gelijk wil zeggen dat ik niet wil dat iemand anders meer vangt, het gaat mij erom op de manier waarop dat gebeurd.

Mvg, Koen
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

03-04-2006 07:24

Ik en mijn vismaten delen in principe alle info..
vangsten en stekken weten we allemaal van elkaar!

als ik een nieuw water uitpeil en een vismaat wil een diepte kaart. krijg die van mij wel een kopietje.. vind het stom dat een goede bekende het wiel nog een keer moet uitvinden..

ik ga ze niet zeggen dat ze op die stek moet zitten.. dit laat ik aan hun zelf over.. als ze op mijn stek willen zitten mogen ze dat best. maar meestal gaan ze hun eigen weg wel op het water en bevissen andere goede stekken..

als iemand anders die ik niet ken info vraagt over het water en bestand, bekijk ik eerst wat voor type persoon het is.. komt hij over als een sjonnie die alleen maar info wil hebben of komt hij over als iemand die geintresseerd en een fanatieke visser is...

het sjonnie figuur gaat meestal met de verkeerde info naar huis.. dan maak ik ze wijs dat het een ontzettend dressuur water is en dat blanken eerder regelmaat is dan vangen..

het fanatieke figuur geef ik meestal wel info over het water alleen geen stek info.. ik vis vaak met de toppen net op het water of in het water dus ze kunnen niet zien waar ik vis.. maar ik geef ze wel eerlijk antwoord over het bestand of manieren van vissen.. en dan is het aan hun de taak om de stekken te zoeken doormiddel van peilen of op dom geluk ingooien..
Henk Bouman
Berichten: 53
Lid geworden op: 28-06-2004 08:34
Locatie: Amsterdam

03-04-2006 08:26

Als ik mensen kan helpen ergens mee dan doe ik dat graag.
Iedereen heeft zijn vis "geheimpjes" die je niet of nauwelijks tegen een ander vertelt maar dit hou je altijd.

Kom voor een tijd terug bij een karper visser aan waar mij opvalt dat zijn schepnet en onthaak mat nat zijn. Ik vraag of het nog wat is vandaag en hij zegt met een strak gezicht dat hij nog niets heeft gevangen en niets wil bijten. :D je hoeft geen info te geven maar doen of ik achterlijk ben is de andere kant.
vandaag is het feest. en morgen? is het weer feest
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-04-2006 08:54

Normaal gesproken doe ik helemaal niet moeilijk over een beetje info, zeker niet als iemand me aan het water op zoekt. Er zijn echter ook dingen, meestal gaat dat dan over het bestand of over actuele vangsten, die ik stil hou. Of dit nou in eigen belang is of op uitdrukkelijk verzoek van mijn bronnen maakt dan verder niet uit.
Gelukkig kunnen onthaakmatten ook nat zijn van de brasems...
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-04-2006 09:10

Wat zou je willen weten? Geheimen heb ik niet. Maar ik hou niet van praatjes en dikdoenerij. Zo moeilijk is het niet om een karpertje te vangen en het formaat van de karpers die rondzwemmen is maar van ondergeschikt belang. Hangt te vaak samen met de omvang van de fantasie. Wat maakt het verder uit met welk merk molens en hengels ik vis? Ja, het was niet goedkoop.

Voor de rest heb ik niet altijd zin om wat te keuvelen met iedere voorbijganger. Er komen er teveel langs op een dag. Hangt ook sterk samen met de houding en de benadering van mijn stek. Sommige lopen met een wit T-shirt flink stampend over 100 meter langs de oever. Alsof karpers geen zintuigen hebben. Verwacht dan vooral geen welwillend luisterend oor.

Maar als je voorzichtig mijn stek benaderd en een beetje bescheiden blijft. Als je ogen het echte vuur tonen. Wie weet hoe lang we nog kunnen praten...

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-04-2006 09:14

Ja.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

03-04-2006 14:26

Elkaar helpen toch? Wat doe je anders op dit board :D
~~Dreams can be true.~~
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

03-04-2006 15:22

Het ligt voor mij heel erg aan de persoon die omde informatie vraagt..
Ik bedoel we zijn allemaal ergens moeten beginnen en soms kun je mensen met (misschien voor ons) basis-informatie al een heel eind op gang helpen. Als iemand zich voordoet als de alles-kenner, dan zal diegene erg weinig informatie krijgen. Denk dat dit soort figuren op zoek zijn naar de makkelijkste weg en zie niet in waarom ik informatie aan zo iemand kwijt zou moeten. Ik heb bovendien een enorme hekel aan het typetje dat naast je hengels gaat staan, kijkt waar je zit te vissen en dan als een soort orakel je eventjes haarfijn uitlegt wat de enige manier is om hier een vis te vangen... als je het zo goed weet, waarom sta je dan nog naast me???

Probeer lekker zelf uit, maar aangezien ik denk dat een discussie alle partijen wijzer kan maken, ga ik die altijd aan. Je merkt echter meestal al binnen enkele seconden of het inderdaad die richting op kan gaan...

groetjes,

Jordi
Gebruikersavatar
Jef Houben
Berichten: 20
Lid geworden op: 15-03-2006 13:30
Locatie: Aalst

03-04-2006 15:57

Aan iedereen zomaar alle info weggeven doe ik niet. het hangt er een beetje vanaf wie het is. Afgelopen weekend moest ik even van m'n stek aan het kanaal om m'n camera te halen (gelukkig heb k n vismaat die m'n spullen in de gaten hield). bij terugkeer zag ik dat er 500m verder als ik nog iemand op karper zat te vissen. na foto's te hebben genomen besloot ik eens rustig een kijkje te gaan nemen. Deze collega bleek ook al enkele jaren op dit stuk kanaal te vissen, alleen we waren elkaar nog niet tegengekomen, omdat ik altijd op een afgelegen stek viste de voorbije jaren. Het ging er mij niet om om te weten waar precies en met wat hij viste. Maar t was zeker een gezellige babbel, waarbij zowel hij als ik een beter zicht kregen op het bestand door onze vangsten te vergelijken.
Gebruikersavatar
Jos van Dalum
Berichten: 280
Lid geworden op: 21-01-2004 15:20

05-04-2006 15:19

Ik stuur ze meestal met een kluitje het riet in, zoek het zelf maar uit! Doe ik ook in de meeste gevallen. Vooral als het om een kleine parkvijver gaat ofzo.

Maar ik hou wel in me gedachten dat als ik een ander niks gun, ik er zelf ook niet beter van word. Het mes snijdt aan 2 kanten zullen we maar zeggen. :wink:

Groeten Jos
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

06-04-2006 15:49

Ik vertel over het algemeen ook niet graag dingen over een bepaald water ofzo. Alleen als ik de visser vertrouw. En dat zijn meestal de wat oudere vissers met een heleboel ervaring. Maar dan nieuw zijn op mijn thuiswater.
laurens v emmerik

06-04-2006 17:37

ligt inderdaad aan de persoon die het vraagt ja!
meestal zit ik op moeilijk te bereiken stekken,dus meestal nooit 'kijkers',maar af en toe gebeurt het wel ja....
heb de meeste hekel aan gasten die dan stoer naast je staan en met hun handen in hun zakken een beetje over het water turen en korte opmerkingen maken....kom dan gewoon niet!en de soort met de groote verhalen,jaaaaa,en daar hadden we dr zoveel,met dit en dat...blablabla..

maar een sirieus iemand daar heb ik absoluut geen problemen mee en ga tog wel een praatje aan,tenslotte heeft hij dezelfde obsessie als wij allemaal..tog..!

ook kan je de wat minder ervaren vissers vertellen hoe je een vis respectvol behandeld,mintstends zo belangrijk denk ik....


laurens
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

06-04-2006 18:07

Bij mij ligt het aan welk water ik bevis.

Over het algemeen zeg ik weinig, gelukkig krijg ik dan ook weinig bezoekers.
Waar een wilg is, is een heg
Gebruikersavatar
Johan Huijsmans
Berichten: 181
Lid geworden op: 24-03-2006 16:33

06-04-2006 18:42

nou, ik doe niets anders dan praten met de `locals`of bekenden van het water.
je moet ze ook niet gelijk de oren van de kop af vragen maar een beetje subtiel te werk gaan natuurlijk. Beetje vertrouwen winnen enzo.
vooral de ouderen mannen (60+) lijken graag te vertellen waar de grootste zitten en je krijgt er het hele verhaal gratis bij.
Dat is altijd wel grappig. ook mensen die de hond daar uit laten weten altijd veel te vertellen!
Gebruikersavatar
Johan Huijsmans
Berichten: 181
Lid geworden op: 24-03-2006 16:33

06-04-2006 18:44

en zelf zeg ik niet zo veel :oops:

maar ik heb altijd snel genoeg door aan wie ik wel wat kan/wil
vertellen en aan wie niet hoor!
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

06-04-2006 19:08

Hoi

Ik heb altijd zeeeer snel door wie er alleen maar komt om je stekkie af te pakken en wie er komt om gewoon een gezellig praatje te houden en wat info komt vergaren!

meestal zeg ik vrij weinig! ook beginnen ze vaak meteen al over stekken ennuhhh nog grote 30 ponders gevangen jongen?

fock offf
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

06-04-2006 19:39

ik praat graag met vissers altijd leuk om een praatje te maken toch? :D
zelf vraag ik altijd of iemand al wat gevangen heeft, puur uit nieuwschierigheid niet om dan gelijk de volgende dag daar te zitten.
Vorig jaar zat er een man te vissen hier in de buurt en ik ging even een praatje maken, hij vertelde wat dingetjes en ik ook. ik vertelde dat ik pas geleden een goede nacht had gemaakt een stuk verderop...de volgende dag zat hij precies op mijn stek. kijk en dan denk ik ja dag die gozer vertel ik ook niks meer, en de fout heb ik dan ook maar 1 x gemaakt!!
voor de rest maak ik nog graag praatjes maar kijk eerst wel even wat voor persoon er voor mij staat! :lol:
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

06-04-2006 22:31

mijn ervaring wanneer je medevissers in goed vertrouwen tips geeft is
dat je er bijna altijd wat voor terug krijgt...

Een gesprek gaat lopen, je hoort nog eens wat. Jij verteld wat over jou
vangsten, hij verteld iets over die van hem...

Wanneer ik weet dat iemand ergens aan het voeren is ga ik niet in zijn
weg zitten. Dit werkt ook andersom, meestal vertel ik het gewoon als ik
ergens aan het voeren ben.

Het zou helemaal lullig zijn als twee vissers op de zelfde plek aan het
voeren zijn zonder het van elkaar te weten omdat ze zonodig hun eigen
stek geheim wilde houden!

Een beetje vertrouwen in elkaar is goed voor ieders visserij
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

07-04-2006 11:23

Meestal weet je wel of iemand een serieuse visser is of niet!? Meestal wil ik dan wel wat vertellen. Laatst heb ik iemand denk ik iets te veel verteld en zit nu elke keer te vissen op de stek die ik altijd bevisten. Laats bij me water geweest en toen wist hij mij te vertellen dat het nu zijn stek was enz....... :o Dus voortaan hou ik gewoon lekker mijn mond dicht. Algemene info over een water vertellen vind ik nooit een probleem maar hoe en wat ik doe hou ik dus voortaan lekker voor mezelf.

Misschien zijn je poll vragen niet echt goed?!
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

11-04-2006 16:23

Koen Septer schreef:Ik wil best mensen wat informatie geven alleen het moet niet te ver gaan. Het hangt ook een beetje van de persoon af die wat komt vragen, als dit 'bepaalde types' zijn wil ik meestal niet veel loslaten, maar soms zijn er ook mensen waartegen ik best veel zeg. Alleen vaak komen er vragen van hoe diep is het hier en hoe diep daar, welk aas etc, ik zou dan zeggen ga expirimenteren en pak een peilhengel. Als ik (of anderen) zo alles zou vertellen en iemand neemt dat allemaal zo over en vangt z'n visjes wil ik niet zeggen dat ik het ze niet gun, alleen ik vind dat bij het karpervissen ook juist al die voorbereiding en 'proberen' hoort. Je vangsten zijn je dan ook veel meer waard als je er zelf hard voor gewerkt hebt.

Ik zelf zou niet zomaar iemands tactiek overnemen en alles precies nadoen en daarna een aantal hele mooie vissen vangen, omdat je het dan voor een groot deel niet aan jezelf te danken hebt.

Ik heb verder niet gestemd, omdat als je ik nee antwoord ik niet gelijk wil zeggen dat ik niet wil dat iemand anders meer vangt, het gaat mij erom op de manier waarop dat gebeurd.

Mvg, Koen


Kan me volkomen vinden in dit antwoord. Mooi gezegd Koen!

Een tactiek overnemen is inderdaad geen goed idee, omdat je ook niet weet welk idee er achter zit, en dus ook moeilijk kan inspelen op eventuele veranderingen van de situatie...
Wat je zelf vind, onthou je meestal ook langer + het is leuker om er dan een vis op te vangen.

Groeten,
Pieter
Plaats reactie