neemt de boilie de geur van de bodem op ?


Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-09-2002 20:04

hoi mensen .
is het mogelijk dat de boilie zijn aantrekkelijkheid verliest door de geur van de bodem?(rottende bladeren)
ik heb zo het idéé dat de boilie na een dag of 2 zijn geur helemaal kwijt is en alleen nog maar ruikt naar de zooi op de bodem .
hoe denken jullie daarover .
vr.groet Henny :wink:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

22-09-2002 20:15

Ik heb inderdaad ook ervaren dat een boilie de geur over kan nemen van rottende bladeren. Vaak is een groot deel van de bodem daar mee bedekt, dus de karper zal zijn kostje bij elkaar moeten scharrelen tussen die stinkende bagger.

Bovendien heeft een karper een sterk reukvermogen. Volgens mij zo sterk, dat hij die geurmoleculen die nog aan je boilie zitten echt wel opmerkt. Ik heb er nooit problemen mee gehad in elk geval...

Sjoerd
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-09-2002 20:24

Sjoerd het gaat mij er ook niet om of ik nu wel vang of niet, maar of het werkelijk mogelijk is dat de boilie zijn smaak(geur) verliest en de stank van de zooi overneemt
vr groet Henny
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

22-09-2002 20:30

Met een boilie valt dat wel mee, of hij moet er echt een stuk in zinken,

Met kleiner aas, met name maples en chick peas, valt het op dat ze de kleur en geur aannemen van de bodem, je kan vaak precies zien hoever ze zijn weggezakt.

met boilies valt het wel mee dus, denk ik, dus, dacht ik zo.

groeten Jeroen.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

22-09-2002 20:36

Soms neemt mijn boilie inderdaad de geur aan van de prut. Soms is het zo erg, dat wanneer ik binnendraai, en er een paar blaadjes aan de haak heb en ik die eraf haal, dat mijn handen er dan 2 dagen daarna nog naar stinken ( en JA heren, ik douche me wel!!! :smile: )

Dus inderdaad, mijn boilie neemt die geur ook aan. Ik bedoelde in mijn vorige posting alleen te zeggen, dat de karper die paar originele geurdeeltjes die er nog aan/in zitten, echt wel weet te herkennen en te vinden!
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-09-2002 20:41

Sjoerd dat begrijp ik maar zou er nu helemaal geen manier zijn om je boilie`s te beschermen voor die ongein .met name de voerboilie`s
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

22-09-2002 21:12

Voor de voerboilies heb ik zo geen oplossing.
Misschien keiharde 'kauwgomballen' maken die nauwelijks water opnemen, maar het buitenste laagjes zal toch iets opnemen.

De haakboilie kun je misschien met een pop-up vissen.
Ik heb dat zelf nog niet zo geprobeerd, maar misschien werkt het. Maar misschien is de onderste waterlaag vlak boven de bodem wel helemaal verzadigd met die geur, en neemt ook de zwevende boilie die geur op. Dat ga ik misschien eens uitproberen. Maar nogmaals, volgens mij loont het de moeite niet. Ik vang ze ook tuusen de bladeren vandaan ( in het water wel te verstaan :razz: )

Groetjes, Sjoerd
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

22-09-2002 22:46

Bolies waaren zeeer hard, en toch stonken ze naar de shit.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-09-2002 23:23

Tja Cor, het blijft moeilijk voor een heleboel vissers de karper geen menselijke eigenschappen toe te dichten:)
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

23-09-2002 00:22

Oke ze ruiken het dan niet, maar kunne ze dan het wel proeven? Want bij het opzuigen van de bolie zal ook wel een wat modder ofiets dergelijks meegaan.?

Met immer vragende groet J0H@N
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-09-2002 09:37

Mijne heren ruikers en snuivers, maak de buitenkant van de boilie zo taai dat de boilie helemaal geen water meer op kan nemen dus de geur was je er zo weer af.
Zelf geef ik meer om UITLEKKEN dan INLEKKEN.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-09-2002 11:32

tja de karper zoekt zijn koste tussen die rotzooi dus wat maakt het uit dat je boilie daar uiteindelijk ook naar gaat ruiken hij zal hem net zo makkelijk vinden
en vergeet niet dat hoe harder de boilie(en hoe meer hij zijn geur behoud)er minder geur/smaak uitlekt!

mvg martijn
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-09-2002 17:36

als ik Cor ,Aart en Douwe zo hoor maakt het dus werkelijk niets uit ze kunnen niet ruiken .
Proeven doen ze wel, neem ik aan dus gaat hiervoor het zelfde verhaal op dat de boilie toch de stank van de bodem in zich opzuigt dus volgens mij minder aantrekkelijk wordt en dat wil ik juist voorkomen anders kan ik beter stoppen met me rot piekeren over de samestelling van de boilie en er zomaar wat ingooien ze gaan toch wel stinken naar de zooi .
Sjoerd okey ik begrijp jouw stelling natuurlijk zal de karper altijd iets proeven van de bestandsdelen die in de boilie zitten maar ik vind het zo jammer dat
al dat goede spul zo snel wordt overspoeld door die zooi ..
maar goed je kan ook niet alles hebben een ding is door deze topic mij duidelijk geworden en dat is dat de boilie inderdaad de geur overneemt van de bodem . nu kan ik gaan piekeren hoe ik dat probleem moet gaan oplossen .
heren allemaal bedankt voor jullie reaktie`s en nog een goede vangst
vr groet Henny ;-0
Hans-Peter van Ee

23-09-2002 17:45

Henny

Net zoals met voedingswaarde wordt in mijn ogen de aantrekkingskracht overschat van een bepaalde geur aan een boilie.
Er zullen nog weinig wateren zijn waar een karper een rond balletje niet als voedsel herkent.
Om smaak te herkennen van een boilie zal de vis het aas toch in de bek moeten nemen.
En dan zijn we toch waar we moeten zijn??

Wat betreft het vinden van jouw voer zou ik me maar geen zorgen over maken, een karper is een betere 'speurneus' dan wijlen Sherlock Holmes.

mt proevende groet

HPE
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-09-2002 18:12

Inderdaad. Andere vraag is of karper zijn voedsel zoekt tussen een hoop rottende bladeren onder een rij bomen. Iemand een idee?

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

23-09-2002 18:44

'K vang ze vaak genoeg vanaf de bladerprutbodem...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-09-2002 19:50

Jongens,

Er zijn diverse vermeldingen dat karper niet in rotte bladeren aast. Uitleg is dan dat het rottingsproces zuurstofarmoede geeft. Inderdaad zal dit samenhangen met het stadium en mogelijk ook of het stilstaand water betreft. Zelf maak ik me ook nooit zo’n zorgen en heb ze ook wel onder de bomen vandaan gevangen. Maar ik twijfel wel eens als ik blank. Iemand ervaringen die het in de boeken vermelde (niet) aasgedrag juist zouden bevestigen?

Kees
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

23-09-2002 21:40

Hoi Kees,

hetgeen Luc de Baets beschrijft over karpers die hun plek schoonhouden heb ik gezien.
Het ging hier niet om een lichte verhoging zoals hij schrijft maar juist om een kuil! Een echte winterstek trouwens, met 5 karpers op twee vierkante meter.

Plekken waar ze azen zijn vaker schoon dan met bladeren bedekt. Dat wil niet zeggen dat ze niet te vangen zijn boven de prut want maar al te vaak bevind de vis zich op half water en dan maakt het ze niet uit wat voor bodem er ligt.

Ik wordt steeds vaker geconfronteerd met het feit dat karpers verblijfplaatsen en aasplaatsen hebben. Die verblijfplaatsen kunnen net zo goed karper opleveren omdat ze zich daar vaak het grootste deel van de dag bevinden.

groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

24-09-2002 00:07

Ik ben van mening dat elke boilie op een gegeven moment een bodem lucht aannneemt, de een natuurlijk sneller dan de ander. Maar als je de boilies voert op een plaats waar ze meer dan twee dagen blijven liggen heb je je huiswerk niet goed gedaan. Als je op de goede plaats voert blijven ze echt niet langer dan een dag liggen. Of je moet wel heel overdreven veel voeren.

Daarnaast zal een goede boilie misschien dan wel z'n aantrekkelijke geur verliezen maar niet z'n voedingswaarden (basis mix) dus is er nog geen man overboord. Als de karper maar weet dat er op die bepaalde plaats een lekkere versnapering te halen valt waar die wat aan heeft.

Bart
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

24-09-2002 00:16

Enig idee waar de meeste muggenlarven zitten? Juist ja; onder rottende bladeren ...zeker weten dat vriend carpio daar zijn voedsel wel zoekt.

Ik persoonlijk gebruik graag Spicy boilie's in/op drekbodems. "Indian Spice" van Ultra Carp is een aanrader.

Ik heb het meerdere malen getest & er kwamen veel meer aanbeten op de spicy boilie dan op de fruitboilie. De spicy boilie stonk na een nachtje onder water ook nog steeds hetzelfde....de fruitboilie rook naar de drek.....
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-09-2002 04:38

De topic was: neemt de boilly de geur van de bodem op?

Ja zeer zeker!

Of dit positief of negatief is hangt van het te bevissen water af, en dus met name de bodemstructuur.

Ik mag van mijn vismaat, die op dit moment zonder mij! in Frankrijk zit te vissen, geen wateren waar wij vissen in de openbaarheid brengen..... :smile:

Dus ff anders: op/in 40 cm blub ruikt alles hetzelfde. De karper weet dat daar (natuurlijk) voedsel ligt en aast daar toch wel.
Dat jouw boilly zijn attractiviteit verliest in de vorm van flavours lijkt mij duidelijk.

OF dit een negatieve factor is, dat denk ik dus niet. Mists je maar je haak-aas op de juiste plek hebt ingegooid/uitgevaren waar de karper van natuure al aast.(op natuurlijk voedsel)

Met stinkende groet, MB

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michael Bouman op 2002-09-24 04:38 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-09-2002 15:07

Dat is dan duidelijk. Alleen vissen op een natuurlijke aasplek. Hopen dus dat je die vindt en dat je aas de concurrentie met het natuurlijke aas aan kan. Het wordt weer heel eenvoudig allemaal.

Met een beetje mazzel vind ik wel eens een echte natuurlijke aasplek op een water. Vaker nog blijft het gokken.

In ieder geval blijkt het niet azen in rottende bladeren op zijn minst wat genuanceerder te liggen dan de boeken doen vermoeden.

Bedankt, Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

24-09-2002 16:37

Het gebeurt maar al te vaak dat bij het indraaien, wanneer het lood de eerste meters over de bodem loopt en daardoor de haak bladeren oppikt, dat er muggelarven tussen die bladeren zitten. ik moet ze soms samen met die bladeren van de rig afhalen...
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-09-2002 17:56

Bart jij schrijft ( als je de boilies voert op een plaats waar ze meer dan twee dagen blijven liggen heb je je huiswerk niet goed gedaan)
bedoel je daarmee dat ik dan de verkeerde plek gekozen heb om te voeren ? hmm ik beschik niet over een bootje en duikpak om na tegaan of de boilie`s daar nog liggen :wink:
natuurlijk begrijp ik dat je op een plaats moet voeren waar de karpers zich bevinden of in ieder geval langs komen,
mijn vraag is beandwoord door div mensen en daar ben ik dus uit, gelukkig weer iet wijzer geworden dank aan alle
zoals ik al eerder aangaf ga ik nu zoeken naar de beste samenstelling om een boilie temaken die lang, hopelijk een dag of 3 zijn eigen smaak blijft houden en Bart hopelijk vreten de karpers niet alles ineens op :wink:
Michael ja de topic is beandwoord ik zat daar al een tijdje over te denken nu kan ik dat los laten .
misschien is het wel dom van mij maar als ik eens blank of zo ga ik zoeken hoe dat komt en leg me er niet bij neer dat de karpers geen honger hebben en daarom niet azen
ik ken genoeg vissers die dagen achter de hengels zitten en maar blanken en tegen het bezoek zeggen ach ik zit hier toch heerlijk pffffff
nee ik wil vangen of in ieder geval nadenken waarom ik niet vang op die dag
vr groet Henny