laat maar hangen


Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

31-03-2006 20:26

Jurrien,

Bij de AUHV is of was men bezig een aparte karperwerkgroep op te richten, als je op de laatste ledenvergadering geweest was had je er zeker van geweten. Daar kan je opmerkingen kwijt, hier op KWO is het leuk je gal te spuwen je bereikt er niets mee. Dit jaar is men er voor het eerst de uitgezette spiegels gaan fotograferen, monitoren wat men bij een spiegelkarperproject doet daar van is nog geen spraken. Overleg is er voor het eerst dit jaar van uit de KSN met hun hier over geweest om dit wel te doen, om o.a inzicht te krijgen wat de groei mogelijkheden van de spiegels zijn op het betreffende waters. Vanuit de visie van de KSN is het streven ( wat op de meeste plaatsen niet gehaald wordt) om een bestand van 25 % aan spiegels te krijgen. Overbezetting aan karper kom je dan ook niet tegen als men dit als uitgangspunt neemt. Een gemiddeld gewicht toename van 3 pond per jaar is dan zondermeer mogelijk, 5 pond per jaar komt ook voor. Controle (monitoren) is dan ook het uitgangspunt als je van een spiegelkarperproject wilt spreken. Of onbekende spiegels het A.R op gaan maakt niet zoveel uit, vanuit andere spiegelkarperprojecten waar men wel monitoren komt men regelmatig onbekende spiegels maar ook van ander projecten tegen. Uitwisseling van foto’s geeft dit aan, jongens die projecten monitoren zoeken zich tweeslagen in het rond. Ook is het zo dat er spraken is van verschillende type spiegelkarper, tot nog toe kwamen de meeste uit de kwekerij van Valkenwaard. Problemen met kweken is er de oorzaak van dat er nu gecontroleerde ( o.a op infectie ziekte) partijen spiegels uit Duitsland en Frankrijk laat komen. Ook zijn er Valkenwaard spiegels ingekruist met Villedonspiegels, vissen die op eigen waarneming goed doen qua kweek en groei. In landen om ons heen zet men al jaren karpers uit, door hier goed mee om te gaan wat het uitgangspunt is kunnen we hier in de komende jaren ook gemakkelijk vissen van 20 tot 30 kg vangen. Doen we niets, degenereert de vis tot een wilde karper van een 10 pond daar is men het over eens. Ook hier zijn gelukkig liefhebbers voor die deze vissen graag vangen Een goed evenwichtig beleid moet dan ook het uitgangspunt zijn. Edelschubs is een ander verhaal, de komende jaren komen er zeker ook een mogelijkheid voor om uit te zetten volgens de bronnen.

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-03-2006 23:33

Beste Iba, heel mooi dat de helft van dit 70-80 vissen op 'jouw' water (40 ha) nu boven de 30 pond is. Maar...heb je je wel eens afgevraagd hoeveel er daarvan over pakweg 5 tot maximaal 15 jaar nog in leven zullen zijn? Als daar niets gebeurt qua uitzettingen is het met jouw en ieders andere visserij daar dus over maximaal 15 jaar vrijwel afgelopen of helemaal afgelopen.
Lijkt mij geen prettig iets...
Ook als je de huidige vissen de kans wilt geven hun maximale grootte te kunnen bereiken zal een zeer bescheiden uitzetting van pakweg 10 pootvisjes per jaar en dat b.v. 5 jaar achtereen die maximale groei absoluut niet in de weg staan.
Het zou best kunnen dat de AUHV op sommige wateren teveel heeft uitgezet, daar heb ik geen gegevens van. Bij de bestaande SKP's is dat echter absoluut niet het geval...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

31-03-2006 23:55

Spiegeltjes?

Open met die sluizen naar de Lek! :wink:

daaaag,

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

01-04-2006 11:10

van mij mag je ze hebben :D
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

01-04-2006 13:12

iedereen doet net alsof er zonder uitzettingen over 10 jaar geen karper meer rond zwemt. Beetje nutteloos geredeneeerd naar mijn mening!

Of ik zit fout? Maar de vis plant zich zelf ook voort toch? Of is daar geen spraken van?
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-04-2006 13:28

Als er ondiepe paaizones zijn, geschikte zomers en een lage roofvisstand wel. Bij ons in de omgeving zijn polders die daarvoor de condities geven. Resultaat is een overbezetting aan kleine schubkarper. Zijn we weer terug bij jouw verhaal. En dan zonder uitzetten.

Het AR kanaal en omgeving waar jij over praat biedt te weinig voorwaarden en zal als je de natuur zijn gang laat gaan een hele zwakke bezetting aan karper overhouden. En dat is alleen schubkarper.

Ik denk trouwens dat jij over karpertjes praat van een recente uitzetting (dit najaar?) die zijn blijven hangen. Die zullen zich later wel gaan verspreiden. Teveel uitzetten is natuurlijk nooit goed, maar voor een water dat in open verbinding met het AR kanaal staat, zoals je meldt, kun je toch niet snel over teveel spreken. Of is het minder open dan je aangeeft?

Groet, Kees
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

01-04-2006 15:37

Aart Lokhorst schreef:Beste Iba, heel mooi dat de helft van dit 70-80 vissen op 'jouw' water (40 ha) nu boven de 30 pond is. Maar...heb je je wel eens afgevraagd hoeveel er daarvan over pakweg 5 tot maximaal 15 jaar nog in leven zullen zijn? Als daar niets gebeurt qua uitzettingen is het met jouw en ieders andere visserij daar dus over maximaal 15 jaar vrijwel afgelopen of helemaal afgelopen.
Lijkt mij geen prettig iets...
Ook als je de huidige vissen de kans wilt geven hun maximale grootte te kunnen bereiken zal een zeer bescheiden uitzetting van pakweg 10 pootvisjes per jaar en dat b.v. 5 jaar achtereen die maximale groei absoluut niet in de weg staan.
Het zou best kunnen dat de AUHV op sommige wateren teveel heeft uitgezet, daar heb ik geen gegevens van. Bij de bestaande SKP's is dat echter absoluut niet het geval...





ey, je hebt helemaal gelijk wat betrefd het toekomsts perspectief... die tien visjes per jaar (á vijf jaar lang)zou wel goed zijn.... grt Iba
Gebruikersavatar
wil roza
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-03-2006 10:08
Locatie: woudrichem

01-04-2006 15:42

jurrien stam schreef:van mij mag je ze hebben :D


buigen ze, weer niet goed :roll:

ik zou toch een andere stek zoeken als je er last van hebt..
of misschien met groter aas vissen?
respect dwing je af..
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

01-04-2006 15:51

Zoals ik al eerder gemeld had heb ik alles al geprobeerd. Groot aas, ander aas, verschillende stekken, naats de voerplek vissen enz....... Niks baat dus.
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Gebruikersavatar
wil roza
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-03-2006 10:08
Locatie: woudrichem

01-04-2006 16:08

jurrien stam schreef:Zoals ik al eerder gemeld had heb ik alles al geprobeerd. Groot aas, ander aas, verschillende stekken, naats de voerplek vissen enz....... Niks baat dus.


zie je nu zelf ook dat er maar 1 ding op zit?
respect dwing je af..
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

01-04-2006 16:11

Ja dat zie ik. Elke spiegel die ik vang flikker ik in de sloot ernaast :)
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Gebruikersavatar
wil roza
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-03-2006 10:08
Locatie: woudrichem

01-04-2006 16:16

jurrien stam schreef:Ja dat zie ik. Elke spiegel die ik vang flikker ik in de sloot ernaast :)


domme zet 8)
respect dwing je af..
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

01-04-2006 16:39

jurrien,

Afgelopen maandag was er een ledenvergadering, waar was je?
Van de 7500 leden waren er maar liefst 21 aanwezig.
We doen het blijkbaar erg goed, want niemand had klachten en we waren in 20 minuten klaar!
Ik wil heel graag van je weten wie je gebeld hebt, want ik ga namelijk over de uitzettingen.
Op z`n zachtst gezegd heb ik grote twijfels bij jou verhaal...

Mark, wat deed jij verkeerd toen je zat te blanken?

Simon (AUHV-bestuurslid)
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

01-04-2006 21:38

neem die gozer toch niet serieus,waarom flikker je die karpers ergens anders in??? omdat jij dat wil en jij er last van heb? gadverdamme
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-04-2006 21:42

Simon weet nu in ieder geval wie hij ter verantwoording moet roepen voor illegale uitzet van vis.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-04-2006 21:48

Een geweldige opkomst Simon, 0.3% :evil: Was dat in- of exclusief de bestuursleden?
Gebruikersavatar
wil roza
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-03-2006 10:08
Locatie: woudrichem

01-04-2006 22:01

wil roza schreef:
jurrien stam schreef:Ja dat zie ik. Elke spiegel die ik vang flikker ik in de sloot ernaast :)


domme zet 8)


te zachtjes uitgedrukt :-?
jurrien: JIJ MOET jezelf aanpassen aan het water en NIET andersom!
omdat jij er geen voldoening om telkens een schol spiegels te drillen
ga dan snel een andere stek opzoeken zodat je weer plezier beleefd tijdens het vissen en geen ergenis.
er zijn zat mensen die daar wel voldoening uit halen.
ik vind het ontzettend egoistisch dat jij de kleine vissen in de sloot ernaast "flikkert".
jij weet net zo goed als ik dat de betreffende spiegels jaren later menig visserhart sneller kan doen kloppen.
ze zeggen altijd " de jeugd heeft de toekomst ",
daar zijn de oudere mensen toch verantwoordelijk voor?
waarom laat je ze dan niet op open water leven ipv een sloot?
overzetten ( of flikkeren ) doe je niet zonder gegronde reden,
jij hebt een slechte reden...
respect dwing je af..
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

01-04-2006 22:28

KUWOOTE :

De onderdanen van Julius Cesar wisten als culinaire fijnproevers de karper op waarde te schatten. Monniken kwamen er in de eeuwen daarna achter, dat de karper uitstekend gekweekt kon worden in vijvers en een prima bron van voedsel was op de vastedagen. Zij waren het die de vis samen met het christelijk geloof een grote verspreiding over Europa gaven. Met zekerheid vanaf 14e eeuw kwam de karper ook in ons land, in kloostervijvers voor. Verwilderde nakomelingen van daaruit ontsnapte karpers worden wilde of boerenkarpers genoemd. In de loop van deze eeuw werd de karper niet langer zuiver en alleen als vis voor de pan gezien, maar werd ook steeds interessanter
voor de hengelsport.


Dus : n eeuwen oud beestje word door ons op pak weg 30 jaar tijd zo de pis lauw gemaakt dat we m weer opnieuw moeten gaan uitzetten ???


Heb de karper mens t toch weer goed gedaan eigenlijk he ??


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

02-04-2006 09:29

Aart,

De bestuursleden niet meegeteld. Wel een aspirant-bestuurslid, kascontrolecomissie, afgevaardigden uit actieve groepen en enkele controleurs die nog verkochte vergunningen moesten afrekenen.
Ik geloof dat al de aanwezigen wel op de een of andere manier als actief lid betrokken zijn!

Er waren geen leden die op-of aanmerkingen hadden, dus klagen over de AUHV hier zal natuurlijk niet gebeuren! (lekker naief)

Simon
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

02-04-2006 12:32

Simon ben ik geheel mee eens, ik ken de situatie niet bij jullie en kan daardoor ook geen oordeel geven van de kwaliteit van het uitgevoerde uitzetschema, maar ik sta wel volledig achter het uitzet beleid wat doordacht is opgezet. Daardoor kunnen wij dus ook Jurrien, onze gemeenschappelijke hobby nog vele jaren beoefenen. ik denk ook dat doordat er nu veel meer wateren interessantere bestanden (gaan) hebben de hengeldruk zich t.z.t. gaat verspreiden. Dat er altijd mensen zijn die kritiek geven het zij zo maar ik denk dat Jurrien nu eigenlijk niet anders kan dan kontakt opnemen met Simon,iemand die zoveel spiegels vangt zou een welkome visser zijn met betrekking tot monitoring. Toch denk ik zonder de door Jurrien uitgevoerde voertechnieken te kennen dat je een voerplek kunt opbouwen waar je na een periode toch weer hoofdzakelijk de grotere vissen vanaf kunt vangen. En Frank ik denk niet dat je de uitgezette vissen in het begin makkelijk vangt, zeker niet met vast loodsysteem. Ik ken een water die jij ook kent waar in 2002 13 spiegels zijn uitgezet en waar de eerste zich pas afgelopen jaar heeft laten vangen.
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

02-04-2006 13:05

Beste mensen,

Het over zetten van de karpers naar een andere sloot was een GEINTJE! Stond ook een smilie achter! dus ben niet zo egoistisch zoals onze vriend Wil beweerd.

Vorig jaar heb ik al een mail gestuurd naar de AUHV en kreeg totaal geen reactie.

Ow en er drijven alweer dode karpers mensen!
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-04-2006 13:13

Jurrien, ik neem aan dat je die dode karpers ook bij de AUHV heb gemeld?
Hoeft op zich trouwens niets bijzonders te zijn, in dit jaargetijde gaan er ieder jaar een aantal vissen dood. Wat dat betreft gaat de natuur haar eigen gang.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

02-04-2006 13:42

Dat water ken ik zeker Bein. Het verbaaste me ook erg dat die vissen amper werden gevangen. Ik denk dat de natuurlijke hoek de vissen meer aanspreekt en zich daar eerst tegoed doen.
beetje bij beetje
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

02-04-2006 14:09

Nee nog niet gemeld heb het gister pas gezien.

Maar mensen waarom voelt iedereen zich altijd zo aangevallen op het forum. Al dat geziek iedere keer over mensen die iets posten.
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-04-2006 16:49

Jurrien het is de toon die de muziek maakt, niet het plaatje.
Vissen is een hobby, geen religie!