laat maar hangen


jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

31-03-2006 13:03

laat maar hangen
Laatst gewijzigd door jurrien stam op 31-03-2006 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-03-2006 13:09

Jurrien,

Er komen zomaar een paar vragen bij me op:

- Wordt er aan volledige monitoring gedaan? Met andere woorden, is het wel een Project?
- Heb je al contact met de visrechthebbende opgenomen om je irritaties kenbaar te maken? Wat was het antwoord?
- Heb je zelf betere ideeën om ervoor te zorgen dat die wateren in de toekomst ook interessant blijven voor de karpervisserij?

Groeten,

Mark
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

31-03-2006 13:18

[quote="Mark Noorman"]Jurrien,

Er komen zomaar een paar vragen bij me op:

- Wordt er aan volledige monitoring gedaan? Met andere woorden, is het wel een Project?
- Heb je al contact met de visrechthebbende opgenomen om je irritaties kenbaar te maken? Wat was het antwoord?
- Heb je zelf betere ideeën om ervoor te zorgen dat die wateren in de toekomst ook interessant blijven voor de karpervisserij?

Groeten,

Mark[/quote]

Denk dat dat niet veel zin heeft om te monitoren want de vissen kunnen het AR kanaal in en weer uit! Als je de auhv belt krijg je nooit serieus antwoord. Ze weten er niks vanaf of wimpelen je gewoon af.

En dat je gaat vragen of ik betere ideeen heb vind ik een beetje onzinnig. Ik ga niet over visstandbeheer ik betaal er alleen voor. neem aan dat die mensen weten wat ze doen!? Blijkbaar niet.

En het is een constatering van mij tijdens het vissen. 5 runs in een uur zijn geen uitzondering en ja het zijn allemaal die kleine spiegels!
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

31-03-2006 13:45

Al die spiegels worden ook nog eens groot...
Die schubs zijn ook ooit klein geweest dus ik zie het probleem niet, zelfs kleine spiegels zou ik maar wat graag vangen.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-03-2006 14:02

jurrien stam schreef:Denk dat dat niet veel zin heeft om te monitoren want de vissen kunnen het AR kanaal in en weer uit!


In zo'n geval is monitoring JUIST interessant om wat te weten te komen over trekgedrag. Maar dan moet je wel terugmeldingen krijgen.

jurrien stam schreef:Als je de auhv belt krijg je nooit serieus antwoord. Ze weten er niks vanaf of wimpelen je gewoon af.


Wie bel je dan precies? Ik ken enkele AUHV bestuursleden waarvan je gegarandeerd een serieus antwoord zult krijgen. Heb je je grieven al eens kenbaar gemaakt op een ALV?

jurrien stam schreef:En dat je gaat vragen of ik betere ideeen heb vind ik een beetje onzinnig. Ik ga niet over visstandbeheer ik betaal er alleen voor. neem aan dat die mensen weten wat ze doen!? Blijkbaar niet.


Da's wel makkelijk geredeneerd. Het bestuur voert het visstandbeheer uit dat de leden graag willen. Of als dat volledig uitblijft naar beste eigen inzicht. Als jij weinig maar alleen maar groot wilt vangen zul je dat wel moeten laten weten. Blijkbaar hebben andere karpervissers die graag wat meer vissen en afwisselende beschubbingstypes willen vangen dat wel gedaan.

De vereniging, dat ben jij. Simple as that.

Groeten,

Mark
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

31-03-2006 14:08

[quote="Koen Septer"]Al die spiegels worden ook nog eens groot...
Die schubs zijn ook ooit klein geweest dus ik zie het probleem niet, zelfs kleine spiegels zou ik maar wat graag vangen.

Mvg, Koen[/quote]

Dus jij vangt liever 10 spiegels van 6 a 7 pond dan 2 hoge 20ers? Het lijkt wel een kweekvijver geworden zo erg is het. soms wel 3 runs in 5 minuten. Het is maar wat je leuk vind.
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

31-03-2006 14:13

[quote]Mark schreef:

Da's wel makkelijk geredeneerd. Het bestuur voert het visstandbeheer uit dat de leden graag willen. Of als dat volledig uitblijft naar beste eigen inzicht. Als jij weinig maar alleen maar groot wilt vangen zul je dat wel moeten laten weten. Blijkbaar hebben andere karpervissers die graag wat meer vissen en afwisselende beschubbingstypes willen vangen dat wel gedaan. [/quote]

Dus als heel Utrecht schreeuwt om grote vissen dan krijgen we die zeker ook??????? Ik redeneer niet makkelijk maar dit zijn mijn ervaringen! Denk toch echt niet dat de vissers die spiegels wilden er zoveel wilden? En het water waar ik ze vang zaten al redelijk wat spiegels en was echt niks met de visstand aan de hand. Of misschien zijn het de vissers die niet kunnen vissen en dan zeggen dat de visstand slecht is!
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
jacco noordermeer

31-03-2006 14:21

wel een leuk onderschrift jurrien :wink:

met 3 runs in 5 minuten lukt dat best
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-03-2006 14:31

Jurrien,

Het hoeft helemaal niet 'heel Utrecht' te zijn, als er maar een paar gemotiveerd genoeg zijn om op een ledenvergadering te verschijnen dan is het voor elkaar.

En misschien is jouw stekkeuze wel volledig verkeerd? Zit je op een plek waar die spiegeltjes zich helemaal happy voelen en zijn de grote schubs weggetrokken?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

31-03-2006 15:15

Die jacco is en blijft altijd scherp joh das niet normaal.. :lol:

Ik vind het ook een beetje onzin wat er gezegt word, ik ben blij dat er bij mij 6 jaar geleden van die kleine spiegels zijn uitgezet anders had ik nu geen ene male moer meer om op te vissen.

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

31-03-2006 15:22

vind er ook niks aan man die uitzettingen. Het gaat mij met veels te veel tegelijk. Meestal zijn het ook precies hetzelfde allemaal. Als ik er 1 gevangen heb dan heb je alles eigenlijk al gevangen. Vooral die kogelronde spiegels , na ik hoef ze niet eerlijk gezegt. Geeft mij maar zo'n uniek nederlands spiegeltje !! Maar het liefst een schub :D

groeten...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

31-03-2006 15:25

Je kunt ook net zo lang wachten tot alle oude vissen dood zijn zodat je niks meer vangt!

Aan het begin van een uitzetting vang je die vissen uiteraard vaker omdat ze nog niks gewend zijn. Dus de verhouding die jij aangeeft kan wel eens behoorlijk verkeerd zijn.

Als je een paar jaar geduld hebt vang je ook mooie spiegels. Een water is niet van de een op de andere dag een topwater, daar is tijd voor nodig.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

31-03-2006 15:35

Jezus..wees blij dat je wat vangt. Beetje oneerbiedig zoals je reageerd.
Dus alleen grote vissen zijn interessant..misschien moet je eens naar een betaalwater in Frankrijk gaan verhuizen..

Pascal
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

31-03-2006 15:49

Pascal Rijzinga schreef:Jezus..wees blij dat je wat vangt. Beetje oneerbiedig zoals je reageerd.
Dus alleen grote vissen zijn interessant..misschien moet je eens naar een betaalwater in Frankrijk gaan verhuizen..

Pascal


Dus ik neem aan dat jij op knollenwateren vis?Gaat immers toch niet om de grote......
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

31-03-2006 15:50

Koen Septer schreef:Al die spiegels worden ook nog eens groot...
Die schubs zijn ook ooit klein geweest dus ik zie het probleem niet, zelfs kleine spiegels zou ik maar wat graag vangen.

Mvg, Koen


Als er een hele berg vis op zit en dus weinig te eten is zullen ze waarschijnlijk niet uitgroeien tot een monster, dat is misschien ook wel het probleem...... Ik hoop dat ze dit niet op mijn watertje gaan doen.....40 hectare en nu gelukkig nog ongeveer 70/80 vissen bijna de helft is over de dertig pond.... maar dat zal ook veranderen als ze er een project starten....
Soms wordt er gewoon te veel vis uit gezet, je kan toch ook niet ineens met veel mensen naar Kenia gaan en dan verwachten dat er je wel genoeg te eten en dinken hebt....... ik vind dat je het niet aan de vissers moet vragen wat ze willen vangen, maar dat ze zelf een beetje uitzoeken wat nog verantwoord is en wat niet...
Zo ken ik een water(10ha) met ongeveer 2000 vissen erop(weinig voedsel) stuk voor stuk zien ze er niet uit! je mag blij zijn als je daar een 20er vangt! :evil: grt
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

31-03-2006 16:23

jurrien stam schreef:Mijn vraag is zijn er mensen die hier ook last van hebben?


Nee dus. Ikzelf vis ook op zo'n stek, waar het barst van de kleine spiegels en rijenkarpers. Fantastisch man, ieder uur zeker 3 a 4 runs. De grootte van de vis is voor mij dan ook niet zo belangrijk. Uiteraard is een zware karper altijd leuk om te vangen, dat zal ik niet ontkennen. Ik ben echter tevreden met iedere karper die ik vang, ongeacht grootte, soort, gewicht etc. etc. En vergeet niet dat ze nu het formaat van een brasem hebben, maar uiteindelijk toch groter zullen worden. Een 40 ponder is tenslotte ook ooit bij een pond begonnen. Als je het dan echt zo vervelend vindt, kun je beter een andere stek zoeken.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

31-03-2006 16:24

Het jaar 2018

Jonge jonge, alweer een blank.
Wat is er toch aan de hand, nergens zie ik meer vis, niks word er meer gevangen en dat al meer als een jaar.
De paaiplaatsen zijn leeg en blijven leeg.

Vorige maand nog een vis gezien, was de topschup, oeroude vis, helaas was het zien geen pretje, hij was dood, we hebben hem begraven naast zijn overige vrienden die hier ooit rondzwommen.

Nu is het water leeg.

Hadden ze godverdomme maar wat gedaan aan uitzetten, we hebben er tenslotte toch altijd voor betaald maar niks hoor.

Nu is het water leeg.

Wat moet ik nu?

:wink:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-03-2006 16:26

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... eerVBC.pdf

AUHV zijn geen spiegelkarperprojecten of Spiegelkarperprojecten in de zin zoals het COS en de KSN die voor staan.

Juist de monitoring dient er voor om te kijken hoe de groei en opbouw van het bestand is en wordt.

Neem Amsterdam en de Betuwe. Streven is naar een spiegelkarperstand van 35 tot 40% en de vissen zouden uit moeten groeien tot boven de 20 kilo als max.

Daarnaast moet de totale visstand een beetje gevarieerd zijn. Streven van de Betuwe: ergens rond de 100 a 150 kilo kaprer per/ha. In 5 jaar wordt er op 200 ha 0ngeveer 1500 kilo uitgezet. Dit zijn 5 vissen per ha ongeveer.

Er waren een aantal visjes van onder de kilo. Ik ben bang dat dit snoeken voer werd.

Terugvangstmeldingen wijzen uit dat a) de vis groeit en B) 1 op 10 een spiegeltje vangen.


Ik ben wel razend benieuwd naar jou vangstenregistratie van jou jaren op dat water.

MVG

Klaas
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

31-03-2006 16:51

Nou het is wel duidelijk. Iedereen is er blij mee. Maar mark als je goed leest had je kunnen zien dat ik op verschillende stekken gevist heb en alles al geprobeerd heb en vang ze nog steeds. Ga mij niet vertellen dat mijn stekkeuze verkeerd is.

En iedereen begint hier altijd zo te zeiken als je iets plaatst. Of je hebt geen verstand van vissen of volgens iedereen doe je het verkeerd!
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

31-03-2006 16:53

Volgens mij zijn dat soort projecten bedoeld om er voor te zorgen dat we over 20 jaar nog steeds kunnen vissen daar het niet voor alle wateren is weggelegd om een natuurlijke aanwas te creëren.

Gr,
J.
Na 20 biertjes is alles een goed idee....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-03-2006 16:54

jurrien stam schreef:Nou het is wel duidelijk. Iedereen is er blij mee. Maar mark als je goed leest had je kunnen zien dat ik op verschillende stekken gevist heb en alles al geprobeerd heb en vang ze nog steeds. Ga mij niet vertellen dat mijn stekkeuze verkeerd is.

En iedereen begint hier altijd zo te zeiken als je iets plaatst. Of je hebt geen verstand van vissen of volgens iedereen doe je het verkeerd!


Jurrien,

Hangt meestal samen met de toon die je aanslaat.

Groet, Kees

Ps. Met vrije in- en uit-zwem naar het AR kanaal lijkt mij dit toch een tijdelijk "probleem".
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-03-2006 17:09

Het vervelende is dat veel karpervissers niet alleen een tunnel- maar ook een korte termijnvisie hebben.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

31-03-2006 18:11

iba born schreef:
Koen Septer schreef:Al die spiegels worden ook nog eens groot...
Die schubs zijn ook ooit klein geweest dus ik zie het probleem niet, zelfs kleine spiegels zou ik maar wat graag vangen.

Mvg, Koen


Als er een hele berg vis op zit en dus weinig te eten is zullen ze waarschijnlijk niet uitgroeien tot een monster, dat is misschien ook wel het probleem...... Ik hoop dat ze dit niet op mijn watertje gaan doen.....40 hectare en nu gelukkig nog ongeveer 70/80 vissen bijna de helft is over de dertig pond.... maar dat zal ook veranderen als ze er een project starten....
Soms wordt er gewoon te veel vis uit gezet, je kan toch ook niet ineens met veel mensen naar Kenia gaan en dan verwachten dat er je wel genoeg te eten en dinken hebt....... ik vind dat je het niet aan de vissers moet vragen wat ze willen vangen, maar dat ze zelf een beetje uitzoeken wat nog verantwoord is en wat niet...
Zo ken ik een water(10ha) met ongeveer 2000 vissen erop(weinig voedsel) stuk voor stuk zien ze er niet uit! je mag blij zijn als je daar een 20er vangt! :evil: grt


Iba,

Als ze TE VEEL vis uitzetten dan lijden de grote vissen er inderdaad erg onder, daarom er ook een GOEDE uitzetting plaatsvinden waarbij goed bekeken wordt welke hoeveelheid er KAN worden uitgezet om zo een goede visstand te hebben maar ook vooral te houden, want uitzettingen nu houdt de visstand in de toekomst in stand, natuurlijk ook alleen maar als er met mate (lees: juiste hoeveelheid voor het water) wordt uitgezet.

Jurrien,

Als er te veel spiegels zijn uitgezet, dus er zijn zegmaar praktijken ontstaan waar Iba het over heeft dan kan ik begrijpen dat het je irriteert, alleen de kleinere karpers moeten toch ook leuk blijven om te vangen. Als ze exstreem veel hebben uitgezet dan zou je hier toch met de visrechthebbende over moeten praten met goede argumenten van bijvoorbeeld overbezetting. Misschien kan de uitzettingen die al geweest zijn niet meer worden teruggedraaid, maar je kan altijd nog meer grote hoeveelheden uitzetting in de toekomst zo voorkomen om het niet nog erger te maken.

Mvg, Koen
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

31-03-2006 18:35

Het betreffende water is al een hélé tijd geleden volgegooid met vissen, dus het is geen spiegelkarper project . (ff voor de duidelijkheid)
Ik denk dat ze het nu wel beter voor mekaar hebben met al die gegevens enz. grt