Is dit nog wel goed voor een karper..?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

23-03-2006 18:42

Gister lekker wezen pennen en ving een mooi gebouwde karper voor dat water. Ik wist dat het water veel bloedzuigers bevat en dat elke karper daar wel een stuk of 5 a 6 bij zich draagt. Maar wat ik nu toch had was zelfs wel een beetje angstig, niet alleen voor de karper maar ook voor het onthaken..

Afbeelding

Er zitten werkelijk meer als 15 bloedzuigers in zijn bek. Is dit schadelijk voor de vis of komt dit vaker voor?

Het water heeft wel een blubber/bagger bodem van ong. 30 cm, de karper kan er helemaal in liggen als ze willen. Is dit een oorzaak hiervan? Ook is het een druk bevolkt slootje waardoor de bloedzuigers een goede overlevingskans hebben om zich aan een nieuwe karper te hechten als ze van een karper zijn afgevallen.

Ik heb dit nog nooit bij de andere karpers gezien.

Ook heb ik nog een vraag die voor iedereen denk ik wel belangrijk is: wat moet je doen als jij een bloedzuiger op je lichaam krijg? Kan me best voorstellen dat er eentje bij het onthaken van zo'n vis op je hand kan komen te zitten..

(sorry dat er geen mat onder lig maar ik moet 7 km met de bus rijden voor dit slootje en de buschauffeurs laten me niet met een mat in de bus dus vandaar)


mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

23-03-2006 18:56

wat een engerts, maar een karper kan wel wat hebben.
echt goed is het niet, tenslotte zuigen die beesten bloed, dus kans op infectie, ook is het mogelijk dat ze in het darmkanaal terecht komen en hier schade veroorzaken.
maar.. het is wel natuurlijk, dus.... :-?
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

23-03-2006 19:02

ik heb er wel eens een op mijn hand gehad maar die kun je er zo afpakken, want ze zitten niet meteen vastgezogen. Maar ik zou ze er geen half uur op laten zitten...
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

23-03-2006 19:13

Ze schijnen toch wel lekker te zijn , heel die bek zit vol met die creepies ..
Maar ze zijn zo klein , vroeger wel eens zo'n stuk ongedierte van een cm of 7 op m'n arm gehad maar die pletterde er na een minuut of tien gewoon af, volgezogen dat wel .
Ik ben er voor alle zekerheid toch maar even op gaan staan .
Vieze dieren .. maar zijn dit wel bloedzuigertjes ?
Ik heb trouwens wel eens gehoord dat als je er 1 op lichaam hebt dat je er een plukkie shag op moet leggen en dat die dan een beetje in de war raakt en loslaat .. je kan er ook aan trekken maar dan kost het een stukkie vel ..
Ik denk zelf dat het geen kwaad kan voor de vis omdat ze als ze naar binnen glijden gelijk het verteringsproces begint .. en dat betekent voor iets dat nog leeft .. toedeledokie ..
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

23-03-2006 19:16

Ziet er idd niet zo erg lekker uit. Ik had 3 of 4 dagen geleden ook een vis die zat onder die kk (kempisch kanaal :wink: haha) beesies. Heb ze niet geteld maar ik denk zeker dat ze zeker boven de 20 uitkwamen. Het waren er echt veel. Ben er een aardig tijdje mee bezig geweest om er een zooi af te halen. Uiteindelijk zaten er nog maar een paar op. Ik heb ook 't idee dat deze beestjes op de één of andere manier actiever zijn ofzo in de winter als in de zomer. Mijn broer had deze vis in november ofzo ook en toen had hij nog geen van deze beestjes op zich. Misschien dat dit ook komt doordat ze langer stil liggen en dat die beesten dan zo een kans krijgen om zich op onze vriend te nestelen ??
Ben benieuwd of iemand hier meer van weet ...

groeten....
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-03-2006 19:19

Het is me weleens opgevallen dat zieke of zwakke vissen veel meer last (kunnen) hebben van bloedzuigers. Ik denk dat je daarom ook meer moet nadenken over de oorzaak van de bloedzuigers, dan het gevolg. Al is het zo dat bijna alle vissen ze wel hebben. Het kan ook best zijn dat een prima gezonde vis heel veel bloedzuigers meedraagt. Of een vis met een herstellende wond waar ze zich bij concentreren. Maar ik heb dus wel meerdere keren gezien dat een vis die er slecht aan toe was ook veel bloedzuigers had.
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

23-03-2006 19:29

Volgens mij is het inderdaad een winterprobleem. Ik heb deze winter twee vissen gevangen die beiden werkelijk helemaal vol met deze dingen zaten. Ik heb dit nooit eerder gezien bij zomervissen. De vissen zagen er verder schitterend uit.

Ik denk alleen niet dat de bloedzuigers actiever zijn in de winter. Ik denk dat het er mee te maken heeft dat de vissen in de winter niet of nauwelijks azen. 's Zomers worden deze bloedzuigers opgezogen of uit de bek geblazen. In de winter blijven ze lekker zitten. Volgens mij heeft de karper er geen enkel last van..

Gr. Pieter
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

23-03-2006 19:32

Rick,

Deze vis was er zeker niet slecht aan toe want het duurde me bijna 10 minuten met een 2 lb hengel en 25/100.. Nou moet ik wel toe geven dat ik niet hard dril maar voor dat water vocht hij aardig hard. Ik denk ook niet dat het slecht zal aflopen met deze vis maar je weet maar nooit. Zoals ik al aangaf in het eerste bericht is het water druk bevolkt en volop modder, je kan hier niet eens met 20 gram vissen omdat het al te ver weg zakt. Of je moet rigs van 50 cm gebruiken. Is dit dan een oorzaak van de vele bloedzuigers daar?

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
dennis van selst
Berichten: 227
Lid geworden op: 15-10-2005 19:38
Locatie: veldhoven

23-03-2006 20:05

hallo, in november ,toen ik aan het vissen was toen zat er een dikke snoek voor de kant, ik allemaal kijken en hij bleef maar zitten.
mijn maat had zin schepnet gepakt en hij had de snoek er gewoon uit
kunnen scheppen en het was nog een grote ook. 87 cm
deze snoek zag er niet gezond uit en zat vol met bloedzuigers, ik denk
zo`n 50. ik had er wat afgetrokken maar niet allemaal anders lag deze
snoek te lang op de kant. maar deze snoek zag er niet gezond uit
nie lulle maor bewaarzakke vulleh
Willem Barnas

23-03-2006 20:23

Heten dit niet toevallig ankerwormpjes? Ik zie ze (áls ik ze zie) trouwens ook alleen maar in de zeer vroege lente en late winter. ZOdra het warmer wordt kom ik ze niet tegen...

Wouter? Onderaan sas 7? Toevallig ook zaterdagmorgen?

Toevallig ook een schub van een kilo of veertien?

Kwam 'toevallig' langsrijden toen de foto's gemaakt werden...

Jojo,
WB :P
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

23-03-2006 21:25

Nee sorry WB , helaas een schub van 'maar' 20 pondjes en gewoon in rijswijk. Zou niet weten wat sas 7 is. :oops:

groeten !!...
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

23-03-2006 21:56

In winter liggen alle vissen lang passief op of in de bodem en zijn zo een gemakkelijke prooi voor de bloedzuigers. Eenmaal het water warmer wordt , zijn vissen actiever en kunnen zeer gemakkelijk die bloedzuigers kwijtspelen door te schuren aan takken en stenen enzo.
Slechts de zwakste vissen gaan er aan ten onder maar dit is dan meestal door andere oorzaken. Dus in principe kan het niet veel kwaad.
That's live!
Matthys Filip
Berichten: 117
Lid geworden op: 16-02-2005 17:45
Locatie: Hertsberge (B)

23-03-2006 22:01

Zou je niet meer schade aanrichten met die bloedzuigers eraf te halen in plaats van te laten voor wat ze zijn?
Wanneer je eentje van de vis afhaalt laat je toch een kleine wonde na waar evt infecties kunnen gaan optreden.
Of zie ik dit verkeerd?

Groeten,
Filip.
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

23-03-2006 22:09

Bloedzuigers komen vooral 's winters inderdaad op de vis voor omdat de vis dan op de bodem ligt en nauwelijks beweegt dan kunnen de bloedzuigers er makkelijk op komen. Met karper heb ik het nog nooit gezien, maar als ik ga snoeken dan zie ik ze regelmatig, vooral op een bepaald water hier in de buurt daar heeft elke snoek er heel wat. Maar volgens mij kan het verder ook niet zoveel kwaad want al deze snoeken zien er gezond uit, bovendien hebben ze het ook allemaal.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

24-03-2006 19:41

Ze hebben mij al eens verteld dat het karperluis was. Doordat de karpers in de winter niet zo aktief zijn, kunnen deze parasieten zich massaal op de karpers vastzuigen.
Ik heb er vanmiddag ook eentje gevangen die er helemaal vol mee zat. Niet zo druk om maken als het water opwarmt en de karpers aktiever worden schudden ze die parasieten wel weer af.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

24-03-2006 20:22

dat is zeker geen karperluis :wink:
jacco noordermeer

24-03-2006 20:38

willem barnas schreef het al

dit zijn ankerwormen

en ja de vis raakt ze vanzelf weer kwijt als ze verzadigd zijn

blijkbaar heeft het meerendeel nog nooit op snoek gevist in de polder
snoek zit er s'winters vaak vol mee
puur doordat de vis passief op de bodem van het water ligt
Gebruikersavatar
Maarten Eldering
Berichten: 132
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00

24-03-2006 20:55

Ik heb ook wel eens in het vroege voorjaar een karper met deze 'ankerwormen' gevangen.

Verder heb ik in dezelfde vijver ook eens een halfdode schub zien liggen, deze zat helemaal vol(kieuwen, bek etc) met deze 'ankerwormen'. Ik heb het beest toen maar afgemaakt.

De vraag is alleen of de karper door deze 'ankerwormen' ziek is geworden, of dat de vis al ziek was en de 'ankerwormen' er later zijn bijgekomen.

Verder vraag ik me ook af of deze beestjes net als 'normale' bloedzuigers in staat zijn virussen over te brengen.
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

26-03-2006 00:10

Toch klopt er 1 ding niet helemaal..

De karpers op dat water zijn ook in de winter actief, ik ben vandaag weer wezen vissen en ze sprongen gewoon voor me neus. Ik zag ze draaikolke maken, vinnen boven water en ze waren zelfs al aan het happen aan de water oppervlakte..

Had vandaag wel 2 vissen en die zaten een stuk minder vol met deze ankerwormen, wel zag ik dat er nu een aantal zich vol met bloed hadden gezogen, die zaten echt muurvast. De niet olle worpjes kon ik er zo af halen zonder een wondje achter te laten.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd of deze wormpjes ziektes met zich mee kunnen brengen..


mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

26-03-2006 20:09

Ik denk niet dat het ankerwormen zijn, ankerworden zetten zich met de kop vast in de vis. Op de foto is te zien dat de kop op de vis zit.

Ik heb het boek "de koidokter" van Maarten Lammens er eens op nageslagen, en ik denk ook dat het bloedzuigers zijn (blz 80 voor bloedzuigers, blz 82 en 83 voor ankerwormen).

Er word ook bij vermeld dat beide parasieten voornamelijk in de zomer en de herfst voorkomen...

Groeten,

Albert
Waterbouw... werk voor echte mannen!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

26-03-2006 22:35

Misschien komen ze wel meer voor in zomer en herfst, maar op vissen toch voornamelijk in de winter.

Zoals Jacco al zei, snoek heeft er ook vaak last van. Ik trek ze er altijd maar af, lijkt me toch prettigervoor de vis om ze (voor even) kwijt te zijn.

Vorig jaar in maart trouwens een spiegel gevangen van een pond of veertien die wel een stuk of dertig van die krengen op zijn oogbol had, echt heel bizar. Ze waren nauwelijks te zien maar ik vond dat het oog van de vis zo raar was weggedraaid. Ik zag één wormpje, die ik met mijn onthaaktangetje voorzichtig eraf wilde trekken. Toen de oogbol als gevolg hiervan iets bijdraaide kwam de hele mikmak tevoorschijn.

Ik ben er even mee bezig geweest maar naderhand stond het oog weer normaal. De vis weer teruggezet en van 't zomer gelukkig weer kerngezond teruggezien.

Raar blijft het wel...
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

20-04-2006 10:01

De karper is gewoon minder actief in de Winter waardoor die beesten de kans krijgen om via de modder op de karper te kruipen. Zodra ze actief worden vallen ze er gewoon van af. Toch gewoon logisch
Gebruikersavatar
Barry Koster
Berichten: 154
Lid geworden op: 31-03-2006 14:43
Locatie: Muntendam

02-05-2006 15:05

robert grootenboer schreef:
Ik ben trouwens ook wel benieuwd of deze wormpjes ziektes met zich mee kunnen brengen..


weet niet veel van die beesten af... maar lijkt me wel dat ze ziektes kunnen verspreiden... net als de mug en de teek. (al zal de kans daarop wel klein zijn voor mensen)
Het lijkt mij ook verstandig als er 1tje op je zelf vind je toch een telefoontje naar je huisarst pleegt.
De beten van die beesten zijn overgens pijnloos ik heb der eens eentje tussen me tenen :lol: gehad die was zo dik al me pink heb daar nooit wat van gevoeld ook niet bij het er af halen
Waarom hip doen als je Groninger kan zijn??
Plaats reactie