Groot water!


Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

22-03-2006 17:18

Ik ben sinds vorig jaar gaan vissen op een groot water. Ik heb er nu 5 nachtjes gezeten. alle nachten wel gevangen en de laatste 2 zelf best goed! met in de laatste nacht 10runs.(alles tegen de kanten aangevist) Maar dat was in de zomer...nu wil ik dit jaar dat water vaak gaan bevissen maar weet niet wat de echte hot spods zijn...wel de standaard dingen maar niet taluts want ik heb geen boot...en met een hengel alles gaan peilen is geen doen op zo een groot meer!! Ik heb vanmorgen op de gok weer ergens geprobeerd maar niks gevangen maar heb ook geen id waar ik moet beginnen nu het nog koud is op zo een groot water...

Wie heeft er tips voor mij?
(waterkaart is er niet, wel weet ik dat op sommige plekken het meer 18 meter diep is)
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

22-03-2006 18:04

bartsmit bootje,,
peilen met een touw met lood eraan en bij elke meter ducktape zetten en dan gewoon recht naar beneden laten zakken :wink:
zo moet het zeker lukken, en breng dan het water in kaart zo heb ik het ook gedaan.

mvg luuk
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

23-03-2006 08:42

Een groot water en bart smit bootje,

lijkt me niet de veiligste combinatie, zeker niet met deze tempraturen.
Mocht je in het water vallen...

Maar als de brandweer je dan toch op moet duiken, kan je ze meteen vragen om een waterkaart of anders misschien bij de lokale reddingsbrigade, duikvereniging etc.

mvg,

Paul.
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

23-03-2006 08:49

Ik zou inderdaad ook opzoek gaan naar bestaande waterkaarten. Op de meeste Nederlandse grote wateren zijn wel watersport of duikverenigingen aanwezig. die beschikken vaak over dit soort kaarten.

Daarnaast zou ik nooit op de gok gaan vissen. Investeer eens een paar uur in observeren van het water. Wat zie je tekenen van karpers. Ik welke hoek van het water zie je activiteit. Richt je dan op die hoek en ga die toch met je peilhengel eens grondig uitpijlen.

Het kost je wat tijd, maar ik ben ervan overtuigd dat dit je op de duur echt aanzienlijk meer vis zal gaan opleveren.
Maakt mijn delkim geluid? Dan kom ik mijn tent wel uit!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

23-03-2006 09:41

Inderdaad een kaart van het water is erg makkelijk!!

Maar die heb je nog niet, dus ik zou eens gaan kijken op welke kant de zon het langst staat te schijnen, even peilen om een mooi ondiep stuk te vinden. 2 daagjes even licht voeren en het dan eens proberen.

Daarnaast is het misschien handig om iemand aan te spreken die wel een goede boot heeft met een fishfinder en die bereid is om een dagje te gaan pionieren (kan zelfs tegen betaling,,,ik hou me aanbevolen...40€ p/u :lol: )

Succes...
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
peter tooi
Berichten: 56
Lid geworden op: 28-02-2006 14:39
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

23-03-2006 09:53

je zou ook kunnen kijken in de buurt van een plek waar watervogels zich concentreren. Die zitten daar niet voor niets, dat duid meestal op aanbod van natuurlijk voedsel.
Je kunt onze grote vriend de meerkoet ook gebruiken in je voordeel, ipv plaag die je voerstek om zeep helpt.
En wat al eerder geschreven staat opserveren (is leren)
Peter Loohuis
Berichten: 11
Lid geworden op: 19-03-2006 21:20
Locatie: Hellevoetsluis

23-03-2006 14:29

Ik weet niet of het water zwembaar is?

Want wat ik vaak doe op een wat groter water is me zwembroek aan trekken en lekker gaan zwemmen met een duikbrill en snorkel op in de zomer. Heb op deze manier al leuke hotspot gevonden zoals mosselbankjes etc. En pluk van deze stekken in de winter ook vis af.
Peter van den Top
Berichten: 125
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: putten

23-03-2006 14:36

Is een kaart die door duikers is gemaakt dan een beetje precies? Of geeft deze geen taluds etc aan.
peter andrae

23-03-2006 14:55

Luuk op groot water in een bart smit bootje :cry:,levensmoe en wat vind jij groot water ik zit dan te denken aan wateren zoals Orient,ik was vroeger net zo dom met mijn opblaasbootje nu iets ouder en heel veel ervaring rijker doe ik het toch liever met een degelijke boot.


Begrijp ook wel dat je het wel moet kunnen neertellen kwa geld maar spaar dan voor iets waar je ook wat aan hebt,weleens een vis gedrild vanuit een opblaasbootje van BS en waar laat je die vis op je schoot,op een water met sterke diepteverschillen kun je die BS ook wel thuis laten heb je geen reet aan.



Ik bedoel het zeker niet negatief heb ook met zo een ding heen en weer geroeid in een ver verleden maar optimaal is het zeker niet op ¨bepaalde wateren heb je er helemaal niks aan of je moet geen zin meer in het leven hebben en schoenen of pantoffels aantrekken he,met een laars sta je voor het weet op de bodem.


.
http://www.karperbootshop.nl



groetje,s peet.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-03-2006 17:29

Zo erg is het niet, ben gisteren ook op t water geweest met "bartsmit-boot". Geen centje pijn. Je moet er nu natuurlijk niet invallen, dan kun je gelijk naar huis anders raak je onderkoelt.

Groot water dus...

Lokaliseren is altijd wat lastiger dan op een klein watertje. Zeker in de winter maak je het jezelf extra lastig. Vissen zijn op grote wateren met veel verschil in diepte extra moeilijk te vinden, zeker nu ze niet of nauwelijks mobiel zijn. Zoeken ze al de ondiepte in de zon op? Hangen ze op beschutten plekken? Diepe putten? Plekken uit de wind? Het zou toch wel een voordeel zijn als je de diepte en bodemgesteldheid een beetje in beeld hebt. Als het echt niet te doen is om uit te peilen zul je door veel proberen en informatie van andere vissers wellicht, erachter moeten komen waar je ze nu vangt. Dat zal wel wat blanken opleveren. Maar door elke keer een andere diepte of stek te proberen, ook tijdens het vissen bijvoorbeeld 1 hengel diep, andere ondiep kom je er hopelijk achter waar je nu een aanbeet kunt verwachten.
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

23-03-2006 22:10

Rick,

je bent moderator op dit board en 21 jaar.
Ik vind best dat je een 19 jarige collage visser, het af mag raden om het water op te gaan en hem juist niet op ideen te brengen.

Zeker nu...

Mauritz, tenzij je bij de Navy Seals hebt getraind :lol: , ik raad het je af.
Wacht ff tot het lekker weer wordt en dan zou eventueel met kalm weer, een BS bootje een oplossing zijn voor je peil probleem.
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

23-03-2006 22:36

Zo erg is het niet, ben gisteren ook op t water geweest met "bartsmit-boot". Geen centje pijn. Je moet er nu natuurlijk niet invallen, dan kun je gelijk naar huis anders raak je onderkoelt.

Ik mag hopen dat je uberhaupt de kant haalt!!! (spierkrampen,verlamming, slecht kunnen ademen etc.)
Dit kan je ook gewoon in de zomer overkomen op groot en diep water...
Ik heb al een keer iemand moeten redden(n a), ik moest dit bijna met mijn leven bekopen. De spronglaag voelde lekker warm aan, totdat ik bij mijn maat kwam, daar was het een graad of acht(schat ik) nou dan ga je heel raar ademen en doen je spieren niet meer wat je van ze verwacht.....

grt
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

23-03-2006 22:36

Een 19-jarige is oud en wijs genoeg dunkt me :roll:
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

24-03-2006 00:06

:o

BS bootjes zijn levensgevaarlijk, zeker nu!

Of ben ik de enige die die dingen al spontaan heeft zien ploffen?

Hoever denk je te kunnen zwemmen in water van hooguit 5graden met lekker dikke kleding??
Ik schat tot de bodem...


Groeten,

René
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

24-03-2006 15:13

Vraag me wel af wat Peter Andrae bedoelt met op water met grote diepteverschillen heb je niks aan een BS boot? Wat hebben die diepteverschillen ermee te maken dan? Als het goed is drijf je aan het oppervlak en maakt het niks uit of je een egale bodem hebt of een maanlandschap, toch?
Als je thuis bij de kachel zit, vang je ze niet!
http://www.empirebaits.nl
peter andrae

24-03-2006 15:17

:wink: Rene idd ze vergeten dat ze kleding en schoeisel aan hebben en denken de wereld aan te kunnen tot ze erin pleuren en dat allemaal voor een visje.

groetje,s peet.
peter andrae

24-03-2006 15:18

Ben trouwens net terug van een vaartochtje over de sloterplas ik zie dingen met de dieptemtr die jullie met je peilhengeltje niet zien ja als je vast zit :lol:.


groeten een lichtelijk ongeruste peet.
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

24-03-2006 16:31

Ik ben in het verleden wel eens met een bartsmit bootje op het paterswoldse meer geweest, dit gaf weinig problemen. Maarja, dit was in de zomer met heel rustig weer, en zelfs toen voelde het water behoorlijk koud aan, zeker niet iets wat je ligt moet opvatten. Er zijn er genoeg die je dit al voorgedaan hebben...leer ervan.
Ik moet er niet aan denken dat er mensen rond deze tijd van het jaar met hun badbootje een groot meer opgaan.

Een geruststelling, verdrinking schijnt de mooiste dood te zijn... :o

met eveneens ongeruste groet,

tim
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

24-03-2006 16:37

onderandere handig om je stekken op aan te geven:

http://imageatlas.globexplorer.com/Imag ... om_level=4
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

24-03-2006 16:55

ja een bartsmit bootje heb ik ook wel liggen, zou eventueel in de zomer de plekken kunnen uitpeilen die me goed lijken.

bedankt voor de reaties!

Groet Maurits
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
Johan Huijsmans
Berichten: 181
Lid geworden op: 24-03-2006 16:33

24-03-2006 17:14

ik heb nog een boot te koop met fish finder/dieptemeter...

misschien een idee?
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

24-03-2006 17:21

dat doe ik wel als ik echt vaak naar grote meren ga om te vissen en als mijn hobby echt uit de hand loopt :wink:
tenzij je hem voor een prikkie verkoopt natuurlijk :roll:
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
Johan Huijsmans
Berichten: 181
Lid geworden op: 24-03-2006 16:33

24-03-2006 18:17

nee, geen prikkie maar ooit wil je toch eens een boot kopen!

je vergroot je kansen hier enorm mee en je komt op plekken
die onbereikbaar zijn vanaf de kant, en dat zegt genoeg...
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

24-03-2006 18:37

maurits je hebt pb!
Gebruikersavatar
peter tooi
Berichten: 56
Lid geworden op: 28-02-2006 14:39
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

25-03-2006 11:09

Hallo medevissers,

Ik lees nu een hoop over met een bs-bootje het water op gaan.
Als je zoiets wilt doen, denk dan eerst eens aan je eigen veiligheid.(en die van anderen)(de mensen die jou er weer uit moeten halen als het mis gaat)
Zoiets moet je niet willen doen zonder een zwemvest en iemand op de kant die jou in het oog houd. Het is levens gevaarLIJK. Bij water temp. van ong. 5 graden is je overlevings kans na 5 min. nihil. Zeker als je laarzen aan hebt en er staand kunt drinken (waterdieptes dieper als jou eigen lengte)
vissen is leuk, prachtig, fantastisch en helemaal het einde, maar laat zo iets niet jou einde worden,een ongeluk zit in een klein hoekje (of gaatje).
Beter is om zo iets in de zomer te doen ivm de watertemp., en dan is het nog steeds gevaarLIJK.
Behandel water met respect, het is echt killing als je er teveel van binnen krijgt.
En persoonlijk wil ik liever geen rouwadvertentie lezen op dit forum omdat iemand het vangen van vis belangrijker vind als zijn eigen leven.