Fishfinders bulshit in de karpervisserij!


Gast

18-09-2002 10:43

Ik lees steeds meer artikelen over karpersvissers in de stukjes die ze schrijven dat ze fishfinders gebruiken. Ik vind dat geen vissen meer. 1 van de uitdagingen van het karpervissen is het lokaliseren van vissen dmv verkennen van de visplek en de bodemstructeren, door dit soort hulpmiddelen kan iedere idioot grote karper vangen. Het heeft niks meer met vissen te maken vind ik. Mensen die op deze manier grote karpers vangen heb ik geen respect voor en zouden zich moeten schamen dat ze dit ruiterlijk toegeven. Ik raad deze mensen om in de beroepsvisserij te gaan en op kabeljauw ofzo te gaan vissen.
Martijn Schild

18-09-2002 10:55

Ik weet niet of je onder die "stukjes" ook mijn stukje bedoelt?

Mijn stukje heet Fishfinder...

Ik verwacht wel een reactie, na zulke uitspraken van jou.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

18-09-2002 10:58

Op een visvinder zie je heus niet waar de dikke vis zwemt hoor, de symbolen die worden weergegeven kunnen ook andere vissoorten / scholen vis / of zelfs opstakels zijn.

Ik gebruik de visvinder dan ook alleen om het bodemverloop te verkennen, als jij dat geen vissen vind dan wil ik jouw weleens met je peilhengeltje bezig zien op 300 meter uit de kant.

Denk jij nou echt dat ze dikke vis vangen omdat ze die op de visvinder zien? Ik denk eerder dat het komt door de kwaliteiten van de visser, volgens mij bespeur ik hier dan ook enige afgunst / jalouzie.......

Ik geef gerust toe dat ik een visvinder gebruik in mijn visserij. Tjander, ik ken jouw niet en ik zit al helemaal niet op jouw respect te wachten. Ik vis voor mezelf en niet de voor eventuele erkenning van jouw kant.

Misschien moet je in het vervolg eerst eens nadenken en zelf leren omgaan met een visvinder/dieptemeter voordat je zulke uitspraken doet.

Met visvindende groet,
Kiron
Gast

18-09-2002 11:04

ik heb jou bericht niet gelezen en zou deze graag willen lezen, waar kan ik dat bericht lezen? En ik sta achter de tekst die door mij geschreven is. Ik zelf vis al sinds de eind jaren 70 op karper en toen was ik een jaar of 10, toen hadden we gewoon niet van die onzin nodig om grote karper te vangen en nu nog steeds niet. Karpers vissers in de huidige tijd zijn gewoon LUI! Ze willen er geen zak voor doen om een karper te vangen. Ze donderen zoveel mogelijk voer in het water(wat gewoon heel slecht is voor het water en de vissen) slaan hun tentje op en ga dan maar als luiaarden aan het kantje zitten. En dan vinden ze het nog gek ook dat ze geen GROTE karper vangen.
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

18-09-2002 11:04

Wat ik niet snap is dat je over een fishfinder begint en dan nix over een voerboot zegt???? Dat vind je zeker ook geen vissen???

met afvragende groet
R.Koopal
Martijn Schild

18-09-2002 11:09

Beste Tjander,

Vis jij met optonics?
Gast

18-09-2002 11:09

Kiron zaal
Op een visvinder zie je heus niet waar de dikke vis zwemt hoor, de symbolen die worden weergegeven kunnen ook andere vissoorten / scholen vis / of zelfs opstakels zijn. Ik gebruik de visvinder dan ook alleen om het bodemverloop te verkennen, als jij dat geen vissen vind dan wil ik jouw weleens met je peilhengeltje bezig zien op 300 meter uit de kant.
Denk jij nou echt dat ze dikke vis vangen omdat ze die op de visvinder zien? Ik denk eerder dat het komt door de kwaliteiten van de visser, volgens mij bespeur ik hier dan ook enige afgunst / jalouzie.......
Ik geef gerust toe dat ik een visvinder gebruik in mijn visserij. Tjander, ik ken jouw niet en ik zit al helemaal niet op jouw respect te wachten. Ik vis voor mezelf en niet de voor eventuele erkenning van jouw kant.Misschien moet je in het vervolg eerst eens nadenken en zelf leren omgaan met een visvinder/dieptemeter voordat je zulke uitspraken doet.Met visvindende groet,
Kiron
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Ik denk dat je nu de weg kwijt bent want iedere idioot weet het principe hoe een visvinder werkt en als het zou moeten zou ik er wel 10 aan kunnen schaffen. Het heeft gewoon helemaal niks met karpervissen te maken en vissen in het algemeen. Een echte GOEDE visser heeft dat helemaal niet nodig, die hebben gewoon door ervaring OOG voor de goede stekken
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

18-09-2002 11:09

Inderdaad Kiron, dit is wel heel kortzichtig, ik denk dat ik Tjander het beste kan VERGELIJKEN (voor ik het weer gevreten heb) met een kind dat naar je kijkt als je aan het vissen bent en je vangt een (in zijn ogen grote)karper. Hij/zij denkt dan dat je met de spullen alles kan bereiken, maar die uitrusting is min of meer slechts een hulpmiddel ter ondersteuning van het kunnen van de visser. Als jouw stelling klopte dan zouden de vissers met de meeste centen de grootste vissen vangen, en geloof me: dat is dus niet zo.
mvg Rob van Os
Gast

18-09-2002 11:13

Ik zelf vis al sinds de eind jaren 70 op karper en toen was ik een jaar of 10, toen hadden we gewoon niet van die onzin nodig om grote karper te vangen en nu nog steeds niet. Karpers vissers in de huidige tijd zijn gewoon LUI! Ze willen er geen zak voor doen om een karper te vangen. Ze donderen zoveel mogelijk voer in het water(wat gewoon heel slecht is voor het water en de vissen) slaan hun tentje op en ga dan maar als luiaarden aan het kantje zitten. En dan vinden ze het nog gek ook dat ze geen GROTE karper vangen.
Gast

18-09-2002 11:18

martin schild
Beste Tjander,
Vis jij met optonics?
_________________
ja en soms niet......een optonic is een hulpmidden om je beetregistratie te vermelden dat is niet hetzelfde als een fisfinder want als je van te voren al weet waar de vis zich bevindt door een dergelijke hulpmiddel zou ik niet eens een optonic gebruiken....allemaal weerstand nergens voor nodig als je het goed aanpakt....
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

18-09-2002 11:25

TJander het gaat er neit om of je ze kunt aanschaffen, dit gaat niet over de grote van iemands portomonnee, misschien moetje nog maar eens terug naar de jaren 70 en dan vooral de jaren waarin je hebt leren lezen.

Ik vind het knap als jij op 300 meter afstand een plateua kan zien liggen. Misschien wil je me dat eens ff uitleggen.

Rob (van Os),
Is jouw reactie negatief of positief tegen over mij? je kan jouw berichtje namelijk op twee manieren opvatten.

Met op 300 meter afstand plateua waarnemende groet,
Kiron

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2002-09-18 11:25 ]</font>
Gast

18-09-2002 11:30

Rob Kuijpers
ik wil jou als vismaat, we komen op een water van 45 - 50 hectare en dan zie jij met je timmermans oog dat daar op 310 meter en 11 centimeter een platau ligt dat loopt van 12 meter diepte naar 6 meter en 21 cm ik denk dat de heer tjander zijn groote vissen vangt in grachten of in kleine putjes waar je idd geen visvinder nodig heb maar ik wens je veel plezier op zand/grindafgravingen met zomaar wat uitgooien en zie maar of we beet krijgen 5 bollies eromheen
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Ik heb zat ervaringen met dit soort water....bovendien als ik nu gewoon over 10 jaar geleden praat, waar diverse mensen op dit soort wateren hele grote karpers hebben gevangen (mensen zoals groothuis) die hebben toch echt geen never nooit in die tijd een fishfinder gebruikt...jij wilt toch niet beweren dat in de laaste 30 jaar er geen karpervissers zijn geweest die op dergelijk wateren hebben gevist en met succes grote karper hebben gevangen. en toen waren die fischfinders helemaal niet ingeburgerd in de karperviswereld laat staan dat ze gebruikt werden. Ik vind dit gewoon een vorm van luiheid, vroeger gingen karpervissers weken en weken lokaliseren..bovendien is het negen van die tien keer zo dat op plekken waar de grootste populaties zich bevinden de grote zich niet ophouden. Dus je zal gewoon de doorsnee karper vangen in dat water............want als je een karper vangt op cassien van 40 pond en er zwemmen karpers van 70 plus rond dan heb je gewoon een kleintje gevangen op dat water.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

18-09-2002 11:33

Tjander,

Nog ff iets, wij zijn lui? GA jij maar eens een dagje peilen op groot water in je roeibootje, denk dat je armen eraf vallen en je niet eens een behoorlijke stek hebt kunnen vinden als je klaar bent.

Maar ja, Rob Kuijper en ik vissen regelmatig samen op (redelijk) groot water, en ik nodig je hierbij uit om ons eens te vergezellen. Dan mag jij even aanwijzen waar de stekken liggen.........

Met groet,
Kiron
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

18-09-2002 11:45

Tjander,

Idd vistten de grootheden van vroeger dichter bij de kant, de drukte en dressuur waren toen veel minder. Dicht bij de kant vissen levert tegenwoordig veel minder aanbeten dan op afstand. Juist bij de kant vind je rietkragen, overhangende bomen en wiervelden, de plaats voor een kleinere karper om zich schuil te houden...... en dus niet op afstand op de plateaus.

Tjander, waarschijnlijk hoor jij tot het soort vissers wat ik meestal uitlach aangezien ze zonder het zelf te weten al op 15 meter ligt te vissen. Hoe komt dit? nou gewoon omdat het 5 meter uit het riet al bijna 10 meter diep is, en het zo nog verder afloopt....... Vis jij nou maar lekker onder de eigen kant op de geeikte plaatsen, en laat ons nou maar lekker lui zijn in ons rubberbootje met windkracht6 -7 heen enweer geslingert worden in de hoop onze rig boven op het plateau te krijgen......

Tjander, gebruik jij molens? want das ook voor luie mensen, vroeger... vroeger deden we dat met ons hand, gewoon een lijn om je hand wikkelen en binnen trekken.

Tjander, gebruik jij hengels? want das ook voor luie mensen, vroeger deden we dat met de hand.

Tjander, gebruik jij een stretcher / stoel? want das ook voor luie mensen, vroeger zaten we op de grond.

Tjander, gebruik jij een tas? want das ook voor luie mensen, Echte bikkels lopen gewoon 10 keer van auto naar stek. Auto zeg je?? nee joh fiets, nee joh lopend. Fiets en auto zijn voor luie mensen.

En zo kunnen we nog wel ff doorgaan, tijden veranderen, Dat jij nou nog je zelf geschoten hert op je zelfgemaakte stenen bordje van je zelf gemaakte houten tafel eet, das niet ons probleem.

De uitnodiging blijft staan.

Groet Kiron
Gast

18-09-2002 11:47

Tjander,

Nog ff iets, wij zijn lui? GA jij maar eens een dagje peilen op groot water in je roeibootje, denk dat je armen eraf vallen en je niet eens een behoorlijke stek hebt kunnen vinden als je klaar bent. Maar ja, Rob Kuijper en ik vissen regelmatig samen op (redelijk) groot water, en ik nodig je hierbij uit om ons eens te vergezellen. Dan mag jij even aanwijzen waar de stekken liggen......... Met groet, Kiron
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Vaak is het zelfs zo dat het peilen van dergelijke wateren helemaal geen zin heeft, het is een overgewaardeerd iets in de karpervisserij, want als jij die bodem nou tot de puntjes heb gepeild en je kent de bodemstructuur tot in perfectie en je vangt nog niks? waar ligt het dan aan?.....want volgens jou gegevens zouden ze daar moeten zitten en zouden ze daar moeten komen azen....waarom wordt er dan toch veel te vaak niet gevangen? Komt het soms door dat de vis toch mischien toch op een andere bodemstrucktuur hun aas pakt dan dat jij denkt of dat dat in het algemeen verondersteld wordt door de grote groep karpervisser op een water? ik denk van wel. Of ze willen je aas niet of ze azen daar niet, want de karper is vis dat altijd op zoek is naar voedsel.Er is altijd een goede reden dat je niet vangt.
Gast

18-09-2002 12:01

KIron zaal:
Idd vistten de grootheden van vroeger dichter bij de kant, de drukte en dressuur waren toen veel minder. Dicht bij de kant vissen levert tegenwoordig veel minder aanbeten dan op afstand.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Op dergelijke wateren waar jij het nu over heb kan wel sprake zijn van dressuur hoewel dat op dergelijk GROOT WATER nooit zo een snelle vaart zal lopen omdat de meeste vissers al afgeschrikt worden door de afmetingen waardoor de vangkans van een vis al kleiner is waardoor de dressuur gevoeligheid niet groot zal zijn. Bovendien hebben de drukte van visserij en dressuur niks te maken met waar de vissen zullen azen ver of dichtbij...want als je op 10 meter van de kant een vruchtbare mosselplaat zich bevind kan ik me niet voorstellen dat de karper dit plekje altijd zal mijden...daar vinden ze dit voedsel gewoon te lekker voor. afstand groot dressuur zegt me niks....karper is karperen het zal moeten eten.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

18-09-2002 12:05

en jij vangt op je zure prut bodem onder het eigen kantje wel altijd vis?? jij blankt nooit??

Wat jij nu aankaart is niet het probleem van visvinders, maar van je algehele kennis en ervaring van het water dat je bevist. Er zijn zoveel invloeden die je vangsten beinvloeden. Dressuur bevoorbeeld zorgt er vaak voor dat de vissen niet meer onder de kant azen, zij zoeken de plekken op waar vissers niet kunnen komen, bijv plateaus (weten zij veel!?)

Peilen heeft geen nut op grote zandputten?? Ik vind het anders een behoorlijk verschil of je nou op 20 meter of op 4 meter diepte ligt......

Kiron
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

18-09-2002 12:25

Als een karper merkt dat ie keer op keer op hetzelfde plaatje met mosselen een haak door zijn bek krijgt, gaat ie wel degelijk op zoek naar een andere voedselbron, daar waar ie zich wel veilig voelt.

Met groot water bedoel ik eigenlijk diep water, zoals zandputten. En ja op zulk water is dressuur een zeer bekend verschijnsel....

Kiron
Gast

18-09-2002 12:27

Kiron Zaal
Wat jij nu aankaart is niet het probleem van visvinders, maar van je algehele kennis en ervaring van het water dat je bevist. Er zijn zoveel invloeden die je vangsten beinvloeden. Dressuur bevoorbeeld zorgt er vaak voor dat de vissen niet meer onder de kant azen, zij zoeken de plekken op waar vissers niet kunnen komen, bijv plateaus (weten zij veel!?) Peilen heeft geen nut op grote zandputten?? Ik vind het anders een behoorlijk verschil of je nou op 20 meter of op 4 meter diepte ligt......
Kiron
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Ik denk dat jij een visser bent zoals de grote gross de karper achterna zit. Bovendien hoe kan jij in godsnaam weten dat de karper niet langs de kant komt....dat kan jij toch niet zien...als jij es zou weten hoevaak de karper vijf meter van jou vandaan zwemt zonder dat je het zelf in de gaten heb......Bovendien bestaat dressuur in mij theorie helemaal niet. Dressuur bestaat alleen als jij de karper altijd op dezefde manier achterna zit. Dressuur is een vorm van herkenning van gevaar, dat is dressuur....het is aan de visser zelf om dat gevaar uit te schakelen voor de vis. Het gaat om je eigen inventiviteit.
Gast

18-09-2002 12:49

Kiron Zaal
Als een karper merkt dat ie keer op keer op hetzelfde plaatje met mosselen een haak door zijn bek krijgt, gaat ie wel degelijk op zoek naar een andere voedselbron, daar waar ie zich wel veilig voelt.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
En het zit het dan met die andere 10 vissen in die zandput....omdat jij die daar gevangen heb wil jij alles uitsluiten voor de rest van de populatie op jou aas?
Bovendien is het geheugen van een karper niet zo groot dat ie 1/2/3 jaar later nog weet dat ie op die plek ooit een nare ervaring heeft meegemaakt. Ik denk dat jij de vis nu slimmer maakt als jezelf, dat is een teken van zwakte.........
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

18-09-2002 13:31

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Ik denk dat jij een visser bent zoals de grote gross de karper achterna zit. Bovendien hoe kan jij in godsnaam weten dat de karper niet langs de kant komt....dat kan jij toch niet zien...als jij es zou weten hoevaak de karper vijf meter van jou vandaan zwemt zonder dat je het zelf in de gaten heb......Bovendien bestaat dressuur in mij theorie helemaal niet. Dressuur bestaat alleen als jij de karper altijd op dezefde manier achterna zit. Dressuur is een vorm van herkenning van gevaar, dat is dressuur....het is aan de visser zelf om dat gevaar uit te schakelen voor de vis. Het gaat om je eigen inventiviteit.


Plaatjes kijken leer je op de kleuterschool, aap noot en mies op de lagere school, begrijpend lezen op het voortgezet onderwijs, en als je heel slim bent misschien wel een studie nederlandse taal op de universiteit. Volgens mij ben jij blijven steken op de kleuterschool en moet je echt eens terug in de tijd naar de jaren 70 voor een heropvoeding. Ik leg het nog 1 keer uit.... Let je nu wel goed op?? anders moet je in de hoek gaan staan en mag je niet met je vriendjes spelen na 3 uur.

hier komt ie dan.....

Op veel (dressuur)wateren azen de karpers niet meer dicht onder de kant omdat hier in het verleden (te) veel is gevist. Ze komen er dus wel.... maar de voedselopname zal dus plaatsvinden op een plaats die voor de vis veilig overkomt.

Mijn vermoeden is dat jij op de wat simpelere wateren vist aangezien jij dit nog nooit hebt meegemaakt, maar jah das maar een vermoeden, nog meer van die domme opmerkingen en het niet goed lezen bevestingen mijn vermoeden alleen maar meer.

Jij ontkent de term dressuur, maar een regel later spreek je jezelf al weer tegen....

Ik een visser zoals het grote gros? Jij kent mij totaal niet, en je weet verdomd weinig af van mijn visserij. Ik denk datik zeker niet onder die luie vissers val waarover jij het zo graag hebt..... Mijn vrienden / Collegavissers (meestal beide) weten wie ik ben en hoe ik vis, datis belangrijk . Wat jij denkt te weten over mijn visserij is totaal niet belangrijk en way off topic.

Volgens mij sta je niet echt sterk in je argumenten betreffende het gebruik van fishfinders en probeer je het nu op een ander vlak (dressuur).....

Met goed op gang komende groet,
Kiron
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

18-09-2002 13:54

Zo, dit gaat ff hard tegen hard zeg!

maar zolang het bij onderbouwde argumenten blijft vind ik dat alleen maar mooi!

Ik denk dat het grootste misverstand zit in de term Fishfinder. Voor de beroepsvisserij worden die dingen inderdaad gebruikt voor het lokaliseren van vis. Maar als karpervisser gebruik je zo'n ding vooral voor de diepte en bodemstructuur.

Observatie blijft een van de belangrijkste aspecten om te kunnen vangen. Zo kun je er inderdaad achter komen dat vissen zich bevinden op plekken waar je ze niet verwacht, het is dan wel heel handig als je weet hoe diep het ter plaatse is en wat voor bodem er ligt.

het is dus absoluut niet zo dat je grote vissen vangt als je grote vissen op het beeldscherm ziet. Wel kan de functie van vissignalen gebruikt worden om globaal de diepte waar de meeste vis zich bevind te vinden. Dit kan zeker in de winter voor opvallende resultaten zorgen, de meeste vis bevind zich vaak op minder dan de helft van de waterdiepte. Ik kwam hier na twee maanden blanken achter en door hier op in te spelen lukte het toch om te vangen, maar niet zonder observatie, voeren en uren maken!

groeten van een luie visser.
Arjen Lans

18-09-2002 14:07

Tjander,
Ik denk:
- dat je achternaam niet klopt
- dat je leeftijd niet klopt
- dat je een communicatieprobleem hebt
- dat je niet weet waar een fishfinder voor bedoeld is/ gebruikt wordt
- dat je dus niet weet waar je over praat
- dat mensen zelf mogen uitmaken of ze een fishfinder gebruiken
- dat je ongelofelijk gefrustreerd bent dat jij niet vangt en iemand met een fishfinder in je omgeving wel.

Dat denk ik,
Arjen
Arjan van den Berg

18-09-2002 14:22

Tjander volgens mij ben jij echt gefrustreerd. Ik vind dit geen goed onderbouwde discussie hoor, ja alleen van de kant van Kiron dan, niet van meddocks kant.

Martijn pakt hem ook scherp in wat is het verschil in het gebruik van een optonic of een visvinder?

En Arjen slaat de spijker nog harder op zijn kop, volgens mij klopt elk punt van jouw.

Ik heb geen zin om op zulke praat uitgebreid te gaan reageren, maar een visvinder is niks meer dan een hulpmiddel dit heeft totaal niks met gevoel te maken, ook met de visvinder moet je het juiste gevoel hebben over het hoe wat waar.
Ik denk dat jij er heel veel uitgevist wordt meddocks.
Wel heel kinderachtig trouwens dat je niet je eigen naam durft te gebruiken, dat zegt alweer genoeg over jouw persoon.

MvG

Arjan
Martijn Schild

18-09-2002 15:14

Net alsof een karper, wanneer je die op je fishfinder hebt gezien, altijd op die plek blijft. Tsjander, jij doet net alsof dat wanneer je een karper op je fishfinder ziet, je die karper ook gelijk gaat vangen.

Ow ja, aangezien jij nog steeds mijn topic niet hebt bekeken. Ik wil een fishfinder gebruiken om de bodemverloop en dieptes op mijn water uit te zoeken en zo een beter beeld te krijgen. Ik snap trouwens ook niet waarom je gelijk al met je eerste bericht iedereen op je nek probeert te krijgen.

Als nieuweling zijnde kun je beter maar gewoon een beetje rondkijken en eventueel je mening geven op sommige topics. Net zoals ik doe trouwens.