Fishfinders bulshit in de karpervisserij!


mark hofman.

18-09-2002 16:14

he meddocks

jij bent volgens mij niet echt slim. je weet dat er veel mensen een fishvinder gebruiken en er zullen er aardig wat zijn die ook op het discussieboard komen.al was je slimmer geweest dan had je het voorje gehouden of je moet er geil van worden als je wordt aangevallen. ik vind het niet zo erg, nu is er weer een pitige discussie.

mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-09-2002 16:22

Ik wil me er niet mee bemoeien, maar doie het toch. Heel lang gelden werden er elektronische apparaatjes verkocht. Voor de scheepvaart waren ze best handig, ze gaven de diepte aan. Later bleek dat ook vissers deze dingen gebruikten. Van die vissers had je er heel veel. Al gauw kwam er een slimme meneer en die liet signaaltjes verschijnen in de vorm van een visje. Ook werden de apparaatjes toen visvinders genoemd. En weet je, er werden er nog veeeel meer verkocht.

Verder heb ik maar 3 of 4 argumenten gehoord.
Lui en onmogelijk/ ondoenlijk om bepaalde bevisbare plaatsen te zoeken/terug te vinden.

Verder alleen wellus/nietus.


Kom op mannen argumenten voor en tegen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

18-09-2002 16:23

Beste Mensen,

Laten we niet gaan schelden op elkaar oké!

Ik ben het met de laatste posters eens dat deze discussie niet echt uitnodigd om serieus op te reageren.
Dit komt niet omdat het een fout onderwerp is, want overal kan en mag over gediscussieerd worden (oke bijna overal).

Maar het gaat om de toonzetting. Deze is wel heel provocerend en weinig onderbouwd, en nodigd daarom niet echt uit om te reageren. Doe dat dan aub niet.
Want daar komt zoals we nu weer zien alleen ellende van.

Ik zal Tjander vragen om zijn echte naam, wil hij die niet geven dan zijn wij van Carpboard helaas genoodzaakt hem te deleten, want als je zulke uitspraken doet benje pas een echte vent als je dit onder je eigen naam doet.

Vr.Gr.

Bertil
Bertil@Karperwereld.nl

Ps off Topic: Jeroen Houdijk, wil jij mij even emailen op bovenstaand emailadres? Bedankt.
Gast

18-09-2002 16:32

Ik vind het onzin dat je hier met een echte naam moet gaan zitten op internet...waarom zou je dat moeten weten dan. OP geen enkele forum op de wereld worden echte namen gebruik ivm privacy...alsof me echte naam iets met de mening die ik heb over karpervissen te maken zou moeten hebben. Maar als je het zo graag wil weten vriend ik heet Ron Jansen, ben je nu tevreden?
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

18-09-2002 16:36

Ok, laat ik op aanraden van Klaas toch proberen een paar goede argumenten voor een dieptemeter te geven.

Hoe gebruik ik mijn dieptemeter (ik kijk werkelijk nooit naar vissignalen!):
1.) Als ik voor het eerst op een water aan de gang ga, ga ik bijna altijd, indien boten toegestaan!, eerst het hele water af met mn visvinder om een globale indruk te krijgen.
2.) na het globale rondje filter ik nog een aantal stekken die voor mijn peppenogen zouden kunnen doorgaan als goede karperstekken uit, ja ook tot vlak voor de kant, maar net zo goed meer dan 100 meter uit de kant.
3.) Na dit gedaan te hebben ga ik er altijd nog een keer met een hengel met peildobber op uit, ten eerste om de goede afstanden vanaf de kant te bepalen van de gevonden hot-spots omdat het vanuit de boot altijd vertekent, en om te kijken hoe de bodemgesteldheid is.
4.) Als het nodig mocht zijn roei ik elke sessie elke hengel netjes naar de gevonden stekken, omdat ik denk dat het soms heel veel uit kan maken of je nu midden op een plateau ligt, op het talud of juist onderaan. En dan helpt een visvinder geweldig.

En ik wil wel zeggen dat dat iedere sessie hard werken is, want ook regen wind hagel etc worden getrotseerd om het aas uit te roeien.. hoezo lui?

Ik ben het als conclusie dus niet eens met Tjander ?????? Visvinders(Dieptemeters) zijn zeer handige hulpmiddelen om je visserij effectiever te maken. Netzoals dat vroeger de optonics waren en later de boilies.

Vr.Gr.,

Bertil
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

18-09-2002 16:38

Ron Jansen, gebruik eerst zelf eens een fishfinder, en ga dan zo te keer tegen anderen. Het lijkt me nou niet dat je weet waar je over praat ondanks dat je naar eigen zeggen alles al van karpervissen weet.

Jos

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jos de Wit op 2002-09-18 16:39 ]</font>
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

18-09-2002 17:11

Ach, die zelfhaaksystemen... dat is toch ook geen vissen meer?! Vroeger moesten we tenminste zelf nog aanslaan!

Groet,

Martijn
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-09-2002 22:35

Correct geantwoord, Bertil. Ik vrees alleen dat het niet zal helpen. Iemand als 'Meddocks' is alleen maar op eigen gelijk uit en niet vatbaar voor zinnige argumenten. Absoluut niet de moeite waard verder op zo iemand te reageren!
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Martijn Schild

18-09-2002 22:56

Nou dat laatste mailtje van Bertil bedoel ik nou hè. Daarvoor zou ik dus ook een Fishfinder gebruiken. Niet om die vissen te zoeken en proberen mijn boilie er precies op te gooien.
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

19-09-2002 00:40

Blijft jammer dat Mad Dog een interessante topic op zo'n knullige, provocerende en agressieve manier neerzet en voortzet.
Al bijvoorbaat zonde om er een leuke en leerzame topic van te maken.

Ga zo door Mad Dog.

Zonder groet,

Mike
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

19-09-2002 09:30

Beste allemaal,

Voor degenen die geinteresseerd zijn in mijn mening omtrent deze zinloze discussie zie mijn posting op de topic B.k.o.e.T.a.t.s.d.g.v.w.p.i. op ditzelfde forum.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Jurgen vermeulen
Berichten: 128
Lid geworden op: 23-08-2002 02:00
Locatie: Roquebrune sur Argens - France
Contacteer:

19-09-2002 15:43

Ik heb zelf geen fishfinder, maar zou er wel graag een willen hebben.
Ik heb er ooit eens een te leen gehad, maar ik begrijp de werking ervan niet precies.
Op het beeldscherm staat namelijk een flink stuk van de bodem aangegeven, maar hoe weet je nou welk deel van de bodem op het scherm waar ligt in werkelijkheid?

Kan iemand mij hier een duidelijk antwoord op geven?

Misschien dat Tjander er inmiddels de voordelen van inziet, er één heeft aangeschaft en mij er de werking van uit kan leggen :lol: ? Zoniet iemand anders?

Jurgen
Martijn Schild

19-09-2002 18:54

nee joh Jurgen dat kan niemand anders want het is toch allemaal bulshit (met één l ) :smile:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-09-2002 22:42

de plek war steeds de nieuwe bodem tevoorschein komt uit de zijkant zegmaar is de plek pal onder de boot

mvg martijn
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

19-09-2002 22:49

Hallo padvinders uh visvinders.

De meest simpele "fishfinders" (mooi woord voor echo-peilaparaat of beter nog dieptemeter) zijn voorzien van vele toeters en bellen.
De gemiddelde karpervisser heeft al deze toeters en bellen niet nodig.
Sterker nog, die werken vaak alleen maar verwarrend.

In de meeste gevallen zijn de fabrieksinstellingen van fishfinders al meer dan genoeg voor ons karpervissers.
Hooguit wissel je zelf de aflezing in "feet" naar meters en kun je de z.g.n. grey-line waarde veranderen.
Bij elke fishfinder zit een redelijke gebruiksaanwijzing (helaas vaak in het Engels), die voldoende aanwijzingen geeft.

Wat je als karpervisser echt nodig hebt bij een fishfinder is uiteraard de diepte en dan het liefst in kleine stappen van 10-20 cm en een grey-line functie.
Met de grey-line functie kun je min of meer de hardheid van de bodem aflezen.
Dit is voor karpervissers een belangrijk gegeven.
Denk maar niet dat je daarmee gelijk even alle mosselbanken in kaart kunt brengen, want dat is praktisch onmogelijk.
Wel kun je op een alom aanwezige zachte bodem duidelijk een verschil zien als je over een wat harder deel van de bodem vaart.
Dit zou een mosselbank kunnen zijn, maar net zo goed een klei of zanderig deel.
Dreggen en prikken is dan nog steeds de beproefde methode om werkelijk de mosselbanken te vinden.

Het meeste nut heb je van het bodemverloop, zoals hierboven in de topic al aangegeven werd.
Een steil taluud, grote kuilen, plateau's, obstakels, wierbedden, puinstort enz. zijn wel heel goed en duidelijk af te lezen op het scherm.
Dat is dus zeer bruikbare informatie, die eenmaal opgetekend op een uitvergrote of zelf getekende kaart van het water een schat van informatie is die nog jaren bruikbaar blijft (aardverschuivingen buiten beschouwing gelaten :smile:).

Fishfinders die ook een temperatuursensor hebben zijn erg handig, maar een thermometer aan een stuk nylon werkt ook.

Trap nooit in die verleidelijke visjes op het scherm, want alle keren dat ik dat dus ook deed, ving ik helmaal niks.
Kan dus net zo goed een school stekelbaarsjes zijn.
Een groot vissymbool vlak boven de bodem kan zeker een karper zijn, maar ook een oude stronk of een vette snoekbaars.
Zelf denk ik dat karpers al lang de pleiterik maken als jij aan komt varen met je bootje, dus de kans dat je die denkt op te sporen met een fishfinder is nihil.
Bovendien stuurt een fishfinder een constante gerichte geluidsbundel naar de bodem en ik denk dat de meeste karpers daar niet van gediend zijn en al helemaal niet aan gewend zijn.

Afhankelijk van de grootte van het water, kun je deze het beste verdelen in meerdere sectoren.
Begin gewoon de sector in kaart te brengen die door jouw observaties boven water er al gunstig uit zien.
Vaar ook systematisch van en naar de oever (haaks met tussenruimte) zodat je een soort “grid/raster” beslaat.

Erg handig is het om een aantal zelf-afrolbare markers aan boord te hebben.
Zodra je iets interessants op het scherm ziet, gooi je direct zo'n marker overboord.
Vaar gerust door en zoek verder.
Bij elke interessante plek gooi je zo'n marker uit en daarna kun je vanaf de oever (daar waar je met je setup wil gaan staan) z.g.n. kruispeilingen doen.

Kruispeilingen wil in dit geval zeggen dat je vanuit je (toekomstige) hengelpositie naar de markers kijkt en zo de afstand kunt schatten, maar ook kunt zien of er op de horizon objecten zijn in relatie tot een marker.
Denk aan bomen, huizen, torens, lichtmasten enz.
Je haalt meestal na het peilen alle markers weer weg, dus je moet ook zonder markers kunnen herkennen waar de interessante plekken waren.
Teken die ook op je waterkaart en hou er ook rekening mee dat het ook eens donker wordt.
Ook in het donker wil je zonder markers de plekken terug kunnen vinden.
Zo kun je bijvoorbeeld tijdens het "kruispeilen" direct al met de hengel naar de markers toe werpen en de aftand(en) markeren op de lijn.

Zelf kijk ik eerst boven water naar goed ogende plekken (nee niet die plekken) en daarna of ik een geschikte oeverplek kan vinden waar ik straks zonder problemen vanuit kan vissen, landen, scheppen, bewaren enz.

Ik heb het hierboven natuurlijk over een (thuis)water in kaart brengen en niet over een paar dagen achtereen op een water doorbrengen, want dan kun je natuurlijk je markers laten liggen, er naar toe varen en er lampjes op doen enz.

Wat ook al ergens geschreven is, is om de fishfinder niet aan te sluiten op dezelfde accu als waarop de elektromotor aangesloten zit, want dit kan storingen geven.
Ook de z.g.n. “transducer” (het deel wat in het water hangt), moet je beschermen tegen stoten op harde bodem en mag je niet te dicht in de buurt van een benzine of elektromotor plaatsen.

De handleidingen geven duidelijke instructies hoe en waar je de transducer moet bevestigen.

(hemeltje zowat al een heel artikel en ook nog voor nop, ik lijk wel gek) :grin:

Montage op een rubberboot is niet eenvoudig, maar wel te doen.
Zelf heb ik daar een hele mooie en vernuftige oplossing voor bedacht, maar dat voert wat ver om dat ook nog hier uit te gaan leggen.
Bij voldoende belangstelling wil ik daar nog wel eens wat over schrijven en uitleggen met wat foto’s erbij.
Dat zegt sowieso meer dan woorden.

Zelf vind ik een fishfinder een onmisbaar stuk gereedschap bij het karpervissen.
Zeker op groot water, maar een peilhengel, lange stok of flink zwiepen met een dreg of een bonkje lood onthuld altijd meer en fijnere details dan de beste 3D high tech breedbeeld karpervinder.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Met onpeilbare groet,


Mike
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

11-10-2002 22:41

ipv visvinder kun je beter het beter een diepte meter noemen, anders snappen mensen het niet zo goed. Het is enkelt een handig hulpmiddel om het verloop van de bodem en de hardheid van de bodem te kijken, waarmee je aanzienlijk wat tijd bespaard aan het verbreden van de watercraft die je hebt.
mgv Ed
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

12-10-2002 10:50

Mike,

Om een tranducer aan een rubberboot te bevestigen is heel simpel. bevestig je tranducer aan een zuignap, en hang die zuignap onder aan je boot.

Gr. Kiron
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

14-10-2002 01:32

Hoi Kiron.

Geloof jij nog in sprookjes? :grin:
Leuk en simpel bedacht, maar een rubberboot wil nog wel eens deinen en al een kleine verandering van de hoek waaronder de transducer staat kan het dieptebeeld behoorlijk vertekenen.
Ook als de transducer onder het middelpunt van de boot zit.
Hoe dieper het is, hoe groter de afwijking/onbetrouwbaarheid van de informatie.
Een transducer is net als een zaklantaarn waarmee je op de bodem schijnt.
Hou je de zaklantaarn schuin dan wordt de afstand die de lichtbundel er over doet om de bodem te bereiken groter.

Met precies groet,

Mike
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

14-10-2002 08:32

Mike,

Heel scherp gezien, hier had ik zelf nog niet aan gedacht. Maar dat schommelen valt best mee, bij (te) harde wind ga ik toch niet met visvinder in mijn bart smit bootje zitten, daar is die dieptemeter iets te duur voor! Daarbij komt dat ik altijd meerdere keren en vanaf meerdere richtingen over mijn stek vaar, zo krijg je toch nog een redelijk beeld van de bodem.

Maar in ieder geval bedankt.

Gr. Kiron
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

15-10-2002 11:55

Hallo Kiron.

Ach het idee is leuk en zou zeer eenvoudig zijn, maar ook het materiaal van een rubberboot speelt een rol.
Mijn Zodiac heeft een lichte wafelstructuur dus daar zou een zuignap ook niet goed op houden.
Zelfs als het lukt, heb je ook nog met een kabel te maken die vanaf de transducer naar de display loopt.
Die zal dus vanonder de boot via de zijkant naar de display moeten lopen en de kans dat door het varen de transducer loskomt is dan veel te groot.
Nog los van het feit dat je de boot wel eens op de kant trekt en dan de transducer eraf schuift.
Het idee is leuk, maar niet uitvoerbaar.
Wel zou je een transducer net als bij andere type boten aan de binnenkant van de boot met een contactlijm op de bodem kunnen lijmen.
Zelf lijkt me dat voor een rubberboot niet echt handig.
De oplossing die ik bedacht heb kan ik schriftelijk moeilijk uitleggen, maar als ik tijd heb zal ik wel een kort artikeltje schrijven met een paar duidelijke tekeningen.

Groeten,


Mike
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

15-10-2002 13:09

Mike,

Voor een zodiac maak ik gebruik van een tranducerstang die ik monteer op de spiegel van de boot. Hebben wij het hier over hetzelfde idee?

Gr.
Kiron
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

15-10-2002 14:53

Kiron e.a.

In het kort (ja, ja) komt het er op neer dat ik de transducer aan een een houten lat heb bevestigd en deze lat middels een scharnier aan de spiegel kan bevestigen.
Wil ik de transducer nu gebruiken dan kantel ik de lat achterover en hangt de transducer in het water. Om te voorkomen dat door het varen de transducer gaat drijven, klem ik deze lat in een gereedschapsklem (zo'n mooie met die grijze gekartelde rubber wieltjes).
De klemkracht bepaal je zelf door bijbuigen.
Als ik per ongeluk tegen iets aanvaar, klapt de lat los uit de gereedschapsklem en komt de transducer vrij.
Wil ik alleen varen, dan kantel ik de lat met transducer naar voren en zet ik de lat wederom met een tweede gereedschapsklem aan de binnenkant van de spiegel vast.
Aan het eind van de lat heb ik ook nog een stalen stangetje gemonteerd die onder de transducer uitsteekt.
Dit voorkomt dat de transducer per ongeluk op een steen kan stoten.
Dit heeft mij al eens een transducer gekost, dus ben ik daardoor wijzer geworden.
Mijn transducer kan dus 180 graden kantelen op de rand van de spiegel.
Het scharnier aan de buitenkant van de spiegel moet wel opgehoogd worden vanwege de dikte van de spiegel zelf.

Ik hoop dat het zo toch duidelijk overkomt zonder tekening.

Groeten,


Mike
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

15-10-2002 15:04

Ook mijn tranducerstang is voorzien van een scharnier en kan dus uit het water worden gedraait, hoe dit allemaal precies is gemonteerd en gemaakt weet ik niet, ik heb deze stang van iemand anders overgenomen.

Zon stangetje ter berscherming van je tranducer is wel ideaal, de mijne zit ook al onder de krassen

Verder heb ik in een speelgoed bootje er geen last van dat de zuignap loslaat, hij blijft uitstekend zitten, dit komt misschien door het materiaal van de boot.

Wel heb ik het een keer gehad dat mijn tranducer achter een lijn van een van mijn markers bleef hangen en dat met zeer veel wind, hierdoor hield ik alleen het snoer nog over...... de tranducer lag op de bodem :sad: (ter verduidelijking: dit kon gebeuren omdat deze marker was opgespoeld met vliegertouw en niet met een dunne nylon lijn. deze marker lag alleen in het water om tijdelijk het bodemprofiel aan te geven bij het uitpeilen van het gehele water, en niet om gericht naar te vissen.)

Gr. Kiron


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2002-10-15 15:05 ]</font>
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-10-2002 15:55

Nee Mike, ik snap er geen zak van. Maak maar een paar tekeningen!
:smile:

Mark