Controles aan de waterkant!!


Maakt het uit of er in uniform of burger controleerd wordt?

Maakt niet uit, als het geen politie/BOA is laat ik niets zien.
83
37%
Een controleur moet herkenbaar zijn.
83
37%
Maakt niet uit, zijn/haar vaardigheid en kennis is van belang.
57
26%
 
Totaal aantal stemmen: 223
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-03-2006 09:58

Mijne heren er is veel over gediscuseerd de controles en het gedrag van de controleurs.
In de cursus Controle Visdocumenten van Sportvisserij Nederland is het avondgedeelte gereserveerd voor Sociale Vaardigheden dit wordt gegeven door een docent van het Politie Vormingscentrum uit Vaassen.

Deze cursus is niet alleen voor verenigings of Federatiecontroleurs maar het overgrote deel bestaat uit politie en BOA's.
Het blijkt dat 80 % van de controles normaal verloopt indien de controleur zich houdt aan de regel, het eerste contact is van cruciaal belang.

Bij 15 % ontstaat een discussie ongeacht uniform of burger, het verloop van die discussie hangt af van je eigen sociale vaardigheid.
5% zijn de lastpakken waar de politie tegen op kan treden maar waar de controleur zonder verdere bevoegdheden voor lul staat en zich beter maar om kan keren.

Waar ik naartoe wil is het volgende: de stelling aan tafel door de docent was de volgende: het maakt niet uit of je in burger of in uniform controleerd, jou optreden/houding is bepalend als je de spelregels maar in acht neemt.

Ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.
Het liefst met wat motivaties, daar leert een controleur het meest van.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

18-03-2006 10:33

Douwe,

Mis hierbij de optie: als hij/zij zich maar kan legitimeren als bevoegt zijnde.

Hoe een controle verloopt begint al bij de controlerende persoon. Een herkenbaar persoon heeft denk ik een positievere start van een controle, omdat je hem/haar al herkent en waarom hij/zij komt. Nadeel hiervan is dat de foute visser hier snel op kan reageren.

Als de controlerende persoon niet herkenbaar is moet hij bij aankomst direkt vertellen wie en wat hij/zij komt doen en de daarbij behorende legitimatie duidelijk laten zien, zodat de visser deze ook goed kan lezen dat je hiertoe bevoegd bent en niet eerst met een lulverhaaltje bij je komen en dan opeens de controleur uit gaan hangen.

Daarnaast heb je, zoals je zelf al schrijft (5%), een groep vissers die altijd moeilijk moeten doen. Hierbij staat een HSV/ Federatie controleur gewoon voor paal omdat deze verder geen bevoegdheid heeft. Dan zou een mogelijk kunnen zijn dat deze een wel bevoegd persoon kan bellen en dat deze dan de noodzakelijke sancties oplegd, hierbij is dan geen discussie meer mogelijk en behoort het lik op stuk beleid toegepast te worden. Want het is mijns inziens uiteindelijk deze groep die de sportvisserij om zeep helpt.

Voor mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit hoe de cotrolerende persoon bij mij komt in de zin van wel of niet herkenbaar, zolang je normaal en beleefd blijft, dit geldt ook voor de controlerende persoon. Het is jammer vast te moeten stellen dat er controlerende personen zijn die niet met hun functie weten om te gaan.

Tot zover mijn reactie hierop, maar eens zien wat er allemaal nog gaat volgen.

Groenten
Grootmeesteropperblanker
Laatst gewijzigd door Rob Manenschijn op 18-03-2006 10:36, 2 keer totaal gewijzigd.
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-03-2006 10:34

Rob ik was nog bezig :oops: :oops:
Ik ga er vanuit dat iemand zich kan legitimeren uiteraard.
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 18-03-2006 10:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

18-03-2006 10:38

Douwe Bijlsma schreef:Rob ik was nog bezig :oops: :oops:


Douwe,

Zag dat je hem aangepast hebt, nu moest ik mijn reactie ook weer 2x aanpassen :lol: :lol: :lol:

Groenten
Grootmeesteropperblanker
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

18-03-2006 10:43

Douwe Bijlsma schreef:Rob ik was nog bezig :oops: :oops:
Ik ga er vanuit dat iemand zich kan legitimeren uiteraard.


Douwe,

Op deze manier wordt controleren wel zeer ingewikkeld, als je steeds blijft aanpassen. :oops: :wink: :lol: :lol: :lol:

Groenten
Grootmeesteropperblanker
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-03-2006 10:45

Nee ik laat het nu zo, jammer dat je niet kunt zien of de poll ook goed staat voor je het plaatst.

Op je opmerking over dat bellen kan ik je zeggen dat een verbalisant niet kan bekeuren als diegene bij zijn/haar controle wel de vergunningen laat zien.
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 18-03-2006 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

18-03-2006 10:46

Douwe,

Ga er vanuit dat je nu alle aanpssingen hebt aangebracht. :wink: :roll:

Heb op optie 3 gestemd: Maakt niet uit, zijn/haar vaardigheid en kennis is van belang.

Groenten
Grootmeesteropperblanker
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-03-2006 10:53

BOA, Verenigingscontroleur of agent .....

Ze moeten m.i. inderdaad ofwel meteen aangeven wie ze zijn en wat ze komen doen OF de burger uit gaan hangen.

Iemand die gemoedelijk een praatje met mij staat te maken en pas as blijkt dat ik iets stouts doe zich bekend gaan maken doet het wat mij betreft niet goed.

Ik ben een aantal keren "gecontroleerd" en heb alleen maar positieve ervaringen. Geen van de controleurs wilde uberhaupt mijn vergunningen zien, geen van decontroleurs viel over mijn katapult. Komt dit omdat ze vn niets weten? Ik denk het niet, ik denk dat mijn houding daar heel veel mee te maken heeft. a. ben ik van nature een vriendelijk persoon en b. speld ik ze nooit verhaaltjes op hun mouw.

Ja ik vis soms op een plek waar het niet mag en daar ben ik meermalen gecontroleerd zonder gevolgen. Ja ik heb een pult in mijn tas of sosm ligt die er gewoon boven op, ik verstop ook niets als ik ze aan zie komen lopen. Ja mijn stek is 99% van de tijd netjes en meestal netter als ik vertrek dan toen ik kwam. Ja ik vis altijd met 3 hengels als ik de ruimte heb, nog nooit commentaar op gehad.

Ik vind een open en eerlijke benadering van de controleur altijd erg prettig, doen ze dat niet dan zal ik meteen proberen de angel uit het gesprek te halen. Willen ze perse bekeuren, dan bedank ik ze vriendelijk en wens ik ze een prettige avond na ontvangst van de prent.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

18-03-2006 12:38

Douwe,

Veel ligt aan de benadering van de persoon in kwestie.
Maar vind ook dat dit wederzijds zo hoort.
Bij ons gaat het gelukkig goed ook in samenwerking met politie en BOA's.
Maar komt mede doordat er "VOORAF" goede afspraken zijn gemaakt.

Paul
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

18-03-2006 12:55

Maakt me niks uit wie me controleert en een legitimatie vindt ik op zo'n moment ook totaal niet boeiend.

Iedereen mag me om mijn papieren vragen en ik vind dat legitimatie alleen van belang is bij de verbaliserende controleur.
Mensen die je op hun vergunningsvoorwaarden wijst of om hun papieren vraagt en die dan eerst om je contoleurspapieren vragen zitten 9 van de 10 keer fout en weten dat.
Daarom willen ze zo nodig papieren zien in de hoop dat je er geen hebt.

Overigens ben ik tegenwoordig in het bezit van een dergelijke legitimatie maar blijf het zielig vinden dat dat voor de meeste nodig is.
Maar ja, dit zijn ook meestal de mensen die zielig genoeg zijn om te zwartvissen etc..


Groeten,

René
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

18-03-2006 12:59

Als hij/zij zich maar kan legitimeren als bevoegt zijnde. Of hij dan in uniform komt zal mij aan de konte roesten...
Ik ben een aantal keren "gecontroleerd" en heb alleen maar positieve ervaringen. Geen van de controleurs wilde uberhaupt mijn vergunningen zien, geen van decontroleurs viel over mijn katapult.


Ik ben ook een aantal keer gecontroleerd, maar ik heb zeker niet allemaal positieve ervaringen!!

Voorbeeld: Ik zit te vissen met 2 hengels op een water van de visvereniging waar ik lid van ben. Ik heb alle juiste vergunningen (dat vertelde hij me ook). Naast me staat een snoekvisser, zonder vergunningen, met kunstaas groter dan 7cm wat daar niet mocht.

Er komt een groene jeep aan, met 2 boswachters. vragen om mijn vergunningen, allemaal ok. maar toen zei hij mij dat ik hier met 1 hengel mocht vissen en zeker niet met 2. ik wist zeker dat je met 2 hengels mocht karperen. hij pakte mijn vergunning (op de achterkant staan de regels) en begon te lezen. volgens mij de eerste keer dat hij ooit zelf de regels leest maargoed. Hier staat het zegt hij: ''Je mag hier met maximaal 1 hengel snoeken''. Ik zeg dat dat niet voor mij op gaat want ik vis op karper. Hij wilde me een bekeuring uitschrijven. gelukkig was de andere boswachter met de snoekvisser bezig. de snoekvisser (jaar of 19) wilde geen naam en dergelijke opgeven omdat hij anders een boete zou krijgen. ze begonnen op elkaar te bekken, en de boswachter die mij controleerde legde zijn spul neer en ging zich er ook mee bemoeien. De boswachter wilde zijn hengel afpakken of hij moest zijn naam zeggen. de jongen wilde helemaal niets dus pakte de boswachter de hengel uit de handen van de jongen, die daarop helemaal door het lint ging. Hij pakte de hengel terug, en het liep al snel uit tot een vechtpartij. De boswachter riep versterking op en na een paar minuten stond er politie. de jongen en een van de boswachters waren zeiknat omdat ze mekaar het water in mepten. De boswachters en de jongen moesten allen naar het bureau en de bekeuring voor mij is dus nooit uitgeschreven.

Dit gebeurt op een lekkere vrijdagmiddag 2 meter van mijn hengels vandaan...

Deze controleur had duidelijk geen kennis van zaken. Als controleur moet je toch zeker het verschil tussen snoeken en karperen weten? DIt vind ik veel belangrijker dan uniform of niet!!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-03-2006 13:01

Rene heb je de cursus gedaan voor je ging controleren of daarna, of heb je de cursus niet gedaan?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

18-03-2006 13:25

ben een keer gecontroleerd door een Boa. naast mij zaten 4 jongens met totaal wel 10 hengels op paling, snoek te vissen. de keuze wie er gecontroleerd ging worden was dan snel gemaakt, ik zat alleen.
laat de man mijn vergunning zien, laat die nou in het verkeerde mapje zitten! de vergunning van 2004 lag nog in de kast, terwijl ik de oude nog bij mij had. fout natuurlijk, maar als je elkaar kent van het ver. bestuur wist hij natuurlijk dat ik wel lid was, en dat de papieren in orde waren.
maar helaas, regels zijn regels.. en ik had mijn bekeuring. kijk, hier maak je geen vrienden mee, ik zeg nog tegen hem, laat mij even bellen naar de voorzitter, maar nee, ik was fout, dus een prent.
de jongens verderop zagen de bui wel hangen, en ruimden al hun hengels, aasvisjes en kruisnetten snel op en verdwenen.
tja, fout is fout, oke, maar ik vond het wel een ongeloofelijke loozer, in zijn leger trui en maglite. een stukje informatie, en de kans mijn fout te herstellen was beter geweest, nu kan hij in het vervolg de boom in met zijn controle. zo moet het dus niet.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

18-03-2006 13:32

Natuurlijk staat of valt het verloop van een controle met de benadering, danwel houding van de controleur. Persoonlijk vind ik het prettig als de controleur zich identificeert voordat hij om mijn boekwerk aan vergunningen vraagt. Als dit op een vriendelijke manier gebeurt, zal je in 90% van de gevallen zonder problemen de controle moeten kunnen afronden. Ik merk aan mezelf dat ik anders reageer als een controleur meteen om papieren begint te 'blaffen'. En ik zie mezelf als een behoorlijk vriendelijk en meegaand persoon :roll:
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

18-03-2006 13:53

Douwe,

Ik heb nog geen cursus gedaan.

Ga nog wel een cursus boa volgen. Heb deze ook binnen en hopelijk kan ik dus dit jaar ook schrijven.
Dit als backup voor de wijsneuzen die niet meewerken omdat je toch niet kan bekeuren als controleur zijnde.

Als je doelt op het aspect peroonsbenadering dan stoel ik wat dat betreft op de nodige ervaring als zijnde medewerker klantenservice.
Nu is dat wel heel anders maar dit helpt wel.
Eerste contact is inderdaad heel belangrijk, een verkeerde eerste benadering is moeizaam recht te breien.

Groeten,

René
Size doesn't always matter
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

18-03-2006 14:03

Wie of wat mogen nu allemaal de papieren controleren als ik aan het vissen ben op een openbaar water, en wie op een verenigingswater?

Politie en BOA neem ik aan overal.
Een aangesteld controleur van de vereniging m.i. alleen op het verenigingswater.

En waar kan ik al die controleurs aan herkennen?
Hoeveel verschillende pasjes zijn er dan of is er wel een landelijk iets?
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

18-03-2006 14:17

25 april ga ik op cursus bij Sportvisserij Nederland. Ik ben benieuwd. Ik heb geen ervaring met controleurs, want ik ben in mijn hele leven 1x gecontroleerd, ongeveer 20 jaar geleden aan de Bosbaan.

Ik heb begrepen dat er tegenwoordig betaalde controleurs rondlopen, en ik kan me voorstellen dat die wel op één of andere manier herkenbaar zijn. Maar voor de vrijwilligers vind ik het niet nodig.

Ik denk wel dat het meehelpt als je als controleur een beetje overtuigend overkomt. Vriendelijk, maar wel duidelijk laten weten wáár je voor komt. Legitimatie tonen lijkt me de eerste stap. Maar als iemand bij mij aan het water komt en zonder legitimatie om mijn vergunning vraagt, laat ik hem ook gewoon zien, tenzij ik om de een of andere reden iets niet vertrouw (leeftijd, uiterlijk, gedrag). Alleen dán zal ik om de legitimatie vragen.

Bovendien: als iemand dan zijn legitimatie laat zien, hoe weet je dan of dat ding echt is? Ik heb inmiddels die van ons gezien (van de HSV), ik zou hem zelf mooier kunnen maken. Ik heb in ieder geval (bijna) niks te verbergen, iedereen mag mijn visvergunning zien en een praatje komen maken. Als je maar niet blijft plakken.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-03-2006 14:44

Rene, het klopt ik had met de vraag een bedoeling.
Je noemt het vragen om papieren, dat moet je dus nooit doen wat zijn papieren, een krant een folder? een helder persoon rekent je daarop af.
Zeg altijd dat je bezig bent met controleren op visvergunningen en vraag of je de vergunning mag zien.

Legitimatie niet belangrijk als je niet mag bekeuren, daar ben ik het niet mee eens, je moet je kunnen legitimeren anders loop het aantal onwilligen snel op.
Het is hier al een paar keer gebeurd dat iemand om de vergunning vroeg en vervolgens aan de haal ging met die vergunning.

Jos een geweldige nuttige cursus met heel veel, misschien wel te veel informatie op 1 dag en avond.
Je krijgt een dikke map die je daar niet gebruikt maar thuis als naslag heel goed kunt gebruiken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

18-03-2006 15:08

ik kies voor antwoord nummer 3. jammergenoeg is dit bij veel controleurs niet het geval. maar bij jou twijfel ik daar zeer zeker niet aan Douwe.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-03-2006 16:44

Rene Boeting schreef:Maakt me niks uit wie me controleert en een legitimatie vindt ik op zo'n moment ook totaal niet boeiend.

Iedereen mag me om mijn papieren vragen en ik vind dat legitimatie alleen van belang is bij de verbaliserende controleur.
Mensen die je op hun vergunningsvoorwaarden wijst of om hun papieren vraagt en die dan eerst om je contoleurspapieren vragen zitten 9 van de 10 keer fout en weten dat.
Daarom willen ze zo nodig papieren zien in de hoop dat je er geen hebt.

Overigens ben ik tegenwoordig in het bezit van een dergelijke legitimatie maar blijf het zielig vinden dat dat voor de meeste nodig is.
Maar ja, dit zijn ook meestal de mensen die zielig genoeg zijn om te zwartvissen etc..


Groeten,

René


Niet mee eens, we hoeven in NL nu eenmaal niet aan iedereen die dit wil de vergunningen laten zien. Indien hij/zij zich niet legitimeert zal ik er zeker om vragen, het kan ook gekke henkie hier uit het gesticht zijn toch?

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Gerard de Vries
Berichten: 67
Lid geworden op: 25-05-2005 13:30
Locatie: Voorthuizen

18-03-2006 18:54

Marc ..

Moet je ook gelijk geven en ben het ook niet helemaal met Rene eens..

al klopt het wel hoe hij ze verhaal verteld..
Maar als ze van me willen weten of ik wel legaal langs de waterkant zit...
wil ik ook weten of hij het legaal aan me vraagt..

Heb niks te verbergen en verder ben ik altijd in voor een praatje of wat dan ook en zal altijd vriendelijk blijven...
Maar wil wel weten wie me controleerd
Gebruikersavatar
Ton van der Bruggen
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Vught

18-03-2006 18:58

Bij controle van visdocumenten ben je verplicht als controleur, om ongevraagd, éérst je legitimatie te laten zien...
Toon mix, anders nix!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

18-03-2006 19:13

Ik ben ook een aantal keer gecontroleerd, maar ik heb zeker niet allemaal positieve ervaringen!!

Voorbeeld: Ik zit te vissen met 2 hengels op een water van de visvereniging waar ik lid van ben. Ik heb alle juiste vergunningen (dat vertelde hij me ook). Naast me staat een snoekvisser, zonder vergunningen, met kunstaas groter dan 7cm wat daar niet mocht.

Er komt een groene jeep aan, met 2 boswachters. vragen om mijn vergunningen, allemaal ok. maar toen zei hij mij dat ik hier met 1 hengel mocht vissen en zeker niet met 2. ik wist zeker dat je met 2 hengels mocht karperen. hij pakte mijn vergunning (op de achterkant staan de regels) en begon te lezen. volgens mij de eerste keer dat hij ooit zelf de regels leest maargoed. Hier staat het zegt hij: ''Je mag hier met maximaal 1 hengel snoeken''. Ik zeg dat dat niet voor mij op gaat want ik vis op karper. Hij wilde me een bekeuring uitschrijven. gelukkig was de andere boswachter met de snoekvisser bezig. de snoekvisser (jaar of 19) wilde geen naam en dergelijke opgeven omdat hij anders een boete zou krijgen. ze begonnen op elkaar te bekken, en de boswachter die mij controleerde legde zijn spul neer en ging zich er ook mee bemoeien. De boswachter wilde zijn hengel afpakken of hij moest zijn naam zeggen. de jongen wilde helemaal niets dus pakte de boswachter de hengel uit de handen van de jongen, die daarop helemaal door het lint ging. Hij pakte de hengel terug, en het liep al snel uit tot een vechtpartij. De boswachter riep versterking op en na een paar minuten stond er politie. de jongen en een van de boswachters waren zeiknat omdat ze mekaar het water in mepten. De boswachters en de jongen moesten allen naar het bureau en de bekeuring voor mij is dus nooit uitgeschreven.

Dit gebeurt op een lekkere vrijdagmiddag 2 meter van mijn hengels vandaan...

Deze controleur had duidelijk geen kennis van zaken. Als controleur moet je toch zeker het verschil tussen snoeken en karperen weten? DIt vind ik veel belangrijker dan uniform of niet!!


De boswachter heeft zich trouwens ook niet geidentificeerd
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Ton van der Bruggen
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Vught

18-03-2006 19:21

Peter Ponsteen schreef:
Ik ben ook een aantal keer gecontroleerd, maar ik heb zeker niet allemaal positieve ervaringen!!

Voorbeeld: Ik zit te vissen met 2 hengels op een water van de visvereniging waar ik lid van ben. Ik heb alle juiste vergunningen (dat vertelde hij me ook). Naast me staat een snoekvisser, zonder vergunningen, met kunstaas groter dan 7cm wat daar niet mocht.

Er komt een groene jeep aan, met 2 boswachters. vragen om mijn vergunningen, allemaal ok. maar toen zei hij mij dat ik hier met 1 hengel mocht vissen en zeker niet met 2. ik wist zeker dat je met 2 hengels mocht karperen. hij pakte mijn vergunning (op de achterkant staan de regels) en begon te lezen. volgens mij de eerste keer dat hij ooit zelf de regels leest maargoed. Hier staat het zegt hij: ''Je mag hier met maximaal 1 hengel snoeken''. Ik zeg dat dat niet voor mij op gaat want ik vis op karper. Hij wilde me een bekeuring uitschrijven. gelukkig was de andere boswachter met de snoekvisser bezig. de snoekvisser (jaar of 19) wilde geen naam en dergelijke opgeven omdat hij anders een boete zou krijgen. ze begonnen op elkaar te bekken, en de boswachter die mij controleerde legde zijn spul neer en ging zich er ook mee bemoeien. De boswachter wilde zijn hengel afpakken of hij moest zijn naam zeggen. de jongen wilde helemaal niets dus pakte de boswachter de hengel uit de handen van de jongen, die daarop helemaal door het lint ging. Hij pakte de hengel terug, en het liep al snel uit tot een vechtpartij. De boswachter riep versterking op en na een paar minuten stond er politie. de jongen en een van de boswachters waren zeiknat omdat ze mekaar het water in mepten. De boswachters en de jongen moesten allen naar het bureau en de bekeuring voor mij is dus nooit uitgeschreven.

Dit gebeurt op een lekkere vrijdagmiddag 2 meter van mijn hengels vandaan...

Deze controleur had duidelijk geen kennis van zaken. Als controleur moet je toch zeker het verschil tussen snoeken en karperen weten? DIt vind ik veel belangrijker dan uniform of niet!!


De boswachter heeft zich trouwens ook niet geidentificeerd


Voordat iemand mag "Controleren" is hij/zij verplicht een cursus "controle sportvisserij" te volgen. Iemand die je controleerd is -als het goed is- dus op de hhogte!
Alleen bij "beroep", dus boswachter en/of politie wil die cursus er ivm tijdgebrek nogal eens inschieten.

Trouwens, je hengel en of spullen aanraken of afpakken, dat mag hier in Nederland niet.
Alleen bij stropen, dus een visserij of jacht waar geld mee kan of wordt verdient, kan en zal zeker (en terecht maar dit terzake) al het materiaal tot en met de auto en of boot toe, in beslag worden genomen. Echter, na betaling van eventuele bekeuringen, kan het inbeslagenomene weer opgehaald worden. Zo.
Toon mix, anders nix!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-03-2006 23:30

Mike, die pasjes zijn allemaal verschillend.
Ton, waar staat ergens dat die cursus verplicht is?