Bedrog of mag dit zo maar?


Plaats reactie
Manus Smit
Berichten: 15
Lid geworden op: 12-03-2006 18:38
Locatie: Wezep
Contacteer:

13-03-2006 11:13

Hallo medekarpervissers.

Ik heb een vraag en/of mededeling maar zal het eerst een beetje toelichten.
Pasgeleden liep ik met mijn vriendin door het centrum van het prachtige Leiden en aangezien ik een fanatiek karperboeken verzamelaar ben liepen we even een boekenwinkel in en ik zag daar een boekje staan waarvan ik dacht het nog niet te hebben.

Het boekje is van :
Andreas Janitzki - Karpervissen, Zo realiseert u uw droom.

Toen ik thuis kwam had ik toch een raar gevoel over dat boekje en ik ging naar mijn kast met andere karperboeken.
Nu had ik dus nog een boekje van dezelfde schrijver en ik dacht dus het volgende boekje van hem te hebben bemachtigd.
Toen ik heb door ging bladeren bleek al snel dat de inhoud precies hetzelfde was als het andere boekje van hem alleen is de kaft totaal anders, dit boekje heet :
Andreas Janitzki - Succesvol Karpervissen.

Nou is mijn vraag of opmerking : zijn er nog meer mensen die dit bedrog (want zo zie ik het) ook hebben opgemerkt en weet iemand misschien of dit zo maar kan en mag ?
Graag hoor ik reacties van andere karpervissers.

Dus pas op als je een boekje van deze schrijver koopt want de inhoud is precies hetzelfde.

Geniet van het leven, je bent er maar even.

Herman (Manus) Smit
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

13-03-2006 11:43

Hoi Manus,

Het is inderdaad heel vreemd dat een auteur een boek onder twee titels uitgeeft. Of het nou echt bedrog is weet ik niet, hoewel je je wel bedrogen zal voelen.

Aan de andere kant, als je een boek koop dan blader je er eerst toch doorheen en kijk je ff plaatjes ofzo. Is het je dan niet opgevallen dat het boek je heel bekend voorkwam. Ik denk dan toch dat je het boek niet goed gelezen hebt.

Ieder geval, als ik een nieuw karperboek koop zal ik er op letten dat het niet van deze schrijver is.

Groeten Michel
Manus Smit
Berichten: 15
Lid geworden op: 12-03-2006 18:38
Locatie: Wezep
Contacteer:

13-03-2006 12:03

Hallo Michel.
Je hebt ook wel gelijk dat je het boek eerst door moet kijken, maar omdat ik een kleine 50 karperboeken heb, is het af en toe wel moeilijk om het zeker te weten of je een boek al hebt, en als je dan ook nog een eind van huis bent laat ik het bij twijfel niet liggen.
Toch bedankt voor je reactie.

groeten Herman (Manus) Smit
Geniet van het leven, je bent er maar even
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

13-03-2006 12:22

Misschien uitgegeven onder een andere naam?
Dacht de uitgever een betere titel verzonnen te hebben, marketingtechnisch?

heb je het ISBN nummer al gecheckt, van beide boeken?

Las onlangs een stuk van Leon Hoogendijk, in de karper volgens mij.
Over de Saone.
Met het stuk was niks mis, maar toen ik een week later de International Carper kocht, stond hetzelfde stuk er weer in, maar dan in het engels.
Toen had zoiets van, hmmm, blijkbaar kan dit...
Zo krijgt de lezer die meerdere tijdschriften aanschaft, geen waar voor z'n geld en leest hij overal hetzelfde, maar dan in een andere taal.
Wat is er gebeurt met exclusiviteit? Vraag voor de redactie.
Mnr. Hoogendijk doet 1 keer de moeite en zal waarschijnlijk 2 keer beloond worden.
KATSJING!!
Wat een heerlijk leven... :wink:

met vriendelijke groet,

Jean-Paul.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

13-03-2006 13:10

Paul , ik weet het niet voor 100% zeker, maar volgens mij is het zo dat een ksn-er eerst zijn artikel aan de ksn aanbiedt, dat wordt dan geplaatst en dan "mag"het later in de commercïele bladen geplaatst worden.
Andersom wordt volgens mij niet door de redaktie van de ksn op prijs gesteld...

gr Harnold
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

13-03-2006 13:20

Owkey, met 50 karperboeken in de kast zou ik het ook niet 123 weten.

Ik heb wel een stukje over bedrog voor je:

Bij bedrog wordt iemand tot een bepaalde rechtshandeling bewogen door een opzettelijk onjuiste mededeling (het vertellen van onwaarheden/leugens), opzettelijke verzwijging (iets belangrijks niet mededelen, wat men juist verplicht was mede te delen) of een andere kunstgreep (bijvoorbeeld het opgeven van een valse naam, een vals adres, het vervalsen van stukken en zich in een valse hoedanigheid presenteren).

Voor zover ik heb kunnen vinden is het niet verboden om een boek 2 keer uit te geven onder een andere naam. Het zou kunnen dat de titel is veranderd nadat de eerste druk uitverkocht is.

Misschien dat je er iemand op marktplaats of ebay blij mee kan maken :lol:

Groeten Michel
Laatst gewijzigd door Michel vd Bovenkamp op 13-03-2006 13:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

13-03-2006 13:20

Paul,

Het is beter om hoofdletters te gebruiken want Harnold raakt helemaal in de war :wink:

Het betreft de Karper en niet De Karper!

Gebeurt overigens veel vaker, vooral met artikelen in Beet en aanverwante bladen in het buitenland. Overigens ook begrijpelijk, waarom zou het publiek in een ander land niet van hetzelfde (vertaalde) artikel mogen genieten?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

13-03-2006 13:23

Met "de karper", bedoel ik eigenlijk "karper".
(Dit misverstand zal wel vaker gemaakt worden.)
Maar in de laatste "de karper" van de KSN, staat niets van L Hoogendijk over de Saone.

mijn excuses.

Overigens ook begrijpelijk, waarom zou het publiek in een ander land niet van hetzelfde (vertaalde) artikel mogen genieten?


Mark daar heb je zeker een punt.
Maar egoistische ik, had op dat moment 4 a 5 pagina's om over te slaan :cry:
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

13-03-2006 14:01

In de war? Ik ben helemaal van de leg.

gr h.k
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

13-03-2006 16:01

Het zal een tweede druk zijn,maar dan zou er in moeten staan dat het een tweede druk is en er zou moeten staan eerder uitgebracht onder de titel Succesvol karpervissen.
Dat bij een tweede druk de cover veranderd is niet ongewoon maar de titel veranderd niet zovaak ke\n slechts een paar voorbeelden

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

13-03-2006 17:53

Bedrog likt mij vergezocht idd, maar een staaltje niet fraai verkooptechniek vind ik het wel.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-03-2006 18:06

Maar Manus toch....zonder dollen,over tig jaar heb je wel een ware collectors item in je bezit :o :D
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

13-03-2006 18:15

Ik heb het boekje ook, succesvol karpervissen. Leuk boek hoor, maar na een week of zo begonnen alle bladzijden eruit te vallen. dus ik terug naar de boekenwinkel, en hetzelfde boek mee gekregen maar dan een nieuwe. na een week hetzelfde verhaal :-?

Hebben jullie dat ook of ben ik gek??

sorry dat ik even off-topic ben :oops:
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Manus Smit
Berichten: 15
Lid geworden op: 12-03-2006 18:38
Locatie: Wezep
Contacteer:

13-03-2006 18:23

Hallo Hans, Marc en Gerrit en andere belangstellenden.

Het isbn nummer is niet gelijk, wel de totale inhoud.
Verder is het ene boekje door Deltas uitgegeven en het andere voor boekenvoordeel Almere maar geen uitgever erbij.

Ook op de achterkant zijn de behandelde onderwerpen precies hetzelfde alleen in een andere vormgeving.

Misschien is bedrog een groot woord maar als bv Alijn Danau dit zou doen dan zou er vast wel meer ''oorlog'' over komen maar nu is het een onbekende schrijver en hoor je er niets over.

En wie weet heb ik over 50 jaar dan wel een collecters item, :D

En om even te reageren over dat artikel wat Leon Hogendijk in meerdere bladen publiceert: dit lijkt mij niet zo,n probleem omdat het over losse artikelen gaat en als het dan ook nog in verschillende talen is kan dat zeker geen kwaad toch?

Voor als het ijs weer van het water is, allemaal veel strakke lijnen toegewenst

Herman (Manus) Smit
Geniet van het leven, je bent er maar even
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

13-03-2006 19:11

Manus Smit schreef:
Het boekje is van :
Andreas Janitzki - Karpervissen, Zo realiseert u uw droom.



bedrog, daar laat ik me niet over uit. wel dat ik van dit goedkope boekje nog wel het een en ander opgestoken heb.
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

13-03-2006 19:11

gekocht bij de firma list en bedrog?
Chi Fai Man
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Purmerend(N-H)

26-08-2006 19:10

Als alleen de cover anders is, is het voor sommige verzamelaars(onder andere ondergetekende) al interessant genoeg om het toch te nemen. Bij een herdruk kan de info trouwens herziend zijn en/of van enkele nieuwe pictures voorzien zijn.
Nee, noem het geen vorm van oplichting.
Het verzamelen van karper/hengelsportboeken kan een erg kostbare hobby zijn. Vraag het maar aan ondergetekende.
Plaats reactie