Vissen met veel te zwaar materiaal......


Hjalmar Stoete
Berichten: 31
Lid geworden op: 29-05-2002 02:00
Locatie: Duiven

08-03-2006 00:54

Het valt mij op dat tegenwoordig, met name de jeugd, met bezemstelen van 3lbs aan het vissen is. Lijkt haast wel of de karpers bekant zo uit het water getakeld moeten worden. Waar is de sport gebleven?
En dan heb ik het uiteraard niet over obstakelvisserij/ Frankrijk (zelfs daar vaak overdreven). Ik zie soms snuiters van een jaar of 16 met 2.75 lbs stokken op een siervijvertje zitten. Komt dit nou door de winkeliers die amper voorlichting geven of door onwetendheid en dan zoiets van zwaar is beter?
Ik vis nu 25 jaar op karper en ben gewoon begonnen met zo'n Hema hengeltje waarvan je de top tot het handvat kon buigen. M'n eerste karperhengel kreeg ik op m'n 9e van mijn ouders die wel inzagen dat ik toch wel heel erg gek was van die karpers. Dit was een 1,75 lbs hengel waar ik zelfs nu nog weleens mee vis, zelfs in Frankrijk! En niet uit verplichting want ik heb materiaal zat.
Moraal van dit verhaal, ik mis de sport bij een aantal mensen en vroeg me af wat anderen hiervan vinden.........
Laatst gewijzigd door Hjalmar Stoete op 08-03-2006 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

08-03-2006 07:27

Zit wat in....! Maar die jongeren zullen er nog wel geen benul van hebben, ik kocht een paar jaar geleden ook de goedkoopte stokken, dat was dan wel 2-2,25 lb, maar er zulllen er ook zijn die net een 2,75-3lb hebben. Toen ik langer aan het vissen was, kreeg zodoende info, dat ik wist welke ik moest/wilde hebben :wink: Voor mij is 2,5lb perfect, ik vis op niet al te grote wateren, dus vind ik dat voor de hand liggend 8)


Gr. Lex
Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan: KSN!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

08-03-2006 07:51

te zwaar materiaal??? ik kan met een 1lb hengeltje ook wel trekken hoor!!!

denk dat het belangrijkste gewoon voorlichting moet zijn!! maar de meeste mensen komen een zaak binnen.. zien daar een complete set staan voor 150 euro.. kijken niet naar de ponden alleen maar naar de molens om te kijken hoeveel lijn erop gaat.. hoe meer hoe beter.. denken ze..

terwijl mijn gedachte als verkoper zou moeten zijn om eerst te achterhalen hoever die jongen is in de sport en op wat voor soort wateren die vist.. aan de hand van die gegevens kun je hengels verkopen.. want je hebt tig soorten hengels rond de 50 euro hoor..
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

08-03-2006 08:54

Houd het op onwetendheid van de beginnende karpervisser EN op de verkopers. Toen ik begon met vissen hoefde je mij echt niet om het verschil te vragen tussen een 1.75lbs hengel en een 3lbs, omdat ik dat simpelweg niet wist. Ik heb toen 2 stokken van spro gekocht van 2,75lbs omdat de verkoper deze mij aanraadde. "t waren goede beginnersstokken zei hij me, en hij was zelf ook karpervisser. Op dat moment vertrouwde ik op de verkoper maar ik kan niet zeggen dat ie me rommel heeft verkocht. Ik vis nog steeds met deze stokken als ik statisch vis, en takelen? het gaat om de manier waarop je vist. Ik heb nog steeds veel plezier van mijn stokken en misschien heb ik nog wel veel meer plezier van stokken met een lagere testcurve. Eerst maar eens goed leren vissen en dan eens kijken naar beter (lichter?) materiaal.

Nee, ik ben het niet met je eens dat jij zegt dat de sport afhangt van de testcurve van je hengel. Voetballen kan je ook met een varkensblaas, is het gevoel van sport hierbij dan ook verdwenen?
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

08-03-2006 10:59

Natuurlijk hangt de sport wel af van de testcurve van je hengels. Ga maar eens vissen met een 3 ponds hengel op visjes van 10 pond en pak daarna eens een 1 lbs hengeltje. Als je dan het verschil in sport niet voelt kun je nog altijd gaan voetballen met een kanonskogel!

Op de rivier vind ik soepele 2,5 ponds hengels ideaal, maar als ik ga pennen in een redelijk obstakelvrij watertje, dan zie je me met een 1 of 1,5 lbs stokje. Statisch vissen in een "binnenwater" dat niet al te bezaaid is met obstakels doe ik met m'n ouwe trouwe 2 ponds stokken, en die zijn goed genoeg voor dit werk.

Ik durf zelfs te beweren dat 3 ponds stokken in Nederland nergens nodig zijn, misschien op extreme afstanden, maar daar hou ik niet van, is ook al geen sport. Tegen die mensen zou ik willen zeggen, vis eens voor je neus en vang die wegspurtende karper eens met je hengel op! Een fantastisch gevoel!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

08-03-2006 11:14

he mensen,

misschien is het ook wel een kostenplaatje.
Niet iedereen heeft het geld om veel verschillende setjes hengels te kopen.
Als je dus verwacht dat je nu of in de toekomst in veel verschillende situaties komt en je hebt niet zoveel geld, dan wil je hengels waarmee je in zoveel mogelijk situaties uit de voeten kan.

Dan kan je beter iets te zwaar hebben dan iets te licht........

mzl jim
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

08-03-2006 11:18

Hjalmar,

Ik denk dat het bij de verkoper niet alleen ontbreekt aan kennis en/of voorlichting, er komt namelijk ook nog een zakelijke kant voor hem aan te pas, ik denk hierbij aan de winstmarge die er op het te verkopen product zit. Op het ene merk zit een hogere winstmarge dan een zelfde artikel van een ander merk, dus is de keuze voor de verkoper/winkelier al snel gemaakt. Voor de kanalen, plassen en stadsvijvers zijn 2lbs hengels meer dan genoeg, je hebt body genoeg en er blijft een leuke sport over.

Wat mij al menig keer is opgevallen is de lijn en manier van drillen. Men vist met molens met een hoge capaciteit, zowel in lijn als inhaal snelheid, in combinatie met een gevlochten lijn, deze lijnen hebben een hogere trekkracht waardoor je veel meer druk op de dril kunt zetten, wat weer nadelig is voor de bek van de karper, daar dit de zwakste schakel is in dit geheel. De karper moet immers binnen 2 minuten op de mat liggen na de aanbeet. Als ik een verkoper was zou ik iemand trachten te overtuigen van een 2lbs, maximaal 2.25 lbs hengel met een nylonlijn van 26/00 of 28/00, maximaal 30/00

Kees,

Mooi verwoord.


Groenten
Grootmeesteropperblanker
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

08-03-2006 11:31

onwetendheid van de visser en fout van verkoper de meeste (slechte) vis winkels hebben wel zo'n setje staan dit gaat ind. meestal om 2,75 stokken en wat ze er bij zeggen dat is belangrijk denk ik voor de vissers beslissing dat ze er overal mee kunnen vissen verder ben ik zelf wel overgestapt naar zwaardere (2,25) hegenls maar dat is mijn eigen voorkeur en mede doordat ik ook afstand visser ben. maar dat afstand vissen geen sport is vind ik reinste onzin omdat jij het niet doet hoeft het nog niet geen sport te zijn het is alleen denk ik een andere sport.

greetz paul
vis zwemt
Hjalmar Stoete
Berichten: 31
Lid geworden op: 29-05-2002 02:00
Locatie: Duiven

08-03-2006 11:38

Inderdaad kan het financiele gewin van de winkelier er wat mee te maken hebben. Maar er zal niet veel margeverschil zitten tussen een 1.3/4lbs hengel en een 3.0 lbs. Lijkt mij dat hij dan beter die 1.3/4 kan verkopen (mits klant aangeeft op normale wateren te willen vissen) dan kan hij later als de klant wat meer ervaring heeft en groter water gaat opzoeken nog een set verkopen met een zwaardere testcurve.

Ik blijf erbij dat wanneer je begint te vissen met een 1.3/4 stokje met max. 25/00 lijn je veel meer voldoening zal krijgen als je het beestje overwonnen hebt. Ik kan zelfs nu nog drills herinneren van 25 jaar geleden, alleen maar omdat het een gevecht was. (uiteraard helpt m'n oude plakboek ook mee met de toen als 8-jarig knulletje geschreven anekdotes) Ik ving in die tijd zo'n 5 tot 8 20-ponders per jaar en als ik die foto's terugzie kan ik me zowat alles weer herinneren van zo'n vangst. Mooi was die tijd.......... De jaloerse blikken van een aantal "grote mensen" als ik weer eens een 20-er had. Moet er wel bij zeggen dat ik bijna elke dag aan de waterkant zat dus qua uren iedereen dubbelde denk ik.

@Kees inderdaad, precies wat ik bedoelde, wilde alleen nog niet meteen zo duidelijk die stelling innemen, meestal wordt een topic dan verziekt door mensen met van: Wie ben jij wel niet om dat te bepalen enzo......
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

08-03-2006 11:47

Misschien het gevolg van het aanbod van de populaire merken?
Als ik zo snel even op de pagina van fox kijk, beginnen de instap modellen allemaal bij 2,5 pond.
Ik zie alleen een dure ethos in 2.25.
Nash site, niet dat ik daar ooit aan zou beginnen, hetzelfde verhaal.

hoeveel 2 lbs en 2.25 lbs hengels worden er eigenlijk nog gemaakt, laat staan of winkeliers deze wel standaard in hun assortiment opnemen.

Trends die overwaaien uit Engeland? De doelgroep waar het over hebben is erg vatbaar voor trends, toch?

Maar misschien heb ik het mis...

Jean-Paul.
Gebruikersavatar
Ronald Steenblik
Berichten: 17
Lid geworden op: 24-01-2006 20:11
Locatie: Vorden
Contacteer:

08-03-2006 12:13

helemaal meej eens je moet niet overdrijven met je materiaal. het gaat om de sport en niet om die vis zo snel mogelijk uit het water te hijsen. daaar kun je de vis alleen maar meej verminken dit is voor de vis alleen maar pijn lijden. ik vis zelf met een 2,5 lb henhel en 28/100 lijn gewoon fijn op de wateren waar ik op vis je hebt de sport en een geringe kans om de vis te verspelen.(als de rest ook goed inorde is) :wink:
jij ligt in het water... ik sta op de kant
ik denk bij mezelf "nog even en ik hou je in mijn hand"
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

08-03-2006 13:28

Ik snap die engelsen ook niet helemaal. Die vissen veel al op kleine meertjes maar hebben wel vaak 3 lb stokken. De meeste karperhengels die tegenwoordig te koop zijn, zijn poken met het liefst zo weinig mogelijk gigantische ogen. Gewoon woest lelijk en volledig overbodig.

Ik heb zelf 2,5 lb hengels, deze buigen mooi parabolisch. Heb voor 2,5 gekozen omdat ik dan in de meest uiteenlopende situaties kan vissen. Ik had vroeger nog niet het geld om verschillende setten hengels aan te schaffen. 2,5 lbs vind ik dus ideaal. Penvissen is natuurlijk weer een ander verhaal.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

08-03-2006 13:36

Kees, en andere natuurlijk ook, wel er eens over gedacht dat de ene 3 ponder de andere niet is?

Een 3 ponds slowtaper glasstok buigt veel mooier en verder en vangt de klappen veel soepeler op als een 2,5 ponds fasttaper carbon stok.

Het zijn niet allleen de ponden die het hem doen.

Botweg 3 ponds hengels veroordelen is wel heel kort door de bocht.

Trouwens vroeger werd er ook geroepen dat een 2 lbs hengel veel te veel van het goeie was.
Hmmmm wat is er over 10 jaar aan de beurt?
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

08-03-2006 14:22

Ben het met Paul eens, 2lb hengels ben ik nu heel voorzichtig naar aan het kijken maar je komt ze maar zelden tegen.
In winkels niet en op marktplaats ook niet veel.

Heb spijt dat ik mijn oude spro 2 lb 3,30 heb weggedaan.
Dat ware pas slappe maar zeer fijne hengels.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

08-03-2006 14:40

Zelf ben ik in het bezit van 3lbs matrixen.

Deze met kevlar omwikkelde stok zou volgens de advertentie toepasbaar zijn op elke situatie. Met gemak gewichten van 4oz over grote afstanden wegzetten is geen probleem. Een gevulde pva zak ook niet. Ondanks deze eigenschappen behoud de hengel toch zijn mooie actie bij het afdrillen van de vis... :-?

Wat meneer fox ook verteld over de wonderbaarlijke actie, een flinke vent als je hem tot het handvat krom krijgt.
Ik vis met deze hengels enkel uit noodzaak. En die noodzaak is een situatie die vraagt om zwaar lood, zware molens, zware lijn (0.35 nylon) en sterke franse riviervis.

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om 2 of 3 setjes aan te schaffen.
Maar met een 3lbs hengel in een stadsvijver vissen? Ik zou dan eerder overwegen om met een 2,5lbs hengel op een groot kanaal te gaan vissen.
Om over obstakelvisserij maar niet te spreken, dit is alleen verantwoordelijk als je beschikt over het juiste matriaal en de kennis.
Ik zou jongelui en beginnende vissers dit afraden. Dat is naar mijn mening, het advies dat je mee moet krijgen bij de aanschaf van een hengel.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

08-03-2006 14:45

Wil,

Gedeeltelijk mee eens, maar een 3 ponds glasstok wordt tegenwoordig nog door een enkele verstokte glasliefhebber gekocht, we gaan even uit van het gangbare en dat is toch over het algemeen een strakke pook met 6 of 7 ogen die ook nog eens zo groot zijn dat het geheel er (naar mijn smaak dan) niet meer uit ziet. Een goede allround karperhengel zit dan ook rond de 2,25 lbs en heeft daarbij tenminste 10 ogen op 3,60 meter.

Ik heb een vraag aan de 3 lbs fetisjisten: Hoe vaak staat dat "hengeltje" nu echt in een hoepel? Zelfs mijn 2,5 ponds hengels op de rivier doen dat alleen bij een echte krachtpatser. In de overige gevallen vis ik eigenlijk ook iets te zwaar, en dan heb ik medium tapers, of hoe je het beestje ook een naam wilt geven. En ik gooi daar (voorzichtig, dat wel) ook 200 gram mee weg.

Ik blijf dus 3 ponds hengels afkeuren, of vragen jullie je nooit af hoe die papegaaienbekken zouden kunnen ontstaan? Nou, onder andere door die poken!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
niels bennink
Berichten: 384
Lid geworden op: 13-03-2005 08:38

08-03-2006 15:24

ik heb zelf 2 3/4 lb hengels maar ik vind dat er eigenlijk wel 2.5lb op had mogen staan. Maar als je bijv. 3lb stokken hebt krijg je toch ook meer lossers onder de kant?(kan het ook fout hebben) dus ik snap echt niet waarom sommige mensen met 3lb stokken op stadsvijvertjes gaan vissen (want dat doen ze hier) het is natuurlijk ook leuker om met een licht hengeltje een karper te vangen
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

08-03-2006 15:30

Ik blijf dus 3 ponds hengels afkeuren, of vragen jullie je nooit af hoe die papegaaienbekken zouden kunnen ontstaan? Nou, onder andere door die poken!


Absoluut niet met je eens! Als je je slip goed afsteld zou je zelfs met een lantaarnpaal kunnen vissen zonder de vis te beschadigen. Die bekken ontstaan naar mijn mening doordat mensen te ver van hun hengels vandaan zitten en de vis kans heeft zich vast te zwemmen rond obstakels. Of door mensen die de slip helemaal dicht zetten.
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

08-03-2006 16:12

ik vis met 2,5 lb stokken, de fox rangemasters II. voorheen als beginnen viste ik met spro hydro 2,75 lb hengels. hiermee leuk gevist, hengels flink op hun donder gegeven maar geven geen kick. als beginner ben je nog niet echt thuis in het uitkiezen van juiste loodgewichten, goed kunnen werpen enzo. daarom kan in mijn ogen een beginner ook veel beter beginnen met een te zware dan een te lichte stok. met ene zwaardere stok heb je gewoon veel meer "marge" voordat je spullen kapot gaan. naarmate je de fijne kneepjes onder de knie hebt, wil je toch wel iets anders. ik kan ook geen 2 of 3 verschillende sets aanschaffen, ben ook kunstaasvisser en heb daar bergen materiaal voor. voor 2,5 lb gekozen omdat dit het meest allround is en goed te verkrijgen. en inderdaad lichtere hengels komen niet echt vaak voor, alleen het exclusievere spul is daar ruimschoots in bemeten. van de zomer hiermee in frankrijk gevist, vissen kon maar ik had weinig reserve's. in nederland kan ik er alle kanten mee uit maar vis er het meest mee op cultuurwater.

Gr, Mark
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

08-03-2006 16:17

Hjalmar,

De sport is verdwenen. Zoekt en Gij zult niet vinden.

Ik ben er heilig van overtuigd dat bijna alle "kapervissers" alleen maar (proberen te) kopiëren wat in de succes stories wordt beschreven. Dus niet alleen de 16-jarigen. Deze 28-in-een-dozijn-vissers met hun stugge stokken zijn met bosjes te vinden.

De visser wordt helaas verpest door de artikelen die in de bladen staan. Ze staan vol met enorme vissen. Het lijkt wel of de magazines bezwijken onder de massa van deze zwaargewichten. Iedereen lijkt te vergeten dat ze niet allemaal de beschikking hebben over de tijd en finaniële middelen om tijdens lange en dure vistrips heel misschien zo'n kanjer te vangen.

Het bestoken van foto's en DVD's van zware vissen heeft ertoe geleid dat men tegenwoordig met hengels vist waarmee meervallen geland kunnen worden. De ponden in de hengels zijn toegenomen maar ook de molens nemen enorme proporties aan. Ook de grootste slappe vissen uit siervijvers en prutslootjes moeten met zwaar geschut aangevallen worden.

Elkaar lekker gek maken met praatjes en halve waarheden helpt ook. Kijk eens op de beurzen. Wat steek je daar op? Een sigaret. Wijs word je er niet. Boilies en veel groene artikelen kom je tegen. Alleen PB is origineel bezig met hun les "onderlijnen maken".

De commercie heeft uiteraard ook een sterke invloed op de aanschaf van onze uitrusting. De grote merken proberen ons constant weer noviteiten te verkopen. Een volledig gecamoufleerde uitrusting zou nodig zijn om de vissen niet weg te jagen die soms wel 200 meter verderop 8 meter diep liggen. Zeewaardige molens zijn nodig om met een duizelingwekkende snelheid karpers uit sloten te trekken.

Als de ouderen onder ons al niet meer weten waarmee ze bezig zijn, hoe moet de jeugd zich dan bewust worden van verantwoord vissen. De hobby "vissen" verdwijnt. Vissen moet je leren en dat doe je door te vissen. Niet door door achter elkaar aan te lopen.

:cry:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

08-03-2006 16:54

Amen!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
peter andrae

08-03-2006 16:55

Kees sorry maar daar kan ik mij niet in vinden niet die hengel van 3 lb is de schuldige wel diegene die hem in de handen heeft,je kan met een hengel van 2 pond net zoveel schade aanrichten als je maar hard genoeg trekt.



mvg peter.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

08-03-2006 16:58

Uiteraard, maar waar heb je dan die 3 ponds hengel voor nodig, vraag ik me af. Ik heb ze ook wel eens zien drillen, voorzichtig ja, en de hengel buigt nauwelijks. Kun je ook met een bonestaak vissen. Een testcurve is er volgens mij om te benutten. Dril je lichter, neem dan ook lichtere hengels. Dat is de boodschap die sommigen maar niet lijken te begrijpen!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

08-03-2006 17:30

ik maak me er niet druk over..

heb zelf 2,5 pond hengels gehad en heb nu 23/4 en 3 lb stokken van shimano.... ken zeggen wat je wilt... vind het geweldig vissen... en nee de hengel blijft niet recht staan..zit gewoon een geweldige actie in. heb er kleine vis mee gevangen en grotere vis.. een 3 ponds stok ken wel, zoalng je er goed mee omgaat.. heb nog nooit een opengescheurde bek veroorzaakt bij een karper sinds ik ermee vis.

moet overigens wel zeggen dat ik vooral op kanalen, ander openbaar vaarwater en obstakelrijk wateren vis
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-03-2006 17:33

Een deel van mijn visserij is op grote werpafstand waar ik 3 lbs bij 13ft inzet. Die hengels buigen best wel. Hoewel de controle over de vis groter blijft als met lichte stokken. Vind ik wat minder, maar lijkt me niet echt een negatief gegeven.

Het zijn trouwens niet de enige hengels die ik heb, maar de zwaarste.

Het commentaar is wat overtrokken. Toen ik begon was de standaard hengel één van glasvezel met 1 tot 1,5 lbs werpvermogen. Verder dan 30 meter was geen optie. Op 30 meter de haak zetten viel niet mee. Maar dat was ook te wijten aan het feit dat er nog niet met hair gevist werd.

Tijden veranderen, heren. Materialen veranderen mee.

Groet, Kees