Vissen met veel te zwaar materiaal......


Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

08-03-2006 17:49

Dave perfect verwoord ik ben het er ook helemaal mee eens! :wink:

En getuige ook dat de bijna iedereen praat over de "testcurve" in LBS (Engelse ponden) terwijl dat aangeduid moet worden in"werpgewicht" zo kun je constateren dat die vissers op de Engelse manier vissen, en totaal verschilt met onze visserij, kijk alleen maar hoe die Engelse een vis drillen, die maken géén gebruik van de combinatie hengel/ lijn/ slip néé die draaien met de slinger van de molen achteruit zogezegd op de antie retour, en dat ook met meestal stugge harde hengels met topaktie en met 5 ogen er op, dat zo een heel andere buiging laat zien, en zoals gezegd word dat opgedrongen, en loopt men helaas achter elkaar aan zonder een eigen beleving. :roll: CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

08-03-2006 17:57

Beste Kees V,
Denk dat kees O de essentie raakt van het verhaal en dat ook wil een zeer goed punt heeft. Ben nu zelf ook in het bezit van 3lb ethos stokken en deze buigen daadwerkelijk zeer goed en kun je niet onder de noemer fast tapers plaatsen. Heb er heel lang over na moeten denken of ik deze hengels wel dan niet zou kopen, de stap van 2.25 lb naar 3 lb leek mij grooet en was toch bang om een deel van de sport te missen, moet zeggen dat mij dit met deze hengels 100% is meegevallen.

Bekken verkloten etc ligt niet aan de hengels kees maar aan de mens die erachter staat.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Hjalmar Stoete
Berichten: 31
Lid geworden op: 29-05-2002 02:00
Locatie: Duiven

08-03-2006 18:24

Het bekken verkloten zal idd bij de "normale" vissers meevallen, maar de nieuwelingen sleuren een vis bekant zo het droge op. (Uiteraard niet iedereen) Dus vandaar mijn topic over te zwaar materiaal. De aktie van een hengel vangt de eerste klap op als een vis een paar ferme staartslagen doet, de molenslip neemt het dan over als de hengelaktie het niet houdt. Maar als je dermate zwaar vist dat zelfs een net gehaakte karper amper een buiging in de hengel krijgt is het niet leuk meer lijkt me.
Uiteraard heeft het ook met pleuro's te maken, maar juist daarom zouden (jonge) startende karperaars met 1 3/4 hengels moeten beginnen. Het maakt het vissen zoveel leuker, maar vooral leerzamer.
En laten we wel wezen, de meeste beginners gaan op stadsvijvers vissen.

Tevens zou een goede hengelsportwinkelier bij aanschaf van hengels zelf al moeten zeggen wat het maximale werpgewicht mag zijn. Zelfde met te gebruiken lijndikte. Investeren in je klanten winkeliers!

Ik heb vroegah het geluk gehad dat op mijn thuiswater een ervaren karpervisser zat die mij en toendertijd een aantal andere "snotneuzen" aan de hand heeft meegenomen. Ik ben hem daar nog elke sessie dankbaar voor. Af en toe moet hij met lede ogen aangezien hebben hoe we weer eens met hem naar dat ene kommetje liepen waar hij karper vermoedde en dan precies "zijn" vis haakten. (Freek bedankt jongen!!!)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-03-2006 19:00

Haha Cor,

Ook Schreiner gelezen?

Werpgewicht zoals Schreiner dat beschrijft past uitstekend bij kunstaashengels. De specialiteit van Schreiner. Maar past niet bij karperhengels. Nu worden karperhengels al sinds Richard Walker's Mark splitcane hengels op lbs geklasseerd...

Helaas is er al die jaren niks beters voor in de plaats gekomen. Ondanks het bezwaar van velen. Daar heeft Schreiner ook niks aan kunnen veranderen. Gebruik van lbs is dus bij gebrek aan iets beters.

Lijndikte was er ook één trouwens.

Groet, Kees

Ps. Die 1,75 lbs is met de huidige materialen niet zo nodig. Mag best 2,25 tot 2,5 lbs zijn. Maar 3 lbs vind ik ook wat zwaar voor een allround hengel. Als zoiets al bestaat, want daar twijfel ik aan. Ik kom uit op 2 sets en dat is een dubbele uitgave.
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

08-03-2006 19:18

Ik vind dat je met drie ponds stokken op zee moet vissen . op zeebaars of zo of gul ..
Echte hengels zie je tegenwoordig jammergenoeg niet meer zo veel .
Ik wil geen reclame maken , maar het moet een keer verteld worden .
Als je de hengels van Co Sielhorst een keer in je handen gehad hebt en ze goed gevoeld hebt dan is er geen andere optie meer (net als aas van Mitz).. drillen als een bezetene , buitengewoon mooie actie , en ze zijn me daar mooi , dat wil je niet weten (eigenlijk wel)
Ondergetekende vist al een jaar of .. even snel rekenen .. 20 ? Kees ? ..
met hengels 2.25 lbs (echte) van Co en vang er overal en altijd mijn vis mee ..
Er zitten tenminste een fatsoenlijk aantal ogen op zien er lekker uit , mooi kurken handvat en niet van dat vieze onooglijke foam .. Met liefde gebouwd dus ! .. maar dit even terzijde .. waar heb je drie ponds stokken voor nodig op zoet water ?
jacco noordermeer

08-03-2006 19:19

heren
ik vis sinds 12 jaar met 3,25lbs 13ft hengels :o
een aantal jaren geleden heb ik nog eens een setje 2,5lbs stokken gekocht omdat ik dacht dat dat ook wel voldoende was
de wateren waar ik viste mocht je geen boot gebruiken dus moest er gegooit worden
met de 2,5 lbtje's kon ik 85 gram een best aardig stukje gooien
maar owee als de wind opstak
het stringertje kon dan niet meer mee gegooit worden want je haalde de afstand domweg niet meer
het drillen ging overigens prima
waarom dan zo zwaar?
afstanden kunnen halen evt met stringer en met gewenste lood gewicht
wat vaak nodig is om in de langzame stroming te blijven liggen
met deze eclipsen kan je gewoon 140 gram voluit gooien zonder probleem

nog een voordeel
een bepaald watertje in frankrijk waar geen bootgebruik is toegestaan
vist iedereen op maximale werpafstand +-80/90 mtr
klinkt gek maar dichterbij was zo goed als geen vis te vangen
met de 3,25lbs stokken ism fireline 20/00 met 130gr zipp lood
kon ik dus ruim verder vissen dan de rest en dat leverde dan ook direct vis op

maar op de kleine nederlandse watertjes waar afstand geen hoofdzaak is zou ik zeker kiezen voor een 2,5lbs hengel
voorwaarde is wel dat het geen dweil is waarmee je op het handvat een vis staat te drillen (glas)
Gebruikersavatar
Rob Ster
Berichten: 128
Lid geworden op: 07-01-2006 17:24
Locatie: rotterdam

08-03-2006 19:20

hier in de buurt zijn ze ook wel is aan het vissen en dat doen ze dan met een zeehengel en zee molen :-? van ong 5 meter
Who Do You Think We are Bagage Handlers
jacco noordermeer

08-03-2006 19:32

bij gebrek aan beter zal dan wel de reactie zijn :roll:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

08-03-2006 19:33

@ Koos Snijders,

Het was 1989 Koos, ik weet het nog goed. Die Sportexen van mij waren 2 en die van jou 2,5 lbs, en dat vond ik toen al poken (waren ze trouwens niet). Maar inderdaad, hengels van good old Co Sielhorst en niks anders!

En weet je nog welke vis ik er het eerst mee ving? DE spiegel! Soort vuurdoop dus. :wink:

groeten he,

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

08-03-2006 20:19

[quote="Kees Ouwehand"]Haha Cor,

Ook Schreiner gelezen?

Werpgewicht zoals Schreiner dat beschrijft past uitstekend bij kunstaashengels. De specialiteit van Schreiner. Maar past niet bij karperhengels. Nu worden karperhengels al sinds Richard Walker's Mark splitcane hengels op lbs geklasseerd...

Helaas is er al die jaren niks beters voor in de plaats gekomen. Ondanks het bezwaar van velen. Daar heeft Schreiner ook niks aan kunnen veranderen. Gebruik van lbs is dus bij gebrek aan iets beters.

Lijndikte was er ook één trouwens.

Nee niks ha ha, Kees
Hardy en Scotty en idd Schreiner maar ook CJW en nog meer van die echte hengelbouwers maken al tig jaren en niet alleen karper maar ook snoekbaars, kunstaas, vlieg en spinhengels, en worden tot nu toe nog steeds aangeduid met werpgewicht, heb jij ooit weleens gehoord van een vlieghengel van ?LBS testcurve of een kunstaas hengel van ?LBS

Toen de karpervissrij populair werd is er door een verdwaasde(waarschijnlijk dronken) engelse carpiste de karperpook in LBS omgedoopt en door een aantal overgenomen alleen omdat het interessant klinkt.

De aanduiding van lijndikte is achterhaald door de toename van lijn sterkte een gevlochten en dynema lijnen, en word alleen nog in de zee/bootvisserij gebruikt.
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

08-03-2006 20:26

Beetje wrange nasmaak gekregen gedurende het lezen

Ik ben er heilig van overtuigd dat bijna alle "kapervissers" alleen maar (proberen te) kopiëren wat in de succes stories wordt beschreven. Dus niet alleen de 16-jarigen. Deze 28-in-een-dozijn-vissers met hun stugge stokken zijn met bosjes te vinden.


Dave, Ik neem aan dat iedereen in zijn visserij graag succes wil hebben, een boek kan je daar alleen maar tot stimuleren. Waarom jij deze vissers 28-in-een-dozijn-vissers noemt is mij een raadsel? Vervolgens wordt dit geassocieerd met stugge stokken en poken.

Dit vind ik niet erg respectvol tegenover degenen die wel met hengels vissen met dergelijke testcurve.

Kees, ik snap de essentie van het topic wel, maar je kijkt d'r een beetje te zwart wit tegenaan naar mijn mening. Niet iedereen heeft het geld om meerdere setjes aan te schaffen en niet iedereen gebruikt z'n materiaal op dezelfde manier.


Als je de hengels van Co Sielhorst een keer in je handen gehad hebt en ze goed gevoeld hebt dan is er geen andere optie meer


Dit vind ik nou weer een uitspraak van niks. De hengels zullen ongetwijfeld fijn zijn hoor, maar is het bedrag daar ook niet naar?
Met respect voor de bouwer van de hengels, hengels Co Sielhorst hier Co Sielhorst daar. Co sielhorst in dozijnhengels? :-?
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

08-03-2006 20:45

@ Arjen ..
Je hebt natuurlijk gelijk .. aan die hengels hangt een kaartje maar als je goed kijkt en er over na gaat denken dan valt het eigenlijk best wel mee.
Je kan er je hele leven mee doen als je dat prefereert natuurlijk ..
Beter een paar centen meer en er tevreden mee zijn , dan om het seizoen andere stokken kopen om dat het toch niet je van het is , snappie ?
Niet om andere hengel bouwers te kort te doen want er zijn er best wel meer die buitengewoon mooie en vooral goede hengels bouwen .
Maar meestal weten die mannen waar ze mee bezig zijn omdat ze zelf karpervisser zijn ( o.a ) ..
Ik spreek natuurlijk van uit mijn ervaringen met dit soort hengels , loop al een paar dagen mee en wil gewoon niets anders .. ik bedoel , waarom wel goede molens en geen goede hengels ?
Maar we dwalen af denk ik ..
Waarom drie ponds bezemstelen gebruiken in nederland ?
Hoi he ..
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

08-03-2006 20:50

Als de jeugt zonder ervaring met 't beste materiaal aan de waterkant is het ook niet goed. Op een oude fiets moet je 't leren lijkt me
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-03-2006 22:14

Heren,

Hoewel ik niet mag mopperen met de hengels die ik heb en over de kunde en reputatie van degene die ze afbouwde niet mag klagen, is de hengel bij het karpervissen niet echt van doorslaggevend belang. Je kunt er meerdere filosofieën op nahouden zonder echt gehandicapt te zijn in je visserij. Zo kom je van alles tegen en zijn er meerdere zichzelf kundig vindende hengel(af)bouwers met allemaal hun eigen stokpaardjes en volgelingen. Eindeloze discussie dus. Er was een tijd dat 1,75 lbs een pook was en nu praat men over 2,5 lbs als licht. Om maar wat schuivende normen te noemen. Die 2,75 lbs die nu als allround wordt verkocht is waarschijnlijk het hedendaagse compromis, maar blijft een compromis. Je kunt niet alles hebben.

Voor mij persoonlijk gaat het om de plezier van een mooi stuk gereedschap en de visserij ermee. Daarom heb ik naast mijn standaard stokken ook zwaardere stokken waarmee ik een metertje of 40 verder het aas kan wegzetten. En dat alleen maar omdat ik daarin plezier heb. Voor andere zullen er weer andere argumenten gelden. Verschil zal er altijd zijn. En met dat alles kun je overal wel een karpertje vangen. Dus voor mij persoonlijk einde verhaal.

Groet, Kees

Cor, het klopt niet allemaal wat je beweert. Maar laat maar.

Nou, eentje dan. Hardy had een eigen testcurve meting toen ze nog karperhengels bouwden. Die week af van die van Richard Walker (die de oorspronkelijke bedenker was en zeker niet dronken), maar het was wel een testcurve systeem (in lbs).
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

08-03-2006 22:56

Ik snap het probleem niet helemaal. Wat is er mis met 3lb stokken? Natuurlijk zijn er plekken waar ze overdreven zijn, zoals de al eerder genoemde kleine putjes, maar op wat groter water en een beetje afstand vind ik ze zeker niet overdreven, helemaal als je ook nog eens moet zwiepen. Heb zelf 2 3/4 lb stokken, voor mij de ideale allround stok. Afgelopen weekend toevallig eens staan drillen met de hengels van mijn maatje (2lb, 12ft) en dat drilt best wel lekker, met zo'n hengel krom tot in het handvat, maar ik miste vooral op afstand toch een bepaalde mate van controle over de vis. Met andere woorden: geef mij maar gewoon mijn eigen wat zwaardere stokken, die zijn ook echt nog wel soepel genoeg om mee onder de kant te drillen, maar ze hebben ook body om op afstand nog enigzins controle over een vis te houden.
Overigens zit die vismaat ondertussen ook naar een setje zwaardere stokken uit te kijken voor het zwaardere werk, ik hoef absoluut geen lichtere stokken erbij. :wink:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-03-2006 23:03

ik ga even pissen met een zware stok...hahaha...

:D

welterusten
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

08-03-2006 23:44

@ Daaf Wolters

Met alle mogelijke soorten van respect , maar op afstand heb je helemaal geen "controle" op de vis .. echt niet .
En dat zwiepen dat kan ik met mijn 2.25 lbs ook , geen enkel probeem . ja , en een tering eind , je moet natuurlijk wel durven gooien .. ik pleur hem misschien wel verder met 90 gram dan jij met 120 ? wie weet ..
Maar het gaat er een beetje om , dat je wat beleving hebt met je visserij .. een echte dril , hengeltje krom tot in het handvat .. slip van je Shimmie 4500 die je trommelvliezen teisteren .. ja dat soort dingen ..
Heb je niet zo gauw met te zware hengels , neemt natuurlijk niet weg dat iedereen maar moet doen wat hem het beste uitkomt .. toch ?
Is dat diplomatisch of niet ? . Jongens , doe je best maar ..

Salutations ..
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

09-03-2006 07:40

Ok,

Ik volg deze topic even, maar als ik een beginnende visser zou zijn had ik nu al het spoor bijster geweest.
Is het niet een idee om voor elke situatie een juiste hengelkeuze te kunnen maken.
Even een voorzetje.

Sierwater met obstakels: hengel ??
Sierwater zonder obstakels: hengel ??
Rivier: ??
enz, enz.

Jullie kenners zullen dit lijstje vast wel verder kunnen uitbouwen.
Met afwachtende groet.

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

09-03-2006 10:01

Die engelsen drillen dus wel goed met hun 3 ponders ''alleen het topje gaat krom'' en ze gebruiken de 3 pond om te gooien.
hier in Nederland worden deze stokken vaak gebruikt voor het ''zware werk'' net zoals er al snel naar zwaar lood wordt gegrepen als de vis zich niet snel genoeg ophangt.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

09-03-2006 11:25

Het gebruik van steeds zwaardere hengels is makkelijk te verklaren. Tegenwoordig vist men minstens met een gram of 75 aan lood. Tel daarbij op het gewicht van een PVA zakje pellets, en je gaat al richting de 100 gram. Om dat een beetje lekker te kunnen gooien, heb je zeker hengels nodig van 2,5 of liever 2,75 lbs. Met mijn behoorlijke soepele 2,25 lbs'ers is 60 gram met PVA zakje net lekker te gooien. Maar hierbij geldt natuurlijk dat de ene 2,25 lbs'er de ander niet is ;)

Het probleem zit niet in de zware hengels, maar in de manier waarop ze gebruikt worden. Met een lichte hengel kan je ook veel schade veroorzaken, als je gaat lopen sleuren.

Ik heb nu een lichte en een zware set hengels (2,25 en 3 lbs). Als ik nu noodgedwongen 1 set zou moeten verkopen, dan houd ik de 3 ponders. Met deze hengels kan ik alle kanten op, hetzij ten koste van de sport. Maar ik kan wel lekker op flinke aftsnad vissen of bij obstakels, en dat zou ik met mijn lichte set niet goed kunnen. Dat is ook de reden waarom veel mensen hengels van 2,75 lbs aanraden als allround hengel.
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

09-03-2006 12:14

Lbs zeggen ook niet alles op een hengel.

Toen ik begon met vissen kocht ik een Black phantom hengel ofzo. Deze was 2.5lb, maar zo stug als een hark. Dit is naderhand m'n spod hengel geworden.
Na wat meer ervaring opgedaan te hebben, heb ik nieuwe hengels aangeschaft (Ook al weer een flinke tijd geleden.). Dit waren Ultimate Black Widows. Ze waren 2.75lb, maar zo soepel als een rietstengel. Buigt bij kleine karper heerlijk ver door. Maar stevig genoeg om, mocht het nodig zijn, flink te sleuren.
Met deze hengels vis ik praktisch overal statisch. Er valt genoeg sport aan te beleven. Ze zijn dus absoluut niet te stug/zwaar.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-03-2006 12:55

1986:

Hengels oplopens in 1/8 lbs. B&W's werden in ounces gemeten.

2000:menig hengel stat 2 tot 2,5 lbs. Of 3 tot 3,5 lbs.

Wat moet ik serieus nemen?

MVG

Klaas
RoBerT Knijnenburg
Berichten: 114
Lid geworden op: 27-03-2004 18:28

09-03-2006 14:57

Ik denk dat winkeliers weinig advies aan jongeren geven over hengels enzo, omdat ze dan al snel een stelletje zeikers gevonden worden. De jeugdige onervaren vissers willen gewoon voor zo goedkoop mogelijk een dikke hengel die lang meegaat en verder moet niemand zich ermee bemoeien
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

09-03-2006 15:22

Ik zeg: Als je een drie ponder nodig hebt bij obstakelvissen moet nog maar eens heel hard nadenken over je visserij

gr Gerrit
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

09-03-2006 15:51

Polsdikke en stijve stokken zijn niet altijd nodig om ver te werpen. Oefening baart kunst en dat is ook zo met je aas werpen. Door de juiste techniek te gebruiken, kom je al een eind verder. Wil je verder dan je eigenlijk kan gooien, pak dan een rubberboot. Maar de 28-in-een-dozijn-karpervissers willen lekker makkelijk. Auto neerzetten, set-up gereedmaken, keilen en zitten evt. met drank en/of (hard) drugs. Zoals ik eerder al zei : De sport is verdwenen.

Tijden veranderen en materiaal ook, is een dooddoener. De recordvissen in Frankrijk, van zo'n 15 jaar geleden, werden niet met zeemolens en boomstammen gevangen. Deze vissen waren veel zwaarder dan de gemiddelde vis die momenteel in NL gevangen wordt. Het kan wel degelijk met lichter materiaal. Daar gaat deze topic geloof ik over.

Maar ja, de markt wil ons aan de boomstammen en er wordt trouw gedanst naar de pijpen van de dominerende merken.

Trouwens, de beste hengels kan je kopen bij Cor Spinhoven. Met aandacht wordt hier een hengel gebouwd en als je dat wenst wordt er rekening met je wensen gehouden. Zelf bouwen is leuker!

Deze koe loopt niet in de pas.