Hallo people !…
Ik zat gister de nieuwe onderwater dvd van korda te kijken. Hij vangt op deze dvd één van 39 lbs, één van 29 lbs en nog een paar kleinere vissen. Het zijn vooral de grotere vissen die hij op ze stek krijgt. Nou vind ik dat hij weinig vangt in verhouding met de keren dat de karper zijn boilie of pellet naar binnen werkt. Natuurlijk zijn deze vissen zwaar gedresseerd dus je zal ze heus niet allemaal vangen !
Danny krijgt ook een paar van die aanbeten dat ze het lood optillen en toch niet gehaakt worden ! Dit soort gevallen kan je volgens mij toch gewoon voorkomen door zwaarder lood te gebruiken. Of zijn die vissen gewoon zo slim dat ze zich op de één of andere manier gewoon niet laten haken. Over dit laatst heb ik zeer me twijfels. Dit soort aanbeten kan en mag je gewoon niet verspelen. Dus nou ben ik benieuwd of dat jullie denken dat het door de hevige dressuur komt die er heerst of dat gewoon een zwaarder stuk lood het probleem al oplost !
Hij vist trouwens met een 2,5 oz zwaar lood. Soms met inline en soms met een leadclip , maar hier ligt het niet aan ! Want ze tillen gewoon heel het lood van de bodem dus dan komt er net zoveel gewicht op je haak staan bij een inline als bij een leadclip. Ik heb hem trouwens bijna nog nooit met zwaarder lood zien vissen op die dvd’s.
Wat ik ook erg slecht is dan hij gewoon een vis mis doordat er nog een stuk pva op ze haak zit ! Ik weet niet hoe die dat voor elkaar krijgt ? Hij vist met 4 season pva , dit is spul word goed oplost. Tevens zit hij ook nog te vissen in één van de warmere maanden. Correct me if i’m wrong.
Ben benieuwd hoe jullie hierover denken !!
Gr Wouter….
Danny mist karpers door te lict lood , of is het dressuur ??
- wouter de roos
- Contacteer:
- Eus Molewijk
- Contacteer:
Ik ben met je eens dat 2,5oz in zijn geval gewoon te licht was.
Ik denk dat hij voor dit relatief lichte lood koos omdat hij met een klein haakje (longshank X maat 10) vistte en het geheel in evenwicht wilde houden.
Omdat er ook met een vrij slappe lijn werd gevist (niks mis mee overigens) stond er naar mijn idee te weinig druk op de haakpunt.
Zelf had ik naar minimaal 3,5 liefst 4oz gegrepen, de vissen zouden daardoor dieper geprikt moeten worden.
Het aantal keren dat het aas werd opgepakt was veel te weinig gezien de activiteit en de hoeveelheid van de vissen.
De vissen waren meer gefocused op de minipellets dan op ander aas, de hoeveelheid minipellets terugschroeven en de hoeveelheid "visbaar" aas (wat dus aan een hair kan) opvoeren had denk ik verschil gemaakt.
Dit heeft overigens al eerder ter discussie gestaan in een ander topic.
Voor wat het PVA betreft, verwacht niet dat dit binnen een minuut helemaal verdwenen is, ook niet bij hogere watertemperaturen.
Volgens mij waren die opnames gemaakt in de lente, het kan dus goed zijn dat het water nog niet zo warm was als het eruit zag.
Het duurt echt wel een tijdje voordat de PVA helemaal opgelost is, het springt vrij vlot uit elkaar maar de stukken die dan overblijven smelten maar heel langzaam, het kan dus zijn dat er net zo'n stuk op de haak zit.
Acheraf is altijd makkelijk praten, op dat moment deed Danny denk ik wat hij goed achtte, misschien dat hij achteraf ook vond dat er dingen anders moesten.
Ik denk dat hij voor dit relatief lichte lood koos omdat hij met een klein haakje (longshank X maat 10) vistte en het geheel in evenwicht wilde houden.
Omdat er ook met een vrij slappe lijn werd gevist (niks mis mee overigens) stond er naar mijn idee te weinig druk op de haakpunt.
Zelf had ik naar minimaal 3,5 liefst 4oz gegrepen, de vissen zouden daardoor dieper geprikt moeten worden.
Het aantal keren dat het aas werd opgepakt was veel te weinig gezien de activiteit en de hoeveelheid van de vissen.
De vissen waren meer gefocused op de minipellets dan op ander aas, de hoeveelheid minipellets terugschroeven en de hoeveelheid "visbaar" aas (wat dus aan een hair kan) opvoeren had denk ik verschil gemaakt.
Dit heeft overigens al eerder ter discussie gestaan in een ander topic.
Voor wat het PVA betreft, verwacht niet dat dit binnen een minuut helemaal verdwenen is, ook niet bij hogere watertemperaturen.
Volgens mij waren die opnames gemaakt in de lente, het kan dus goed zijn dat het water nog niet zo warm was als het eruit zag.
Het duurt echt wel een tijdje voordat de PVA helemaal opgelost is, het springt vrij vlot uit elkaar maar de stukken die dan overblijven smelten maar heel langzaam, het kan dus zijn dat er net zo'n stuk op de haak zit.
Acheraf is altijd makkelijk praten, op dat moment deed Danny denk ik wat hij goed achtte, misschien dat hij achteraf ook vond dat er dingen anders moesten.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
- Douwe Bijlsma
Hoe ik er over denk? juist lichter lood of helemaal geen lood.
Vissen is een hobby, geen religie!
- Koen Septer
- Contacteer:
Ik vis zelf ook net als Danny bijna altijd met lood van 2,5oz en ik denk niet dat dit mij veel vangsten scheelt. Ik heb het idee dat als je al deze ontsnappingen van deze vissen onderwater ziet dat dit bij iedereen vaak zat gebeurd, je beseft het dan alleen niet omdat er geen camera bijstaat.
Mvg, Koen
Mvg, Koen
- wouter de roos
- Contacteer:
Eus,
Jij zegt dat hij de haak en het loodgewicht in evenwicht wou houden ? Maar met een haakmaatje 10 kan je toch wel lood van 100 gram ofz gebruiken. Want als je ziet hoe hij aanslaat en hoe hij staat te drillen nou daar kan een 200 gram lood niet aan tippen hoor !
Met die slappe lijn wou ik er ook nog tussen zetten maar dat was ik vergeten. Door die slappe lijn heeft die karper alleen maar de weerstand van het lood. Vaak worden vissen ook niet gehaakt door het loodgewicht maar door de druk van je baitrunner.
Douwe zou u niet wat uitgebreider kunnen praten ? Ik denk dat ik wel weet wat u bedoeld maar weet het niet helemaal zeker natuurlijk.
Er zitten inderdaad twee kanten aan dit verhaal.
1. of je schroeft je loodgewicht op
2. of je gebruikt helemaal geen lood en heel licht lood
1. door het op te schroeven zorg je voor een diepere inhaking dus dat betekend dat ze het lood niet of bijna niet meer kwijt kunnen omdat je haak gelijk veel en diep vlees pakt.
2. door licht lood te gebruiken kunnen de karper de haak ook niet meer lossen door met hun kop te schudden. Dit noemt Danny ook in de video. Op een gegeven moment gaat hij ook een running-rig gebruiken om dit probleem op te lossen. Hierdoor vangt hij nog één of twee karpers.
Wat ik ook op vind vallen is dat hij de hele tijd met een vrij lange onderlijn zit te vissen. Dat vind ik dan. Ik denk dat hij met een korte onderlijn icm een zwaar stuk lood de vissen ook een stuk meer had gehaakt ! De vissen kleven op deze dvd bijna aan de bodem tijdens het azen. Ook als ze de haak voelen blijven ze gewoon stil liggen en spugen ze de hele zooi uit alsof het niks is. Daarom denk ik dat die rigs ook te lang zijn om deze slimme karpers goed te haken. Hij geeft ze gewoon te veel ruimte denk ik.
Gr Wouter…
Jij zegt dat hij de haak en het loodgewicht in evenwicht wou houden ? Maar met een haakmaatje 10 kan je toch wel lood van 100 gram ofz gebruiken. Want als je ziet hoe hij aanslaat en hoe hij staat te drillen nou daar kan een 200 gram lood niet aan tippen hoor !
Met die slappe lijn wou ik er ook nog tussen zetten maar dat was ik vergeten. Door die slappe lijn heeft die karper alleen maar de weerstand van het lood. Vaak worden vissen ook niet gehaakt door het loodgewicht maar door de druk van je baitrunner.
Douwe zou u niet wat uitgebreider kunnen praten ? Ik denk dat ik wel weet wat u bedoeld maar weet het niet helemaal zeker natuurlijk.
Er zitten inderdaad twee kanten aan dit verhaal.
1. of je schroeft je loodgewicht op
2. of je gebruikt helemaal geen lood en heel licht lood
1. door het op te schroeven zorg je voor een diepere inhaking dus dat betekend dat ze het lood niet of bijna niet meer kwijt kunnen omdat je haak gelijk veel en diep vlees pakt.
2. door licht lood te gebruiken kunnen de karper de haak ook niet meer lossen door met hun kop te schudden. Dit noemt Danny ook in de video. Op een gegeven moment gaat hij ook een running-rig gebruiken om dit probleem op te lossen. Hierdoor vangt hij nog één of twee karpers.
Wat ik ook op vind vallen is dat hij de hele tijd met een vrij lange onderlijn zit te vissen. Dat vind ik dan. Ik denk dat hij met een korte onderlijn icm een zwaar stuk lood de vissen ook een stuk meer had gehaakt ! De vissen kleven op deze dvd bijna aan de bodem tijdens het azen. Ook als ze de haak voelen blijven ze gewoon stil liggen en spugen ze de hele zooi uit alsof het niks is. Daarom denk ik dat die rigs ook te lang zijn om deze slimme karpers goed te haken. Hij geeft ze gewoon te veel ruimte denk ik.
Gr Wouter…
- Douwe Bijlsma
Wouter het gaat in mijn visie om het vertrouwen van de vis.
Je kunt steeds zwaarder gaan, of je dan je doel bereikt is maar de vraag.
Zwaar lood heeft ook nog nadelen, het slaat tegen het lichaam van de vis waardoor de vis nog meer in de stress schiet en de kans op lossers neemt dan ook toe.
Je kunt ook lichter of zonder, de vis mist de verwachte tegenstand en gaat rustig verder je moet daarna zelf de haak zetten.
Niets voor de bivvyboys over het algemeen.
Het is mijn visie, net als het vissen met een running rig, vast lood gebruik ik heel zelden en zeker niet als ik alleen vis of de maat - bij voorkeur - op behoorlijke afstand van mij zit.
Je kunt steeds zwaarder gaan, of je dan je doel bereikt is maar de vraag.
Zwaar lood heeft ook nog nadelen, het slaat tegen het lichaam van de vis waardoor de vis nog meer in de stress schiet en de kans op lossers neemt dan ook toe.
Je kunt ook lichter of zonder, de vis mist de verwachte tegenstand en gaat rustig verder je moet daarna zelf de haak zetten.
Niets voor de bivvyboys over het algemeen.
Het is mijn visie, net als het vissen met een running rig, vast lood gebruik ik heel zelden en zeker niet als ik alleen vis of de maat - bij voorkeur - op behoorlijke afstand van mij zit.
Vissen is een hobby, geen religie!
- Eus Molewijk
- Contacteer:
Dat bedoelde ik eigenlijk met evenwicht.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
- Maik van de Camp
Dat de PVA niet goed oplost snap ik wel, hij gebruikt in zijn eerste sticks zoveel olie dat de PVA niet goed oplost. Misschien had hij met zwaarder lood en een langere hair meer bereikt. Het lijkt er ook op dat de haak niet goed indraait. Misschien had hij ook nog een shot-on-the hook rig kunnen gebruiken ism korte onderlijn. Toen hij de blow-out rig gebruikte ving hij wel vis, je zag de vis de boilie uitspugen maar de haak bleef mooi op zijn plaats. In mijn eigen visserij gebruik ik deze rig ook vaak, vooral op de wat moeilijkere wateren. Ik had wel eens willen zien dat ze alleen met gebroken boilies visten, of 14mm halibut pellets. En niet die kleine bloodwormpellets, de vissen aasde alleen op die kleine pellets. Ik denk dat ze dan meer kans hadden gehad. Ze gebruikte gewoon teveel verschillende soorten voer door elkaar.
Carpe Diem...!
- Rick Boerboom
Shot on the hook was ook iets wat ik zou proberen in die situatie, dat kwam gelijk in me op na die paar ontsnapte vissen. Zwaarder lood kan een idee zijn om deze situatie te omzeilen. Ik vind toch ook dat ze heel vaak een erg korte hair gebruiken. Ook op de vorige dvd's. Of heel licht lood of schuivende systemen zonder weerstand e.d. DE oplossing zijn weet ik niet. Het lijkt wel of dat de karpers zich van het hele zaakje ontdoen zodra ze iets in hun bek voelen dat er niet thuis hoort. Nog voordat de vissen het lood van de bodem hebben dus. Dan spugen ze het handeltje weer uit en gaan iets verderop rustig door met azen. Kijk, wanneer de vis het lood en al van de grond heeft en een beetje in paniek raakt moet ie gewoon hangen. In die gevallen zou een vrij systeem misschien wel voor een gevangen vis zorgen. Dan wel zelf de haak zetten dus, zoals reeds gezegd. Maar al dit gerotzooi is misschien op een andere manier te behelpen door vertrouwen in aas op te bouwen bij de vissen. Zoals ze naar hartelust alle kleine pellets naar binnen slokken. Maar het is niet óf dit óf dat. Door een aas te gebruiken (voorvoeren) waar ze vertrouwen in hebben/krijgen én een zo goed hakend systeem proberen te vinden, of dat nou zeer zwaar is of juist heel licht voorkom je zoveel mogelijk die gemiste kansen.
-
Ik vind het hele goede dvd's van hoge kwaliteit en een goed verhaal erin. Afgezien van dit, zou ik in de toekomst graag dvd's willen zien, waarbij er meer Nederlandse manieren van vissen worden getest. Wij hebben hier in Nederland te maken met een veel groter bestand aan witvis, dus wij kunnen minder vaak aan de slag gaan met groundbait, hennep en minipellets. Dat komt in iedere dvd terug, het dumpen van die dynamite blikken, aangevuld met hennep en minipellets op compacte plekken. Die karpers raken er gefixeerd door en raken niks meer aan dat groter is en rond. Dat is toch niet echt "Nederlands" vissen?
Ik zou graag in de toekomst een dvd van ze willen zien, dat er alleen bollen worden gevoerd en dat bijvoorbeeld de rig bij de camera met een boilie wordt gevist en dan 10 bollen 1 meter uit elkaar voeren in een straal van 5 meter rond de haakmontage. Daar ben ik benieuwd naar, dan krijg je een compleet ander beeld, verwacht ik.
Ik zou graag in de toekomst een dvd van ze willen zien, dat er alleen bollen worden gevoerd en dat bijvoorbeeld de rig bij de camera met een boilie wordt gevist en dan 10 bollen 1 meter uit elkaar voeren in een straal van 5 meter rond de haakmontage. Daar ben ik benieuwd naar, dan krijg je een compleet ander beeld, verwacht ik.
Met vriendelijke groet,
Bas Hofkens
Bas Hofkens