Antifotozakbrigade


Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

05-03-2006 19:05

In dit geval is tegen bewaarzakken zijn het gemakkelijkst te verdedigen. Emotionele argumenten voor het zakken van een vis winnen het toch niet van de argumenten over onnodige stress bij de karper.

Stel er zou een verbod komen op het gebruik van de bewaarzak. Dan zijn er altijd wel mensen die hier lak aan hebben. Alleen dan nog maar de vraag hoe je het gebruik ooit wilt controleren aangezien je een karper makkelijk weg kan hangen zonder dat een controleur het ooit ziet.

Maarja deze discussie draait toch nergens meer op uit.. Zullen altijd wel mensen hun "fotogeilheid"verkiezen boven de onnodige stress.

Fotogeilheid is best een leuk woord overigens :lol: die hou ik erin.

Pascal
Ismail Kocak
Berichten: 33
Lid geworden op: 14-07-2004 20:25
Locatie: De Meern
Contacteer:

05-03-2006 19:58

Dag allen,

Welles Nietes,wat te doen als iemand een 30 kilo vis vangt.
De meesten zullen zo een vis toch wel zakken voor een foto.
Zeker wanneer men voor een bepaald firma,boilie, of een visblad zijn verhaal moet doen.(zakelijk gezien).
Uiteindelijk moet het toch een mooi plaatje leveren, dit tot grote belangen
voor een PR.
En dan bedoel ik niet het persoonlijke rekord.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

30-09-2006 22:54

Ik weet het...

Het is ongebruikelijk om een oud topic nieuw leven in te blazen.
Maar elders in het forum is de discussie over dit onderwerp weer losgebrand.

Omdat meerdere betrokkenen hier al eerder hun zegje gedaan hebben, lijkt dit de juiste plek.

Ben je bij de huidige discussie nog niet betrokken, lees dan eerst het hele topic.

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

30-09-2006 23:03

Ha Bert,

Zie mijn reactie in vangsten op datum september hoe ik over dit onderwerp denk.


Groetjes,


ROEDYYYYYYYY
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

30-09-2006 23:12

Oei.

Dat is echt ff slikken. Je brengt het al met al best duidelijk onder woorden, Ruud.
Vooral waar je uitlegt dat de omstandigheden waaronder een vis gevangen wordt, belangrijk zijn voor de herinnering.
Daar raak je mijns inziens de kern.

Los van het feit dat ik dat zakken echt kut vind, zou ik een 's nachts gevangen vis niet overdag op de foto zetten, alleen al dáárom...

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

30-09-2006 23:19

:wink:

Afbeelding

Ha Bert,


Kut hé... Zie jij zo een mooie boom op de achtergrond staan? Zie jij die mooie beboste heuvels. Zie jij dat mooie blauwe water met dat zuchtje wind erover heen. Zie jij die oranje zonsopgang?

De donkere duisternis... De nachtelijke magie... De donkere nacht waar we met een drie x sneller kloppend hart in gaan.
Het avontuur.... De strijder... Het gevecht...... De foto.... Het einde....

De volgende morgen,


Het bakje koffie......... De sigaret........ Je stoeltje........ De zons opkomst.......... De herinnering van de nacht.......

Onbetaalbaar.



Groetjes,


Ruud
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

30-09-2006 23:21

Ismail Kocak schreef:Dag allen,

Welles Nietes,wat te doen als iemand een 30 kilo vis vangt.
De meesten zullen zo een vis toch wel zakken voor een foto.
Zeker wanneer men voor een bepaald firma,boilie, of een visblad zijn verhaal moet doen.(zakelijk gezien).
Uiteindelijk moet het toch een mooi plaatje leveren, dit tot grote belangen
voor een PR.
En dan bedoel ik niet het persoonlijke rekord.


:-?
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

30-09-2006 23:27

:D

Ik kom toch nog even terug. Als ik je posting bij de 'vangsten september' nog een keer lees, zeg je eigenlijk hetzelfde als ik. En zonet hier natuurlijk nog sterker.

We halen die vis uit het water (ik een hoge twintiger, jij een onderzeeër) voor onze adrenalinekick. Dat mag genoeg zijn. Genoeg om die vis verder met alle égards te behandelen. Catch and Release. Zonder overdreven uitstel.

Ik snap niet (voor wie het niet weet: reden voor heropening van dit topic)
wat daar nou hypocriet aan zou kunnen zijn.

Nou slapen, want morgenochtend vroeg gaat mijn pennetje dansen.

Groeten van Bert.
ff v==
michael aan't goor
Berichten: 56
Lid geworden op: 25-08-2005 22:54
Locatie: lelystad

30-09-2006 23:40

ik zak mijn vissen bijna altijd.
ik heb speciaale bewaarzakken laten maken.
zo zak die ik heb zijn 175cm breed en 2meter lang
en je moet dan wel een vismaat hebben die wel goede foto's kan maken in het donker.
groeten van michael
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

30-09-2006 23:45

Het verhaal van Ruud is zeker stof tot nadenken om nog verantwoorder met je vangsten om te gaan. Zo kan 'even' zakken schijnbaar ook al fataal zijn!
Zit je alleen te vissen (wat ik meestal doe) dan kun je maar beter je camera al ingesteld klaar hebben staan op statief met de mat precies zo, dat je de vis b.v. boven een naad van dat ding moet houden om hem scherp op de foto te krijgen. Iets meer marge houden dan normaal zodat het maar één keer hoeft. Later crop je de foto dan tot de ideale compositie. 's nachts gooi je een doek over je camera tegen het vocht.

Zit je in stedelijk gebied met grote kans op diefstal van je dure camera, dan zet je de boel lekker onder je plu of in de hoek van je tentje, zodat ze er niet zomaar bij kunnen en het ding niet te veel opvalt.
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

01-10-2006 09:55

ik vind dat je een vis helemaal niet moet zakken nou vis ik bijna nooit snachts maar toen ik mn pr ving wou ik die toch wel graag op de foto dus ik snap best dat die mensen die om 12 uur een vis hebben gevangen hun pr dat ze die graag op de foto hebben en zakken tot sochtends hun maat fotos komt maken maar als je al met je maat aan het vissen ben kan het ook gewoon snachts kijk maar naar die fotos die al op dit topic staan toch prachtige fotos in het donker?
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

01-10-2006 10:23

Bas en als het regent,moet je dan je camera met statief in de regen laten staan?

ehehehhe :lol:
Bernard Holtkamp

01-10-2006 11:08

Je kan ook voor een onderwaterbehuizing kiezen.

Wel wat duurder maar een zeer goede bescherming.

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=64

Ook voor alle andere merken.

Bart
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

01-10-2006 11:18

Goede discussie,

Waar zouden we zijn zonder bewaarzakken, tja waar zouden we zijn zonder.

Het gebruik van een bewaarzak heeft voor iedereen een andere gebruiks aanwijzing. Voor mij persoonlijk zet ik hem alleen in om mijn spullen klaar te zetten voor een foto shoot, dat doe ik dan ook alleen als de situatie het toelaat. Daarmee doel ik op het feit, laat de ondergrond het toe (ligt de vis niet op modder) is het diep genoeg (i.v.m. de warmte van het oppervlakte water en het zuurstof), daarnaast zak ik een vis, als ik er al één zak altijd op de kant van de wind en controleer ik de staat van de ligging van de vis in de zak zelf. Gebruik een goede bewaarzak, dus niet een van een meter bij een meter. Een lekkere diepe zak met goede mazen.

Daarnaast vind ik het van belang de vis vrij van obstakels ligt, dus niet tegen de kant aan. En het gebruik makende van een lange steekstok, die diep in de grond zit.

Dat zijn een hoop voorwaarden die MOETEN worden nageleefd bij het zakken van vissen.

De vraag wat je vind van vissen die in een zak uren en uren zitten, alleen voor een dag foto omdat meneer de grote firma een mooi plaatje wil, vind ik dubbel en dwars een onjuiste behandeling van een levend dier. De opmerking er zit toch een flitser op die japanner, die vind ik meer dan terecht.

Ik heb misschien het geluk dat er altijd binnen een uur een collega visser naast mij staat voor een plaatje, maar dan moet hij wel boven de 30 ponds grens komen, anders gaat hij gewoon terug.

Het gebruik van bewaarzakken is en blijft altijd een hot issue binnen deze visserij, ik denk dat als je zelf goed weet waar je mee bezig ben er een hoop leed bespaard kan blijven. Iedere welwillende karpervisser die bewust is van zijn hobby, die er tijd insteekt en geen onnodige risico's neemt kan gerust een zak gebruiken.

Het probleem ligt het hem ook niet bij die subgroep, het zijn meestal de lui die OOK EENS een keer gaan vissen ( je weet wel van die lui die alleen met mooi weer vissen, sleepkabels van nylon, luidruchtig, BBQ, harde music, tering zooi en party tenten ), de door mij zo gehaatte zonnebrandcréme vissers...
:wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

01-10-2006 11:39

Jeroen Hof op't schreef: daarnaast zak ik een vis, als ik er al één zak altijd op de kant van de wind


Je moet die dingen toch met de vis erin in het water leggen. Lijkt me niet goed hoor, om de boel op de kant te leggen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-10-2006 11:46

In de boekjes las ik over het zakken van karpers. Eerst de jutte zakken. Maar dat sprak me niet aan. Later kwamen de mooie dunne nylon zakken en ik kocht er één met het voornemen deze te gebruiken als het nodig mocht zijn. Sindsdien als maar grotere karpers gevangen op tijden waar normale mensen zich nog eens lekker omdraaien. Maar op de één of andere manier lukt het niet. Als de karper op de mat ligt en ik kijk het beest in de ogen, dan lijken deze te zeggen “het is weer mooi geweest, laat me nu maar weer snel vrij”. De zak zit nog steeds als nieuw in het speciaal daarvoor bestemde vak van de hengelhoes. Ik ben té teerhartig waarschijnlijk. :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

01-10-2006 11:54

Teerhartig. Dat is het goede woord. :lol:

Niet hypocriet. Eus, ik begrijp en respecteer je gedachtengang.
Zelf denk ik alleen langs een andere lijn; de teerhartige.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

01-10-2006 12:37

Met de zelfontspanner kan een probleem zijn maar dat geld voor zowel s'nachts als overdag.
Je stelt scherp op iets wat achter het uiteindelijke object ligt..
Sommige camera compenseren dat niet met als gevolg zeer onscherpe foto's.
Voorheen ben ik toen in het donker een fles met een licht etiket (hoog contast) gaan gebruiken. Liet de camera daarop scherp stellen, bepaalde de compositie en afdrukken en rennen..fles omtikken en meestal een gelukte foto.
Overdag scherpstellen op de rand van de onthaakmat.
Koste alleen relatief veel tijd om een paar foto's te maken..
Heb er tegenwoordig de perfecte oplossing voor.
Een draadontspanner.
Zo eentje met een balletje.
Deze kan ik met mijn knie bedienen en zo kan ik in een heel rap tempo een boel foto's maken.
Veel minder stress voor de vis én mezelf.

Zie niet in wat het nut is van de vis tot daglicht te zakken.
Dan heb je een vis op de foto op een heel ander moment dan de vangst.
Voor mij doet dat grote afbreuk aan de herrinering..
Doe mij maar de foto met de duffe kop, scheefzittend hoofdlampje en slaapstreep..

Overigens is de bewaarzak al op een hoop wateren verboden.
Vaak mag er namelijk geen leefnet gebruikt worden.
En ja, een bewaarzak is ook een leefnet.
De afwijkende vorm en benaming doen daar niet aan af.

Groeten,

René
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

01-10-2006 14:00

Iedere vis waar ik een foto van wil zak ik, reden? dan heb ik wat meer tijd voor mijn foto toestel goed te plaatsen en alles van te voren klaar te zetten.
Vis uit de zak, foto, vis terug het water in.
Alle vis waarvan foto komt word dus gezakt voor een 5 tot 10 minuten, langer nooit, voor nachtfoto's hebben we flits licht.

Van te voren fototoestel klaar zetten?
Kan, moet het droog blijven, ook weer niet te droog, kortom vind mijn manier plezieriger voor mij en beter voor de vis.
peter andrae

01-10-2006 15:36

Misschien een een optie om een nachtfoto topic te openen hoe je het beste s,nacht vissen kunt fotograferen en welk fotomatriaal daar het beste voor is afstand belichting enz je kan bijvoorbeeld zoals als is gezegd alles al klaar liggen voor een fotosessie.


Wie weet helpt het soms hebben de mensen een klein setje in de goede richting nodig.


mvg peter.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

01-10-2006 16:10

Peter, al deze info is te vinden in de fototopics. Ga daar eens naar de index en zoek het juiste onderwerp.
peter andrae

01-10-2006 18:01

:wink: Bas dat weet ik,maar ik dacht eigenlijk dit onderwerp nog eens goed onder de aandacht te brengen.


De nachten worden langer en de vis ja die mag langer hangen.



Het schijnt tegenwoordig zo te zijn dat het wel een wee van de karper ondergeschikt is aan ons als ik zo om mij heen kijk,dat houd weer in dat ik vissen van een respectabel gewicht niet kan fotograferen omdat ze in een staat zijn dat je er eigenlijk niet mee op de foto wil.


Diep in mijn hart weet ik ook wel dat wij hier bijna niks aan kunnen doen.


Het erge vind ik dat men altijd een exuus zoekt om fout bezig te zijn heb afgelopen 5 visdagen daar weer een knap staaltje van gezien en daar word ik niet vrolijk van.


mvg peter.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

01-10-2006 20:08

Ik weet het Peter. Ik had daar ooit m'n grootste en zwaarste vis gevangen. Het zou ook mijn mooiste vis zijn geweest, ware het niet dat ie er niet best meer uitzag. Ben er toen ook een jaar niet meer geweest. Tot mijn grote frustratie worden ze op mijn 'thuiswater' ook flink naar de knoppen geholpen. Daar ving je ze áltijd totaal onbeschadigd in al hun glorie. Daar ben ik volgend jaar dus ook weer weg. Je houdt zo steeds minder over. Vandaar dat ik het op de echt grote wateren ga zoeken waar minder grote vis huist.

Je kunt hier wel een heel verhaal ophangen over hoe het zo moeten. Ben je een beetje verantwoord bezig, dan kom je daar vanzelf wel op uit. Deze discussie levert daaraan wel een bijdrage, denk ik.
Theo Belt

01-10-2006 21:38

Ik ken een boek waarin heel veel mooie foto's van diverse vangsten bij daglicht van vissen uit het Kempisch Kanaal staan. De betreffende auteur schrijft dat hij zo'n 200 nachten per jaar maakt. Ik weiger te geloven dat hij zijn vissen alleen overdag vangt. Ik zie nl. geen enkele foto van een vis in het donker.

En dan maar praten over hoe belangrijk het is om te gaan met de natuur, en met veel zorg de vissen te behandelen, en weet ik veel wat voor geblaat nog meer. Hoezo voorbeeldgedrag en zichzelf tegenspreken!!!??

Iedere karpervisser herkent de momenten dat je de gezakte vis uit het water haalt en deze begint te spartelen. Vooral bij die overs van het kanaal waar van die stroken metaal zijn losgeroest,wordt de kans op een beschadiging groot. Vervolgens ligt de vis nog eens onnodig op je mat te spartelen.!!

Koop gewoon een fototoestel met een kantelbaar schermpje zodat je meteen resultaat van je foto's ziet. De consumentenbond prijst de canon powershot A 610 aan. Op dit toestel kun je ook nog eens de selftimer tijd instellen en heeft een goede flitser met kantelbaar scherm.

Oh ja jullie bergijpen dat ik geen voorstander van zakken ben.