Antifotozakbrigade


Martin Kamp
Berichten: 84
Lid geworden op: 04-02-2005 12:48
Locatie: Overijssel

02-10-2006 00:14

Wat ik erg vindt, is dat men steeds meer karpers laat zakken om er een groeps foto van te maken. ( 1 visser met 2 a 3 karpers op een foto ) hoe ziek ben je dan.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

02-10-2006 01:43

Ik hoor niemand over het feit dat een zojuist gedrilde karper ook meteen na terugzetten in de problemen kan komen, vooral op een flink stromende rivier. In de zak kan een vis rustig op adem komen en heeft hij minder stress dan tijdens de dril. Verder zijn de kleuren van een vis met nachtfoto's helemaal flets en niks. Kortom, ik vind nachtfoto's niks en ik zak lekker maximaal. Niet uit "fotogeilheid" (wat een woord!) of om te pronken, maar omdat het zelf terugkijken van (in mijn geval) dia's erg fijn is. En er is er nog nooit 1 dood van gegaan of erg benadeeld. Als je maar met verstand zakt!

Zo, schiet me maar af.

gr. :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
peter andrae

02-10-2006 06:00

Je hebt zakken en zakken Kees soms verantwoord en even nodig maar vaak niet dat een vis soms in ademnood komt dat kan.

Bas ik geef straks antwoord ik gaat richting bed en kussen :wink: .




groetje,s van een bijna in slaap vallende peet.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-10-2006 07:44

Waar moet een goeuie bewarzak dan aan voldoen?

MVG

Klaas
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-10-2006 08:45

Oke,

Ik zak wel af en toe m'n vissen, maar dan wel op verantwoorde manier en
zo kort mogelijk.
Zakken kan dus, maar alleen verantwoord en als het kan op de stek die je
bevist.

O ja, nog het volgende: Denk je dat een vis van een dril niet gestresst
raakt? Natuurlijk raakt ie gestresst! Je trekt hem immers uit z'n natuurlijke
element.

O ja, het beste is als er helemaal niet gevist wordt, dan hebben onze lie-
velingen het minste te lijden... :-? :P :roll:

Met andere woorden: Denk eerst goed na, als je een vis zakt. Heb je twij-
fels, maak dan gewoon een foto in het donker met flits. simpel toch...?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-10-2006 08:54

Ving vrij recent een fraaie dwarrelschub diep in de nacht.
Aanvankelijk was het mijn bedoeling om deze vis te zakken om twee uurtjes later de vis bij opkomende zon te fotograveren.
Echter de vis werd steeds wilder op de ksn onthaakmat en schoot min of meer flink in de stress.
Zijn buik begon behoorlijk van de stress rood te kleuren..heb maar afgezien van het zakken van deze vis en heb hem maar laten gaan.
Elke situatie is verschillend, gebruik gewoon je gezonde verstand.
Als je toch zakt, wees dan wel zo wijs om de foto's te maken bij zonsopkomst.
Te vaak heb ik meegemaakt en gezien dat men de vis gewoon liet zakken tot 10/11 uur in de ochtend...omdat men wilde uitslapen/fotograaf nog niet aanwezig en nog meer van dat soort kul smoesjes :cry:
En dan heb ik het nog geeneens gehad over die idioten die er twee tegelijk in 1 zak proppen :(

Kees, hoe doe jij dat dan , jij vist met name op de rivieren..toch?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-10-2006 09:05

Hans,

Kijk, dat is nu wat ik met verantwoordelijkheid bedoel! :)

Vissen zakken tot 10 tot 11 uur in de morgen, kan ook in mijn ogen inder-
daad niet.

Vissen zakken in de stroming, doe ik niet. Ik durf dat simpelweg niet aan!
Ik weet dat er bepaalde methodes voor zijn, maar ik doe het gewoon lie-
ver niet op water wat HARD stroomt.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-10-2006 10:11

Kees ik schiet je niet af, maar ook voor jou wijzig ik mijn mening niet, ook blijf ik het fotogeilheid noemen.

Je vind respect bij elkaar in de tegenstellingen niet in de gelijkheid van meningen :wink:

Ik heb overigens wel een paar dingetjes gelezen waarbij ik het opzakken beter vind dan de vis 10 minuten laten liggen omdat het fototoestel (nog) niet klaar staat.
Het voordeel om de vis te laten liggen is wel dat de vis rustiger is, lees aan het stikken is.
Bij een vis die een zware dril heeft ondergaan kan het soms beter zijn om de vis eventjes te zakken om hem bij te laten komen.
Dat zijn totaal andere redenen dan zo mooi mogelijk op de foto te kunnen met de zoveelste karper.

Zo je ziet is het niet zwart wit.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

02-10-2006 10:51

Ik vind het woord foto geilheid een dom woord. Zo dat wilde ik even gezegd hebben....

Ik vind nachtfoto's prachtig, en met een goed foto bewerkings programma kun je een hele hoop achtergrond licht terughalen. Maar goed, een dure camera met externe flitser is voor sommige te veel gevraagd (zeur dan ook niet). Ik heb zelf een leuke camera, maar achtergrond licht is niet top, dus even bewerken met het foto bewerkingsprogramma PS Elements en ik ben tevreden.

Daarnaast vind ik het onzin om een vis niet te zakken als de omstandigheden het toelaten, en als de zon binnen no-time opkomt. Het probleem is, 90 procent van de vissers weet wat hij doet, 10 procent niet...Dus wat doet de menigte, laten we lekker die 10 procent over die 90 procent kammen en we zijn ineens allemaal verkeerd bezig...hallo wakker worden, dat klopt niet.

Als ik een vis na een klein uurtje, laat het twee uurtjes wezen uit de zak haal voor een foto bij daglicht, dan is hij altijd in topconditie. Maar goed, de vis wil bij mij voornamelijk overdag en 's nachts tussen 24.00 en 03.00 azen, dus worden het allen nacht foto's... Langer zakken wil ik gewoon niet....Daarnaast, als ik een vis gezakt heb dan slaap ik ook niet meer, het lukt me gewoon niet meer.

Daar komt bij dat vissen die last van stress hebben, gewoon meteen terug moeten, dat gebeurt veelal niet...waarom niet,,onkunde van de visser en het onwetende. Daarom is het woord bewaarzak ook zo dubbel!!!

Gebruik hem als je weet waarmee je bezig ben, adviseer collega's die er nog niet zo'n ervaring mee hebben, loop niet weg omdat je denkt, pfff weer zo'n peppie. Dat gebeurt genoeg...

Zo zou het namelijk moeten wezen, adviseer elkaar en leer van elkaar. Zo de priester heeft gesproken. Amen!!!

:lol:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Michael Bayo
Berichten: 67
Lid geworden op: 20-06-2006 21:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

02-10-2006 10:58

Iedereen doet zen best om de vis zo maximaal te beschermen.
Maar kan je dan ook niet stelen dat je een karper beter niet met een haakje kan vangen, want denk niet dat dat erg prettig voor de karper is.
Ik denk ook dat het beesje meer stres heeft aan de haak dan in de zak.

Een vis in een bewaarzak kan echt geen kwaad hoor.
Als ik een karper in een bewaarzak doe dan laat ik de vis rustig naar de bodem zakken en ik leg hem ruim in de zak. De vis blijft op deze manier rustig op de bodem ligen enof rond zwemen.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

02-10-2006 11:01

Michael,

Het probleem is dan ook dat veel mensen een bewaarzak gebruiken die domweg gewoon te klein is, tja het kost een duitje maar dan heb je wel een goede.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

02-10-2006 11:08

Ik deed vroeger wel vaak een karper in een bewaarzak, tegenwoordig haast niet meer, ik maak de foto's gewoon als ik de vis vang en wil hem zo snel mogelijk weer in het water vrijlaten.
Maar ik heb wel altijd een bewaarzak bij me, mocht ik de vangst van me leven vangen, dan gaat die ( als de plaats het toelaat ) de bewaarzak in.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

02-10-2006 13:30

Ik zakte mijn vissen vroeger ook regelmatig voor zeer korte periode. ik vis uitsluitend met de pen (dus overdag) en het gebeurde me te vaak dat voorbijgangers kutfoto's maakten.

Dan kun je een discussie gaan voeren over wat een kutfoto is en wat niet, maargoed ik zakte mijn vissen vaak tot er een vriend van mij foto's kwam maken.

Inmiddels ben ik aardig handig geworden met de zelfontspanner. De procedure is als volgt: Wanneer de vis in je net ligt het net laten liggen. De vis is moe en rustig en ligt nog steeds in het water waar hij zich het minst kan verwonden (overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat een vis bleef zwemmen in het net, hij lijkt zich haast wel neer te leggen bij zijn vangst als het net zich om hem sluit).

Je zet rustig je statief neer en legt de mat klaar, je maakt foto's, en de vis is er maar heel kort uit geweest.

Overigens heb ik nooit problemen gehad met het zakken van vissen overdag. (Dan moet je trouwens juist wél tussen planten zakken, schaduw + zuurstof)

Behalve dan die ene keer dat ik nog jong was en ineens twee mid-twintigers binnen het kwartier ving en ze samen in 1 zak heb gestopt :oops: :oops: :oops: Na een kwartiertje zag ik dat ze elkaar gek maakten en heb ik deze blunder gecorrigeerd. Gelukkig is er inmiddels zoveel over het zakken van vissen geschreven dat dit soort dingen bijna niet meer voorkomen...

En dat is de grote winst van deze discussies!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

02-10-2006 13:36

Ik heb denk ik dezelfde mening als Kees,
Ik denk niet dat het erg schadelijk is om een vis voor korte tijd te zakken, als ik overdag vis vang zak ik ze toch haast zeker niet, tenzij ik me fototoestel ben vergeten oid.
Maar de foto's snachts vind ik niet alles, vooral omdat ik het wel leuk vind om vissen terug te herkennen. Dat zie je in nachtfoto's erg slecht.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-10-2006 13:52

Oke dan, de tijd komt weer aan 18.00 uur stikdonker, om 09.00 uur met een beetje geluk voldoende licht om de foto te maken.

15 uren kort opzakken???? kom op zeg, dat is pas hypocriet gedachtengoed.
Vissen is een hobby, geen religie!
peter andrae

02-10-2006 15:05

Juist Douwe daarom zei ik ook de nachten worden langer.



Bas dat water gaat langzaam naar de klote over 5 jaar vang je daar bijna alleen nog maar frummeltje,s omdat er figuren vissen die willens en wetens een grote vis willen vangen en alle middelen worden uit de kast gehaald,uitroeien op onmogenlijke plekken en dan lekker gaan slapen.

Ik zat daar op een stek waar ik alles van dichtbij kon zien gebeuren ook hoe de heren 4 vissen verspeelde op een balk met kippengaas die dwars over het water loopt ik denk dat je al weet welke stek ik bedoel.

Wat gebeurt er ze krijgen een fluiter springen in de boot volle spanning op de hengel dus die vis blijft lekker door runnen onder de balk door en pats lijn stuk en zo 4 keer.

Ik ben bezocht door de visser in kwestie en heb er wat van gezegd zijn antwoord was maar het gaat toch goed,ik zeg nee het gaat niet goed je verspeelt vis daar maar zoals ik al zij men gaat excuses zoeken maar daar kom je niet mee weg bij mij,hij was ook zo weer weg vind het zowieso al onzin om een ander te bezoeken als je zelf aan het vissen bent.


Sorry dit had even niets met zakken te maken maar ik denk dat zakken niets is vergeleken met deze taferelen zij zijn het die de vissen verneuken op brugstekken vissen op een verkeerde manier,plekken bevissen die vol staan met steigers paaltje,s enz en dan gaan liggen in je tent was ik ook weer getuigen van wat een triest gezicht was dat duurde 2 minuten voor er werd gereageerd en de vis ja die had een hindernis baan genomen en het gevolg lijn breuk en dan te bedenken dat het daar vol zit met dat soort gasten.


Sorry voor mijn afdwaling aan iedereen maar vind het zo zonde he zo een mooi bestand wat voor je ogen naar de klote word geholpen.


Dus maar weer onn topic,maar moest het even kwijt.


De beste bewaarzak is het water.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

02-10-2006 15:37

De beste bewaarzak is het water....
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-10-2006 15:48

Peter,

Helemaal gelijk...
Jammer genoeg blijven die vissers altijd terugkeren en o die stek vissen..
Ik ga eens naar de mogelijkheden kijken of er een verbod op die stek kan komen, want juist die ene stek wordt (bijna) altijd bevist door Aries... De runs die ze krijgen verspelen ze bijna allemaal, en thuis trots vertellen dat ze wel 20 runs hadden, maar er maar 2 geland hadden...

Ik denk dat die bewuste stek dicht moet voor de karpervisserij, want het is onverantwoordelijk en men gaat er nog steeds massaal vissen omdat ze daar de vis kunnen opwachten als ze het zwembad uitzwemmen.

Ik zat de laatste nachten op een inlaadplek en zag dat het weekend weer een boel bierdrinkende vissers naar het water bracht...
In 2 boten werden 4 kratten bier geladen, ze zouden op de eilanden gaan vissen...

Tsja, ook dat soort praktijken moeten ze verbieden.

Mijn 15 kilo vis heb ik ook niet gezakt, hoewel de kleuren van de vis er beter uit zouden komen met wat meer licht, maar de vis werd gelijk op de foto gezet en daarna teruggezet.
Vaak is het doodzonde om zo'n vis lang in een zak te laten, alsof de vissen daar niet genoeg stress hebben... Een bewaarzak zal z niet altijd even goed doen.

Nu wil ik niet de moraalridder uithangen, want ook ik zal weleens een vis, maar zal wl goed letten op de omstandigheden.. En inderdaad, de beste bewaarplek voor een gevangen vis is gewoon zijn eigen leefomgeving...
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

02-10-2006 16:29

Zie mijn bijdrage bij vangsten op datum september 2006.
peter andrae

02-10-2006 16:54

Marijn het gaat niet om verbieden maar meer om het uitvaar gedrag en op bepaalde plekken moet een tentverbod komen niet overal maar op sommige plekken wel je kan daar gewoonweg niet gaan liggen maffen.


Ik liep in een waadpak daar en kom van de ene kant naar de andere kant lopen ik keek naar recht en zag daar een paar kampenmenten staan en al die mannetje,s lagen allemaal richting het eiland en strak op de balk je weet waar ik zat ik stond boven op hun stek.

Heb alles zien gebeuren vandaar mijn betoog ik vind het triest.

Maar zoals Bas al aangaf het is water naar de zee dragen ik heb er bij gestaan dat ik controle kreeg en Ruud wat over bepaalde vissers zei in frankrijk gaat er een papiertje over je spoel en je mag inhalen en weer opnieuw ingooien,hier is het van ja sorry ik moet ze op heterdaad betrappen.

WAAR LULLEN WE DAN NOG OVER.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

02-10-2006 17:03

peter andrae schreef:Maar zoals Bas al aangaf het is water naar de zee dragen ik heb er bij gestaan dat ik controle kreeg en Ruud wat over bepaalde vissers zei in frankrijk gaat er een papiertje over je spoel en je mag inhalen en weer opnieuw ingooien,hier is het van ja sorry ik moet ze op heterdaad betrappen.

WAAR LULLEN WE DAN NOG OVER.


mvg peter.


Gaat dit over het heersende uitvaarverbod op de 5 bekende, grote wateren in Amsterdam? Want ik stoor me al 2 jaar aan het feit dat er GEEN controle is op het gebruik van bootjes (ik heb het dan over het Kinselmeer). Geen controle is in de praktijk hetzelfde als gedogen.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

02-10-2006 17:26

Heren

In een ver verleden heb ik zelfs karpers gezakt in een juten-zak, de bewaarzak bestond niet eens.
Als de grote meerderheid tegen het zakken van vissen is, dan moeten jullie bij de uitvinder van de bewaarzak zijn, hij is de schuldige.....'t zal wel een karpervisser zijn die daar voor verantwoordelijk is.

En een karper raakt gestresst van de dril ?? of omdat zijn/haar wil wordt opgelegd door een 'onbekende' kracht van boven.
Vorig jaar nog 1 en dezelfde karper gevangen op dezelfde boillie en vanaf dezelfde plek ??
Is vast en zeker de beroemde uitzondering op de regel....

met uitzonderlijke groet
HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-10-2006 18:27

HPE iedereen heeft toch de muil vol met respect voor de karper?
Wat kan mij die stress schelen, zonder stress geen vis zo simpel is het, dan moet je stoppen met vissen.
Wat je wel kunt doen is de vis direct vrij laten, doe je tenminste toch iets positiefs.

Respect voor de vis en opsluiten omdat je zo nodig op de zoveelste foto moet met de zoveelste 20 ponder plus hoort niet bij elkaar.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

02-10-2006 18:51

Is een bewaarzak uberhaupt zo stessbevorderend dan? Hooguit is dit een aanname, verder niet. Nooit wetenschappelijk bewezen.
Voor wat betreft een dril is dat veel duidelijker.

Mijn mening is dat als een karper verantwoord wordt gezakt, dat 10 uur ook geen probleem is, een vis heeft niet hetzelfde tijdsbesef als een mens, ik weet het, ook onbewezen, maar een vis kan dagen op de bodem stilliggen. Vaak juist om bij te komen van de stress na een vangst.

Aan de andere kant zijn er ook vissen die er niet van onder de indruk zijn en zich enkele uren later weer laten vangen (zelf op de rivier meegemaakt, 6 uur na de eerste vangst).
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

02-10-2006 18:59

Een kleine aanvulling.

Zakken van vissen... in sommige situaties wel en in andere niet. De tijdsduur mag niet overdreven lang zijn, en de foto's moeten gemaakt worden bij het eerste licht.

In zuurstofarm water zak ik nooit vissen. (hartje zomer bij tropische temperaturen in een plantenrijke oeverzone, om maar een voorbeeld te geven.)

Er is ook een wezenlijk verschil van het water / de stek waar je zakt. Als een schip passeert, mag er geen enkel risico zijn dat de karper tegen de kant wordt gekwakt. Ondiep water, obstakels in de kant, ...

M.a.w. nadenken voor je iets doet.

Andere dingen zijn het meer waard om over te discussiëren, bv het stelen en overzetten van vissen. Maar als ik in een ver verleden daarover wat kolen op het vuur gooi, loop ik "in de ruimte te blèren"... :)

Ik probeer in heel m'n visserij plezier te hebben, en daarbij de karpers - groot en klein - met respect te behandelen. En ja, ook ik zak wel 'ns een vis. Maar of ik daar zelf problemen mee heb?? Nee.

MVG